Dette handler ikke om at en ikke gidder å se på norske kamper hvor ikke ens eget lag er involvert. Dette handler om hele glorifiseringen av engelsk fotball, forsøket på å gjøre norsk fotball så likt engelsk fotball som overhodet mulig. VGs Knut Espen Svegaarden diskuterte på "Sportsdb18" onsdag at man MÅ trekke samtlige cuprunder tilfeldig, fordi det er slik de gjør det i England. Det var hans eneste argument, det eneste han hadde å komme med i programmet. Fordi det i England liksom er så utrolig mye bedre enn i Norge.
Dette handler også om at man setter opp reklame for engelske fotballag på en norsk fotballstadion. Det handler om at norske supportere reiser i hopetall til en norsk arena for å se et engelsk lag spille treningskamp, men å se sitt norske favorittlag på den samme arenaen, nei det kan de ikke.
Jeg tør vedde på at Vålerenga-Liverpool i sommer kommer til å være godt besøkt av nordmenn i rød skjorte som valfarter til hovedstaden for å se en fuckings treningskamp. Og da reiser de samme folka allerede to-tre ganger i sesongen over til England for å se Liverpool på Anfield. Fair enough, kan du si. Mange av oss gjør det samme. Men når en treningskamp med favorittlaget ditt i Oslo (er ikke akkurat første gang Liverpool besøker Norge i pre season) betyr så enormt mye mer enn en seriekamp med ditt norske favorittlag, også det i Oslo, så er det noe som skurrer for meg.
Da Rosenborg møtte Arsenal i CL i 2004 var bortesupporterne nesten i overtall. Og anslagsvis 90% av bortesupporterne var norske. Da Newcastle møtte Vålerenga i Uefa-cupen vil jeg tro Klanen var i overlegent flertall, og mitt inntrykk var at flesteparten av de tilreisende bortesupporterne var engelske. Nå har selvsagt Arsenal en vesentlig større supportergruppe enn oss, men likevel, det er noe feil når et stort flertall av nordmenn heier på et engelsk lag mot et norsk lag i den gjeveste europeiske turneringen for klubblag.