20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

avstemning

Hva synes du om Fat Mike?

Hater ham!Håper han selger seg ut asap, uansett kjøper!
Håper han selger seg ut hvis den rette kjøperen dukker opp.
Fyren har forbedret seg. Klubbens retning er positiv. Bygge sten på sten er veien å gå!
Slu, men er likevel å foretrekke fremfor mange andre (les Blackburn)
Vet ikke.

Skrevet av Emne: Mike Ashley  (Lest 677307 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Thomas

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
Sv: Mike Ashley
« Svar #3990 på: 09. Feb. 2012, 20:23 »
Spørsmålet er om klubben og MA hadde skiftet strategi om det ikke var for nedrykket. Strategien, som vi nå høster fruktene av, ble iverksatt av tvingende nødvendighet. Klubben hadde et astronomisk lønnsbudsjett og var nedsyltet i gjeld.  Om vi hadde holdt oss i PL er det ikke sikkert MA ville gjort den nødvendige opprenskingen.  Han kunne like gjerne ha fortsatt i samme trend. Ofte er det kriser som tvinger gjennom radikale endringer. Først da begynner alle skjønne alvoret i situasjonen. Nedrykket var for oss en slik krise.

I tillegg tror vi ville blitt sittende igjen med spillere ala Duff, som garantert var fornøyd med å spille i nedre halvdel av PL så fremt lønningen var god nok. Men i motsetning til Smith så hadde han sportslige ambisjoner nok til å skjønne at Championship ikke var et fornufit karrieremessig valg. Ergo motsatte ikke han seg et salg.

Viktigt av alt,  Championship oss muligheten til å spille spillere gode. Ved nedrykket var de fleste i England enige i at Colo og Enrique hadde floppet. Enrqiue ble ikke solgt for ingen ville ha ham. Både Colo og Enrique kom ut av nedrykket som to helt nye spillere. Og det var i Championship Carroll spilte seg god. Om vi hadde holdt oss i PL er det ikke sikkert klubben ville satset på ham. Ingen Carroll ville betydd et farvel til 350 millioner, penger som vi nå har brukt til å bygge et helt nytt, ungt og spennende lag. De pengene fikk vi bruke nettopp fordi vi hadde redusert utgiftene så drastisk ifm nedrykket. Om vi hadde holdt oss ville selvsagt inntektsgrunnlaget vært større enn det beløpet, men da ville jeg vært redd for at det hadde forsvunnet til å betale de eskalerende utgiftene.  Og til slutt, vi rykket ned som et disintegrert lag med spillere som ga blanke i klubben og hverandre. Ved opprykket var dette snudd på hodet. Dette sammholdet eksisterer fortsatt. Det er kollektivet som gjør at vi nå ligger på 5. plass.

Modric kostet forøvrig £16.5 millioner. Med tanke på at klubben hadde brukt alle sine sponsorpenger på forskudd, er ikke det et ubetydelig beløp. Forøvrig har jeg hørt at Modric var omtrent klar for oss, men hans kone foretrakk London i stedet.
« Siste redigering: 09. Feb. 2012, 20:27 av Thomas »

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #3991 på: 09. Feb. 2012, 22:26 »
Det er umulig å si hva som hadde skjedd dersom Keegan hadde blitt sittende, dersom vi hadde fått Modric, dersom vi ikke hadde ansatt Wise/Jimenez/Vetere og dersom vi ikke hadde rykket ned. Men det blir for mye hvisomatsåfremtifall.

Nedrykket er selvfølgelig en skamplett, og det sier veldig mye om den ekstremt dårlige jobben Mike Ashley gjorde de første to årene overtakelsen. MEN, når jeg ser hvordan vi har utviklet oss, og hvor vi er nå, så ville jeg faktisk aldri vært foruten den sesongen i Championship. Det har vi lært utrolig mye på. Det har også Mike Ashley gjort, og NUFC drives veldig mye sunnere i dag, enn vinteren 2008, da Keegan ble ansatt og vi trodde alt var fryd og gammen.

Jeg vil gå så langt som å hevde at ansettelsen av Kevin Keegan egentlig var feil. Det var en feil strategi, eller mangel på strategi, som gjorde at han ble ansatt. Og da strategien var lagt, var ikke Keegan en del av den.

