20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Mastergrad - Økonomi  (Lest 18262 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Aslak

• NewUtd.no
  • Midtbaneanker
  • Fuglfisken, fuglfisken - fly gjennom skyene
    • Vis profil
    • Godsangerâ„¢
Sv: Mastergrad - Økonomi
« Svar #60 på: 01. Des. 2009, 23:40 »
Jobber i samme bygget som BI i Oslo, og blir skremt av hvor utrolig mange som kler seg i skikkelig vestkantstil, eller hva man nå skal kalle den stilen. Trodde egentlig det bare var en myte.

Har noen kompiser som går på BI og det virker som om at de er ganske fornøyd i hvert fall. Men det virker som om de må lese jævla mye for å henge med og stå på eksamene, men sånn er det vel på de fleste utdanningene. Føler meg heldig som skal inn i TV-bransjen og slipper de helt jævligste studiene :)
Godsanger?

Twitter: @BjerreP

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #61 på: 01. Des. 2009, 23:44 »
Selv har jeg inntrykk av at BI-eksamenene er dritlette i forhold til de vi har, de en kompis fikk på økonomistudiene hans i Trondheim i fjor vår var ihvertfall veldig barnslige.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #62 på: 01. Des. 2009, 23:47 »
Hvilke fag gjelder det? Skulle gjerne likt å sammenligne noen eksamener med de vi får her!
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #63 på: 01. Des. 2009, 23:52 »
Hmm, var et matte- og statistikk-fag tror jeg. Hører til en økonomi-bachelor.

Har sett eksamen til en kompis som går på BI i Bergen også, eksamen i makro. Det var bare multiple choice, dritenkelt...

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #64 på: 01. Des. 2009, 23:53 »
Hmm. Spesielt med multiple choice på makro ja.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

Kesse

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #65 på: 01. Des. 2009, 23:54 »
Hvilke fag gjelder det? Skulle gjerne likt å sammenligne noen eksamener med de vi får her!

Tror dette er forskjellige fra fag til fag. Sammenlignet en makro eksamen med en blindern eksamen en gang og da var det relativt mye vanskeligere eksamen for blindern studentene. Men når jeg sammenlignet bed.øk eksamen med en HIO eksamen så var det omvendt.

Kan jo ha noe profilen på skolen å gjøre hva de legger mest vekt på. Eneste jeg vet BI er "kjent" for er å ha mange spørsmål med flere delspørsmål i stedet for 2-3 store spørsmål på eksamene. Og det synes jeg er helt gull :)

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #66 på: 01. Des. 2009, 23:55 »
Er antakeligvis slik ja. Har ikke sett noen andre eksamener fra andre skoler da, det hadde vært interessant å sjekke ut!

Kesse

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #67 på: 01. Des. 2009, 23:58 »
Si meg hva du vil ha og hvilket fag så sender jeg det til deg ;) Må ha mailen din evt..

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #68 på: 02. Des. 2009, 00:01 »
Bedøk hadde vært interessant å sett! kristoffereilert@hotmail.com

Kesse

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #69 på: 02. Des. 2009, 00:13 »
Done!

Sendte 3 forskjellige.

- Bed.øk fra første klasse - Dette går for å være den mest basice eksamen på BI, innføring i bedøk.
- Operativ økonomistyring - Bygger på bedøk fra første klasse, dette kurset har vi i 2 klasse.
- Mikroøkonomi - Innføringskurset i mikro.

Sendte bare litt forskjellig fra div år, så eksamensform osv kan ha endret seg.

Si hvordan de er i forskjell fra dine da, er spennende å høre egentlig :)
« Siste redigering: 02. Des. 2009, 00:16 av Lars Thomas Nistad »

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #70 på: 02. Des. 2009, 00:35 »
Sett kjapt over en av hver nå. Bedøk1-greia ligner en miks av det vi hadde første og andreklassen, mest førsteklassen. I førstklassen hadde vi et BEST-kurs, et seksdelt fag som gir en innføring i bedøk, markedsføring, FEM (filosofi, etikk, moral), org, itk og samfunnsøkonomi. Tror de fjerner det kurset etter dette skoleåret da, sikkert litt på grunn av at ITK var temmelige unødvendige greier tipper jeg (leste ikke et ord om den delen før eksamen, skrev bare humbug, men fikk B på hele greia da).
Mikro-eksamen ligna veldig på den mikroeksamen vi hadde i 2. klassen ihvertfall, for å være helt ærlig er jeg ganske dårlig i mikro, makro gjorde jeg det jævla mye bedre i, sikkert mye pga at jeg syns det er langt mer interessant og fornuftig.
Den operativ økonomistyring var noe ulikt det vi har hatt til nå, men deler av bedøk1-kurset fra 2. klassen kjenner jeg igjen. Der var det vel også noe mutliple choice, det har jeg vel ikke vært borti selv enda. Vi har bedøk2 til våren nå da..

Merker at jeg ikke husker alt så jævla godt av ting jeg har hatt tidligere år, det er litt skummelt :(
Bedøk1-eksamen må jeg uansett konte på, den tingen er sikkert. Jeg dreit meg jævla ut der, beregna en time for mye, så fikk en helvettes sistetime på den eksamen, i tillegg til at jeg av en eller annen grunn presterte å glemme levere inn halve eksamen av det jeg fikk gjort, antakeligvis fordi jeg stressa som faen sistetimen. Veldig synd ettersom alt jeg fikk gjort var perfekt utført. Egentlig en god prestasjon at jeg fikk ståkarakter på de 2 sidene jeg leverte inn.

Kesse

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #71 på: 02. Des. 2009, 00:40 »
Hehe, skal konte i bed.øk selv, fikk en C men kan "lett" få en B eller A dersom jeg jobber litt mer med deg, hvertfall nå som jeg har enda bedre grunnlag for å klare eksamen.

Hva med vanskelighetsnivået, er det temmelig likt eller er det forskjell?

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #72 på: 02. Des. 2009, 00:43 »
Hehe. Ja, absolutt muligheter for noe slikt i bedøk ja, hadde selv mål om å klare B ihvertfall, så var jæævla skuffa da jeg fucka det sånn til for meg selv.
Litt vanskelig å si utfra den foreløpig korte titten, men virker til å være noe likt vanskelighetsnivå kanskje. Operative økonomistyring er litt utenfor det jeg har vært borti, endel teoriskriving der. I år valgte jeg entreprenørskap og småbedriftsledelse fremfor blant annet økonomistyring, så mulig der er litt av det jeg har "gått glipp av".

Kesse

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #73 på: 02. Des. 2009, 00:50 »
Ok, ser egentlig for meg at eksamene er ganske så like i vanskelighetsgrad, noe annet ville egentlig forundre meg.

BI går for å være "vanskelige" på finans og økonomistyring. Mens matte og statistikk feks ikke blir så prioritert.. En kompis av meg som startet på økonomi masteren sin på Cambridge nå i høst sier han ligger lenger fremme innen finans enn de fleste andre, men han henger etter innen matte og økonometrifagene.

Har sett litt på entrepenørskap master jeg, men vet liksom ikke helt hva jeg kan bruke den til ! :)

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #74 på: 02. Des. 2009, 00:55 »
Hehe. Jeg syns i lengda for mye finans- og økonomistyringsfag blir litt kjedelig, jeg. Får se hva jeg skal gjøre til masteren, der har jeg en vanskelig avgjørelse. Men syns denne energy management er jævla spennende..