20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Rasisme fra Toon Army?  (Lest 9730 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

geordie-olav

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://Newutd.com
Sv: Rasisme fra Toon Army?
« Svar #30 på: 28. Aug. 2007, 21:49 »
Jeg er litt enig med alle.

Enig i at utlendinger skriker rasisme veldig, veldig lett, og innvandrerere her i landet f.eks blir sjelden stemplet for rasister selv om de kaller nordmenn for skrelte poteter.

I dette tilfellet derimot, om dette faktisk skjedde eller ikke, eller om det kun var noen veldig få som ropte dette, var det utvilsomt hentydninger til at Mido som terrorist, som Kristoffer sier.

Allikevel syntes jeg folk er veldig raske med å bruke ordet rasisme. Tror fordommer blir mer riktig.

chickenman

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #31 på: 28. Aug. 2007, 22:20 »
Det er da ikke poenget. Ingen ville reagert dersom det ble sagt. Dersom det derimot var hentydninger til Mido som terrorist vil det være som rasitisk å tolkes.
Hater når mennesker skal drive å bagatellisere et så enormt samfunnsproblem som rasisme.

Kjenner ikke denne episoden veldig godt selv, men er litt enig i at enkelte skriker om rasisme litt for lett. Det er ikke snakk om å bagatellisere noe som helst, men det blir litt feil å beskylde folk for å bedrive rasisme når de ikke gjør det. Det også er forsåvidt et problem, dog ikke så stort som rasisme i seg selv.

Hvorvidt Mido ble utsatt for rasisme eller ikke av Toon fansen i helga vet jeg ikke, for jeg kjenner ikke godt nok til det, men i enkelte tilfeller syns jeg non roper litt for lett på rasisme.

Kesse

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #32 på: 28. Aug. 2007, 22:25 »
Selvom noen roper på rasisme legger ikke det en demper på hvor stort problem rasisme faktisk er. Når vi lever i en verden hvor folk fortsatt lager apelyder dersom en farget har ballen så viser det sitt...

Det er også viktig å påpeke at det er ikke ALLE fargede som roper på rasisme så fort det er noe, på samme måte som det ikke er ALLE supportere som faktisk roper rassistiske skjellsord.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #33 på: 28. Aug. 2007, 22:29 »
Det var en generell uttalelse, ikke på bakgrunn av denne episoden. Enhver form for rasisme skal slåes hardt ned på.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

TooN

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #34 på: 28. Aug. 2007, 23:26 »
Helt enig, kesse.
Hvorvidt det er sant eller ei er en ting, nufc.com er som sagt seriøse, og ville vel antakeligvis refset det dersom de mente at det faktisk hadde skjedd, slik som med Dyer-episoden. Men istedet går de ut å forteller at dette er vås.
Men rasisme skal ALDRI godtas, er noe av det verste som fins.

fins da andre mer viktigere ting enn såre mørkhudede mennesker. Er så drit lei det våsen om rasisme.

Kesse

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #35 på: 28. Aug. 2007, 23:31 »
Ja, det finnes viktigere ting. Men er det en grunn til å la det ligge?? Det finner verre ting enn kjønnslemlestelse, voldtekt, psykisk tortur og dyremishandling også, men skal vi bare drite i det siden det finnes andre ting som er verre??

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #36 på: 28. Aug. 2007, 23:43 »
Nok et idiotisk utspill. Rasisme fører til mer hat og mer elendighet.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

HughieG

• Benkvarmer
  • **
  • 174 kamper/143 mÃ¥l
    • Vis profil
« Svar #37 på: 29. Aug. 2007, 00:43 »
Dersom det derimot var hentydninger til Mido som terrorist vil det være som rasitisk å tolkes.
Hater når mennesker skal drive å bagatellisere et så enormt samfunnsproblem som rasisme.

Jeg er uenig i dette, og jeg vil ha meg frabedt at jeg bagatelliserer rasisme på grunn av det.

Sakset fra min Oxford English Dictionary: the term [racism] describes ‘the theory that distinctive human characteristics and abilities are determined by race’. Altså påståtte fysiske og psykiske iboende egenskaper basert på rase. Som at man lager apelyder etter Eto'o eller hevder at alle jøder har stor nese eller at alle japanere har liten penis etc.

Å si at noen er terrorist pga deres religion eller landlige tilhørighet er ikke rasisme slik jeg tolker det, men en generalisering. Man kan jo spørre seg om rasisme har et videre omfang enn det definisjonen på ordet tilsier, men jeg velger å holde meg til det uttrykket faktisk er. Uttrykket rasisme blir desverre brukt på litt for mange tilfeller i dagens samfunn.

