20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: PC-Tråden!  (Lest 35666 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Ipt

• Midtbaneanker
    • Vis profil
Sv: PC-Tråden!
« Svar #90 på: 28. Juni 2011, 19:38 »
Vet det, men kjøpsloven gjelder ovenfor butikk og ikke produsent :)

Asus har et års ekstra garanti, samt at når andre produsenter/butikker forteller om et års garanti så missleder dette forbrukere som ikke kjenner til kjøpsloven. Dette får de ofte kritikk for, men de fortsetter fordi det er for lukrativt.

Det er også et poeng at en produsent som selv velger å gi deg en lengre garanti vil være mer samarbeidsvillig enn en som blir tvunget til det.
« Siste redigering: 29. Juni 2011, 16:37 av Ipt »

kø1

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #91 på: 28. Juni 2011, 20:26 »
Takk for input!

Er verkeleg apple produktene verdt pengane? Har veldig dårlege erfaringar med iPod produktet, så kan nokon fortelle meg kvifor ein bør legge litt ekstra penger i ein mac?

Etter å ha lest kommentarfeltet på anmeldelsen av asus-modellen, så vart eg litt skeptisk.
Trur eg må la sunnmøring-mentaliteten min ligge på hylla, og heller bla opp nokre ekstra lapper for ein solid bærbar.
For det første, macene er ikke spesiellt mye dyrere enn pcer med tilsvarende ytelse og spesifikasjoner. I tillegg får du alltid det beste avd et beste i en mac, og den vil ikke som en PC(gjennomsnittspcen iallefall) bli tregere og tregere og tregere og dårligere og dårligere etter å ha brukt den så og så lenge. De fleste pcer er kun plastic fantastic innvendig, og produsentene velger de billigste løsningene for å kunne selge produktet så billig som mulig. Dette gjør at du får en PC som yter kjempebra med en gang, men etterhvert som pcen begynner å bli godt brukt, vil ytelsen bare synke fordi innmaten i pcen ikke er bra nok. PCprodusenter må gjøre dette ettersom at det er såpass mye konkurranse i markedet, at de ikke kan velge dyrere løsninger. Med mac derimot er det kun apple som produserer, og de har ingen konkurranse. Dette fører til at apple tar seg råd til å bruke bedre of dyrere innmat i macen, og resultatet er en mac som får topp ytelse og som vil fortsette å ha topp ytelse lenge, MYE lenger enn en normal PC. DEt finnes selvfølgelig PCer som bygges på samme måte, men de er ikke noe billigere enn mac. Dessuten sparer du penger på at du ikke trenger antivirus.programvare o.l på mac.

Så jeg vil si at en mac definitivt er verdt pengene. Mange tror at når du kjøper apple så betaler du en god sum ekstra for design også, det stemmer ikke. Du betaler for å få det beste av det beste, og dersom du skal ha et tilsvarende produkt fra en av konkurrentene må du ut med like mye penger.

Kan skrive under på denne! Har tidligere hatt to HP´er som begge ble veldig fort "slitne" og treige. Hvor feilmeldinger og annet windows drit herja med jevne mellomrom. Kjøpte en macbook pro for snart to år siden, og den går som en drøm fortsatt. Det er suverent den beste lap top´n jeg har hatt. Operativsystemet tar litt tid å lære seg når man har vært vant til PC tidligere, men det er like effektivt og fint som windows sitt.
BOOM BOOM CHEICK CHEICK THE ROOM

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #92 på: 28. Juni 2011, 22:32 »
Jeg kommer ved neste anledning til å kjøpe enten Asus eller Dell tenker jeg.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

torfinn

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #93 på: 28. Juni 2011, 22:43 »
Selv har jeg en Acer Aspire som begynner å nærme seg to år. Når den takker for seg er jeg ikke i tvil om at det blir det samme en gang til. Fungerer like godt som den dagen jeg fikk den, har ikke hatt ett eneste problem. Nå skal det sies at pc-bruken her i gården er relativt begrenset, så trenger ikke all verdens med krimskrams.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #94 på: 28. Juni 2011, 23:29 »
Så lenge du er en oppegående mann som veit å bruke PCen fornuftig og tar vare på ham varer han selvsagt deretter også. PCen blir selvfølgelig treig om du fyller den opp med mannskit og slikt.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

Geir

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #95 på: 29. Juni 2011, 14:40 »
Har pcen blitt ham nå?  :P jeg tror kanskje du har utviklet et litt for nært forhold til den.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #96 på: 29. Juni 2011, 16:32 »
Jesus - den var drøy ja, det innrømmer jeg :P

steppe

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #97 på: 23. Jan. 2012, 14:25 »
Hei alle sammen.

