20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

avstemning

Gi Big Sam sparken?

Ja, spark han langt ut av SJP!
17 (26.6%)
Nei, gi mannen mer tid!
32 (50%)
Usikker
15 (23.4%)

Stemmer totalt: 62

Avstemning er avsluttet: 09. Jan. 2008, 19:11

Skrevet av Emne: Big Sam out?  (Lest 29202 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
Sv: Big Sam out?
« Svar #60 på: 28. Des. 2007, 13:15 »
Hvis vi har vært forferdelig dårlige denne sesongen, hvorfor ligger vi da midt på tabellen, men kort avstand opp til e-cupplassene og lang avstand ned til nedrykkssumpa? Greit nok at vi varierer veldig spillemessig, og tidvis spiller helt for jævlig dårlig. Men forskjellen fra i fjor er at vi greier å ta poeng, selv tre poeng på dårlige dager. Vi har greid å snu flere kamper i vår favør denne sesongen, selv om vi havner under to ganger greier vi å jobbe oss tilbake til en uavgjort. Ufortjent eller ikke, ett poeng er 100% bedre enn 0 poeng. Og 26 poeng på halvspilt sesong er slettes ikke ille. Selv om kampprogrammet tidvis har vært veldig enkelt, så har vi slitt med å få spillet til å sette seg og laget til å spille sammen.
Men vi har sett tegn til forbedring, selv om vi fremdeles er veldig skjøre.

Det kan se ut som at Big Sams kortsiktige plan for Newcastle, var å gjøre oss om til et slags Bolton. Dette har ikke lyktes spesielt godt, men han har heller ikke gått på trynet. Kampprogrammet etter nyttår er på langt nær så fryktinngytende at det gjør noe. Selv om de aller dårligste lagene stort sett er unnagjort, så har vi fremdeles igjen kamper mot Bolton hjemme, Boro hjemme, Sunderland hjemme, Fulham hjemme, Blackburn hjemme i tillegg til bortekamper mot Tottenham, Villa, Everton og West Ham. Disse lagene er selvfølgelig bedre enn Derby og Wigan, men vi kan ikke basere hele sesongen på hva vi gjør over to kamper mot Derby og Wigan. Det er ikke noe nytt fenomen at vi sliter med å slå de dårligste dagene når vi trenger det som mest. Sånn var det også under Robson.

I fjor gikk vi fra det ene tapet til det andre. Vi greide kun ved én anledning å snu 0-1 til 2-1, og vi rotet bort ledelser i omtrent annenhver kamp. Vi var ikke bare ustabile i fjor, vi var direkte elendige i omtrent hver eneste kamp. Jeg tror ting vil endre seg til det bedre utover i denne sesongen. Når juleprogrammet er unnagjort roer ting seg igjen, og det er ti dager fra Man City til ManU-kampene. Vi vil i større grad kunne få en kontinuitet i lagoppstilling og kanskje også resultater. Jeg har ingen grunn til å tro at vi skal gå fra det ene flaue tapet til det andre i andre halvdel av sesongen. Vi har aldri vært kjent for å være et høstlag, og jeg har inntrykk av at vi bruker å være sterkere i januar, februar, mars, og vi har for vane å avslutte sesongen med seier hjemme mot Chelsea. Jeg ser ingen grunn til at det ikke skal være mulig i år også.

Sam Allardyce er selvfølgelig ikke verdens beste managere. Han har gjort en del merkelige valg, og jeg er heller ingen tilhenger av å bruke Smith, Butt og Geremi sammen på midtbanen. Og det hjelper ikke veldig mye å bytte ut Smith med Barton. Jeg vil også se feiende flott offensiv, underholdende fotball. Men vi må innse at Keegan-tida var en periode i historien, på samme måte som litteraturhistoriske perioder.
Ja, jeg var skeptisk til Big Sam på forhånd, og jeg er alltid kritisk til det han foretar seg. Men så lenge han er manager i Newcastle United og det ser ut som han vet hva han gjør, så har han min fulle støtte.

