20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: I'm back, bebbe!!  (Lest 54596 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Anti-mackem

• Supersub
    • Vis profil
Sv: I'm back, bebbe!!
« Svar #270 på: 08. Jan. 2009, 20:46 »
"Så lenge Hamas har makta i Palestina vil det aldri bli fred der nede". Da kontrer jeg, og sier, så lenge Likud-partiet har makten i Israel, vil det aldri bli fred der nede. Det er like sant det, som det du sier.
Likud sitter ikke i regjering i Israel nå, hvis det er det du tror. Det er en koalisjon med Kadima og Arbeiderpartiet som de største partiene. Du skal derimot ikke se bort fra at Likud faktisk kommer til makten ved valget i år. Man sier jo at Israels militæroperasjoner avler mer terror og støtte til Hamas, og frykten for raketter og nettopp Hamas gjør nok at Likud kan få en del stemmer.
Norwegian blood, Geordie heart

bjørni

• Kaptein
  • Angel of the North!!!
    • Vis profil
« Svar #271 på: 08. Jan. 2009, 21:19 »
OK Olav. Jeg har slettet mitt forrige innlegg. Ikke fordi jeg ikke mener du er totalt i offside, men for å ikke bidra til å dra denne viktige debatten ned i gjørma.

Jeg har tidligere argumentert for mine synspunkter i denne tråden, og har vært saklig og objektiv. Jeg har sagt at jeg ikke støtter Hamas eller Israel, men sivilistene - og det står jeg på. Jeg har også sagt at Israel OPPFATTES som en okkupasjonsmakt, pga at de annekterer Palestinsk jord med å svinge Muren sin innom ulovlig nyoppsatte jødiske bosetninger, som skiller bonden fra jorda si, folk fra arbeidet sitt og syke fra sykehuset. Jeg gidder rett og slett ikke gjenta alt hver eneste gang...

At du VET at Gilbert er en ond satan - det er imponerende. Det er imidlertid ikke like imponerende at du fremdeles ikke har oppfattet at ingen her inne støtter hamas. INGEN STØTTER HAMAS! Siger det inn?

Når det nå forhåpentligvis har satt seg, kan jeg kanskje igjen minne om at årsaken til at terroristgruppen Hamas kom til makta, var at man hadde prøvd fredssporet siden Osloavtalens tid, med nærmest null fremdrift. Det var relativt trygt og kjedelig til Midtøsten å være. Måten Israel opptrådte på overfor Arafat, og den stadige nybyggingen som ikke ble stoppet av Israel fremprovoserte skarpere fronter ved forhandlingsbordet. Det man effektivt gjorde, var at man nøytraliserte den eneste samlende (eller iallefall den mest samlende) forhandlingspartneren på Palestinsk side. Hvilke signaler tror du det sendte til den uopplyste almuen i Palestina?

Jeg minner igjen om at halvparten av befolkningen i Palestina er under 15 år. Tror du at lutfattige 15 åringer har særlig stor evne til refleksjon overfor en okkuperende statsmakt? Tror du ikke heller (innerst inne) at en lutfattig analfabet, uskolert fjortis, heller vil støtte på den som lover ham eller hans familie brød og penger hvis han ofrer seg for "saken"? Der tror jeg du har svaret på hvorfor Hamas hadde støtte før denne krigen.

Når vi nå har kommet frem til krigen vi har i dag, så er det iallefall ikke rart at Hamas får bredere støtte fra sitt eget folk. De beskyldes, muligens riktig, for å bruke sitt eget folk som skjold: Mitt spørsmål blir da om du ville drust til dama til en kar som skjøv henne foran seg i et slagsmål? enn hvis det var ungene hans? Ville du ikke heller prøvd å manøvrere deg irundt dem for å nå din egentlige fiende? det ville iallefall jeg...

Og før du beskylder meg for å være et blåøyd offer for kommunistisk propaganda fra SV, AKP eller Mads Gilbert selv:
Jeg har aldri lest ett ord av hva Mads Gilbert har skrevet, men han er jo vitterlig lege, og jeg antar på det grunnlag at han kan å telle døde barn. Han er dessuten inne i Gaza. Hvor er du?

Så vil jeg avslutte med følgende:
Det er bare ekstremistene som tjener på en krig. Den skjerper frontene, og fører folk lengre og lengre fra forhandlingsbordet. For å kunne nærme oss forhandlingsbordet igjen, må man dyrke den kjedelige middelveg, og gjøre seg spiselig for motparten.

Og med det kan man vel trekke konklusjonen at også vi her på forumet har spisset meningene våre fordi noen har ropt høyere enn oss med motsatte argument. Husk at sannheten gjerne finne mellom ytterpunktene, sannsynligvis inn mot midten. Det gjelder i politikk som i andre disputter.

bjørni

• Kaptein
  • Angel of the North!!!
    • Vis profil
« Svar #272 på: 08. Jan. 2009, 21:20 »
"Så lenge Hamas har makta i Palestina vil det aldri bli fred der nede". Da kontrer jeg, og sier, så lenge Likud-partiet har makten i Israel, vil det aldri bli fred der nede. Det er like sant det, som det du sier.
Likud sitter ikke i regjering i Israel nå, hvis det er det du tror. Det er en koalisjon med Kadima og Arbeiderpartiet som de største partiene. Du skal derimot ikke se bort fra at Likud faktisk kommer til makten ved valget i år. Man sier jo at Israels militæroperasjoner avler mer terror og støtte til Hamas, og frykten for raketter og nettopp Hamas gjør nok at Likud kan få en del stemmer.