At Dennis Wise og kompani aldri skulle vært ansatt er så sin sak. Det skulle nok ikke Kevin Keegan heller. Det var utelukkende en crowd pleaser, og ikke ment som en del av en langsiktig strategi. Det fantes ikke noe langsiktig ved ansettelsen av Keegan. Det er det samme med Liverpools ansettelse av Kenny Dalglish. Det er flott for fansen, mannen er en levende legende. Men det tjener ikke klubben på lang sikt.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Frode

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #3992 på: 09. Feb. 2012, 22:53 »
Viktigt av alt,  Championship oss muligheten til å spille spillere gode.

Uenig i stort sett alt du skriver, men reagerer en del på denne. Det er ikke slik at spillerne spilte seg gode i CCC. Det er å dikte opp noe som overhodet ikke stemmer. Alle spillere har godt av å spille på så høyt nivå som overhodet mulig. Det må selvfølgelig være regelmessig og under samme faste rammer som gir selvtillit og trygghet.
Når NUFC hadde 4 forskjellige trenerteam på den sesongen så måtte det til syvende å sist gå galt. Det å kunne starte sommeren med en manager du visste ville være der til sesongslutt om resultatene gikk riktig vei var nok alene til veldig stor hjelp. Det å få faste rammer rundt treningene og en manager som involverte seg og snakket med spillerne var nok en veldig viktig faktor.
Dette burde de hatt i PL også. Da er jeg ganske sikker på at resultatene hadde bedret seg og spillerne prestert bedre. Det er nemlig ikke slik at gode spillere blir dårlige over natta og trenger å gå ned en divisjon i 1 år for å finne tilbake til sitt gode spill. Det de trenger er faste rammer og trygghet og en tydelig og ærlig manager.

Du starter med å skrive om en klubb som var nedsyltet i gjeld, det vet vi alle. Men om den var det ble ikke gjelda noe mindre av å rykke ned å livnære spillere som Butt, Smith, Nolan, Barton osv på enorme lønninger med begrenset inntekt. Om gjelden var stor gjorde nedrykket det enda større!

Det er veldig positivt det som skjer nå i klubben, men jeg synes folk må slutte å se sammenhenger mellom alt og legge småbitene som mangler der det passer for å få en "fin" historie ute av dette.

Om Ashley hadde forandret strategi er det umulig å si noe om. Denne strategien er nok uansett mer en slags besparelse for de pengene klubben skylder.
Om NUFC henter en god spiller til 150 millioner, så betyr ikke det så veldig mye for meg bare han presterer. Får de tak i gode spillere til en billig penge er det selvfølgelig bra det også, men er ikke noe jeg går rundt å skryter av. Flere slike kjøp bevitner vel mer at klubben har dårlig råd å må leve deretter, og det blir vanskligere å holde seg stabilt i toppen om de lagene rundt oss forsterker.

Synes ikke vi skal "hylle" Ashley enda. Grensen mellom suksess og fiasko er for oss supportere minimal. Der NUFC ligger er det veldig jevnt og bak oss lurer lag som ikke er så mye dårligere, som garantert henter spillere neste sesong og som da satser enda høyere. NUFC er ikke så gode at de er garantert en topp 6 plass i flere år fremover. Vi får nok ta det litt etter litt nå, krysse fingrene for at vi får beholde våre beste spillere og hente noen nye som vil løfte klubben enda høyere. Viktigst er kanskje å ikke miste noen av de gode spillerne vi allerede har.......

Dessuten så må jeg ta med at Graham Carr som er vår sjefs scout og som må ha mye av æren for alle de nyeste kjøpene ikke ble ansatt før godt uti februar mnd i 2010. Litt etter kjøpene av Best, Routledge, Fitz Hall, osv. Så hans sitt bidrag var nok ikke på plass før sommeren 2010 da klubben igjen var tilbake i PL. Så selve forandringen på transfer fornten skjedde vel ikke før det igjen var PL spill................ Lite som hadde med CCC å gjøre der ihvertfall.
« Siste redigering: 09. Feb. 2012, 22:59 av Frode »

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #3993 på: 09. Feb. 2012, 22:58 »
Frode, du er inne i en stim på forumet nå som gjør at jeg føler du er Newutd's egen Demba Ba. Det er vanskelig å diskutere mot slike innlegg - for de er forbanna bra.
Helt enig her. Vi kunne selvfølgelig vært langt bedre rustet dersom vi starta satsingen på yngre, fremadstormende spillere allerede da og solgt unna våre overbetalte mens vi enda var i PL. Året i CCC gav oss et massivt inntektstap og et helt år hvor vi tapte masse til våre sportslige konkurrenter. Pratet om at vi måtte kutte ned gjeld og lønninger starta allerede mens King Kev var ansatt - det var ikke noe som dukket opp som følger av nedrykket. Husker jo det var en klar strategi at vi skulle satse ungt og være ferdig med has-beens allerede da. At Ashley da valgte ansette Kevin Keegan og mot hans vilje gi blanko-fullmakt til Wise - får han stå for, og det måtte gå som det gikk.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Geir

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #3994 på: 09. Feb. 2012, 23:02 »
Jeg må si meg enig med Kristoffer. Det er en fryd å lese postene dine for tida Frode! Jeg er enig i absolutt alt du sier her.

Frode

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #3995 på: 09. Feb. 2012, 23:06 »
Frode, du er inne i en stim på forumet nå som gjør at jeg føler du er Newutd's egen Demba Ba.

Det var voldsomt. Skal se om jeg finner meg en hobby snart. Men sofaen er jammen ikke lett å  komme bort fra heller.  ;)

Andymag

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #3996 på: 09. Feb. 2012, 23:27 »
Må si meg enig resten om hvor godt Frode skriver ;), men må si meg mer enig med Thomas når det gjelder nedrykket. Slik situasjonen var der, var det nok en blessing in disguise. Vi hadde aldri klart å kvitte oss med så mye "dødkjøtt" om vi hadde holdt oss og må også huske på at nedrykket sikret oss Andy Carroll som har vært nøkkelen til alt bra som har skjedd i ettertid. Tror ikke han hadde fått like mye spilletid og blitt så god som han ble om vi hadde holdt oss i PL.

Mye kunne vært annerledes om Keegan hadde fått styre skuta fra ansettelsen (vi hadde jo en fantastisk start på sesongen), men slik ståa var i Mai var nok nedrykket en nødvendig wake-up call for alle innenfor NUFC.

Anders

• NewUtd.no
  • Kaptein
  • 1892
    • Vis profil
« Svar #3997 på: 09. Feb. 2012, 23:35 »
Blessing in disguise, eller gjorde vi rett og slett det beste ut av situasjonen etter nedrykket?
Som Kristoffer var inne på, vi begynte å lukte på den strategien før nedrykket. Men det var nok nedrykket som gjorde at vi måtte gjøre en totalforandring på overgangsstrategien vår. I stedet for en mer tilvenning.

Jeg tror at Ashley rett og slett ikke gadd å sløse penger på klubben, og dermed er vi der vi er nå. Heldigvis har det slått positivt ut, men jeg veit om flere situasjoner som kunne gjort situasjonen så totalt annerledes.
▒▓██ T █ O █ O █ N ██ A █ R █ M █ Y ██▓▒

Kristian T

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #3998 på: 10. Feb. 2012, 02:02 »
Synes både Frode og Thomas har gode argumenter her. Slik jeg ser det var klubben i veldig dårlig stand og det måtte gjøres endringer uansett. Et nedrykk er selvsagt en stor skam for en klubb som newcastle, og noe vi selvfølgelig skulle vært foruten. Men når vi først havnet i den situasjonen(som fat fred skal ha vel så mye av skylda for som han andre feiten) klarer jeg ikke helt å se hvordan vi skulle løst det bedre. Nå er vi her i vår 2. Sesong etter å ha spilt i CCC og vi er for alvor med og kjemper om CL-plass. Da er det åpenbart at ting har blitt gjort riktig.

Når det gjelder hvor klubben ville ha vært idag uten nedrykket så er det umulig å si. Som sagt endringer måtte gjøres uansett. Vi hadde en haug med spillere på enorme lønninger som bidro lite eller ingenting for klubben. Dersom vi hadde klart oss hadde kanskje en ny eier kjøpt oss, og hvem vet kanskje vi kunne vært i en posisjon som city? Like sansynlig er det at vi kunne vært i en posisjon som blackburn. Det er umulig å si. Uansett hadde det måttt en solid opprydning til. Jeg tror denne opprydningen hadde skjedd før eller siden uansett, det måtte den ha blitt. Men nedrykket gjorde at det var umulig å utsette det, vi ble rett og slett tvunget til å ta grep. Ashley ville først skyve problemet over på noen andre, men han innså at det var umulig å få den prisen han ville ha for klubben. Derfor, tror jeg, han bestemte seg for å få orden på klubbens økonomi slik at han kan få prisen opp dit han vil ha den, og dermed selge for en riktig pris til slutt. Jeg tror det er dette Ashley har holdt på med helt frem til nå, men jeg tror ikke han er så sikker på at å selge er det riktige lenger. Han har sett hvilken posisjon klubben er i nå, vi er i ferd med å bli en toppklubb. Og kjøpet av papiss demba cisse for 9mill er for meg et signal på at Ashley nå ikke lenger bygger et lag for å selge, men for å satse. Men med ashley vet man aldri. Den ene dagen er det sol og grønne enger, men den neste dagen blir man penetrert i rompa av satan.
« Siste redigering: 10. Feb. 2012, 02:06 av tveit »

Eriksen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #3999 på: 10. Feb. 2012, 08:50 »
News today that Mike Ashley flew into Newcastle United?s training ground today.

That?s interesting and apparently Mike wanted to talk face to face with Alan on plans for Newcastle?s future.   The Sports Direct owner  arrived in his own private helicopter,  as he often does when he visits Newcastle on a quick day visit.

The news is that Mike wants to talk to Alan Pardew about two major things ? players? contracts and transfer targets for the summer.

Thomas

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #4000 på: 10. Feb. 2012, 11:58 »

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #4001 på: 10. Feb. 2012, 12:55 »
Syns det blir helt feil at en skal prøve skyve nedrykksskylda over på Fat Fred. Han kan skyldes hovedsaklig for at vi har måttet ta kraftige grep økonomisk - men det er overhodet ikke han som gjennomførte slike sinnsyke avgjørelser på det sportslige planet som førte oss ned i avgrunnen. Hadde vi som sagt ikke gjort det hadde jo ryddejobben kunne blitt gjort mye lettere.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Eriksen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #4002 på: 10. Feb. 2012, 13:04 »
Ashley har gjort nesten alt riktig etter nedrykket!

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #4003 på: 10. Feb. 2012, 13:16 »
Etter nedrykket har Ashley gjort veldig mye bra, og skal ha all mulig ros for det. Men det er en veldig god grunn til at Mike Ashleys navn aldri runger på St. James' Park, og det skal VELDIG mye til for å gjøre noe med det. Vi kan tilgi lett, men vi glemmer aldri.

Fat Fred har skylda for at vi var i et økonomisk uføre. Men det uføret ble vel ikke akkurat mindre av måten Ashley vanskjøttet klubben på i sine første to år som klubbeier. Så det er Mike Ashley som har skylda for at vi rykket ned.

Og det er viktig å påpeke at selv om selve nedrykket i seg selv var en katastrofe for klubben, både økonomisk og omdømmemessig, så kan man likevel argumentere for at vi hadde hell i uhell. Hadde vi ikke vunnet Wankership og rykket direkte opp igjen, ville situasjonen vært helt annerledes, og vi kunne fort vært i samme posisjon som Leeds og Southampton havnet i. Men når vi rykket rett opp igjen, så fikk vi beholde det mannskapet vi hadde, som tross alt var meget godt til et nyopprykket lag å være. Og derfra har vi hatt litt flaks, gjort et veldig godt arbeid og bygget et fantastisk godt fundament. Men vi kan være avhengig av e-cupplass for å få beholde det laget vi har nå. Og det er en stor utfordring. Det er på ingen måte selvsagt at vi skal kjempe om fjerdeplassen, i andre sesong etter opprykket.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

bjørni

• Kaptein
  • Angel of the North!!!
    • Vis profil
« Svar #4004 på: 10. Feb. 2012, 15:09 »
Jeg kjenner at jeg er ganske ambivalent til nedrykket. Selvfølgelig en skam, men også noe som fremtvang endring. Vel var strategiendringen ytret før nedrykket, men etter nedrykket fikk alle en større forståelse for at sånn måtte det bli. Når alle har økt forståelse for at økonomien fremtvinger en slik holdning, vil det også gi klubben økt handlesfrihet og større arbeidsro. dette vet vi alle kan trenges i NUFC, ettersom den minste lille smyger blåses stort opp, og begrepet storm i vannglass er sjelden så nærliggende som i denne klubben :-)

Når det er sagt, så har jeg også et ambivalent forhold til fat Mike, der jeg hater hans fremtoning ganske ofte, samtidig som jeg respekterer hans nåværende strategi. Hadde han kvittet seg med Lambarse, så hadde han nesten blitt spiselig (BigMike)

(For den som ikke skjønte det - et ordspill på BigMac)