Det hjelper ingen verdens ting å bytte manager for tredje gang på tre år.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

fredd

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #61 på: 28. Des. 2007, 13:20 »
Resultatene har ikke uteblitt denne sesongen.

Seriøst man! Mener du vi har vært gode? Er du fornøyd?
Det er jo derfor Allardyce er hett stoff i de engelske avisene for tiden, fordi vi underpresterer resultatmessig og veldig spillemessig!

Han har tilitt hos spillerne og viser seg som en karismatisk figur på benken.

Ikke vær for sikker på denne! Har vært i media tidligere denne sesongen, og er blusset litt opp igjen nå! Etter hva jeg har lest og forstått er spillergruppen ganske splittet på synet av Allardyce sine valg av blant annet kaptein og spillestil!
Om det er avis snakk vites ikke, men jeg ser heller ikke at det ser ut som om spillerne gir alt for vår manager for tiden...........

Reslutaer og om vi har vært gode er to forskjellige ting. Resultatene har ikke vært så halvgerne. Vi er ikke så mange poeng unna europacupspill og har god heng på de fleste lagene som kjemper om dette.

Engelsk meida skal du ikke stole for mye på. Jeg forholder meg til at våre to spillere som har vært lengst i klubben sier via den offesielle siden at alle har full tilitt til Sam.

Frode

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #62 på: 28. Des. 2007, 13:26 »
Hvis vi har vært forferdelig dårlige denne sesongen, hvorfor ligger vi da midt på tabellen, men kort avstand opp til e-cupplassene og lang avstand ned til nedrykkssumpa?

Hmm, er vi ikke 7 poeng unna E-cup plass, og 9 poeng over nedrykk?! Den differansen er på 2 poeng ikke særlig lang! Den kan faktisk snu seg i løpet av det neste døgnet da vi gjester Stamford Bridge!

Edit: totalt feil fra min side! Vi er 12 poeng over nedrykk! Uansett vansklige kamper den neste mnd, så vi vil nok ikke komme så veldig mye høyere om ikke noe drastisk vil skje!
« Siste redigering: 28. Des. 2007, 13:37 av Frode »

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #63 på: 28. Des. 2007, 13:34 »
At spillerne reagerer på at de kan bli fratatt julefeiring sammen med familien er ikke så veldig rart. Er det noen som ikke hadde reagert på det samme? At enkelte spillere stormer inn på managerens kontor og kjefter og smeller får stå på deres regning. Men det er forskjell på å være sur på manageren for noe sånt, og å ikke ha tillit til manageren overhodet.

Er det plutselig veldig dramatisk at vi kan tape en bortekamp på Stamford Bridge nå da? Med en gang vi har tapt mot Chelsea så er vi nedrykkskandidater? Herregud, to poeng er veldig lite, og det kan forandre seg like fort i positiv retning igjen, hvis vi vinner mot City.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

torfinn

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #64 på: 28. Des. 2007, 15:04 »
At vi har et tøft program igjen, kan vel rett og slett være en fordel dersom det er riktig slik som flere sier at vi slår de antatt bedre lagene, mens vi roter mot de antatt dårligere.

KingKev

• Supersub
    • Vis profil
« Svar #65 på: 28. Des. 2007, 15:15 »
At vi har et tøft program igjen, kan vel rett og slett være en fordel dersom det er riktig slik som flere sier at vi slår de antatt bedre lagene, mens vi roter mot de antatt dårligere.

Dette stemmer jo ikke da. Vi har ikke slått de antatt bedre lagene i denne sesongen. Lag vi har slått denne sesongen er: West Ham, Spurs, Everton, Bolton, Wigan, Fulham, Birmingham. Av de lagene der kan jeg kun se at Everton er det laget som per dags dato er antatt bedre enn oss.

