Klart man skal være stolt av lokale spillere, var ikke det jeg mente.
Synes bare det er rart at det er et kriterie for folk når det kommer til favorittspillere. Mye rart og subjektivt som ofte påvirker hva som blir en persons favorittspiller, det er det for min del også, men akkurat nasjonalitet har jeg aldri forstått. Det burde spesielt fans fra Norge som heier på et Engelsk lag skjønne.
En utenlandsk spiller kan blø like mye for drakten som en lokal spiller.
Mye subjektivt rart ute og går i valg av favorittspiller ja. Lokal tilhørighet eller nasjonalitet kommer ett stykke ned på listen over kuriositeter for min del. Det finnes vel supportere som i ulik seriøs grad ser på utseende, hår, navn, klesstil osv. Har for eksempel en kompis som er Arsenal-fan som (litt for) lenge slet med å omfavne Henry på grunn av de høye strømpene husker jeg...

Det blir for meg langt mer pussig enn å ønske en lokal og nasjonal forankring i en klubb. Det har tross alt noe for seg: få frem sterke bånd med lokalmiljøet og noe som kan identifiseres med selve klubbånden historisk sett.
Noen liker disse båndene og lar det farge valget av favorittspiller. Ser ikke helt at det er mer pussig enn at spilleren er en kulthelt eller hva du måtte mene er et godt kriterie. Hos de fleste er det jo en sammensettning av flere kriterier.
Men hvis nasjonalitet er det viktigste kriteriet så er jeg absolutt med på at man er på ville veier. Og ikke minst hvis man mener grunnen er at utenlandske spillere ikke kan blø for drakten, noe som for meg høres helt historieløst ut.