20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Tippeligaen 2010  (Lest 171367 ganger)

0 medlemmer og 10 gjester leser dette emnet.

Geir

• Kaptein
    • Vis profil
Sv: Tippeligaen 2010
« Svar #615 på: 21. April 2010, 11:40 »
Jeg vil likevel påstå at en straffe+rødt kort er en større feil enn en feil corner. Det eneste du kan diskutere i mot her er vel i beste fall semantisk.

Jeg har likevel funnet ut at jeg ikke gidder å bry meg så mye om dette selv, med unntak av at dommerne ikke har klart å slått ned på stygt spill i år. Det er kun Hafsås som har gitt direkte rødt kort for en stygg takling. Fredrik Carlsen slipper utrolig nok unna kort mot Rosenborg sist, i likhet med den fryktelige taklingen Vidar Riseth har i første serierunde. Dette fører til det blir en helt håpløs vekting av alvorligheten i forskjellige regelbrudd, ettersom de strengeste straffene tillegges de spillerne som holder andre spillere i trøya, sparker vekk ballen eller kjefter på dommeren. Å nærmest brekke foten på en motspiller er derimot nærmest sidestilt med å gå i offside, du får frispark i mot.

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #616 på: 21. April 2010, 12:09 »
Jeg vil likevel påstå at en straffe+rødt kort er en større feil enn en feil corner. Det eneste du kan diskutere i mot her er vel i beste fall semantisk.

Tja, mulig jeg bare kan diskutere imot dette semantisk, men det kan jo i så fall du også, da. Nå husker jeg ikke den Yaw-situasjonen så godt, men hvis dommeren hadde funnet på å dømme straffe på den, så kunne RBK muligens ha scoret et til. Hadde dommeren gitt Brann corneren sin, hadde vi ikke fått det målet imot, noe som sannsynligvis hadde hatt langt mer å si for poengdelingen i slutten av kampen. Så får man vurdere ut fra det hva man mener er "den største feilen."

Vegard9

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #617 på: 21. April 2010, 12:45 »
Pelu-saken vil aldri noen gang bli gjentatt i noen som helst form. Det kan jeg garantere.
Hvorvidt Annan glefser etter, tygger på, eller bare "smaker" på drakta til Aarøy er uvesentlig. Han har kort lunte, motstanderne er dette bevisst og prøver alltid å fyre opp Annan så han mister besinnelsen. Noen ganger lykkes de, som oftest mislykkes de. Denne gangen lykkes Aarøy til en viss grad når han i kampens hete roper noe til Annan som han oppfatter som rasistisk, selv om det ikke er ment sånn fra Aarøys side, det er en tett og jevn kamp som begge lag vil vinne, og Annan lar seg provosere. Uansett, det har ikke skjedd noe veldig alvorlig her, som innebærer at en eller flere bør få karantene eller noe sånt. Så lenge partene har skværet opp seg imellom og Erik Hamrén er bevisst på å prøve å få Annan til å telle til ti, i stedet for å hisse seg opp, så har det skjedd som skal skje i denne kampen.

At Annan har kort lunte, får være hans problem. Biting er uansett en unødvendig ting å ty til, og noe som ikke skal finne sted på en fotballbane. Det er vel heller ikke første gangen Annan er involvert i en ufin situasjon!?

Personlig mener jeg Annan er en god fotballspiller men han får ingen sympati fra meg, ettersom han er en såpass ufin spiller!

Geir

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #618 på: 21. April 2010, 13:30 »

Tja, mulig jeg bare kan diskutere imot dette semantisk, men det kan jo i så fall du også, da. Nå husker jeg ikke den Yaw-situasjonen så godt, men hvis dommeren hadde funnet på å dømme straffe på den, så kunne RBK muligens ha scoret et til. Hadde dommeren gitt Brann corneren sin, hadde vi ikke fått det målet imot, noe som sannsynligvis hadde hatt langt mer å si for poengdelingen i slutten av kampen. Så får man vurdere ut fra det hva man mener er "den største feilen."

Jeg mener du diskuterer ut i fra hva som var mest kampavgjørende og ikke den største feilen. Det er jo umulig for meg å være uenig i at ditt eksempel ble mer avgjørende for kampen. :) Jeg mener likevel at en straffe og rødt kort i utgangspunktet er en mye viktigere avgjørelse enn en corner, og det tror jeg ikke du heller er uenig i.

