20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Politikk  (Lest 334576 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
Sv: Politikk
« Svar #810 på: 12. Feb. 2009, 16:12 »
Banksjefene kan trikse og fikse litt og kanskje finne noen penger til ditt og datt. Men arbeidsplassene kan ikke skapes av bankene, staten må legge til rette for at det kan opprettes arbeidsplasser. For all del, jeg har aldri benektet at bankene ikke må få krisepakker. En plass må vi få pengene fra. Men arbeidsplasser må staten legge til rette for, det gjør ikke bankene alene.

Jo, oppegående banker skaper arbeidsplasser. Og staten legger til rette for både nye arbeidsplasser og opprettholdelse av de gamle ved å hjelpe private banker. Skjønner ikke at det skal være så vanskelig å forstå. Hadde forresten vært moro å høre akkurat hva du vil staten skal gjøre ettersom både ekspansiv pengepolitikk og skattekutt er galt i din verden.

kø1

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #811 på: 12. Feb. 2009, 16:26 »
Banksjefene kan trikse og fikse litt og kanskje finne noen penger til ditt og datt. Men arbeidsplassene kan ikke skapes av bankene, staten må legge til rette for at det kan opprettes arbeidsplasser. For all del, jeg har aldri benektet at bankene ikke må få krisepakker. En plass må vi få pengene fra. Men arbeidsplasser må staten legge til rette for, det gjør ikke bankene alene.

Snakker om kommunistisk tankegang!!

Trenger ikke si så mye, siden de to forrige innleggene får frem det viktigste. Disse pengene er like viktig psykologisk som de er i kroner og øre, fordi det skaper trygghet i markedet ved at bankene har nok kapital. Og det vil slå positivt ut både for private personer og bedrifter. Vi må ikke gå rundt å tro at staten kan eie og drive alt i dette landet, det er en helt håpløs tankegang!
BOOM BOOM CHEICK CHEICK THE ROOM

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #812 på: 12. Feb. 2009, 21:18 »
Jeg har aldri benektet at bankene ikke vil skape trygghet og stabilitet, og at det kan komme folk og fe til gode. Men for aktivt å skape arbeidsplasser, så må staten trø til. Bankene kan ikke etablere nye arbeidsplasser.

Jeg sier at Rød Ungdom har et poeng, men at vi ikke kan la være å gi bankene krisepakker. For da kommer vi overhodet ingen vei.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #813 på: 12. Feb. 2009, 23:06 »
Jeg har aldri benektet at bankene ikke vil skape trygghet og stabilitet, og at det kan komme folk og fe til gode. Men for aktivt å skape arbeidsplasser, så må staten trø til. Bankene kan ikke etablere nye arbeidsplasser.

Jeg sier at Rød Ungdom har et poeng, men at vi ikke kan la være å gi bankene krisepakker. For da kommer vi overhodet ingen vei.

Haha, hvor mange innlegg har du nå hvor det står akkurat det samme - nemlig ingenting! Staten HAR trødd til for å skape arbeidsplasser ved hjelp av disse krisepakkene. Hvorfor vil ikke sterkere banker etablere nye arbeidsplasser da? Og hvilken vei er det vi ikke kommer med disse pakkene?

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #814 på: 13. Feb. 2009, 22:09 »
Hvis staten tror de skaper så veldig mange arbeidsplasser ved å gi banksjefene mer penger tror jeg de tar feil. Jeg tror man må gå mye mer aktivt inn enn som så.

Vi kommer jo en vei med disse pakkene, men vi kan fremdeles komme mye lenger, om man i tillegg gir mer penger til mer direkte bruk, enn bare å gi penger til bankene.

Men for all del, disse krisepakkene regjeringen deler ut hindrer at AS Norge går konkurs. Og det er det viktigste.

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #815 på: 13. Feb. 2009, 22:59 »
Hvis staten tror de skaper så veldig mange arbeidsplasser ved å gi banksjefene mer penger tror jeg de tar feil. Jeg tror man må gå mye mer aktivt inn enn som så.

Vi kommer jo en vei med disse pakkene, men vi kan fremdeles komme mye lenger, om man i tillegg gir mer penger til mer direkte bruk, enn bare å gi penger til bankene.

Hva mener du nøyaktig? Opprette offentlige arbeidsplasser som vil konkurrere med privat virksomhet og nøytralisere virkningen av styrkingen av norske banker? Offentlig forbruk som vil tvinge opp renta og forverre situasjonen for det norske markedet ytterligere? Du vet ikke hva du snakker om.

