20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Legalisering av hasj  (Lest 23283 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Lasse

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://www.brann.no
Sv: Legalisering av hasj
« Svar #90 på: 07. Sep. 2007, 21:27 »
GÅTTE HELVETE!!!!

Hvis dere ikke skjønner argumenteringen i denne saken, begynner jeg virkelig å lure på hva som feiler dere.

Bjørni, du burde blitt journalist. Å vri på noe jeg har skrevet på den måten du har gjort, er en pris verdig. Ta deg LITT tid til å lese hva jeg faktisk har skrevet. Jeg sier ikke at man skal legalisere fyllakjøring og de tingene der. Og det har jeg uttrykket ganske klart i mange innlegg, som du ville sett om du hadde lest skikkelig.

Det jeg mente med den setningen som du så fint dro ut av all sammenheng var at hasj er et mye, mye mindre farlig stoff enn de andre narkotiske stoffene. Enig? (tar det for gitt at vi er enig der). Derfor vil jeg legalisere hasj slik at de som "bare" vil bruke hasj skal slippe å komme inn i miljøer hvor sterkere stoffer blir presset på deg. Dette er noe forbanna drit som foregår i slike kretser (personlig erfaring, man kan nok ikke lese seg til det). Grunnen er i utganspunktet ikke å gjøre det så jævla mye lettere å drive med. Jeg tar løpefart og driter i om jeg gjør noe ulovlig når jeg kjøper hasj, selv om jeg syntes det er trist. Poenget er ( som jeg har sagt i ca 300 andre innlegg) at man skal unngå at folk går fra å bruke hasj til å bli presset på seg langt sterkere og langt farligere stoffer.

Forstått??????????????????????????????????????????????????????????

Noreng: jeg vet ikke helt hva det er med deg, men hvis du leser innleggene mine tidligere i debatten vil du se all argumentasjonen jeg har brukt. Jeg har lagt veldig liten vekt på alkohol kontra hasj.
Norsk fotball, Norge og all reaksjonær nisseluementalitet som er tilknyttet denne nasjonen må brenne på et bål for min del. Det eneste som teller er at Brann vinner serien og Champions League.

bjørni

• Kaptein
  • Angel of the North!!!
    • Vis profil
« Svar #91 på: 07. Sep. 2007, 21:44 »
Jeg ser ikke helt hvordan du skal unngå å komme i kontakt med tvilsomme miljøer hvis du skal bruke (lovlig)hasj, som du har kjøpt ulovlig? Hvilke ikke-tvilsomme miljøer selger hasj?

Mener å ha lest langt de fleste innleggene i denne tråden, så mulig jeg mikser med noen andre sitt syn, men: Mente ikke du at det skulle bli lov å bruke, men ikke å selge? Da blir det isåfall en interessant problemstilling om hvor man skal få tak i skiten.

Jeg mener fremdeles at innlegget ditt ikke hang på greip, og det var derfor jeg dreit deg ut. Ikke no' personlig, men et sånt innlegg bare måtte køddes med ;)

Lasse

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #92 på: 08. Sep. 2007, 21:47 »
Det var ikke det jeg skrev nei. Jeg skrev at legalisering innebærer at det er lovlig å bruke, men ikke lovlig å kjøpe og selge. Jeg presiserte i en bi-setning at jeg skrev legalisering i innleggene mine, men jeg mener egentlig at det burde blitt helt lovlig. Nettopp for å holde seg på den lovlige siden. Skal det være ulovlig å kjøpe det, kan det for min del fortsette å være ulovlig å bruke det. Mitt syn på saken er at grunnen til at det bør bli lovlig er at man slipper å hanskes med skikkelige kriminelle mennesker.
Norsk fotball, Norge og all reaksjonær nisseluementalitet som er tilknyttet denne nasjonen må brenne på et bål for min del. Det eneste som teller er at Brann vinner serien og Champions League.

HÃ¥vard

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #93 på: 08. Sep. 2007, 23:02 »
Men hvordan skal man få tak i det dersom det er ulovlig å selge og kjøpe? Plante det selv?
Kom gjerne med flere spørsmål, jeg deler gladelig av min visdom på dette punktet.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #94 på: 09. Sep. 2007, 15:50 »
Hæ? Hasj skal legaliseres sånn at man slipper å hanskes med skikkelige kriminelle mennesker? Hva i all verden mener du med det?

