20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Vegetarianer - Noen som er det her?  (Lest 8455 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Kesse

• Kaptein
    • Vis profil
Sv: Vegetarianer - Noen som er det her?
« Svar #30 på: 10. Des. 2009, 16:55 »
Akkurat sett den ferdig nå.

Forsterker egentlig bare det jeg følte, mangel på kvalitetsmat er en mangelvare. Samt at USA er et forbanna møkkasted. Spørs om jeg klarer å bli veggis, ikke bare er det problematisk, men SVÆRT kostbart dersom man ønsker å spise variert og sunn mat.

Skal heller gjøre det jeg burde gjort for veldig lenge siden. Kutte ut all "fast food" mat, det verken sunt eller nevneverdig godt.. Slutte med "papp" pakket mat som ferdigpizza, osv. Samt kjøpe økologisk eller lokalt så godt det lar seg gjøre, villig til å betale noen kroner ekstra for det.

Van_Goor

• Benkvarmer
  • **
    • Vis profil
« Svar #31 på: 10. Des. 2009, 18:38 »
Et eksempel til etterfølgelse Lars Thomas! ;) Jeg har vokst opp i en husholdning der vi fisket fisken vår selv, kjøpt reinsdyr og villsau fra naboer og bekjente og generelt spist veldig lite av "ferdigmat". Det ser jeg nå at jeg har tatt med videre, og glad er jeg for det! :) Har også sett filmen før, og konkluderte også med at det er kjøtt industrien der er noe galt med, ikke det å spise kjøtt. Problemet er jo at vi er alt formange på jorda som "skal" ha mat, og da blir "samlebåndsprinsippet" en billig og enkel løsning som igjen fører til en slik usmakelig produksjons metode.

HÃ¥vard

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #32 på: 10. Des. 2009, 19:56 »
Norge er ett "fattass" land, da. I andre religioner som Islam og Hinduer spiser ikke gris(noe som tre firedeler i landet spiser til middag nesten hver dag, eller ku. Vi spiser MYE kjøtt og mange sitter bare inne og spiller playstation og bestiller pizza hver dag. Derfor er det bra at folk ikke spiser så mye kjøtt og heller spiser grønnsaker.
Det er jo ikke fordi det er usunt muslimene ikke spiser svin og hinduene ikke spiser ku ;) Det er fordi Islam sier at svin er urene dyr, så da spiser de heller andre dyr som kyr, hest eller kylling. I hinduismen er kuene hellige så der spiser de svin vil jeg tro. Tror ikke at det er så mye sunnere å spise andre typer kjøtt enn ku og svin heller.
Kom gjerne med flere spørsmål, jeg deler gladelig av min visdom på dette punktet.

Kesse

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #33 på: 10. Des. 2009, 20:11 »
Mange hinduer er vel vegetarer? Mener at store deler av India er det hvertfall, og skal man først være vegetar ville jeg vært det i India, tipper de er gode på slik matretter der :)

Van_Gor: Enig i det du sier. Men tror også at folk flest kunne hatt godt av å redusere kjøttinntaket sitt noe, kjøtt hver eneste dag er det ingen som tjener på.

Ser for meg at det er lettere å leve slik der du kommer fra. Som student midt i Oslo er det litt mer mangelvare på økologisk kjøtt :/

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #34 på: 10. Des. 2009, 22:06 »
Jeg kunne og burde selvfølgelig hatt et langt mer varierende kosthold, det innrømmer jeg glatt.
Grunnen til at jeg ikke har det er vel rett og slett dårlig oppfinnsomhet hva mat angår, der har jeg nok mye å gå på.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Mikael

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #35 på: 10. Des. 2009, 22:36 »
Vegeratianere går glipp av den beste maten, og har vel grei sjans for å bli feilernært uten kosttilskudd. Jeg står nok glatt over!
"I have a whole country to conquer. It is a beautiful challenge."
- Hatem Ben Arfa

Bjarte Bekjent

• Benkvarmer
  • **
    • Vis profil
« Svar #36 på: 10. Des. 2009, 22:48 »
Det handler vel uansett mykkje om variasjon og tilbereiing av maten. Eg jaktar og fiskar, og har egentlig ikkje alt for store problem med det, men ser også fordelane ved eventuell vegetarianer diett. Eit kilo kjøtt frå ei ku tilsvarar ein god del kg med havre!(har fått med m eig eit tall ein gong, men huskar det ikkje) Vi har absolutt ikkje matmangel i verden akkurat no, mein fordelinga av maten er tvilsom. Eit anna problem er fordelinga av dyrkbar jord, som er litt tvilsom sia meire og meire av den dyrkbare jorda brukas til biodisel, ull og tobakk, enn til mat. Dette foregår spesielt i land  med låge produksjonskosnadar noko som igjen tilskrivas dårlege levekår! Eg har ikkje noko problem med å spise kjøtt, og ein skikkelig god ribbemiddag er noko eg ser fram til i lang tid, men det er forskjell på å "måtte" ha kjøtt kvar dag, og å spise det ein gong iblant. Eg kan garrantere deg at om du får ein godt tilberedt vegetarrett(noko du ikkje får så mange plassar i Noreg) så hadde du ikkje savna kjøttet... Synst du skal gå for det Lars Thomas. Prøv det, lær deg nokon standard gode vegetarrettar og eventuelt suppler med ein biffmiddag/kylling osv ein gong i blant!