Rentekutt, skattekutt og offentlige tiltak for å gjøre det enklere å handle med private banker er veien å gå her. Gjedrem har gjort jobben sin veldig bra så langt, Stoltenberg ser ut til å holde Halvorsen i sjakk så godt han klarer. Jeg synes det er ganske godt gjort av deg å komme med påstander og klager ut fra løse lufta uten å ha et eneste argument for det...

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #816 på: 14. Feb. 2009, 19:18 »
Jeg mener at staten bør gå aktivt inn og spytte penger inn i bedrifter som sliter i disse krisetider. Samtidig kan de godt komme med enda flere krisepakker til jernbanen også. Kanskje hadde mer penger fått NSB til å gjøre noe med de togene som ikke tåler vinterføre, og kanskje gjøre togene i stand til å brøyte sin egen vei, som de gjorde før i tiden.

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #817 på: 15. Feb. 2009, 15:35 »
Vi trenger ikke sprenge budsjettet og legge ned oljefondet for å spytte penger inn i alle norske bedrifter. Ved å gi førstehjelp via bankene og skattekutt får man oppnådd det man vil og det gir uansett en indikasjon på hvilke bedrifter som kanskje bør legge ned og ikke ville ha en sjanse til å klare seg i normale tider. Det er vanskelig å vite for tida, vi har gått rett fra tidenes høykonjunktur til tidenes finanskrise.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #818 på: 15. Feb. 2009, 19:45 »
Jeg sier da heller ikke at vi skal sprenge budsjettet og legge ned oljefondet. Men jeg mener likevel at redningspakker til bankene ikke hjelper norske bedrifter på kort sikt.

Synes egentlig det er litt rart at ingen eksperter kunne se nedturen komme etter en sånn opptur.

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #819 på: 15. Feb. 2009, 20:54 »
Men jeg mener likevel at redningspakker til bankene ikke hjelper norske bedrifter på kort sikt.

Hvorfor ikke?

Sitat
Synes egentlig det er litt rart at ingen eksperter kunne se nedturen komme etter en sånn opptur.

Tja, for det første var det vel faktisk flere som kom med advarsler om en boligboble. Men hvem forventet du skulle se denne krisen komme da? Samfunnsøkonomer og politiske økonomer, som vel er de som best skal forstå markedet, er vel ikke helt på hjemmebane når det gjelder eiendom og subprimelån...? Dette er ikke en vanlig nedtur eller en sprukket aksjeboble, men noe man egentlig aldri har vært borti tidligere. Dårlige private businessfolk vil det alltid finnes, i et åpent marked som i USA har de tydeligvis fått for mye spillerom. Forhåpentligvis vil strengere reguleringer av bankene der forhindre noe liknende igjen, men utrolig nok reklamerer fortsatt enkelte banker med at de har funnet nye innovative måter å fordele lån på...

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #820 på: 16. Feb. 2009, 20:19 »
Fordi jeg tror det tar tid før det drypper ned på de enkelte bedriftene.
Men for all del. Er jeg på jordet, så er jeg på jordet. Jeg påstår ikke at jeg kommer proppfull av viten på dette området.
Det er bare noe jeg ser for meg.

Det jeg har hørt er at forståsegpåerne mente 2008 og 2009 kom til å bli enda mer fantastiskse år for internasjonal økonomi, såvidt jeg forsto. Jeg synes å ha hørt at forståsegpåerne mente at det ikke var noen mørke skyer i horisontene. Det fantes ikke potensielle farer.

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #821 på: 16. Feb. 2009, 20:47 »
Da tror jeg vi konkluderer med at du er på jordet.

Kesse

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #822 på: 16. Feb. 2009, 22:36 »
Jeg leste en artikkel hvor pressesjefen i DNB sa at de midlene de har til utlån nå i all hovedsak vil gå til små og om mellomstore bedrifter. Virker som om "krisepakken" blir fornuftig disponert...

Mack

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://magnar.com
« Svar #823 på: 21. Feb. 2009, 18:43 »
Jeg har bare skumlest her nå, men det føles som om jeg må forsvare regjeringen mer enn Joakim. Og det føles galt! Det var selvfølgelig riktig å redde bankene. Hvorfor kan jeg sikkert forklare for spesielt intereserte. Bankpakkene regjeringen har kommet med har vært gode. Og det tror jeg det har vært stor politisk enighet om. Så det er egentlig ikke noe viktig politisk spørsmål.

Men dere stiller noen gode spørsmål i form av hvordan man kan hjelpe bedrifter som virkelig sliter. Og der har dessverre regjeringen en redsel for å bruke skattelette som middel.
Toon, Toon,
Black and white army

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #824 på: 21. Feb. 2009, 20:04 »
Ser for meg at regjeringen hadde mistet hele sin base om de hadde begynt med skattelettelser.
Meg har de uansett mista for lenge siden. Selv om de etter all sannsynlighet får min stemme i september.