Det som er alarmerende er at vi har alle de såkalt fire store igjen på bortebane - i tillegg til Tottenham og Everton borte. Jeg er redd det kan bli meget stygt.

torfinn

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #66 på: 28. Des. 2007, 15:28 »

Dette stemmer jo ikke da. Vi har ikke slått de antatt bedre lagene i denne sesongen. Lag vi har slått denne sesongen er: West Ham, Spurs, Everton, Bolton, Wigan, Fulham, Birmingham. Av de lagene der kan jeg kun se at Everton er det laget som per dags dato er antatt bedre enn oss.

Det som er alarmerende er at vi har alle de såkalt fire store igjen på bortebane - i tillegg til Tottenham og Everton borte. Jeg er redd det kan bli meget stygt.
Det er jo selvfølgelig riktig det du sier. Når det er sagt har vi kun spilt mot "de fire store" to ganger. Den ene endte med ett poeng, som gjerne kunne vært tre, mot gunners. Den andre mot pool, 0-3, var intet mindre enn katastrofal.

Duck

• Benkvarmer
  • **
    • Vis profil
« Svar #67 på: 28. Des. 2007, 15:45 »
Støtter stort sett hva frode har skrevet i samtlig poster ovenfor. Har sagt det en haug med ganger før, jeg er for kontuinitet. Men det forutsetter at supportere/spillere/klubb har troen på manageren.

Når det gjelder spørsmålet om å gi Sam sparken mener jeg Mort og styret må gjøre en avveining på kostnaden det innebærer og hva som faktisk er tilgjengelig. Akkurat i denne situasjonen tror jeg ikke det holder å sparke bare for å sparke. Om vi er villige og eventuelt i stand til å skaffe en manager av type kaliber Juande Ramos eksempelvis tror jeg samtlige supportere ville stilt seg bak beslutningen. Er alternativet å hente inn en eller annen tilfeldig manager fra PL eller en caretaker.. si f.eks Hughes eller Shearer tror jeg det er pent lite vits.

Tilbake til Sam. Skal man være brutalt ærlig har han aldri vunnet noe som helst i sin karriere, og av meritter kan han ikke tilskrives stort annet enn å ha skaffet brukbare resultater til en klubb av Bolton's størrelse. Newcastle er en helt annen liga, selv om mange begynner å nedjustere ambisjonsnivået en del, SKAL IKKE en klubb av vår dimensjon drive rundt midt på tabellen uten mål og mening. Det er faen meg bare så enkelt, vi bør utfordre for 5-6 plass i det aller minste hver eneste sesong, og samtidig vise progresjon som skulle tilsi at vi en vakker dag vil være i stand til å bryte oss inn i CL igjen.

Uansett, jeg kunne sagt mer, men det er allerede nevnt. Det gjør meg trist å se på Newcastle om dagen. Jeg er spent på å se hvordan styret takler denne saken, jeg kan nesten ikke forestille meg at han får beholde jobben med det presset som eksisterer i media og blant supportere nå.

KingKev

• Supersub
    • Vis profil
« Svar #68 på: 28. Des. 2007, 16:21 »
Tilbake til Sam. Skal man være brutalt ærlig har han aldri vunnet noe som helst i sin karriere, og av meritter kan han ikke tilskrives stort annet enn å ha skaffet brukbare resultater til en klubb av Bolton's størrelse. Newcastle er en helt annen liga, selv om mange begynner å nedjustere ambisjonsnivået en del, SKAL IKKE en klubb av vår dimensjon drive rundt midt på tabellen uten mål og mening. Det er faen meg bare så enkelt, vi bør utfordre for 5-6 plass i det aller minste hver eneste sesong, og samtidig vise progresjon som skulle tilsi at vi en vakker dag vil være i stand til å bryte oss inn i CL igjen.