Hvis det å gjøre hasj-brukere "mindre kriminelle" er det eneste argumentet for å legalisere hasj, så er man fullstendig på jordet. Skal vi legalisere hasj skal det være en jævlig god grunn til det. Vi snakker om et narkotisk stoff her. Og det er ikke ufarlig, selv om det er aldri så "mildt".
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Lasse

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #95 på: 09. Sep. 2007, 20:35 »
Har jeg skrevet like jævlig uforståelig i alle forbanna innleggene mine?

Legalisering betyr at det er lov å bruke hasj, men ikke lov å kjøpe og selge (så vidt jeg har forstått gjennom andre). Selv om jeg har skrevet ordet "legalisering" i mine innlegg som en betegnelse på hva jeg ønsker skal skje med hasj, er det ikke det jeg egentlig har ment. Jeg vil at hasj skal bli fullstendig lovlig. Både å bruke det, kjøpe det og selge det.

Og Joakim. Herregud. Nei. Vær så snill, les innleggene skikkelig. Begynner å bli RIMELIG lei av å forklare dette til stort sett alle her på forumet. Jeg mener at hasj skal bli lovlig fordi dem som røyker hasj i dag, må oppsøke veldig kriminelle miljø hvor faren for å bli "presset" til å prøve farligere stoffer er enorm. I og med at hasj er et MYE mildere stoff enn de fleste andre narkotiske stoffer, syntes jeg det er veldig synd at dem som kun har lyst å bruke hasj må inn i disse miljøene. Siden hasj er såpass "harmløst" er det synd at man blir trukket inn i slike miljøer, når lovliggjøring ikke vil bety noe særlig for samfunnet ellers.

HÃ¥vard

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #96 på: 09. Sep. 2007, 20:59 »
Hvis det skulle vært lovlig å eie hasj, men ikke kjøpe og selge hadde man jo uansett blitt trukket inn i kriminelle miljøer når man kjøper det. Hva skal man ellers gjøre? Plante det selv?
Kom gjerne med flere spørsmål, jeg deler gladelig av min visdom på dette punktet.

geordie-olav

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://Newutd.com
« Svar #97 på: 09. Sep. 2007, 21:04 »
Å legalisere hasjen er en feil måte å angripe problemet på. Latterlig å engang tenke tanken. Får sitere Kristoffer:

I en idealverden kan man jo selvfølgelig sagt at alkohol skulle vært ulovlig, men det går ikke an. Alkohol er på godt og vondt en akseptert del av samfunnet vårt, og vi kan ikke snu det på hodet sånn helt uten videre og gjøre det ulovlig. Håper du har såpass vett at du klarer skjønne det.
Men vi kan unngå å være så forbanna idioter at vi gjør vondt mye værre og legaliserer den dritten som hasj er.

geordie-olav

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://Newutd.com
« Svar #98 på: 09. Sep. 2007, 21:07 »
Siterer Kristoffer IGJEN, for igjen er jeg hundre prosent enig med ham:

Noen mener tydeligvis at det bør gjøres for at de som bruker hasj skal føle seg mindre kriminelle, hvilket jo i seg selv høres helt idiotisk ut.

De som bruker dette argumentet for legalisering av hasj må ha røyka for mye hasj selv. Rett og slett latterlig, idiotisk og tragisk på samme tid.

Tim Buch

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #99 på: 09. Sep. 2007, 22:44 »
Jeg får helt vondt av å lese disse puritanske holdningene til folk. Hvertfall siden en god del her inne på tidligere tråder har hatt lange disuksjoner om hvilket øl som er best, om fester osv osv.

Noen går til og med så langt å sier at alkohol er på godt og vondt akseptert av samfunnet, og derfor kan det ikke gjøres ulovlig. Tolker jeg det dithen at du Kristoffer, godt kunne sett at alkohol også blir ulovlig, selv om jeg flere ganger har lest dine egne fyllehistorier?  ::)

Det er noe generelt galt med disse holdningene. Alle som mener at alkohol er greit, og som bruker det, burde heller ikke ha noe imot at noen bytter alkohol ut med hasj. Det finnes bare ikke noen medisinske grunner til at dette skulle være et tema, annet enn holdninger som samfunnet har skapt, isteden for å faktisk sjekke temaet selv og gjøre opp en egen mening om det.

Er man imot alkohol, så er det greit om man ikke er for legalisering av hasj. Det er et valg jeg respekterer, selv om jeg ikke er enig.

Synes forresten Lasse skriver mye bra, og det er tragisk hvordan folk skal vri og vende på det han sier.

Kesse

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #100 på: 09. Sep. 2007, 23:09 »
Det er noe generelt galt med disse holdningene. Alle som mener at alkohol er greit, og som bruker det, burde heller ikke ha noe imot at noen bytter alkohol ut med hasj. Det finnes bare ikke noen medisinske grunner til at dette skulle være et tema, annet enn holdninger som samfunnet har skapt, isteden for å faktisk sjekke temaet selv og gjøre opp en egen mening om det.

Rent hypotetisk. La oss si vi hadde BYTTET ut alkohol mot hasj, det hadde vært "greit" for min del. Men hverken alkohol er hasj er sunt, så jeg ser ikke vitsen å legalisere enda en ting, slik at vi får to produkter på markedet som er med å svekke en allerede skrantende "samfunnshelse" .

Jeg er også enig i at Lasse på mange måter har gode argumenter, hvertfall på visse punkter som gjør at jeg kan se hva han mener og respektere det. Hvertfall hvis du sammenligner med Tommy Sten sine argumenter hvertall, hehe. Men for meg, så er det altfor mange negative ting med legalisering av hasj til at jeg er for det..

bjørni

• Kaptein
  • Angel of the North!!!
    • Vis profil
« Svar #101 på: 09. Sep. 2007, 23:24 »
Det er så tåpelig å lese nedsnødde hasjhuer som mener at hasj ikke er farlig. Dere har nok vært litt VEL selektive i deres kildekritikk. Hvis rapporten dere leser har en stor cannabisplante med hjerte rundt på coveret, da er det en farget rapport  ;)

Prøv å les en rapport fra en offentlig institusjon/WHO etc istedenfor tøys fra C.Annabis eller Ilov E. Hemp... ;D

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #102 på: 09. Sep. 2007, 23:41 »
Er slettes ikke noen puritaner, og jeg er fullt klar over mine luguberiteter angående alkohol.
Men mitt synspunkt er veldig likt kesses. Hvorfor gjøre vondt værre og legalisere enda en elendighet.
Jeg sa i en idealverden skulle vel alkohol også vært forbudt. Men det fins ingen idealverden der alle respekterer hverandre og krigskåte mennesker ikke fins, osv.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Lasse

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #103 på: 10. Sep. 2007, 01:40 »
Hvis det skulle vært lovlig å eie hasj, men ikke kjøpe og selge hadde man jo uansett blitt trukket inn i kriminelle miljøer når man kjøper det. Hva skal man ellers gjøre? Plante det selv?

Jeg syntes oppriktig synd på deg. Hvis du ikke klarer å forstå hva jeg mener etter å ha forklart det utallige ganger, er det lite håp for at du noen gang forstår det. Jeg har skrevet at hasj bør legaliseres; men ikke slik ordet er definert. Hvis det er vanskelig å skjønne, greit. Men vær så vennlig å ikke dvele noe mer med det i denne diskusjonen.

Kesse: Jeg forstår hva du mener veldig godt. Men jeg tror ikke du helt klarer å se den andre siden ved legalisering. Det er nemlig den siden av saken som fører til at færre vil gå over til å prøve sterkere stoffer. Jeg for min del kan bare snakke utifra egene erfaringer. Og de erfaringene sier meg at hadde jeg gjort noe lovlig når jeg røykte hasj, ville jeg ikke prøvd noe sterkere. Når jeg likevel gjorde noe ulovlig, hvorfor ikke bare dra an helt ut? Slik tenker mange.

Jeg skjønner godt at du (og sikkert en haug andre) tror at ved å legalisere hasj vil samfunnet få mer problemer enn vi allerede har. Der tror jeg du tar feil. Ved å gjøre det lovlig kan man få dem som har problemer med hasj inn i samme gruppe som dem som har problemer med alkohol. Det gjør det lettere for samfunnet å jobbe opp mot dem. Der har du et pluss for samfunnet. Et annet pluss er (som jeg har sagt gjentatte ganger) at man får dem som "kun" vil røyke hasj vekk fra MYE tyngre belastede miljø. Ser dere hva jeg mener?

Når det gjelder det siste innlegget ditt, Bjørni, vil jeg bare si at det ville vært MEGET interessant å sett en rapport om hasj fra WHO, gjerne kontra alkohol slik at du (og andre) får litt perspektiv på det. Jeg for min del har aldri sett en slik rapport, men jeg tror (mulig jeg tar meg vann over hodet) du ville sett litt annerledes på saken.

Dessuten må jeg si at det er beundringsverdig at du tror at alle som støtter lovliggjøring av hasj er "nedsnødde hasjhuer". Fordommer hvor?

Tim Buch

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #104 på: 10. Sep. 2007, 02:39 »
Det er så tåpelig å lese nedsnødde hasjhuer som mener at hasj ikke er farlig. Dere har nok vært litt VEL selektive i deres kildekritikk. Hvis rapporten dere leser har en stor cannabisplante med hjerte rundt på coveret, da er det en farget rapport  ;)

Prøv å les en rapport fra en offentlig institusjon/WHO etc istedenfor tøys fra C.Annabis eller Ilov E. Hemp... ;D

Vet ikke om den var tilsiktet meg, men jeg bruker ikke hasj, bare for å få sagt det. Prøvde to trekk for 6 år siden, og det endte med ei heidundrende spykule. (Og før noen skal prøve å vinkle det til et argument mot hasj: TI DEM SOM HAR SPYDD AV SITT EGET ALKOHOLFORBRUK). Det ble med den ene gangen.

Det dere sier med bedre med bare ett enn to onder, så sier dere på en måte også: Jeg skal få lov til å ha det gøy, men ikke du. For det er vel gjerne derfor man drikker alkohol og røyker hasj - fordi man synes rusen man får av det er gøy...?

Hasj kan selvfølgelig medføre sine problemer, og da er det som oftest snakk om nevroser og psykoser, men studier har vist at dette kun er tilfelle for de som allerede har psykiske problemer/ligger i grenseland for det. Det finnes ikke bevis for at hasj har medført hverken nevroser eller psykoser på noen som har vært friske til sinns.

Hasj øker hjerterytmen når du inntar det, og det kan øke risikoen for hjertefeil hos de som har latente hjertefeil (går det an å si det med hjerteproblemer?).

Den vanligste langvarige negative (for hasj blir jo ofte brukt til å hjelpe folk med smerteproblemer) helseproblemene hasjbruk medfører seg, er lunge og halsproblemer som: hosting, hals og lungeinfeksjoner og redusert lungekapasitet. Det er også hyppige debatter om det er kreftfremkallende, men da igjen, så øker jo som regel faren for kreft jo mer man røyker hva som helst. Om hasjen i seg selv er problemet, kan såvidt jeg vet, ikke dokumenteres.

Det kan dokumenteres mange andre problemer ved bruk av hasj, som: paranoia, tørr munn, pusteproblemer, nervøshet. Det kan også, ved hyppig bruk (altså mer enn en-to ganger i uken) redusere evnen til å konsentrere seg, svekke hukommelsen, gi en trøtthetsfølelse og forvirrende.

Det man derimot kan si, er at hasj alene, aldri har vært grunnen til noen dødsfall.

Jeg mener også at selv om organisasjoner som WHO skriver mye rett om farene ved hasj, så blir det litt feil å kun gjøre seg opp en mening basert på det de skriver, for når de skriver om hasj, så går de inn for å skrive negativt om det, og nevner veldig lite om de positive tingene, hvis vi ser bort ifra hyggefaktoren ved rusmidler. Det finnes mer enn det jeg har skrevet om, men nå har jeg tatt for meg det vanligste. En nettside som anbefales på det sterkeste er erowid.org. Det må kanskje mer til for at gamle stabeister som bjørni skal skifte mening, men personlige meninger tatt til side, så skulle jeg gjerne sett noen virkelig gode argumenter for hvorfor hasj ikke skal bli lovlig annet enn at det er bedre med ett onde enn to. Det kommer alltid til å være de som misbruker et stoff. Alkohol eller hasj, men jeg føler det er veldig krisemaksimering når folk snakker om hasj, mens om alkohol så vet de fleste hva det innebærer, og da er det plutselig ikke så farlig, selv om alkohol faktisk er det stoffet av de to som er det verstingen mtp skader, mindre problemer og dødsfall på verdensbasis.

Sånn sett, er det et mye bedre dop enn alkohol, for alkohol er jo dop det også, selv om man ikke kaller det for det.