Kesse

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #37 på: 10. Des. 2009, 23:12 »
Ja, mye av det du er inne på her er også ting jeg har tenkt på. Man trenger ca 10kg korn for å få en 1kg kjøtt. Så det sier seg selv at kjøtt i utgangspunktet er en luksus som vi benytter oss litt for ofte av. Men som det Food Inc handler om, det er de store fabrikkene med slakterier som er de store synderne her.

Angående vegetarretter så er problemet for de fleste at man ikke har et fullverdig alternativ til det vi er vant med. Jeg er 100% sikker på at dersom en med litt peiling hadde laget et vegetarmåltid hadde de aller fleste likt det. En av de beste middagene jeg har spist noen gang er faktisk vegetarisk, spiste på en Indisk resturant i London - masse forskjellige korn, ris, bønner osv. Men krydder som smakte helt himmelsk :)

Men som ny frelst så kan jeg hvertfall oppforde alle til å handle økologisk. Da får man bedre kjøtt, og dyrene har hatt det MYE bedre før de ble slaktet. En liten oversikt over økologisk kjøtt finner dere her ;

http://www.oikos.no/newsread/news.asp?n=5472&wce=

plebUTG

• Kaptein
  • skjer
    • Vis profil
« Svar #38 på: 11. Des. 2009, 00:02 »
http://vidreel.com/video/NTc2OTQ4/

Food Inc uten å laste ned.

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #39 på: 11. Des. 2009, 00:47 »
Ja, mye av det du er inne på her er også ting jeg har tenkt på. Man trenger ca 10kg korn for å få en 1kg kjøtt. Så det sier seg selv at kjøtt i utgangspunktet er en luksus som vi benytter oss litt for ofte av. Men som det Food Inc handler om, det er de store fabrikkene med slakterier som er de store synderne her.

Ja, det er nesten utrolig hvor mye korrupsjon det er også i vestlige land. Lurer jo litt på hvordan vi ligger an i Norge på matproduksjon. Var vel noen norske gutter som lagde en sjokkdokumentar om noe lignende her til lands også, men jeg gadd aldri å se den. Virket ikke så veldig seriøst, mer et halvambisiøst nerdeprosjekt.

Matsaran

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #40 på: 27. Des. 2009, 21:32 »
kunne aldri vært vegeterianer... kjøtt er altfor digg og saftig... er gen grunn til at jeg eser ut for å si det sånn
men om jeg burde? ja... kanskje det...

geordie-olav

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://Newutd.com
« Svar #41 på: 28. Des. 2009, 20:02 »
Jeg anbefaler dere å lese "Animal Liberation" av den australske filosofen Peter Singer. Singer tar et oppgjør mot hva man kaller "speciesism" og prøver å bryte ned den usynlige muren rundt Homo Saphiens.

Selv er jeg verken vegetarianer eller veganer, men har lenge vurdert å gå i den retningen. Tror i tilfellet jeg ville startet som en semi-vegetarianer.

Husk at når en organisme i en næringskjede spiser en plante, vil det forekomme et energitap. Når en heterotrof organisme spiser en annen, vil det igjen forekomme tap av energi. Derfor får man langt større energiutbytte ved å spise produsenter og autotrofe organismer fremfor de heterotrofe.

Men det er riktignok langt vanskeligere å få i seg de 8 aminosyrene kroppen vår ikke produserer ved en vegetarkost. Derfor kreves dette kunnskap.

VepsoO

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #42 på: 16. Jan. 2010, 14:17 »
Har nå bestemt meg for å bli vegetarianer. Vi vet jo alle hvordan matvareindustrien fungerer, men allikevel velger vi å ikke ta dette inn over oss. For meg rant begeret over etter å ha sett denne filmen. I første omgang er målet å kutte ut alt kjøtt og melkeprodukter. Egg og fisk kommer jeg til å spise en stund til, men målet er å minimere dette og.
Feel free to drink as much tequila as you want, but if you do not drink you could have some beer

You are never stuck in traffic - you are traffic

Sebastian

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #43 på: 17. Jan. 2010, 11:17 »
Har nå bestemt meg for å bli vegetarianer. Vi vet jo alle hvordan matvareindustrien fungerer, men allikevel velger vi å ikke ta dette inn over oss. For meg rant begeret over etter å ha sett denne filmen. I første omgang er målet å kutte ut alt kjøtt og melkeprodukter. Egg og fisk kommer jeg til å spise en stund til, men målet er å minimere dette og.

Er ikke den største kokken for å si det sånn, så ka skal man egentlig spise då? Om man ikke skal spise kjøtt, fisk, melkeprodukter eller eg, ka skal man då spise eller lage då?

VepsoO

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #44 på: 17. Jan. 2010, 12:48 »
Det er jo fortsatt masse mat igjen. Frukt, grønt, korn, bær, bønner, ris, pasta osv osv
Feel free to drink as much tequila as you want, but if you do not drink you could have some beer

You are never stuck in traffic - you are traffic