Jeg er helt enig i dette avsnittet her. Det som kanskje provoserer meg mest er at det virker som om enkelte er førnøyd med at vi ligger og vaser rundt midten av tabellen og samtidig spiller elendig fotball. Newcastle og Bolton, er som du sier - to helt forskjellige klubber og dersom Sam tror fansen vil være fornøyd dersom Newcastle skal spille slik som Bolton og dille rundt midt på tabellen så tar han feil.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #69 på: 28. Des. 2007, 16:46 »
Det er ikke Big Sams mål, og det er selvfølgelig ingen fornøyd med. Men alle  glemmer at vi ikke sportslig har vært gode nok for å være blant de 5-6 beste siden vi mistet Sir Bobby Robson, og at klubben var et eneste stort rot når Big Sam tok over. Så vi skal klatre rett forbi samtlige lag som har vært mellom oss og e-cup-plassene de siste par sesongene iløpet av denne sesongen, forøvrig tatt i betraktning at de fleste av Big Sams motstandere har hatt betraktelig mer resurser tilgjengelig enn det han har hatt?
Big Sam har handlet et helt nytt, uetablert lag, forøvrig med svært mye igjen for begrensede resurser. Og det forundrer meg at vi har såpass lett for å glemme diverse hårreisende resultater og opptredener de siste årene at vi maler fanden i taket over årets elendige oppvisninger som om det er de verste vi noensinne har sett. Da husker man dårlig. Elendige oppvisninger og ekstrem ustabilitet er en meget god definisjon på Newcastle United over litt for mange år nå.
Og jeg registrerer forøvrig at det stadig dukker opp spillere som støtter Big Sam nå i media og heller vil selv ta på seg skylda. Denne støtten visnet hen både under Souness og Roeder, og det håper jeg for all del den ikke gjør nå.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

annern

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #70 på: 28. Des. 2007, 16:56 »
Jeg mener vi må gi allardyce ut sesongen.

vi har spillere på laget som ikke har tro på manageren,  og dette er skammelig. De får betalt for å følge managerens instrukser, og det er dette de bør gjøre. skal vedde på at vi hadde fått bedre resultater hvis spillerne hadde trodd på fotballen til Allardyce. Jeg vet den er kjedelig og forutsigbar, men hvis vi får den til å virke, og blir veldig gode på denne filosofien, så kan den bli mye mer underholdende.

i Robson,Souness og Roeder tiden, har vi hatt spillere som setter seg selv høyere en manageren, laget, publikum og klubben. Dette er helt forjævlig og jeg trodde vi begynte å bli kvitt disse. Men den gang ei.

Hvis Allardyce ikke klarer å vinne tilbake tilliten til spillerne sine innen sesongslutt bør han gå. Det e rselvfølgelig ikke spillerne som skal ha alt skylden. Allardyce sin forsiktige taktikk har gått meg på nervene lenge nå. Men de minste vi kan forlange er at spillerne støtter manageren.
(     ""    )
 \   NU  /
   \ FC /
     \  /

laddy

• Supersub
    • Vis profil
« Svar #71 på: 28. Des. 2007, 16:58 »
Det er ikke Big Sams mål, og det er selvfølgelig ingen fornøyd med. Men alle  glemmer at vi ikke sportslig har vært gode nok for å være blant de 5-6 beste siden vi mistet Sir Bobby Robson, og at klubben var et eneste stort rot når Big Sam tok over. Så vi skal klatre rett forbi samtlige lag som har vært mellom oss og e-cup-plassene de siste par sesongene iløpet av denne sesongen, forøvrig tatt i betraktning at de fleste av Big Sams motstandere har hatt betraktelig mer resurser tilgjengelig enn det han har hatt?
Big Sam har handlet et helt nytt, uetablert lag, forøvrig med svært mye igjen for begrensede resurser. Og det forundrer meg at vi har såpass lett for å glemme diverse hårreisende resultater og opptredener de siste årene at vi maler fanden i taket over årets elendige oppvisninger som om det er de verste vi noensinne har sett. Da husker man dårlig. Elendige oppvisninger og ekstrem ustabilitet er en meget god definisjon på Newcastle United over litt for mange år nå.
Og jeg registrerer forøvrig at det stadig dukker opp spillere som støtter Big Sam nå i media og heller vil selv ta på seg skylda. Denne støtten visnet hen både under Souness og Roeder, og det håper jeg for all del den ikke gjør nå.

