20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Politikk  (Lest 336014 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Bjørn

• Midtbaneanker
    • Vis profil
Politikk
« Svar #255 på: 09. Sep. 2005, 16:35 »
Da har jeg gjort min borgerplikt vertfall, så da har jeg gjort meg fortjent til retten om å sitte å klage i sofan de neste 4 årene :)

Bjørn - liker å stemme, på forhånd
url=http://www.intervocative.com/dvdcollection.aspx/Time%20Cop]My Collection[/url]

Howay the Toon
Howay the Lads

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
Politikk
« Svar #256 på: 09. Sep. 2005, 20:00 »
Vi vet godt at elever er skeptiske til dette. Men vi vet at elever flest ikke er heidundranes happy for karakterer. Uansett. Karakterene vil uansett ikke bli fjernet før vi har et alternativ på plass. Og dette vil selvsagt skje i samråd med elevene selv.

Og selvsagt vil vi at elevene skal lære noe. Nettopp derfor vil vi ha gode og flere lærere. Vi har bare andre måter å vurdere lærerne på enn høyresiden.

Jeg håper folket er smarte nok til å stemme rødgrønt. Det er f... meg på tide med et regimeskifte. Stakkars de eldre som stemmer på høyresiden. Både Venstre, KrF, Høyre og FRP mener jo at vi skal konkurranseutsette eldreomsorgen, og sørge for at de med mye penger har størst valgmuligheter. Det er bra sosialpolitikk det. Hurra!
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Bad Religion

• Kaptein
  • ptthunem.no
    • Vis profil
Politikk
« Svar #257 på: 09. Sep. 2005, 20:07 »
Sitat fra: "Bjørn"
Da har jeg gjort min borgerplikt vertfall, så da har jeg gjort meg fortjent til retten om å sitte å klage i sofan de neste 4 årene :)

Bjørn - liker å stemme, på forhånd

"Forhånd stemme, perfekt for dei som liker å, å forhånd stemme". Harald Eia :D
Trade your prayer of Salvation
for a logical solution!

geordie-olav

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://Newutd.com
Politikk
« Svar #258 på: 09. Sep. 2005, 22:18 »
Sitat fra: "Joakim"
Vi vet godt at elever er skeptiske til dette. Men vi vet at elever flest ikke er heidundranes happy for karakterer. Uansett. Karakterene vil uansett ikke bli fjernet før vi har et alternativ på plass. Og dette vil selvsagt skje i samråd med elevene selv.

Alle elevene vil beholde karakterene. Behold karakterene og eksamene!

Sitat
Og selvsagt vil vi at elevene skal lære noe. Nettopp derfor vil vi ha gode og flere lærere. Vi har bare andre måter å vurdere lærerne på enn høyresiden.

Hvordan da? At dere fjerner opptaksprøver for lærere blir bare dumt. Har diskutert med mange lærere om dette, og alle syntes at dette er dumt. Er smart å spørre seg litt rundt.

Sitat
Jeg håper folket er smarte nok til å stemme rødgrønt. Det er f... meg på tide med et regimeskifte. Stakkars de eldre som stemmer på høyresiden. Både Venstre, KrF, Høyre og FRP mener jo at vi skal konkurranseutsette eldreomsorgen, og sørge for at de med mye penger har størst valgmuligheter. Det er bra sosialpolitikk det. Hurra!

FrP vil bevilge mer penger til de eldre, gi dem tilbud om bemannet omsorgsbolig og gi dem et privat tilbud ved siden av det offentlige. Dette vil langt ifra svekke det offentlige tilbudet, for FrP forstår at vi har nok penger som vi kan bruke på nyttige ting.
Dessuten vil disse skattelettelsene nettopp være en god sak for de fattige i landet. For ikke å snakke om bilavgiften og bensinprisene. Så vil FrP sette folk i arbeid, som er fattige her i landet, istedetfor å hente arbeidskraften fra utlandet.
FrP har den desidert beste eldreomsorgspolitikken. Det er mormoren, morfaren, farmoren og farfaren min også enige om :wink:

