20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Grusomme herskere gjennom tiden  (Lest 14428 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Benson

• Kaptein
    • Vis profil
Grusomme herskere gjennom tiden
« Svar #15 på: 08. Nov. 2006, 19:30 »
Finnes vel mange eksempler nedi Afrika der det har vert ein hersker som har toke alle inntektene i landet og bygd svæære palass til seg sjøl med gullstatuer i kvart hydna, mens resten av folket svelt i hjel.....
Mike Ashley killed the soul of Newcastle United FC [04.09.2008]

Agurksaft

• Gjest
« Svar #16 på: 08. Nov. 2006, 21:12 »
Utrulig nok har eit par venstreekstreme her på forumet greit å stemma på Bush.

André S

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #17 på: 08. Nov. 2006, 21:20 »
Hitlers mål var jo at Tyskland skulle bli et bedre land å bo i for de ariske. (Dette medførte selvsagt at for eks. jødene fikk det langt verre enn tidligere) Hans mål var ikke kun å gjøre verden til en bedre plass å bo for seg selv, men også en bedre plass å bo for Tyskland og det ariske folk. Han skapte masse arbeidsplasser, og mange fikk en bedre tilværelse under Hitler, i allefall for en liten periode.

Andre herskere har drept og plyndret kun for egen vinning av. Selvsagt drepte Hitler folk på grusomme måter, men jeg vil også dø på andre måter enn å bli kappet av begge hendene og løpe rundt til jeg blør ihjel.

Som Mack også sa, så har "bare" Hitler tredjeplassen når det gjelder menneskeliv på samvittigheten, og jeg velger å konkludere med at Hitler ikke har vært den verste.

geordie-olav

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://Newutd.com
« Svar #18 på: 08. Nov. 2006, 22:18 »
Sitat fra: "Mack"
Jeg rangerer lista etter hvem som har drept flest mennesker. Da kommer Hitler på tredje plass. Og så er det jo litt underlig at dere ikke kjenner til de andre. Jeg kan gi dere et hint: Det er faktisk ikke Graeme Souness.

Jeg er interessert i å vite hvem. For jeg er ikke sikker. Vet sikkert hvem det er, men kommer ikke på det.

Men Hitler er skyld i mange millioner menneskers liv. Millionervis av liv!

Og Andre Sylthe: Jødene ble drept på de verste tenkeligste måter. I Aufswitch ble folk sultet ihjel, torturert på verste tenkelige måter og lemlestet.

Og det er fanger som ble boret hull i hodet på, til de døde. Og andre helt sinnsyke eksperimenter, som vi egentlig ikke kan fatte hvor ille er. Er bedre å få hodet kuttet av, eller skutt da.

Men verst av alt må være denne: Fem fanger måtte stå i et knøttlite rom, så trangt at de ikke kunne sette seg ned engang. De måtte være presset inntil hverandre, hadde vanskeligheter med å puste, og måtte stå i flere døgn. De pisset på hverandre, og bare innbill deg hvor ille det må være å STÅ i døgn etter døgn, så tett uten at man kan røre seg, samtidig som at folk spyr og pisser på de. Og uten mat også, selvfølgelig.

Og barna ble drept foran foreldrene slik at de skulle lide så mye som mulig.

Nei, da ville jeg heller ha kuttet av en kroppsdel etter den andre. Å dø av blodtap ville vært hyggelig i forhold til det drittet noen fanger på Aufswitch opplevde.

geordie-olav

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #19 på: 08. Nov. 2006, 22:22 »
Sitat fra: "Mack"
Jeg rangerer lista etter hvem som har drept flest mennesker. Da kommer Hitler på tredje plass. Og så er det jo litt underlig at dere ikke kjenner til de andre. Jeg kan gi dere et hint: Det er faktisk ikke Graeme Souness.

Er det Stalin? Napoleon?

Svartedauden, om du regner det som en person? Men så overtroisk er du vel ikke, håper jeg.

Leslie

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #20 på: 08. Nov. 2006, 22:44 »
Folkemordene i Rwanda, men er ikkje sikker på om det bare var borgerkrig eller ka det var.. men det var heller ikkje like mange som Hitler drepte uansett.. Fortel Mack
quot;No har du kasta deg te hundane" Skambankt skal ta dei!

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #21 på: 08. Nov. 2006, 22:50 »
Ah, så vi snakker ikke om de "listene" vi har fått utdelt hittil? I så fall må det ihvertfall være Stalin, og kanskje Mao eller noe sånt. Tenkte på Alexander Den Store og Djengis Kahn, men det bodde vel ikke så mange folk i verden på den tida. Synes uansett Hitler er langt verre enn de kommunistene.