Er enig i det du skriver. Er da heller ingen som forventer at vi skal kjempe med de 4 store. Jeg er også en av de som har vært pro-sam siden starten, forventet ingen kultur-revolusjon heller etter de siste årene med bråk og rot. Men Derby-kampen fikk meg over på andre tanker. Slik som vi spilte den kampen med rare taktiske disposisjoner var veldig merkelig. Spesielt med Martins på høyrekanten, et sted hvor han åpenbart ikke trivdes.  Sam har hatt få midler men når du bruker mesteparten av midlene på en venstreback som får lite spilletid, må du jo stille spørsmål med sam sine disposisjoner.

Men jeg er også enig i sam som setter spørsmålstegn med spillernes vilje. For Newcastle har gode nok spillere til å kjempe med klubber som villa, everton, city etc. Men det jeg så mot Derby gjorde meg egentlig trist for vi har bedre spillere enn den kampen viste. Hvor ble det av Arsenal-kampen som alle håpet skulle bli et vendepunkt. Ikke en eneste overbevisende kamp, rundet av med et begredelig 0-1 tap på boxing-day.

Jeg gir Sam ut sesongen, om han ikke får orden på taktikken så mener jeg at han bør gå. Du trenger ikke en sesong på å finne den riktige taktikken i laget.
"The first 90 minutes are the most important"

Asbjørn

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #72 på: 28. Des. 2007, 23:10 »
Mange husker svært dårlig, men jeg kan jo minne dere på følgende resultater i Bobby Robsons 14 første måneder som Newcastle manager.

TAP : Bradford (2-0, 1999), Coventry (4-1, 1999), Wimbledon (2-0, 2000), Leicester (2-0, 2000), Southampton (2-0, 2000), Charlton (1-0, 2000), Sunderland (2-1, 2000), Arsenal (5-0, 2000), Derby (2-0, 2000)  UAVGJORT: to Watford (1-1, 1999), Derby (0-0, 2000)

Ja, jeg kunne listet opp langt flere mindre gode resultater.

Det er NULL poeng i å sparke Sam nå midt i sesongen. Gi han i det minste sesongen ut. Sam sa i sommer at han trengte 5 år før klubben var blant de beste i PL. Da var det helt greit for de fleste av oss. Å kappe hodet av han nå etter kun 19 kamper blir etter min mening latterlig.
"Ler og godtar meg over dei er inne som er forbanna på Ashley og Co. No gidde eg ikkje innpå denne tråden meir og lese om alle som meinar Ashley er verdens mest gnitne person, kor KATASTROFE denne sommaren har vore, kor REVVA klubben verte styrt."

Asbjørn

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #73 på: 28. Des. 2007, 23:25 »
Enig med Alex Ferguson her:

Sir Alex:

http://www.timesonline.co.uk/tol/sport/football/premier_league/newcastle/article3105861.ece

As Sir Alex Ferguson gave warning yesterday that the managerial position at Newcastle United was in danger of becoming a poisoned chalice - ?I?m not sure it?s a job you?d want to take,? he said - the incumbent at St James? Park called for a renewed sense of patience and unity at the troubled club. ?It?s been a very tough Christmas and a very tough week for us,? Sam Allardyce acknowledged.

Having drawn at home to Derby County, lost away to Wigan Athletic, had his credentials questioned by supporters and learnt that Joey Barton, his midfield player, had been remanded in custody, it would be pushing the issue to suggest that Allardyce was in hugely festive spirit on the eve of Newcastle?s visit to Chelsea. His mood, however, remains determined.

The manager?s tactics and signings may be a legitimate source of debate, Alan Shearer?s name may have been sung at the JJB Stadium, Barton?s charge of common assault and affray may be another damaging and embarrassing distraction, but both he and Ferguson made a valid point: how sustainable is the perpetual unrest that clings to the club in such dogged fashion?

?It seems to me that Newcastle, as soon as they lose a game, their manager?s career is threatened,? Ferguson said. ?How many managers have they had in my time at [Manchester] United? The thing with Newcastle fans is that they think they should be winning games 5-0 all the time. They have got to say to themselves that time is the thing.

?I would be astounded if they sacked Sam. I?m convinced that of all the managers they?ve had, he?s capable of doing better than most.?

Allardyce is attempting to restructure a quicksand club on firmer foundations, yet time is no longer afforded to managers in the Barclays Premier League. At present, senior figures at Newcastle are insistent that dismissal is neither imminent nor inevitable, but the tolerance of Mike Ashley, the billionaire owner, who regularly sits with fans, is a known unknown.

?Changing things is only brought about by a long, slow process but, of course, that doesn?t wear well in the game of football,? Allardyce said. ?But it?s the only way you can really sustain success. Because of this football club and its history, it?s all doom and gloom. It?s never anything other than crisis, but there is no crisis here.

?There?s only the disappointment of a result and performance that wasn?t good enough. But in the last two games we were only a smidgin away from better results and it?s not a crisis. People outside make it a crisis or try and influence things, but what we have to do as a team and as a group of people is to stay strong and be focused on what we know is right and not let those influences affect us.

?I?ve never known anybody set up a successful business in three or four months. It simply can?t happen. In the past, some people - far too many of them - have gone out and tried to buy their way to the top, but that?s not sustainable. It might get you there in the short term, but it can?t bring you long-term success at a football club, because it has to come from a more structured and focused plan. The best two teams this season are Arsenal and Manchester United and they?ve got the two longest-serving managers.?

What Allardyce will not do is change. He believes his success at Bolton Wanderers is now ?a burden? because of his reputation for favouring direct football - ?we?re not capable of playing that way here,? he countered - but his scientific methods, from diet, psychology, to eking every per cent of effort from his players, cannot be established immediately.

?We?re getting that message across, we?re consistent in our delivery of that information and we?re not going to be distracted from what we know is successful,? he said. ?It stays consistent, year in and year out. The players are my challenge, nothing else. It?s them I?m interested in and the club as a whole after that. I have to make them better and make them more consistent.

?I?m working on that 24/7. In between, whether results are good, bad or indifferent, it?s about not changing what you know works and sticking to your guns. And not to show any signs of weaknesses, because that?s easy for the players to pick up on and use as an excuse. That isn?t and won?t be the case. It?s about staying together and trying to do what?s right.?
"Ler og godtar meg over dei er inne som er forbanna på Ashley og Co. No gidde eg ikkje innpå denne tråden meir og lese om alle som meinar Ashley er verdens mest gnitne person, kor KATASTROFE denne sommaren har vore, kor REVVA klubben verte styrt."

Frode

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #74 på: 28. Des. 2007, 23:50 »
Blir helt feil å sammenligne Robson sin start på karrieren her og Allardyce, fordi da Robson tok over klubben lå vi helt sist i serien, han hadde 0 pund å handle nye spillere for og troppen var syltyn. Robson måtte nøye seg med å låne spillere eller gratis løsninger som Christavo Helder, Kevin Gallagher, Fumaca, osv.
Robson bygget opp en skakkkjørt skute både økonomisk og sportslig helt fra bunnen av! Han viste også og han satset på offensiv fotball da han i en av sine første kamper, om ikke den aller første banket Sheffield Wedensday hele 8-0!! At det ble noen tap på veien for Robson er jo en selvfølge...............

Allardyce på sin side fikk hente hele 9 spillere bare i sommer! Han hadde allerede en brukbar stall med spillere som Owen, Duff, Emre, Martins, Parker, Milner, N`Zogbia, Taylor, Given, osv. Ikke et stjernelag, men bedre enn mange andre, og defenitivt bedre enn hva Robson tok over!

Om Allardyce tror han skal få 5 år! som NUFC manager med slik begredlig fotball som han spiller, ja da anbefaler jeg legesjekk!