Sitter her med et gedigent problem. Leverte inn min laptop på reperasjon for ikke lenge siden. problemet er at de har slettet min produktnøkkel på Microsoft officepakka. Dette er veldig kjipt pga at jeg er meget avhengig av dette programmet. Så har jeg selvfølgelig rotet bort produktnøkkelen min. Noen som vet hvor jeg kan få tak i en ny, eller må jeg kjøpe ny produktnøkkel?

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #98 på: 23. Jan. 2012, 16:39 »
Må da være mulig å få den tilbake gjennom å kontakte Microsoft eller noe slikt dersom du har registrert produktet ditt?

Anders

• NewUtd.no
  • Kaptein
  • 1892
    • Vis profil
« Svar #99 på: 29. Jan. 2012, 18:22 »
Jeg har et problem!

Min stasjonære pc har i det siste begynt å lage en utrolig kjip lyd. Det piper fra den når jeg slår den på, og jeg tror lyden kommer fra strømforsyningen. Noen ganger lager den ikke den lyden, og da funker alt. Men i det siste har lyden kommet oftere og oftere. Når denne lyden kommer, får jeg heller ikke frem noe skjermbilde. Jeg aner ikke hva som er problemet, og er litt usikker på om det også er strømforsyningen. Men tror det. Kan noen hjelpe?! :D
▒▓██ T █ O █ O █ N ██ A █ R █ M █ Y ██▓▒

Hakiki

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #100 på: 03. Feb. 2012, 07:58 »
Jeg har et problem!

Min stasjonære pc har i det siste begynt å lage en utrolig kjip lyd. Det piper fra den når jeg slår den på, og jeg tror lyden kommer fra strømforsyningen. Noen ganger lager den ikke den lyden, og da funker alt. Men i det siste har lyden kommet oftere og oftere. Når denne lyden kommer, får jeg heller ikke frem noe skjermbilde. Jeg aner ikke hva som er problemet, og er litt usikker på om det også er strømforsyningen. Men tror det. Kan noen hjelpe?! :D

Etter min erfaring så er som regel slike problemer som kommer og går et resultat av defekte kondensatorer.  Det KAN selvfølelig være noe helt annet også, men en kjapp titt inni kabinettet kan ofte bekrefte om det er dette som er årsaken. 

En defekt kondensator vil ofte ha en svært merkbar bul ut av den sylindriske formen, oftest i bakkant, men kan også opptre på siden.
Her ser du et eksempel på hvordan det kan se ut.  Dette kan oppstå mest sannsynlig enten på hovedkort (som er lettest å komme til og få et kjapt overblikk over, eller inne i strømforsyningen, som avhengig av kabinett kan være noe kinkig å få skrudd løs for å få sett inni. 

Dette pipet du snakker om kan jeg ikke skjønne at skal komme fra PSU, men mest sannsynlig hovedkort?  Har du manualen til hovedkortet (eller finner den på nett) kan du identifisere ut fra pipemønster (beep sequence) hva problemet kan være.  Dette er en innebygd funksjon i hovedkortet som gjør at det gir et "feilmeldingspip" dersom det ikke får kontakt med nødvendige komponenter (mest typisk minne eller skjerm/lydkort)
Genius by birth. Slacker by choice.

BenArfa

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #101 på: 11. April 2012, 05:13 »
Hei!

Jeg har fått beskjed på en slik ein torrentside at jeg må begynne å laste mer opp, ellers blir jeg banna.

Jeg lar alltid torrent-filene være i flere uker, men jeg får ikke lastet opp!

Når jeg laster ned fra random sider, så laster jeg opp som bare det. Men NULL og NIKS fra denne sida hvor jeg er medlem.

Har googlet meg halvt i hjel for å finne en løsning, men har ikke blitt mye klokere. Er det noen her som har noen enkle tips til hvordan jeg kan forbedre dette?