geordie-olav

• Kaptein
    • Vis profil
Politikk
« Svar #259 på: 09. Sep. 2005, 22:22 »
Jeg er enig med at høyresiden ikke har gjort jobben sin når det gjelder eldreomsorgen. Flere gamle folk blir funnet døde i leilighetene sine, etter flere uker. Men hadde FrP kommet til makta ville det ha gått bedre. Dessverre er de andre borgelige partiene så tette i pappen at de ikke vil sammarbeide.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
Politikk
« Svar #260 på: 10. Sep. 2005, 14:37 »
Eventuelt at de har funnet ut at FrP står for langt vekk fra de politisk til at det er mulig å samarbeide med de i regjering.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Mack

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://magnar.com
Politikk
« Svar #261 på: 10. Sep. 2005, 18:35 »
Hva mener du med så langt unna politisk, Kristoffer. KRF kunne samarbeide med sosialist-AP, men ikke med FRP? Selvfølgelig er dette bare svada. Dette er Bondeviks personlige hat mot Kong Carl.
Toon, Toon,
Black and white army

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
Politikk
« Svar #262 på: 11. Sep. 2005, 03:37 »
Hvordan vet du at alle elevene i hele Norge er for å beholde karakterer og eksamen, Olav? Har du spurt alle skoleelever i hele Norge? Eller har du bare spurt kameratene dine?

At dine besteforeldre mener FRP har den beste eldrepolitikken sier litt om hvor god råd dine besteforeldre må ha. Denne valgfriheten til FRP er ingen reell valgfrihet. Enkelte vil ha så dårlig råd at de ikke har penger til å velge.
Vi vil bevilge offentlige midler for å bedre eldreomsorgen. Vi ønsker å gi et felles tilbud som skal kunne passe alle sammen. Og som man ikke trenger å betale i dyre dommer for. Som garantert kommer til å bli realiteten om høyresiden får fortsette, evt. om FRP skulle få regjeringsposisjon.
Likhet for alle, selv om vi er ulike, er veldig viktig. Nettopp derfor er venstresidens tilbud til de eldre det klart beste. Kan noen forklare meg hvordan man skal shoppe mellom ulike omsorgstilbud? Jeg vil helst ikke gjøre det. Det enkle er ofte det beste.

Det er mange veier som fører til Rom, Olav. Jeg har stor tro på at vi skal få flere og bedre lærere, selv uten disse opptaksprøvene. Det er selvsagt lov å være skeptisk til dette, men skolen blir ihvertfall ikke bedre av at vi skal ha færre lærere inn i skolen. Det er ikke elevene som skal styre skolen, er det vel?

Skattelette? Hva pokker er det godt for? Det går jo bare til de rikeste uansett. Uansett hvor grønne skoger dere lover. Og de pengene dere vil bruke på skattelettelse til de rike vil gå ut over andre områder, som er mye viktigere. Som skole, barnehager og eldreomsorg. Og ikke minst. Arbeid til alle!

Når det gjelder arbeidsinnvandringen, så er det på ingen måte meningen at vi skal frata nordmenn jobbene deres, men å få inn nye impulser kan bare være bra.
Staten kan dessuten aktivt bidra med å opprette arbeidsplasser, slik at det vil være mulig å øke sysselsettingen. Både arbeidsløse nordmenn og innvandrere må komme i jobb. Det gjør vi best ved å sørge for at det alltid er arbeidsplasser å oppdrive. Å legge ned Union i Skien er noe stort, forbanna tull, og vi burde hatt mulighet til å hindre dette på statlig nivå. Og den eneste grunnen til at Børge Brende gadd å engasjere seg i denne saken i sommer, var at det er valg på mandag. Hadde det ikke vært valgår hadde han gikk blanke faen. Tro meg!

Bensinavgiftene er ikke det viktigste. Ja, de stiger litt for mye til værs. Men verden går ikke under av den grunn. Det er bare en bedre grunn til å satse aktivt på kollektivtransport. Det vil være mye bedre økonomisk. Og det vil være mye bedre for miljøet. Miljøet er det verdt å ta vare på.