Mack

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://magnar.com
« Svar #22 på: 09. Nov. 2006, 00:25 »
1. Mao
2. Stalin
3. Hitler
Toon, Toon,
Black and white army

Agurksaft

• Gjest
« Svar #23 på: 09. Nov. 2006, 07:43 »
Er det ikkje ein utrivelig kar med navn Pot eller noko i den dur som og er høgt oppe på listene?

Mack

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://magnar.com
« Svar #24 på: 09. Nov. 2006, 15:00 »
Pol Pot!

Jeg snakker om direkte henrettelser. Synes det er ganske grusomt, og egentlig utenfor fatteevne å forstå hva disse menneskene har gjort.
Toon, Toon,
Black and white army

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #25 på: 09. Nov. 2006, 17:02 »
Sitat fra: "Agurksaft"
Utrulig nok har eit par venstreekstreme her på forumet greit å stemma på Bush.

Utrolig nok?
Det er ikke det minste utrolig.

Jeg laget en gang en plakat som mange vil mene er usmakelig og patetisk. På den var det enkelt og greit et bilde av apekatten i Det Hvite Hus, og julenissen i Tora Bora-fjellene, og overskriften OSAMA ER SNILL, BUSH ER DUM

Ikke at jeg mener det bokstavelig, men det var for å sette fokus på Bushs forbrytelser mot det amerikanske folk. Hans forbrytelser mot fattige amerikanske ungdommer (for det er bare de fra den middelklassen han helst vil fjerne og nedover som gidder å reise til Irak. Resten har råd til å la være, vet dere. Tror man kan telle antall rikmannssønner i Irak på én hånd).

Forøvrig er det ikke dumt å ta med Robert Mugabe i samme slengen. Han er ingen snill mann, og hans forbrytelser mot menneskene i Zimbabwe (var det ikke det?) er ikke noe å spøke med.

Mao og Stalin kan man jo si hva man vil om. Men de er ikke stort verre enn Pol Pot, Robert Mugabe, Hitler, Bush jr. og mange, mange flere. Ja, vi kan vel sikkert også legge til Ariel Sharon på den lista (men da vil jeg bli skutt for ikke å ha nevnt hans nemesis, som dessverre ikker er blant oss lenger).

Hvis vi snakker om hvem som har drept flest mennesker, så tror jeg det er verdt å ta med Ariel Sharon og George W. Bush i beregningen. Det er ikke få amerikanske soldater som har mistet sitt liv for ingenting i Irak.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Journalisten

• Inaktive brukere
  • Midtbaneanker
    • Vis profil
    • http://newutd.no/index.php?cat=8
« Svar #26 på: 09. Nov. 2006, 17:38 »
Sitat fra: "Leslie"
Folkemordene i Rwanda, men er ikkje sikker på om det bare var borgerkrig eller ka det var.. men det var heller ikkje like mange som Hitler drepte uansett.. Fortel Mack

Siden personen som tydeligvis går under fanen som levende fasit her på forumet ikke svarer deg, så kan jeg som historieløs og tåpelig sosialdemokrat fortelle deg det:

Det som skjedde i Rwanda er noe av det verste verden har sett. Det var et planlagt folkemord, hvor to folkegrupper - som fra før av levde side om side, i fred og ro - kom i krig med hverandre. Rwanda bestod av tre folkegrupper. Majoriteten av innbyggerne; rundt 84 % tilhørte hutuene, 15 % tilhørte tutsiene og et mindretall tilhørte de som kalte seg twa. jeg vil anbefale alle og lese alt som står nedenfor, for litt enkel hjelp til å forstå en brøkdel av de vanvittige tingene som utartet seg sentralt i Afrika.

Her er hva Wikipedia skriver om de grusomme handlingene, hvor naboer lente seg over gjerdet for å skyte hverandre på befaling:

FOLKEMORDET I RWANDA

Etter dato i 1994 i kronologisk rekkefølge:

April 1994:

7. april: Bevæpnete Hutu-ekstremister går systematisk til angrep på tutsier og moderate hutupolitikere. I løpet av denne første dagen dreper de 8 000 mennesker.

Den amerikanske ambassadøren i Rwanda ringer Washington og sier at dette ikke ?bare? dreier seg om politiske drap, men at det er et folkemord. USA bestemmer seg sammen med andre allierte å evakuere amerikanere og europeere.

Den canadiske lederen for FN-styrkene, General Dallaire får beskjed i fra New York om ikke å gripe inn for å forhindre en mulig konflikt imellom FN-styrkene og Hutu-militsen.

