20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: The 10 worst football managers  (Lest 6022 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Geir

• Kaptein
    • Vis profil
Sv: The 10 worst football managers
« Svar #15 på: 09. Mai 2008, 15:21 »
Det med å spille ballen raskt i lengderetning tror jeg uansett ikke er noe som går ut på dato. Både en effektiv og underholdende måte å spille fotball på. Det var jo dette Rosenborg var så gode på før, men ser helt ut til å ha mistet under de siste trenerne.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #16 på: 09. Mai 2008, 15:27 »
Riktig, men dette makter jo ikke landslaget å gjøre lenger. Var jo dette som var suksessoppskriften under Semb og Drillo.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

ScandinavianMagpie

• Gjest
« Svar #17 på: 09. Mai 2008, 19:32 »
Sakens kjerne er vel HVORDAN man spiller ballen kjapt i lengderetning. Om man gjør det med "klikk-klakk" fotball a la Wengers Arsenal på sitt beste, eller om man gjør som de fleste lagene jeg har spilt mot (og for...) i de lavere divisjonene i Norge. Altså høyt og langt! At Drillo ALLTID slo langt mot etablert forsvar er vel bare delvis sant, men med spisskompetanse med spillere på mer enn 2 meter (J.Flo), en passningslegger av rang (S-I.Bjørnebye) og noen løpsmaskiner av rang rundt Flo (Leo,Myggen) var det uten tvil en suksessfaktor. Grunnen til at Norge IKKE gjør det i dag er vel fordi vi mangler alle de essensielle deler i den suksess-oppskriften. Skjønner godt at Hareide ønsker å spille på en annen måte. Bare så synd at vi ikke har spillere til det heller....

Geir

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #18 på: 09. Mai 2008, 19:36 »
Sakens kjerne er vel HVORDAN man spiller ballen kjapt i lengderetning. Om man gjør det med "klikk-klakk" fotball a la Wengers Arsenal på sitt beste, eller om man gjør som de fleste lagene jeg har spilt mot (og for...) i de lavere divisjonene i Norge. Altså høyt og langt! At Drillo ALLTID slo langt mot etablert forsvar er vel bare delvis sant, men med spisskompetanse med spillere på mer enn 2 meter (J.Flo), en passningslegger av rang (S-I.Bjørnebye) og noen løpsmaskiner av rang rundt Flo (Leo,Myggen) var det uten tvil en suksessfaktor. Grunnen til at Norge IKKE gjør det i dag er vel fordi vi mangler alle de essensielle deler i den suksess-oppskriften. Skjønner godt at Hareide ønsker å spille på en annen måte. Bare så synd at vi ikke har spillere til det heller....

Alt handler om hvordan man komponerer laget, man må bruke de spillerne som er best sammen og best egnet til å slå fra seg som et lag, det være seg ved småspill langs bakken eller lange pasninger. Poenget i debatten er vel uansett at det bør spilles raskt i lengderetning isteden for masse småpasninger på midten så motstander lett kan etablere seg i forsvar før vi angriper, noe jeg synes er vesentlig.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #19 på: 09. Mai 2008, 20:36 »
Poenget til Drillo er ikke hvorvidt man bruker langpasningen, eller spiller hurtig, gjennom ledd. Poenget er at norsk fotball er veldig sirompa og stillestående om dagen. Norsk fotball generelt har blitt altfor posession-orientert, og jeg synes det er mange lag som ikke er flinke nok til å benytte seg av de overgangsmulighetene som melder seg.

Heller ikke Glimt er så gode på dette, som de har vært. Men de er fortsatt blandt de beste i Norge.

Stabæk er utrolig nok det mest gjennombruddshissige laget i Tippeligaen, og det er faktisk ganske oppsiktsvekkende. Stabæk har for meg alltid vært rævafotball i høyeste grad. Spesielt i Martin Andresens tid i klubben.

Landslaget under Åge Hareide har utviklet seg til å bli mye mindre gjennombruddshissig enn vi en gang var.
Men fordi man har John Carew der oppe på topp, så mener Åge Hareide at da er Norge automatisk svært så gjennombruddshissige. Dette er en myte.
Martin Andresen kjæler mye med ballen, det samme gjør MGP. John Arne Riise fører alltid mye ball. Det er svært, svært lite en- og to-touch-spill når det norske landslaget angriper. Hvis Per Ciljan Skjelbred finner formen utover sommeren, bør han være bankers sentralt på midtbanen når VM-kvaliken starter. Han er Norge suverent beste spiller på en- og to-touch-spill.