Til slutt, midt oppe i denne forherligelsen av Fremskrittspartiet og Høyre. Ingen av disse partiene skrev under på denne "kontrakten" fra studentene, med krav på visse punkter det burde være bred tverrpolitisk enighet om. Men neida. FRP vil avvikle lånekassen. De vil helst frata Studensamskipnaden de aller aller fleste oppgaver, og er imot å bygge nye studentboliger. Gudene vet hvorfor.
Venstresiden vil satse aktivt på studentene. Bedre rettighetene for lån. Gjeninnføre reisestipendet. Bygge flere nye studentboliger og ellers være aktive pådrivere for at studentene skal ha det best mulig.

Det er ille det. Fryktelig ille. Tenk å bruke penger på studentene, av alle. De har vi jo null bruk for i dette landet. Skyt studentene snarest. De vet jo faktisk hva politikerne holder på med!

geordie-olav

• Kaptein
    • Vis profil
Politikk
« Svar #263 på: 11. Sep. 2005, 11:33 »
Orker ikke svare på hele regla, men SV mister faktisk stemmer pga skolepolitikken. De har den verste skolepolitikken som finnes!

Skattelette? Hva pokker er det godt for? Det går jo bare til de rikeste uansett. Uansett hvor grønne skoger dere lover. Og de pengene dere vil bruke på skattelettelse til de rike vil gå ut over andre områder, som er mye viktigere. Som skole, barnehager og eldreomsorg. Og ikke minst. Arbeid til alle!

Når det gjelder arbeidsinnvandringen, så er det på ingen måte meningen at vi skal frata nordmenn jobbene deres, men å få inn nye impulser kan bare være bra.
Staten kan dessuten aktivt bidra med å opprette arbeidsplasser, slik at det vil være mulig å øke sysselsettingen. Både arbeidsløse nordmenn og innvandrere må komme i jobb.

FrP vil klare å gi arbeid til alle. Ved å stoppe arbeidsinnvandring, og opprette private arbeidsplasser her i landet.

Skattelettelsen går ikke bare utover de rike, Joakim. Disse skattelettelsene vil faktisk bidra med at de fattige her i landet vil klare seg langt bedre. Når det gjelder eldreomsorgen, så er det faktisk der FRP er best.

De rødgrønne partiene vil fjerne kontantstøtten, gi mer skatt og hente arbeidskraften fra ikke-vestlige land istedet for å gi de arbeidsledige her i landet få jobb.

Så jeg tror ikke at deres kamp mot fattigdom blir noe særlig vellykket.

Jeg kan heller ikke huske at alt var noe særlig bedre under Stoltenberg. Jeg vet ikke hvorfor, men det var faktisk de verste årene i mitt liv.

geordie-olav

• Kaptein
    • Vis profil
Politikk
« Svar #264 på: 11. Sep. 2005, 11:45 »
At dine besteforeldre mener FRP har den beste eldrepolitikken sier litt om hvor god råd dine besteforeldre må ha.

Det er mange veier som fører til Rom, Olav. Jeg har stor tro på at vi skal få flere og bedre lærere, selv uten disse opptaksprøvene. Det er selvsagt lov å være skeptisk til dette, men skolen blir ihvertfall ikke bedre av at vi skal ha færre lærere inn i skolen. Det er ikke elevene som skal styre skolen, er det vel?

Bensinavgiftene er ikke det viktigste. Ja, de stiger litt for mye til værs. Men verden går ikke under av den grunn. Det er bare en bedre grunn til å satse aktivt på kollektivtransport. Det vil være mye bedre økonomisk. Og det vil være mye bedre for miljøet. Miljøet er det verdt å ta vare på.

Tilbake til karakterer: Alle i klassen min vil beholde karakterene og eksamene. Alle elever jeg har vært i kontakt med. Og det er mange det, Joakim. Jeg tror faktisk at det klare flertallet her i Norge vil beholde karakterene. Bare så det er klart.
Og hvordan skal man komme seg til utenlandske Universiteter? Som en FRP-politikker sa: - Med et smilefjes i boka, og en tresleiv i hånda?
Halvorsen klarte aldri å svare på dette. Da begynte hun å nøle, og klarte ikke komme fram med noen svar.