Godt observert. Krig og terror øker avstanden mellom partene og styrker bare ekstremistene

Her er en link til en jeg stoler på i denne debatten. Den er reflekterterende og upartisk, og dermed mye bedre enn det meste av det som står på forumet her: http://www.aftenposten.no/meninger/kommentatorer/stanghelle/article2850582.ece
« Siste redigering: 08. Jan. 2009, 21:38 av bjørni »

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #273 på: 08. Jan. 2009, 21:30 »
Godt at der fins en del godt reflekterte mennesker iblant oss.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

geordie-olav

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://Newutd.com
« Svar #274 på: 08. Jan. 2009, 21:41 »
Jeg har sagt flere ganger at jeg ikke sympatiserer noe mer med den ene parten enn den andre. Et liv er et liv. I likhet med deg sympatiserer jeg med de sivile på begge sider. Selvfølgelig får Hamas stor oppslutning, og selvfølgelig er bakkeinvasjonen av Palestina populær blant israelittene. Dette har jeg vel heller aldri sagt noe imot heller. I deres situasjon, med deres bakgrunn og med deres opplæring, tror jeg dessverre vi ville gjort tilsvarende det samme.

Når det gjelder Mads Gilbert har han jo vært medlem av et kommunistisk parti. Han STØTTER faktisk det mest kommunistiske partiet i Norge, og har fullt offentlig gitt sin støtte til Osama Bin Laden og terrorvennene hans. At han har en kommunistisk ideologi skulle vel være ganske så åpenbart.

Og som jeg har sagt: Jeg tror at varig fredsløsning er rett vei og gå.

Vrir du og vender deg litt unna nå, Bjørni? Hva er du egentlig så uenig med meg i? ???

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #275 på: 08. Jan. 2009, 21:50 »
Godt at der fins en del godt reflekterte mennesker iblant oss.

Er DET seriøst konklusjonen din etter å ha lest denne tråden?  ;)

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #276 på: 08. Jan. 2009, 22:01 »
Hehe, tja, jeg føler at Bjørni glimrer med mye fint her :P
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

Geir

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #277 på: 08. Jan. 2009, 22:43 »

Det er det ingen tvil om. Skal ikke påstå at jeg har den samme kunnskapen om denne konflikten som det bjørni har, og liker veldig godt å lese dine reflekterte og gode innlegg. stå på bjørni!

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #278 på: 08. Jan. 2009, 22:45 »
Flere med selvsagt, men det er uansett fint å se at folk ikke lar seg blende verken i den ene eller den andre retninge. Må jo dessuten skrive under på Lars sin lille setning også, som flere har gjort.

bjørni

• Kaptein
  • Angel of the North!!!
    • Vis profil
« Svar #279 på: 08. Jan. 2009, 22:56 »
Når det gjelder Mads Gilbert har han jo vært medlem av et kommunistisk parti. Han STØTTER faktisk det mest kommunistiske partiet i Norge, og har fullt offentlig gitt sin støtte til Osama Bin Laden og terrorvennene hans. At han har en kommunistisk ideologi skulle vel være ganske så åpenbart.

Poenget mitt, og mange andre sitt, er at han kunne vært buddhistmunk uten at det har noe med saken å gjøre... Såvidt meg bekjent er ikke Palestina spesielt kommunistisk. At Venstresiden "heier" på Palestina har nok ikke så mye med kommunisme og Maos lille røde, men rett og slett en politikk om å ta den svakeste sitt parti. Og når du sier at han har fullt offentlig har støttet Osama Bin Laden, så ber jeg deg bla 2-3 sider tilbake og lese Joakims innlegg der han hadde letet frem hva Gilbert VIRKELIG sa i det intervjuet jeg antar at du refererte til.

Og nei Olav, det er ikke sikkert vi mener så forskjellig - bare du er enig med meg :-)

bjørni

• Kaptein
  • Angel of the North!!!
    • Vis profil
« Svar #280 på: 08. Jan. 2009, 23:02 »

Det er det ingen tvil om. Skal ikke påstå at jeg har den samme kunnskapen om denne konflikten som det bjørni har, og liker veldig godt å lese dine reflekterte og gode innlegg. stå på bjørni!
Takker og bukker. Enkelte diskusjoner er for viktige til å bare slenge ut ensidige innlegg, og det provoserer meg når enkelte tar Siv Jensen eller Blitzungdommen som sannhetsvitner for riktig fortolkning av situasjonen.

Mack

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://magnar.com
« Svar #281 på: 10. Jan. 2009, 13:49 »
Er det noen her som mener at Siv Jensen må ta sin del av ansvaret for opptøyene i Oslo?
Toon, Toon,
Black and white army

bjørni

• Kaptein
  • Angel of the North!!!
    • Vis profil
« Svar #282 på: 10. Jan. 2009, 14:04 »
Nope

Eivind

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #283 på: 10. Jan. 2009, 14:04 »
Hun bør ikke  ta sin del av ansvaret, men det hersker liten tvil om at talen hennes fungerte som bensin på det lite intelligente "demonstrantbålet".

Geir

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #284 på: 10. Jan. 2009, 14:46 »
Vi har ytringsfrihet i Norge, derfor kan man ikke si at Siv Jensen er skyld i at det ble opptøyere. Viser jo hvor merkelig hele denne saken er når en eldre mann blir forsøkt banket opp fordi han har et Israel-flagg men blir reddet av to unge muslimer.