Men det er et faktum at pressen til en viss grad har latt Åge Hareide slippe unna dette. Jeg tror mye av det skyldes at man på død og liv ikke vil se Semb-stilen på nytt igjen.

Hvis Hareide har guts nok til å ta ut laget basert på TYPER og prestasjoner, så har vi alle muligheter til å gjøre det godt i kvaliken. Hvis han fortsetter med en midtstopper på høyreback og Riise-Gamst på venstresida, mens Kristofer "Doffen har daua" Hæstad og Martin Andresen tar den sentrale midtbanen, og Fredrik Strømstad eller noe sånt tar høyrevingen, så kommer Drillo sannsynligvis til å få enda mer kjeft for å ha antydet at landslaget ikke er gjennombruddshissige, selv om hele verden ser at Drillo har rett.

Drillo og Eggen har på sine eldre dager blitt sett mer på som en belastning og en klump om foten, enn de ressursene de egentlig er.
Når Drillo sier at norsk fotball er altfor mye posession-orientert kan det faktisk lønne seg å hoppe ut av skyttergravene, og gå mannen i møte.
For mannen har ikke bare ett, men mange gode poenger.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

BallaJazz

• Gjest
« Svar #20 på: 09. Mai 2008, 21:51 »
Drillo synes jeg langt ifra fortjener å være på denne lista.Kanskje for det han gjorde i Wimbeldon men  under landslags perioden for eks så hadde vi en av de beste periodene ever.Synes det er full rett av Drillo å være kritisk til dagens landslag å han er langt ifra den eneste!!.Blitt altfor mye primadonna og dårlige holdninger på landslaget.Trenger noen som virkelig vill offre å blø for drakta..

Geir

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #21 på: 09. Mai 2008, 22:21 »
Vi var jo til og med nummer 2 på fifa-rankingen en periode, noe som egentlig er helt sinnsykt for å si det mildt.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #22 på: 09. Mai 2008, 23:04 »
Helt klart. Godt innlegg, Jokke. Mye rett der. Selv jeg som Glimt-fan kan være enig i at Stabæk faktisk er dyktigere enn Glimt til å spille ballen hurtig i lengderetning. Stabæk er faktisk en fryd å se på når de skrur på godknappen og spiller ball. Helt klart Norges bestspillende fotballag.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #23 på: 10. Mai 2008, 00:16 »
Jan Jönsson imponerer meg mer og mer og mer.
Han greier jo til å med å få en (i utgangspunktet) egoistisk driblefant som Alanzinho til å bli en nyttig ressurs for laget når de angriper.
Det er synd å si det, men sånn som situasjonen er nå, fortjener Stabæk, mer enn noen andre, å bli seriemester 2008.

Geir

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #24 på: 10. Mai 2008, 00:21 »
Jan Jönsson imponerer meg mer og mer og mer.
Han greier jo til å med å få en (i utgangspunktet) egoistisk driblefant som Alanzinho til å bli en nyttig ressurs for laget når de angriper.
Det er synd å si det, men sånn som situasjonen er nå, fortjener Stabæk, mer enn noen andre, å bli seriemester 2008.

Hvis jeg skulle valgt en trener i Tippeligaen til ny RBK-trener hadde jeg tatt Jönsson anyday.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #25 på: 10. Mai 2008, 00:22 »
Og det tror jeg jammen ikke du er alene om.
Tipper du har et solid flertall av RBK-supportere med deg på den.

BallaJazz

• Gjest
« Svar #26 på: 10. Mai 2008, 00:48 »
Jønsson er en utrolig dyktig trener.Uten tvil!.

Daniel

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #27 på: 10. Mai 2008, 00:49 »
Flott at du kunne bekrefte det! :)

BallaJazz

• Gjest
« Svar #28 på: 10. Mai 2008, 04:01 »
Flott at du kunne bekrefte det! :)

Haha.Nei..ikke bekrefta.Det er noe alle med fotballforståelse burde vite :)

ScandinavianMagpie

• Gjest
« Svar #29 på: 10. Mai 2008, 10:44 »
Jeg har faktisk Stabæk som serimestere på flere tippekonkurranser. Har sagt det helt siden de fikk mer dybde i laget at de vil være en skikkelig utfordrer til ligatittelen i år. Og så langt ser det ut til at de vil kunne gjøre det veldig bra. Så vil tiden vise om det er godt nok til gull. Jönsson er utvilsomt en bra trener.