Jeg syntes faktisk at elevene skulle bestemme over skolen. Venstresiden tror at de vet best, og derfor skal de liksom velge alt for alle. Lærerene er dårlige nok fra før, og jeg skjønner ikke hvordan det vil bli bedre å fjerne opptaksprøve for lærere.

Igjen viser de venstreorienterte at de liksom vet best. De tenker bare på hva de selv mener. Hva lærere, elever og de eldre selv syntes er liksom ikke viktig.
Besteforeldrene mine har nesten ingen bekjente igjen. Alle de er døde. De kan fortelle deg at det ikke var bedre under Stoltenberg-regjeringen. Ikke i det hele tatt faktisk.
At de eldre selv vil ha mer valgfrihet er det ikke noe galt i. Bemannet omsorgsbolig, private tilbud og forbedringer av de offentlige sektorene er høyst viktig.

Men dere venstreorienterte folk driter vel oppi hva de gamle, unge og arbeidsledige sier, gjør dere ikke? Dere er mest opptatt av hva som kommer ut av deres egen munn, at dere glemmer folkets mening.

De eldre, lærerne, elevene, de utenlandske og de arbeidsledige, vil alle ha FRP inn i regjering. Istedetfor å svartmale andre partier og folks meninger, kan du jo begynne å fortelle litt om AP istedet, Joakim?

Og visst skattelettelse ikke er viktig, da er faen meg ikke skolemat det heller!

Det er en grunn til at SV taper stemmer etter det de har sagt om skolepolitikken:

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=289851

geordie-olav

• Kaptein
    • Vis profil
Politikk
« Svar #265 på: 11. Sep. 2005, 13:18 »
La det få være siste ord før valglokalene åpner. Så får vi heller diskutere resultatene etter valget. La meg også oppfordre alle sammen til å stemme, slik at vi får det mest mulig riktige resultat. Ikke sitt hjemme på sofaen uten å stemme.
Dette var de siste ord fra meg før valget.

Godt valg!

Bjørn

• Midtbaneanker
    • Vis profil
Politikk
« Svar #266 på: 11. Sep. 2005, 14:27 »
Hehe, jeg har som sagt stemt, og jeg valgte leverpostei, og oppfordrer alle andre til å gjøre det samme!  :lol:

Nei, men det er viktig at de som kan stemme, benytter retten sin til det, sofavelgere er ikke noe man trenger nevneverdige mengder av! Jeg har ikke satt meg inn i så VELDIG mye denne valgkampen, men nok til å danne meg et bilde over hva jeg skulle velge.

Så man trenger ikke være spesielt politisk av seg for å stemme, så alle over 18år, løp å velg leverpostei :D

Bjørn - tullegutt
url=http://www.intervocative.com/dvdcollection.aspx/Time%20Cop]My Collection[/url]

Howay the Toon
Howay the Lads

plebbster

• Gjest
Politikk
« Svar #267 på: 11. Sep. 2005, 19:07 »
Alle har vel forhåndsstemt i tilfelle plebbster ønsker å spandere på dere en herlig helg på en hytte?  :)

Høyres skolepolitikk er best, men nå jeg.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
Politikk
« Svar #268 på: 11. Sep. 2005, 21:45 »
Jeg forstår at dette med karakterene kan ha "skremt bort" enkelte velgere fra SV. Men dette er ikke det rødgrønne regjeringsalternativets skolepolitikk.

Og jeg forstår de kritiske røstene godt. Et problem for SV er at de ikke har noe reellt alternativ klart, hvis de skal fjerne karakterene. Men de vil ha en dialog med elevene om dette. Men jeg kan gjenta det i det uendelige, DETTE ER ET PUNKT SV GARANTERT IKKE FÅR FORTSETTE MED I REGJERING! Både Senterpartiet og Arbeiderpartiet er imot å fjerne karakterene. Selv er jeg ikke helt avvisende til det, men vi må tenke mer på dette. Vi må ha et reellt alternativ på plass, som vil være bedre og enklere, før vi fjerner karakterene. Og innerst inne vet også SV dette.
Og jeg gjentar enda en gang.
EN RØDGRØNN REGJERING VIL IKKE FJERNE KARAKTERER OG EKSAMEN I KOMMENDE FIREÅRSPERIODE!