For meg er ikke en generalisering det samme som rasisme. Som jeg nevnte over så ser jeg ikke på det som rasisme om man roper "he's got a bomb you know" etter en rødhåret og fregnete nord-irsk spiller, og tviler på at mange ville hevde det.

Om denne hetsen fant sted er det for meg en helt smakløs generalisering som er uavhengig av rase. Og slike smakløse generaliseringer som hets på bakgrunn av religion, land, samfunnsklasse, o.l. hører heller ikke hjemme i noen sammenheng.

Rasisme er selvfølgelig en uting som ikke hører hjemme noe sted. Det samme gjelder generaliseringer som denne angivelige bombehetsen. Det er forøvrig pressen som hauser dette opp og ikke en gjeng såre mørkhudete mennesker.

Noreng

• Gjest
« Svar #38 på: 29. Aug. 2007, 07:11 »

For meg er ikke en generalisering det samme som rasisme. Som jeg nevnte over så ser jeg ikke på det som rasisme om man roper "he's got a bomb you know" etter en rødhåret og fregnete nord-irsk spiller, og tviler på at mange ville hevde det.

Akkuratt dette jeg prøvde å få fram.
Rasisme har blitt så, hva skal man si, inn(?) at uansett hva man sier til en mørk så er det rasistisk. Hvis da Materazzi går bort til f.eks en engelskmann og sier: "I fucked your mother" f.eks (Linger litt på Materazzi :P) så ville det ikke bli sååå store konsekvenser.
Men hvis samme person går bort til en mørkhudet og sier: "I Fucked your mother" ville det med engang tolkes som rasistisk, og Materazzi ville fått utenstengelse i 3-4 kamper.

HughieG

• Benkvarmer
  • **
  • 174 kamper/143 mÃ¥l
    • Vis profil
« Svar #39 på: 29. Aug. 2007, 12:20 »
Ser forøvrig ut til at Southgate ikke kaller dette rasisme heller i de uttalelsene jeg har lest. Han kaller det for "excessive abuse". Videre ser det ut til at også TEAMtalk.com også holder tunga beint i munnen og kaller tilropene for "anti-islamic" og "islamophobic chants". Tilsynelatende godt å se at ikke alle hyler rasisme iallefall.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #40 på: 29. Aug. 2007, 15:33 »

Rasisme har blitt så, hva skal man si, inn(?) at uansett hva man sier til en mørk så er det rasistisk. Hvis da Materazzi går bort til f.eks en engelskmann og sier: "I fucked your mother" f.eks (Linger litt på Materazzi :P) så ville det ikke bli sååå store konsekvenser.
Men hvis samme person går bort til en mørkhudet og sier: "I Fucked your mother" ville det med engang tolkes som rasistisk, og Materazzi ville fått utenstengelse i 3-4 kamper.

Selvsagt ikke.
Vel, kanskje ikke direkte rasistisk, men uansett, det vil stamme fra det faktum at Mido er av arabisk avstamning, og det grenser da veldig til rasisme, syns jeg.

TooN

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #41 på: 29. Aug. 2007, 16:40 »

Selvsagt ikke.
Vel, kanskje ikke direkte rasistisk, men uansett, det vil stamme fra det faktum at Mido er av arabisk avstamning, og det grenser da veldig til rasisme, syns jeg.

selvsagt ikke? er du fra denne verden eller? alt man sier som kan tas vondt opp av en mørk eller lignende blir stemplet rasistisk med ett. som jeg har prøvd si flere ganger i denne disk. dette er bare piss. er så lei av at alt skal bli stemplet rasistisk med ett. De må seriøst skjerpe smerteterskelen littegrann. når du løper hysjer på motstanderns supportere etter en scoring mener jeg han får selv flire om noen roper  noe piss tilbake. TULL!

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #42 på: 29. Aug. 2007, 16:42 »
Du prater bare piss.
Selvsagt vil man ikke rope rasisme dersom noen sier "I fucked your mom". Jeg tipper slike usaklige vittigheter flyr ganske ofte over fotballbanen.

Noreng

• Gjest
« Svar #43 på: 29. Aug. 2007, 16:46 »
Altså, det jeg ser som et problem:

Hvis man gjør NOE mot en innvandrer er det jo selvfølgelig fordi han er neger. Det synes jeg blir for dumt.

Er det rasistisk hvis jeg sier til en engelskmann: "Haha, fucking white guy with big ears"?

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #44 på: 29. Aug. 2007, 16:49 »
Du er hvit, men dersom en mørkhudet sier det er det selvsagt rasistisk.