PS : Beklager om jeg er off-topic
« Siste redigering: 11. April 2012, 06:35 av Cheik_Tiote_Fy_Fasan »
Same old Shearer, always scoring!

Ipt

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #102 på: 11. April 2012, 17:06 »
Årsaken til at du laster opp mye på en offentlig tracker kontra en privat en, er nok fordi det er mange flere bruker som laster ned på det offentlige, kombinert med folk som stikker av med en gang de har lastet ned. På private sider så er folk mer restrektive med å laste ned siden det påvirker ratioen deres, og det er heller ikke så vanlige å stikke ifra torrentene med en gang, da dette gjerne er "straffbart".

Den viktigste med å laste mye opp på private trackere er å ha en god linje, samt laste ned nye populære torrenter(typisk nye filmer, og serier som er hotte). Er litt forskjell fra tracker til tracker, noen er lettere enn andre. Den beste måten å gjøre dette på er å sette opp en RSS-feed, som automatisk laster ned det du ber den om med en gang det slippes på trackeren. Dette er lettest å bruke med serier. På de fleste trackere finnes det guider som forteller hvordan man setter opp en slik.

Et godt tips for å sakte men sikkert øke ratioen, er å kun laste ned noen filer. Feks: Ny storfilm kommer ut som er zippet i 96 filer som hver er på 150 mb, så laster du bare ned 4-8 stk. Da ender man gjerne opp med å laste ned 500 mb, mens man laster opp 4 Gb avhengig av linjen din.

Noen trackere har spesielle regler for eldre eller ekstremt store torrenter. Disse er det gjerne "gratis" å laste ned, men man får fortsatt registrert det man laster opp.

Dette var sikkert veldig forvirrende, spør hvis det er noe mer. Eventuelt på pm.

Simmi

• Gjest
« Svar #103 på: 25. Mai 2012, 08:51 »
Baah, hater HP-pcer!

Min Hp Pavillion har nå bestemt seg for å ta kvelden. For et par dager siden skulle jeg bare være på pcen som alltid, men etter jeg startet den svarte ingenting. Når jeg trykka på internettikonet klikka det, når jeg trykka på start klikka det osv... Så når jeg hadde skrudd den av og skulle skru den på igjen, kom det opp at jeg kunne velge noe som het oppstartsreperasjon. Dette måtte ejg velge fordi pcen min angivelig hadde en diskfeil etter en oppdatering jeg nylig installerte. Det står at denne oppstartsreperasjonen kan ta over en time, men jeg lot min pc stå på i elleve timer, og ingenting skjedde. Så det verktøyet fungerer ikke. Pcen svarer ikke nå heller når jeg kjører den normalt.

Så det jeg da lurer på er;

Hva skal jeg gjøre? :P Hvordan skal jeg gjøre det? Og får jeg reklamasjon på pcen?

Håper dere datakyndige der ute kan hjelpe meg!

Hakiki

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #104 på: 25. Mai 2012, 11:46 »
Hvor langt kommer den når du starter den? Får du lastet windows før den kræsjer? Ser du HP-logo/boot sekvens i det hele tatt? Er det noen pipesekvens når du starter den?

Hvis det er snakk om en oppdatering på selve operativsystemet som har forsårsaket det hele tror jeg det skal gå ann å starte maskinen i safe mode, for deretter å avinstallere denne updaten (For å starte i safe mode må du "avbryte" oppstartssekvensen ved å trykke F11-knappen (evt, F12, F10, F9, etc, men tror HP bruker F11) når maskinen starter til du kommer inn i en egen meny. 

Dersom det er noe annen programvare er det ikke sikkert det går, men det kan hende det er mulig å systemgjennopprette til før du la inn den siste oppdateringen, men det krever at du er "heldig" å har denne funksjonen enablet før problemet oppsto, noe jeg ikke tror står på by default. 

Det er selvsagt også mulig at hele disken faktisk har krønsjet og er ubrukelig, in which case det ikke er stort du kan få gjort.  Det kan også være deler av disken er fucked, og man kan repartisjonere så den/de ødelagte sektoren ikke er i bruk, men det kreve formatering av disk og reinstallering av OS. 

Hvorvidt reklamasjon gjelder ville jeg nok ringt direkte til HP og forhørt meg om, og for evt støtte til å fikse.
Genius by birth. Slacker by choice.