Selvsagt bryr vi oss om hva folk sier og mener. Vi tar det til etterretning, og jeg kan ikke svare med annet enn at det er et godt forslag fra SVs side, men det er foreløpig ikke gjennomførbart. Kanskje ikke gjennomførbart overhodet. Og jeg kan forsikre alle sammen om at en rødgrønn regjering ikke vil ha dette som en del av skolepolitikken.

Høyre ønsker en eliteskole. De vil offentliggjøre resultatene fra de nasjonale prøvene, for å skape taperskoler og eliteskoler. Høyre vil dessuten ha drøssevis av privatskoler som til syvende og sist kan utkonkurrere den offentlige skolen, fordi Høyre ikke satser nok på den. Høyre vil bare ha noen veldig flinke elever og lærere de kan vise frem for å være stolte av. De som har vanskelig for å lære og de lærerne som bruker utradisjonelle metoder for å lære bort, vil bli bortprioritert av Høyre. De sier det selvsagt ikke. Men Høyres skolepolitikk vil føre til at skolen er for de få og de flinke. Skolebygg vil forfalle og det norske samfunnet vil bli dårligere.
De rødgrønne vil pusse opp alle nedslitte skolebygg, vi vil ha flere og bedre lærere for å få til en tilpasset undervisning, som spesielt vil ta vare på de antatt dårligste elevene. Vi vil stimulere de til å bli bedre. Samtidig som vi kan stimulere de flinkeste til å bli enda flinkere. Hvor god skole du får gå på skal ikke avgjøres av tjukkelsen på lommeboka. Her skal alle ha like muligheter.

Ja. Vi vil fjerne kontantstøtten. Men vi vil ikke fjerne kontantstøtten før vi har fått full barnehagedekning. Problemet er at mange bruker kontantstøtten til å betale dagmamma. Målet var at man skulle stimulere folk til å være hjemme med barna. Det er det derimot bare de søkkrike som kan. Og de har overhodet ikke bruk for kontantstøtten.
Vi vil heller øke barnetrygden og utvide pappapermisjonen. Dette håper vi vil stimulere til at man kan være litt friere i forhold til dette å være hjemme med barna. Selv de som ikke er så rike. Vi tror dette er en bedre løsning enn kontantstøtten. Og det viktigste er uansett full barnehagedekning, med makspris.

Det viktigste med eldreomsorgen er ikke flere aktører, men et generelt BEDRE TILBUD, hvor ALLE får hjelp, uavhengig av en ekstremt stram tidsplan, slik som det foregår i dag. Jeg har besteforeldre som er avhengige av hjemmehjelp, men de er ikke så avhengige som en del andre, og dermed blir de i dag veldig ofte underprioritert. Man har rett og slett ikke tid til å hjelpe mine besteforeldre. DET er uholdbart! Det må vi til livs. DET vil venstresiden gjøre noe med. De eldre har det bedre med en rødgrønn regjering!
NEI TIL STOPPEKLOKKEMENTALITET I ELDREOMSORGEN. JA TIL ET BEDRE TILBUD HVOR ALLE SOM TRENGER DET, FÅR HJELP. UANSETT GRAD AV BEHOV.

Ellers håper jeg bare på høyest mulig valgdeltakelse. Det går med 99 prosents sikkerhet i rødgrønn favør. Med lav valgdeltakelse vil det bli borgerlig flertall. Det blir et sjukt spennende valg. Og det er nå slutt på valgkampen for min del. Det gjenstår bare å si:

GODT VALG!

Stem rødgrønt i morgen.

geordie-olav

• Kaptein
    • Vis profil
Politikk
« Svar #269 på: 12. Sep. 2005, 20:21 »
Da er valget igang. Dessverre tok de rød-grønne første stikk...