20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Bøker  (Lest 55765 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

bjørni

• Kaptein
  • Angel of the North!!!
    • Vis profil
Sv: Bøker
« Svar #90 på: 30. Nov. 2009, 23:16 »
Den siste anbefalingen er meeget spesiell. Kullsvart humor og grisete skildringer av franske undermålere under 1. verdenskrig. Følg linken, så ser du selv. http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=117574

Ipt

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #91 på: 30. Nov. 2009, 23:32 »
Peter: Den boken som fengslet meg mest når jeg var ung var kanskje Nålen(Nadel) av Ken Follett. Det er en krimroman fra 2.verdenskrig om en spion sin oppgave i et fremmed land, og alt han trekkes fra/mot.
Tror det er den beste boken jeg har lest, hvis du tenker på hva jeg var ute etter på det tidspunkt, og ut hva jeg satt igjen med etterpå. Jeg var 15 år og fant den i min fars bokhylle.
En rekke av kvelder holdt den meg fengslet.

Har siden det lest den om igjen 3-4 ganger, og skrev særemne om den sammenlignet med andre spionromaner. Hvis du liker den, anbefaler jeg å lese Rebecca-koden og Trippel. Er bøker fra samme forfatter.

Ellers er bøker som Beatles(Oppfølgeren Bly), bøkene om Harry Hole(Jo Næsbø), bøkene av Henning Mankell, og mange andre noe som en spenningssøker bør lese.

En annen favoritt er John Le Carre. Han er skrevet mang en bra spion/krimroman.
Eller les Mo Hayder - Fuglemannen hvis du vil ha en skikkelig god krim, som læreren sikkert vil ta ifra deg.
« Siste redigering: 01. Des. 2009, 00:22 av Ipt »

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #92 på: 01. Des. 2009, 00:12 »
Sikkert veldig mange bra forslag her, men hvis du er som meg (sliter med å motivere deg gjennom en skjønnlitterær bok) så er Nick Hornby's Tribunefeber en roman som er morsom og enkel å lese. Handler om en rimelig fotballgal Arsenalsupporter.

bjørni

• Kaptein
  • Angel of the North!!!
    • Vis profil
« Svar #93 på: 01. Des. 2009, 12:30 »
Sikkert veldig mange bra forslag her, men hvis du er som meg (sliter med å motivere deg gjennom en skjønnlitterær bok) så er Nick Hornby's Tribunefeber en roman som er morsom og enkel å lese. Handler om en rimelig fotballgal Arsenalsupporter.
Veldig mye av dette som er nevnt her er ikke skjønnlitterært i ordets rette betydning. Og det er ment positivt.

Peter

• Gjest
« Svar #94 på: 02. Des. 2009, 14:16 »
Takk for svar! Jeg noterer meg dette og får se hva det blir til neste gang jeg er i byen!

Martin

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #95 på: 09. Des. 2009, 11:15 »
Ligger godt etter de andre i klassen med å finne tema til særemne. Hadde i starten tenkt å ha om Beatles + en annen bok, men den flinkeste jenten i klassen skal også ha om Beatles så tenker hun ville funnet ut mye mer enn meg.

Noen som kan anbefale to bøker som er greie å lese som dreier seg om det samme temaet?

Ipt

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #96 på: 09. Des. 2009, 12:51 »
Anbefaler "Hvite niggere" av Ingvar Ambjørnsen.
Er en historie om noen gutter som havner på kjøret, men som samtidig prøver å gjøre noe ved livet ved å skrive.

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #97 på: 09. Des. 2009, 13:58 »
Ligger godt etter de andre i klassen med å finne tema til særemne. Hadde i starten tenkt å ha om Beatles + en annen bok, men den flinkeste jenten i klassen skal også ha om Beatles så tenker hun ville funnet ut mye mer enn meg.

Noen som kan anbefale to bøker som er greie å lese som dreier seg om det samme temaet?

Du kan gjøre som jeg gjorde. Jeg hadde om emnet propaganda, og "leste bøkene" 1984 og Gymnaslærer Pedersen. Beleilig nok er begge disse bøkene også filmatisert, hvis du skjønner hva jeg mener.

Mikael

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #98 på: 10. Des. 2009, 20:00 »
Haha.

Selv hadde jeg faktisk særemne i 3. klasse på videregående om Pondus. Det var digg!
"I have a whole country to conquer. It is a beautiful challenge."
- Hatem Ben Arfa

Martin

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #99 på: 10. Des. 2009, 20:06 »
Haha.

Selv hadde jeg faktisk særemne i 3. klasse på videregående om Pondus. Det var digg!

Tviler ikke! ^^

Bad Religion

• Kaptein
  • ptthunem.no
    • Vis profil
« Svar #100 på: 10. Des. 2009, 23:04 »
Er veldig interessert i språk, så eg har tenkt å begynne med Italiensk, og etterkvart Japansk. Nokon fast forlag som levere gode gramatikk bøke? Veit i alle fall at eg kjem til å anskaffe ein ordbok frå kunnskapsforlaget (blå).
Trade your prayer of Salvation
for a logical solution!

bjørni

• Kaptein
  • Angel of the North!!!
    • Vis profil
« Svar #101 på: 14. Des. 2009, 21:59 »

Jeg vet ikke om du mener "samme temaet som beatles + bly + bisettelsen" eller "to bøker der begge har samme tema"? Det er mulig at du tilfredstiller begge hvis du leser "Seierherrene" og "Vidunderbarn" av Roy Jacobsen. Begge er oppvekstromaner/generasjonsromaner som er vanskelige å legge fra seg. Noe a la Beatles med andre ord.

Hvis du kan tenke deg å lese en trilogi (med ganske lettleste bøker, sånn at du leser dem på samme tid som to normale bøker) så ville jeg valgt "Bodvars Saga" av Vera Henriksen (Fra vikingetida)
http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=142469

lgrinde

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #102 på: 15. Des. 2009, 11:51 »
Anbefalar "Wheel of time" på lydbok. Går an lasta ned frå thepiratebay. Har lest alle som e komme på norsk, men var på tide friska oppatte og lydbøkene er geniale.

Øyvinden

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #103 på: 15. Des. 2009, 12:02 »
Skulle lært russisk, må være det tøffaste språket som fins :P

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #104 på: 15. Des. 2009, 13:08 »
Mulig jeg kan litt i løpet av høsten ;)
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida