20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Mastergrad - Økonomi  (Lest 18270 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
Sv: Mastergrad - Økonomi
« Svar #30 på: 13. Nov. 2009, 21:36 »
For de mest "atraktive" jobbene må du vel ha meget gode karakterer, men jeg er ikke så veldig interessert i å jobbe fra åtte til åtte hver dag på ei vanlig uke på jobben.
Når det gjelder karakterene mine tror jeg det er få som slår min kombinasjon av lite arbeidsmengde/knallbra karakterer. Har til nå hatt griseflaks. :P

Jeg fløt på det gjennom hele VGS og hadde bedre karakterer enn resten, så jeg dro det med meg inn i studiene. Gikk forsåvidt greit første semester, men fikk meg dessverre lærepenge etterhvert! :P
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

André S

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #31 på: 13. Nov. 2009, 23:54 »
Får du tittelen siviløkonom etter å ha gått finans på NHH, Andrè?

Selv vurderer jeg sterkt siviløkonomutdannelsen på CBS (Copenhagen Business School) til neste år. Eventuelt tar jeg et årsstudium for å få 2 karakterpoeng. Da kommer jeg nok inn på rettsvitenskap i Bergen.

Jepp. Det gjør man. De fleste mastergrader gjør det. Har hørt mye bra om CBS, den har en ganske bra ranking også. Tror ikke det er så dumt å studere i utlandet, da du skiller deg litt ut fra resten av søkerne...

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #32 på: 14. Nov. 2009, 18:31 »
Jeg fløt på det gjennom hele VGS og hadde bedre karakterer enn resten, så jeg dro det med meg inn i studiene. Gikk forsåvidt greit første semester, men fikk meg dessverre lærepenge etterhvert! :P

Hehe, har såpass kontroll at jeg skal klare å unngå det tror jeg. Gode karakterer første året er jo den beste motivasjonen man kan få til å opprettholde resultatene da...

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #33 på: 14. Nov. 2009, 20:49 »
Jess, og et dårlig semester kan virker jævla demotiverende. Kommet meg da :)
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #34 på: 15. Nov. 2009, 16:33 »
Hehe, jo, sikkert.

Hadde i utgangspunktet litt lyst til å jobbe i aksjemarkedet før jeg begynte på studiene, men har vel innsett at det sikkert er litt i overkant risikofylt og stressende. Dessuten er vel ikke det den jobben hvor utdannelsen kommer best til sin rett. Er nok først og fremst street smartness man får bruk for i den bransjen.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #35 på: 15. Nov. 2009, 17:06 »
Hehe, jeg er faktisk ikke helt sikker på hva jeg vil. Har drømt om en jobb i et departement, syns det virker jævla spennende. Men da må nok også vitnemålet være deretter! Hadde også vært spennende å jobbe innen olje-bransjen her i nord når vi nå etterhvert skal bore i Vesterålen og Lofoten :)
Men egentlig har jeg også et sterkt ønske om å starte noe eget.

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #36 på: 15. Nov. 2009, 17:22 »
Har selv ingen store drømmer om å bli noen offentlig byråkrat... Vi får besøk av en del potensielle arbeidsgivere i forbindelse med disse studiene, og etter de erfaringene har jeg egentlig konkludert med at en offentlig jobb er nesten uaktuelt om jeg ikke får bli sentralbanksjef eller passe på oljefondet. Lett å bli glemt bort og miste muligheten til læring og utvikling i mange offentlige maskinbyråkratier tror jeg.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #37 på: 15. Nov. 2009, 17:45 »
Tror det kommer veldig an på hvilket nivå i det offentlige da. Noen sjef i NAV eller lignende er selvfølgelig ikke å foretrekke.

plebUTG

• Kaptein
  • skjer
    • Vis profil
« Svar #38 på: 15. Nov. 2009, 18:33 »
Får du tittelen siviløkonom etter å ha gått finans på NHH, Andrè?

Selv vurderer jeg sterkt siviløkonomutdannelsen på CBS (Copenhagen Business School) til neste år. Eventuelt tar jeg et årsstudium for å få 2 karakterpoeng. Da kommer jeg nok inn på rettsvitenskap i Bergen.

Jepp. Det gjør man. De fleste mastergrader gjør det. Har hørt mye bra om CBS, den har en ganske bra ranking også. Tror ikke det er så dumt å studere i utlandet, da du skiller deg litt ut fra resten av søkerne...

Hmm, jeg trodde det kun var èn linje man kunne gå på NHH.
Men ja, jeg tror nok at søkere fra CBS med godkjente karakterer er rimelig gode kandidater til gode jobber i næringslivet. Selv vurderer jeg å gå fem år med Økonomi og juss på CBS, men da får jeg ikke tittelen siviløkonom. :)

André S

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #39 på: 15. Nov. 2009, 19:44 »
Bachelorgraden er lik for alle på NHH, men mastergraden byr på mange ulike muligheter. De har en egen linje for regnskap og revisjon, hvor man blir revisor. Så har de en annen hvor man blir siviløkonom og kan velge i mange forskjellige retninger og ta mastergrad i.

annern

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #40 på: 01. Des. 2009, 00:43 »
http://www.dn.no/forsiden/politikkSamfunn/article538338.ece

halvparten av elevene ved BI kan ingenting hevder studierektor Åge Sending. Anbefaler også at folk leser en del av kommentarene nederst. 

Ikke særlig lurt med tanke på at han drar sin egen arbeidsgiver ned i søla. studenter ved BI blir ikke mer atraktive på arbeidsmarkedet av dette utspillet. Samtidig var det kanskje på tide å ta et oppgjør?
(     ""    )
 \   NU  /
   \ FC /
     \  /

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #41 på: 01. Des. 2009, 00:45 »
Hihi :)

plebUTG

• Kaptein
  • skjer
    • Vis profil
« Svar #42 på: 01. Des. 2009, 08:26 »
Haha, du måtte grave lenge for å finne den. Artikkelen er fra 2005 da BI-bygget var i Sandvika, så det er en stund siden.

Men jeg skal være enig i  mye av BIs kritikk. Mye søppel som ender opp der.

Kesse

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #43 på: 01. Des. 2009, 11:24 »
Som tidligere nevnt et veldig gammelt utspill. Går selv på BI, og jeg skjønner noe av den kritikken han kommer med. Det første året er strykprosenten nærmere 40%, så det er mange som faller av tidlig. Det er jo tankegangen til BI, at alle skal få en sjanse ( selvsagt for å få så mange søkere som mulig ), men det er mange som ikke er i stand eller motivert nok til å fullføre høyere utdanning.

De som ikke faller av men gjør ferdig graden sin får en god utdanning som jeg ville tro om ikke er bedre, men helt på høyde med de fleste andre økonomiutdanninger i Norge. Den største fordelen for min del hvertfall er at BI har et veldig godt rykte i det næringslivet, det kom godt med når jeg søkte jobb innen finans i Oslo, fikk inntrykk av at vi var langt mer fortrukket enn HIO studenter.

plebUTG

• Kaptein
  • skjer
    • Vis profil
« Svar #44 på: 01. Des. 2009, 11:45 »
Godt mulig du snakker sant, men jeg har hørt at BIs studenter blir nedprioritert i næringslivet ettersom alle får en sjanse. Nei, tror heller jeg velger sivøk på CBS foran siviløkonomlinjen på BI. Bedre by er det også.