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #619 på: 21. April 2010, 13:46 »
Sånn jeg ser det betyr den største feilen enten den feilen som ble mest avgjørende, eller den feilen som var lettest å se. Synes feilen i VIF-kampen var veldig stor på begge måter. :)

Geir

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #620 på: 21. April 2010, 20:06 »
Jaja, vi blir vel ikke enige.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #621 på: 21. April 2010, 21:48 »
Så lenge en feil avgjørelse går i Branns disfavør vil det alltid være den største dommertabben i manns minne. Sånn har det alltid vært, og sånn vil det alltid være. Både for Berntsen og Alsaker.

Såvidt jeg kan huske er det første gang i Rosenborg at Annan er innblandet i en ufin situasjon. Men ja, han har vært det noen ganger før. Men han er på ingen måte en ufin spiller. Han har bare en kort lunte, og en del unoter som hans trenere har forsøkt og forsøker å venne av ham.
Biting er selvfølgelig ikke noe en skal ty til, men jeg greier ikke helt å skjønne hvordan bittelille Annan skal klare å bite kjempesvære Aarøy i brystet. Han når jo knapt nok Aarøy til skrittet.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Geir

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #622 på: 21. April 2010, 22:10 »
Jeg tror ikke jeg gidder å forsvare Annan. Et eller annet gjorde han, akkurat hvor alvorlig det var vet jeg ikke, men han er ganske så sikkert skyldig. Forøvrig smart taktisk av Rekdal å få i gang den diskusjonen og skjerme Carlsen, som skulle vært utvist, helt fra media.

ScandinavianMagpie

• Gjest
« Svar #623 på: 21. April 2010, 22:18 »
Nyter fotballen om dagen :))
OG IGJEN: jeg må få gi honnør til klubbene som satser på unge talenter. I dag scoret "Mo" og Thomas Drage for TIL - to unge gutter som vi vil få se mer av i fremtiden, spesielt unge Drage tror jeg kan bli veldig toneangivende i Norsk fotball i fremtiden.

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #624 på: 21. April 2010, 22:20 »
Jaja, vi blir vel ikke enige.

Garantert ikke, og det er vel strengt tatt en ekstremt uinteressant diskusjon i tillegg. :P

Sitat
Så lenge en feil avgjørelse går i Branns disfavør vil det alltid være den største dommertabben i manns minne. Sånn har det alltid vært, og sånn vil det alltid være. Både for Berntsen og Alsaker.

Snakk om å sparke seg sjøl knallhardt i ræva, Joakim. Mens alle mediene hittil i år faktisk har diskutert en god rekke hendelser som har gått mot Brann, har ikke jeg sagt et ord om dommerne i Brann's kamper. Bortsett fra den lille passiaren med Geir rett foran her. Du derimot, har produsert side opp og side ned med stoff om når, hvordan, hvorfor helle dommerstaben i TL gjør hva de kan for å hindre RBK-triumf i Tippeligaen.

ScandinavianMagpie

• Gjest
« Svar #625 på: 21. April 2010, 22:22 »
Berntsen, du må ikke glemme TV2 i den sammenheng...

Geir

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #626 på: 21. April 2010, 22:26 »
You win some, you lose some. På den ene siden er det synd at vi ikke får en straffe mot Brann, på den andre siden er vi kanskje heldige som ikke får Annan utvist mot Aafk etter det lille slaget han har mot Arnefjord(?). Det går begge veier.

Problemet er at dommerne ikke virker å ha funnet noen linje. Huseklepp får gult for å springe bort til assistentdommeren på Lerkendal, Stadsgaard får gult kort for å sparke bort ballen mot Vålerenga. På den andre siden får Hæstad gult kort for nesten å brekke beinet på Trond Olsen, mens Vidar Riseth slipper unna uten noen ting for en forferdelig takling i første runde. Feil forekommer, men jeg liker ikke denne tendensen.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #627 på: 21. April 2010, 22:29 »
Det er jo dette som har kjennetegnet norske dommere i flere år nå spør du meg. De fins ikke konsekvente - og minner meg i grunn veldig om endel CCC-dommere vi har vært borti denne sesongen. Mye ymse kvalitet, senest nå mot Plymouth var dommeren et lite eventyr.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Geir

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #628 på: 21. April 2010, 22:33 »
Joda, de er veldig konsekvente, på ubetydeligheter dog. Sparker du bort ballen eller tar av deg trøya kan du være nesten sikker på at du får gult kort.

Jeg prøver som dommer selv å ikke kritisere for mye, men i år har det vært for vanskelig...

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #629 på: 21. April 2010, 22:36 »
Jada, også dette med at det er jævla ille å ta tidlige frispark...
Men TL i fjor var ihvertfall et mareritt - vi fikk ikke en jævla straffe gjennom hele sesongen, og det var relativt provoserende med tanke på de vi fikk mot oss, samt de straffene andre lag fikk gjennom sesongen.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida