20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Politikk  (Lest 335310 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

torfinn

• Kaptein
    • Vis profil
Sv: Politikk
« Svar #2130 på: 05. Mai 2012, 20:19 »
Det er vel flere enn meg som puster lettet ut av den enkle grunn av at man befinner seg på høyresiden av politikken når venstresiden kommer med forslag som dette:

Makslønn på 1,5 millioner.

Forslaget er på et så lavt nivå at jeg ikke helt vet hvor jeg skal begynne å argumentere mot.

Har vel vært et par diskutable forslag fra ytterste høyre oppigjennom også... Uansett, de fleste med noe mellom øra velger det som er midt i midten. ;)

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2131 på: 05. Mai 2012, 20:36 »
Hehe. Asylmottak i Afrika springs to mind.. :P
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

plebUTG

• Kaptein
  • skjer
    • Vis profil
« Svar #2132 på: 05. Mai 2012, 20:45 »
Hehe, men må jeg velge mellom asylmottak i Afrika og 1,5 millioner i makslønn, så er ikke akkurat MITT valg veldig vanskelig.  :P

kø1

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2133 på: 05. Mai 2012, 20:49 »
Det er vel flere enn meg som puster lettet ut av den enkle grunn av at man befinner seg på høyresiden av politikken når venstresiden kommer med forslag som dette:

Makslønn på 1,5 millioner.

Forslaget er på et så lavt nivå at jeg ikke helt vet hvor jeg skal begynne å argumentere mot.

Hehe...Er noe av det mest klønete jeg har lest på lenge. Jeg er ingen samfunnsøkonom, men med en slik politikk skulle man sett litt av hvert gå til helvette! Hjelpe meg...
BOOM BOOM CHEICK CHEICK THE ROOM

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2134 på: 05. Mai 2012, 21:09 »
Rødt er kanskje i overkant bombastiske i uttalelsene sine. Men det er liten tvil om at klasseforskjellene i Norge bare øker, og det er en utvikling som i hvert fall jeg ikke er særlig glad for. Men å tro at regjeringen ser noe problem i det, det er å tro på julenissen.

Uansett, jeg liker forslaget om å sette et lønnstak. Det kan kanskje gjøre at vi får litt færre milliardærer i dette landet, som ikke legger igjen en jævla krone til felleskapet. For dem er det faktisk en god del av.

Jeg tror det bør være mulig å sikre gode forhold for gründere, samtidig som vi bidrar til å minke klasseforksjellene i landet. Så kan man diskutere hvor taket bør ligge. Det kan godt hende at 1,5 millioner er veldig lite. Men det kan også hende at det er der lista bør ligge.

Men sjansen for at dette noen gang vil bli offisiell norsk politikk er lik null. Sannsynligvis enda mindre enn det også. Jens Stoltenberg er jo livredd for Rødt, og de gode ideene fra venstresiden.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2135 på: 05. Mai 2012, 21:16 »
Ærlig talt Joakim. Du hindrer ikke klasseforskjeller med å sette tak på hva folk tjener. Du skjønner da vel dette?!
Det bør selvfølgelig finnes bedre metoder for å fange opp de som faller gjennom eller er på tur å falle gjennom i samfunnet - men å vase med lønnstak for arbeidstakere - nei du. Det blir ikke mindre fattige folk av at staten skal nekte folk høy lønn. Tvert om. Mer penger på folk betyr igjen at mer brukes og at flere arbeidsplasser skapes. Veldig kort sagt. Dette er et tulle-forslag som jeg trodde du også fattet. Skulle vi satt i gang en slik politikk kunne vi vinket farvel til alt av privat næringsliv, samt at ingen dyktige mennesker ville heller bekledd viktige lederstillinger i det offentlige. Fins sikkert 100-1000 argumenter til for å støtte opp om graden av håpløshet i et slikt utsagn.

Dette forslaget er ikke annet enn gammeldags svada-kommunisme - og har absolutt INGENTING vettugt med seg.

Forøvrig er det markedsliberalismen - og ikke kommunismen som har ført mange millioner folk ut av fattigdom over flere tiår nå...
« Siste redigering: 05. Mai 2012, 21:20 av Kristoffer »
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2136 på: 05. Mai 2012, 21:25 »
Så leser jeg mer av innlegget ditt og må bare forklare ytterligere. Milliardærene i Norge legger ned milliarder i statskassa når de skatter av sine bedrifters overskudd. Å påstå at de ikke legger penger i statskassa er naivt som fy. Pluss - de skaper også arbeidsplasser.

geordie-olav

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://Newutd.com
« Svar #2137 på: 05. Mai 2012, 21:32 »
Kristoffer er rimelig spot on. Joakim har nok allikevel helt rett i at forslaget kommer til å minke klasseforskjellene i Norge, men det kommer da til å skje gjennom at de fattigere klassene vil bli tilnærmet av de rike i velstand og ikke vice versa. Samlet sett vil det gjøre oss til et svært egalitært land med lav verdiskapning, høyere arbeidsledighet og sannsynlig hjerneflukt. Da er alltid neste trinn i evolusjonen hos slike ekstremsosialister å sperre grensene.

Pga. høy arbeidsledighet og lav verdiskapning vil mange naturlig nok få dårligere kår, og sosialistene må da konfiskere landområder og ta de siste smulene fra de rikere for å dekke den brede befolkningens økonomiske behov. Pga. uttrygghet rundt egen formue og eiendom, samt fullstendig fravær av insentiver i samfunnet (pga. såkalt resultatrettferdighet), vil økonomien ha gått fullstendig i grøfta når de siste kronene er delt ut (allokert til sektorer der ny kapital ikke genereres). Denne spiralen slår sjelden feil.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2138 på: 05. Mai 2012, 21:37 »
Riktig. Glemte vel å si at det som ville skjedd er nettopp det du sier - alt av verdifull privat kapital og menneskelig kapital ville rømt ut av landet - og landet som helhet ville blitt et fattigere bakstrebersk land.

annern

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2139 på: 05. Mai 2012, 22:18 »
Blir spennende å følge det politiske klimaet i Europa i årene fremover. Retorikken blir hardere og den økonomiske krisen fører til at radikale partier stormer fram. I den franske presidentvalgkampen skiller kandidatene muslimer og franskmenn. I dette landet finnes det mange franske muslimer.. Men nå blir de bare muslimer og ikke franskmenn. Ben Arfa er vell snart ikke fransk :koko:
Tipper mange i Norge føler det på samme måte.

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/Muslimer-foler-seg-som-syndebukker-6821443.html#.T6WJ1C_gWSo
(     ""    )
 \   NU  /
   \ FC /
     \  /

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2140 på: 06. Mai 2012, 04:48 »
Det er skummelt ja...

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2141 på: 06. Mai 2012, 05:50 »
Jeg føler litt at å klage på at muslimene blir "sett ned på" i Europa er litt som å klage på at jødene er så slemme i Midtøsten. Det blir litt tynt. Jeg forstår egentlig både disse muslimundertrykkerne og de grusomme israelerne veldig godt.

Har sett mange klage på at forbud mot burka og kjønnslemlesting er ille, men ingen av disse har så vidt jeg vet kommet med noen gode forslag for hvordan man skal beskytte samfunnet mot kvinneundertrykkingen og barnemishandlingen som islam står for. Kritikk mot "ondskapsfulle" løsninger preller ganske godt av så lenge man ikke kommer med noen ordentlige alternativer mener jeg.

plebUTG

• Kaptein
  • skjer
    • Vis profil
« Svar #2142 på: 21. Mai 2012, 18:36 »
Andre som lar seg provosere av bøndene nå om dagen?

Sto en fyr på TV som kunne si at dersom Norge hadde åpnet grensene og sluttet med jordbruksstøtten de siste årene, så ville man ha kunne spart så mye penger at det hadde overgått over halve (!!!!) oljefondet. Trodde ikke på hva jeg hørte - det er jo helt sinnsykt!

Ipt

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #2143 på: 21. Mai 2012, 18:37 »
I hvilken tidsperiode snakket han om da, og hvem var denne fyren?

plebUTG

• Kaptein
  • skjer
    • Vis profil
« Svar #2144 på: 21. Mai 2012, 18:40 »
Var selvfølgelig en lengre periode, og han ble intervjuet på TV2, tror jeg - var vel i starten av sutringen, altså sånn cirka to uker siden. Om det er slike summer det snakkes om, så er det jo horribelt at vi opprettholder landbruksstøtten i følge meg i hvert fall, men det er litt synd at jeg ikke har noe kilder på det.  :-[