9-11. april: General Dallaire sender bud etter en flere soldater, han ber om å få doblet styrken til rundt 5 000 soldater.

Franske, italienske og belgiske kommandosoldater ankommer Rwanda for å evakuere amerikanere og europeere. Store styrker US Marines ankommer Burundi for så å stå klar til å gå inn i Rwanda hvis europeiske styrker får problemer med evakueringen. Etter evakueringen forlater styrkene Rwanda.

Fire dager inn i folkemordet regner man med at 32 000 mennesker er døde.

15. april: Tidligere Statsminister Agathe Uwilinglyimana blir sammen med 10 belgiske FN-styrker brutalt myrdet. Belgia, med støtte fra USA trekker alle styrker ut av Rwanda. Det viser seg at de brutale drapene på de belgiske FN-soldatene er nøye planlagt og Belgia som er bakbeinet i FN-styrken reagerer akkurat slik Hutu-ekstremistene ønsket. Tallet over døde har steget til 64 000.

19. april: Human Rights Watch kommer med tallet 100 000 døde og ber FN-sikkerhetsråd om å bruke ordet folkemord.

De siste belgiske troppene forlater Rwanda og General Dallaire står igjen med 2 100 FN-soldater. I løpet av dagen kommer han til å miste kommunikasjon med store deler av landet og må bruke satellittelefon for å kontakte hovedkvarteret i New York.

20-21. april: FNs sikkerhetsråd, presset av USA, stemmer for å trekke 90% av FN-soldatene ut av Rwanda. Fra nå av kan FN bare påvirke Hutu-ledere pr. telefon.

25. april: General Dallaire står tilbake med en 450 manns FN-styrke, bestående av dårlig utrustede soldater fra diverse utviklingsland. Døds-tallet er steget til 144 000.

Mai-Juli 1994

17. mai: 328 000 mennesker antas døde. Endelig begynner medlemmene av FN-sikkerhetsråd å våkne. Gen. Dallaire skal få en ny styrke på 5 000 mann, først og fremst bestående av soldater fra afrikanske land, men USA skal støtte styrken med 50 pansrede militærkjøretøyer (APC).

Problemet er at ingen av landene som er spurt er interessert i å sende soldater til Rwanda. Og amerikanerne bruker opp tiden på å diskutere alt fra transport av kjøretøyene til hva slags farge de skal males i. De første kjøretøyene ankommer Rwanda først i juli.

22. juni: Leger uten grenser opererer nå med 616 000 omkomne, og ennå har ikke General Dallaire og FN-styrkene fått forsterkninger av de lovte 5 000 mann.

USA velger endelig å godta franskmennenes forslag om å sende en egen fransk FN-styrke bestående av 2500 mann. Flere land i sikkerhetsrådet har lenge vært tvilende til Frankrikes nære forhold til den fransktallende regjeringen i Rwanda.

Franskmennene oppretter ?safe zones? i områder kontrollert av Hutu-regjeringen. Tross dette foregår det fortsatt mord i de kontrollerte områdene. Et sted mellom 15 og 20 000 mennesker skal ha blitt reddet på grunn av fransk intervensjon, men samtidig skal de ansvarlige for folkemordet ha grepet sjansen til å komme seg trygt til Zaïre i buffersonen opprettet av de franske styrkene. Det Paris kaller en vellykket militær intervensjon blir av mange andre sett på som Fransk støtte til det fallende Hutu-regime.

17. juli: RPF tar kontroll i Kigali, krigen er over. De skyldige for folkemordet har flyktet til Zaïre.

I løpet av 100 dager har verden vært et lammet vitne til drapet på mellom 800 000-1 000 000 mennesker.
Tore Eikeland,
Skribent, student og politiker

NewUtd.no - av supportere, for supportere!

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #27 på: 09. Nov. 2006, 17:45 »
Synes ingen kan måle seg med Hitler uansett, selv ikke Stalin og Mao. (Selv om de var kommunister.  :roll:)

geordie-olav

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #28 på: 09. Nov. 2006, 17:55 »
Sitat fra: "Berntsen"
Synes ingen kan måle seg med Hitler uansett, selv ikke Stalin og Mao. (Selv om de var kommunister.  :roll:)

Der er jeg enig.

At Stalin bidro til at flere menneskeliv gikk tapt enn Hitler, kan jeg ikke fatte. Men, men. Han har drept mange, men SÅ mange?

Agurksaft

• Gjest
« Svar #29 på: 09. Nov. 2006, 21:31 »
Å måle Bush saman med Hitler er kvalmande spør du meg.
 :oops: