20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Hvilket politisk parti liker du best?  (Lest 210161 ganger)

0 medlemmer og 2 gjester leser dette emnet.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
Hvilket politisk parti liker du best?
« Svar #660 på: 23. Mai 2006, 17:47 »
Sitat fra: "plebbster"
Jeg støtter fullt og helt Lasses utsagn om at sidemål bør fjernes så kjapt som mulig.

Det gjør ikke jeg. Det er for ille at vi skal fjerne en så sentral del av norsk kulturhistorie og et så flott språk. Nynorsk er en sentral del av norsk språk og kultur, og bør selvsagt være et obligatorisk sidemål. Vi bør heller se på hvordan vi kan bedre undervisningen i faget, slik at vi kan stimulere til økt interesse for faget. Er man glad i språk, så bør man også være glad i nynorsk. Derfor vil jeg slå et slag for nynorsken på kulturfronten, for å sørge for at den ikke dør ut. Ser for meg at flere filmer kan bli tekstet på nynorsk, og ser for meg at vi kan få flere norske filmer med nynorsk som språk. Det er mangelvare, og det vil jeg gjøre noe med.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Dag Riise

• Scouser
  • Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #661 på: 23. Mai 2006, 18:20 »
Ett annet punkt som kan være viktig å ta med Jokke det er jo att folk faktisk må fortså hverandre. Kjenner (utrolig nok) flere folk som ikke forstår ett ord når de leser nynorsk. Jeg har ingen konkrete tall men det er vel en ganske høy prosent av antall folk i Norge som skriver nynorsk? Og da er det jo ogås viktig att folk som skriver bokmål forstår de som skriver nynorsk og omvendt.

Trist att folk ikke åpner øynene for dette.
iverpool FC

Mack

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://magnar.com
« Svar #662 på: 23. Mai 2006, 18:30 »
Sitat fra: "Lasse"
Syntes forresten det blir litt smålig med en utenriksminister som råkjører med andres bil.  :lol:  :lol:

Som minister bør du kjenne til at det media skriver er bullshit. Jeg vil forresten anmelde både Romerikes Blad, VG og Hegnar Online til PFU angående denne saken.

Sitat fra: "Joakim"
Det er en fare for at jeg blir en viss Trond Giske-lookalike når jeg reiser rundt i kulturnorge og lover gull og grønne skoger. Og i likhet med Trond Giske har jeg alvorlige planer om å holde det jeg lover.

Du vil konsentrere deg om å reise rundt på festligheter, med andre ord. Stakkars journalisten som hele tiden må forsvare dine latterlige opptredener.

Forøvrig tragisk at denne regjeringens utenriksminister er det krigerske USAs beste venn og en større forsvarer av Irak-krigen enn den amerikanske forsvarsministeren og presidenten sjøl. Men jeg satser på at vår eminente statsminister holder han i tøylene.

Tror ikke han har så mye mulighet til det. Da må han eta mere graut først.
Toon, Toon,
Black and white army

Journalisten

• Inaktive brukere
  • Midtbaneanker
    • Vis profil
    • http://newutd.no/index.php?cat=8
« Svar #663 på: 23. Mai 2006, 22:11 »
Jeg kan jo egentlig ikke på noen som helst måte være i samme regjering som en minister som vil gjøre nynorsk til valgfag og ødelegge skolen fullstendig, med sin partitilhørighet. Men jeg får veie opp for dette ved å sørge for at kulturpolitikken får en rød profil.
Jeg melder meg herved som kirke- og kulturminister, ettersom Lasse har marsjert inn i skolen med uniform og slagvåpen.

Jeg kan på ingen måte love et skille mellom kirke og stat, men jeg vil på ingen måte motsette meg det. Jeg vil forøvrig sørge for at norsk film får de ressursene de trenger, og at teaterbransjen får det enda bedre. Det er en fare for at jeg blir en viss Trond Giske-lookalike når jeg reiser rundt i kulturnorge og lover gull og grønne skoger. Og i likhet med Trond Giske har jeg alvorlige planer om å holde det jeg lover.

Forøvrig tragisk at denne regjeringens utenriksminister er det krigerske USAs beste venn og en større forsvarer av Irak-krigen enn den amerikanske forsvarsministeren og presidenten sjøl. Men jeg satser på at vår eminente statsminister holder han i tøylene.

Dette tror jeg må være noe av det mest fornuftige jeg har lest noensinne siden jeg leste Det kommunistiske manifest av Karl Marx. Jeg er fryktelig glad for å ha deg i regjeringen min, siden du helt tydelig er blant de aller mest fornuftige politisk sett på forumet. Og jeg håper inderlig Mack ikke får rett i at jeg må forsvare deg hele tiden! Jeg har nok med å forsvare han i media  :twisted:
Ikke stygt ment, kjære deg, Mack!  :wink:  Du er den beste utenriksministeren jeg har hatt!

Skal bli spennende å se om overvekten av ministrene blir borgerlige eller rødgrønne. Det er fortsatt en del stillinger ledige igjen! Olav kaprer vel snart en borgerlig post, kjenner jeg han rett!

Når det gjelder nynorsk, er det en stor del av den norske kulturarven og bør bevares i den norske skolen. Tenk at èn mann reiste rundt i hele landet og samlet dialekter og formet et skriftspråk av det! En fantastisk bragd, og det ville være et hån mot godeste Aasen å fjerne det fra skolen.
Tore Eikeland,
Skribent, student og politiker

NewUtd.no - av supportere, for supportere!

Mack

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://magnar.com
« Svar #664 på: 23. Mai 2006, 23:31 »
En tulling, som beviselig var gal i hodet, reiste rundt og laget sitt eget språk. Han har til og med ikke behandlet dialektene rettferdig. La nynorsken bli historie. Så kan barna lære at slikt går ikke i lengden. La de lære at tullinger blir husket som tullinger.
Toon, Toon,
Black and white army

Lasse

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://www.brann.no
« Svar #665 på: 23. Mai 2006, 23:42 »

Det gjør ikke jeg. Det er for ille at vi skal fjerne en så sentral del av norsk kulturhistorie og et så flott språk. Nynorsk er en sentral del av norsk språk og kultur, og bør selvsagt være et obligatorisk sidemål. Vi bør heller se på hvordan vi kan bedre undervisningen i faget, slik at vi kan stimulere til økt interesse for faget. Er man glad i språk, så bør man også være glad i nynorsk. Derfor vil jeg slå et slag for nynorsken på kulturfronten, for å sørge for at den ikke dør ut. Ser for meg at flere filmer kan bli tekstet på nynorsk, og ser for meg at vi kan få flere norske filmer med nynorsk som språk. Det er mangelvare, og det vil jeg gjøre noe med.

For det første. Du har jo misforstått det desidert viktigste. Nynorsk er ikke sidemål. Det kan like gjerne være bokmål. Lær deg det. Og husk det til neste gang du skal uttale deg om det.

Så til poenget ditt. Du mener at vi ikke skal miste dette "vakre" språket (siden du mener at nynorsk er sidemål uansett). Det er i og for seg greit. Jeg er delvis enig. Derfor skal man lære om sidemålet sitt i norskopplæringen. Man skal lære om historien bak det hele (språkstriden osv). Man skal lære i grovetrekk hva forskjellen er mellom ditt sidemål, og ditt hovedmål. Man kan gjerne lese litt littærere verk på sidemålet også, slik at man ser hvordan det er bygget opp, osv.

Og hvorfor i alle dager skal jeg lære nynorsk til punkt og prikke, når jeg kommer til å bruke bokmål? Hva hvis jeg suger skikkelig i språk? Jeg skal konsentrere meg om norsk, engelsk, tysk/fransk/spansk, og så skal jeg I TILLEGG slite med ett sidemål, som strengt tatt ikke er nødvendig?

Uansett, så er den store nøtten her hvorvidt det skal være obligatorisk eller ei. Jeg går får "ei". Det eneste yrket (stort sett) man trenger å beherske begge målformene utmerket godt, er i kommunale stillinger. Hvorfor skal da ALLE lære dette, kun pga dette? Hvorfor må ikke da ALLE ha 2mX matte, siden det er påkrevd i Luftforsvaret?

Nei, få slutt på galskapen. Fjern påtvunget sidemål. Sidemålselskerne vil fortsette å elske det, mens nynorsk/bokmålshaterne blir luket vekk, selv om de fortsatt vil lære det viktigste om språket. Det er enkelt og greit en vinn-vinn-situasjon.

Sitat fra: "Dag"

Ett annet punkt som kan være viktig å ta med Jokke det er jo att folk faktisk må fortså hverandre. Kjenner (utrolig nok) flere folk som ikke forstår ett ord når de leser nynorsk. Jeg har ingen konkrete tall men det er vel en ganske høy prosent av antall folk i Norge som skriver nynorsk? Og da er det jo ogås viktig att folk som skriver bokmål forstår de som skriver nynorsk og omvendt.

Trist att folk ikke åpner øynene for dette.

Dette er jo bullshit. Enkelt og greit. Hvis man ikke klarer å se forskjell på nynorsk/bokmål, så er man blind. Omtrent 70% av ordene er like.

Og nok en gang: du har misforstått hovedpoenget. NYNORSK ER IKKE SIDEMÅL!!!

Du mener vel ikke seriøst at du skal prøve å få oss til å tro at om sidemål blir valgfag, så klarer vi ikke å leve å omgås med folk som har ett annet hovedmål enn oss selv? Da må jeg isåfall bare le av deg. For det vet alle ikke kommer til å skje.
Norsk fotball, Norge og all reaksjonær nisseluementalitet som er tilknyttet denne nasjonen må brenne på et bål for min del. Det eneste som teller er at Brann vinner serien og Champions League.

Ã…smund

• Kaptein
  • Lala lala Geordie!
    • Vis profil
« Svar #666 på: 24. Mai 2006, 14:05 »
Dette er et forslag finansministeren kan si seg enig i!
Det blir stammere fremover. Norge har blitt oppfordret på det sterkest av oecd å holde seg innenfor handlingsregelen og til og med kanskje bruke mindre penger enn det hanlingsregelen tilsier.
Med dette vil norge bekrefte at vi er nøkterne og står på bremsen i nedoverbakken for heller å gi gass i oppoverbakken i kjent nordisk stil!

Dag Riise

• Scouser
  • Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #667 på: 24. Mai 2006, 14:07 »
Merk deg hva jeg skriver. :lol:

Sitat
Og da er det jo også viktig att folk som skriver bokmål forstår de som skriver nynorsk og omvendt.
iverpool FC

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #668 på: 24. Mai 2006, 15:17 »
Nå tuller du, Lasse. Du vet hva jeg mener når jeg sier at nynorsk er sidemål. For enkelte er nynorsk selvsagt hovedmål, men en stort flertall av det norske folk har bokmål som hovedmål og nynorsk som sidemål.

Slik jeg ser det er det EGENTLIG ren høflighet å svare på nynorsk, hvis du får en henvendelse på nynorsk. Jeg vet at svært få praktiserer dette, og jeg skal være den første til å innrømme at jeg ikke gjør det selv heller, men jeg mener det er viktig at vi kan skrive nynorsk også. Selv om vi helt klart kan begrense rettskrivingsmaset noe. Og vi trenger ikke eviglange stiloppgaver som skal skrives på nynorsk. La oss klare oss med 1-2 sider, og enkle skriverier som brev eller svar på henvendelser.
Jeg mener dette er nyttig kunnskap å kunne, for en vet aldri hvor en havner. Dessuten er det svært nyttig å forstå hva nyhetsoppleserne på Dagsrevyen sier. Det er nyttig å lese lærebøker som er skrevet av nynorskforfattere. Det er i mine øyne viktig å lese litterærhisoriske verk på nynorsk.
Og det er kjekt å forstå filmer/TV-serier som tekstes på nynrosk.

I mine øyne bør vi ha et større fokus på lesing av litterære verk som er skrevet på nynorsk. Vi må gi norske elever kunnskap om språkdebatten, som forsåvidt pågår ennå, lenge etter at Ivar Aasen døde.
Det er ikke bare Ibsen, Bjørnson, Kielland og Lie som er verdt å lese. Det er ikke bare Hamsuns landsforræderi man burde vite om. Det holder ikke å vite at "Ivar Aasen grunnla det vi i dag kjenner som nynorsk". Vi må vite hva nynorsk faktisk er. Vi må kunne forstå folk som snakker nynorsk, og det er viktig å kunne lese nynorsk. Jeg har for tiden veldig mye pensum på nynorsk. Flere av de viktigste pensumbøkene mine som jeg leser i til eksamen er skrevet på nynorsk, og utelukkende utgitt på nynorsk. Og sånn skal det være. Selv i Oslo-skolen bør vi kunne akseptere lærebøker på nynorsk. Vi tar ikke skade av det. Det gir oss bare en ekstra grunn til å kunne forstå, lese og skrive nynorsk. Selv om vi ikke trenger være like nøye med gramatikken som hva angår vårt hovedmål, som for de fleste av oss er bokmål.

Det ville vært for ille hvis Christian ikke skulle kunne omgås oss andre på dette forumet fordi han prater nynorsk. Du vil jo helst ikke vite av nynorsken engang, Lasse. For deg holder det jo å lese ett og annet litterært verk, bare for å skjønne hva det dreier seg om, og vite at Ivar Aasen grunnla språket, og at han er dau for lenge sida. Men du forstår ikke Christian da. For han prater jo et språk du ikke forstår.
Vi er alle nordmenn, og det er ingen grunn til at vi ikke skal forstå hva en annen snakker om, bare fordi han har en annen dialekt. Det finnes idioter som ikke forstår meg engang, når jeg prater. Og jeg er født og oppvokst i byen. Jeg forstår at det kan være vanskelig å forstå enkelte trønderske dialekter, men skjønner vi nynorsk, så skjønner vi essensen i det.

Og selvsagt skal det også fungere på samme måte den andre veien. Nynorskfolket skal ikke ignorere Ibsen og Bjørnson bare fordi de ikke skrev på nynorsk. Man skal ikke ignorere Henrik Wergeland fordi han var en motstander av Ivar Aasens nye norske språk.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Lasse

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #669 på: 24. Mai 2006, 16:14 »
Jeg har rett, og du har feil. Det er i grove trekk det denne saken dreier seg om.

Alle forstår Christian. Selv Noreng som går på barneskolen og har minimalt med nynorsk forstår han. Alle som kan lese norsk forstår han.

Og nynorsk er ett skriftspråk, ikke ett talespråk. Så at vi må lære grammatikk for å forstå hva som foregår rundt i verden er jo latterlig feil. Det forstår jo tilogmed du, Joakim.

Sitat
I mine øyne bør vi ha et større fokus på lesing av litterære verk som er skrevet på nynorsk. Vi må gi norske elever kunnskap om språkdebatten, som forsåvidt pågår ennå, lenge etter at Ivar Aasen døde.

Nettopp! Det var dette jeg ville ha ut og fram! Man skal lære om nynorsken. Man skal lære litt nynorsk! Om du hadde tatt deg tid til å lese istedet for å konsentrere deg om å kverulere, så hadde du sett dette. Sidemål MÅ bli valgfritt! Hvorfor skal man påtvinge elever til å ha noe de ikke vil ha? Kanskje om nynorskopplæringen blir redusert ett par hakk, så ville interessen økt blandt unge?
Og hvorfor skal disse nynorskhaterne ha nynorsk? Er det ikke bedre at disse blir luket vekk, og blir fornøyde? De lærer jo om det viktigste fortsatt! Og er det ikke fantastisk at samtidig kan alle som vil velge dette språket, sett at de har bokmål som hovedmål?

Det eneste dette kan føre til, er høyere moral blandt unge, bedre forutsetninger for å lære andre språk, og større interesse rundt sidemålet.
Norsk fotball, Norge og all reaksjonær nisseluementalitet som er tilknyttet denne nasjonen må brenne på et bål for min del. Det eneste som teller er at Brann vinner serien og Champions League.

Agurksaft

• Gjest
« Svar #670 på: 24. Mai 2006, 16:30 »
Fjernar ein idiot nynorsken, blir det full streik her i landet, det skal eg personleg sørga for.
Nynorsken er allereie nok undertrykkt som det er.
Nemn ein stor film på dvd som er oversett til norsk, og då meinar eg nynorsk. For bokmål er jo basert på danna daglegtale hjå den danske adelen eller nok i den dur.

Lasse

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #671 på: 24. Mai 2006, 16:32 »
Les igjennom her du. Du har misforstått alt. Det er ikke snakk om å fjerne noe nynorsk, det er snakk om å gjøre sidemål valgfritt!!!!

Ã…smund

• Kaptein
  • Lala lala Geordie!
    • Vis profil
« Svar #672 på: 24. Mai 2006, 17:18 »
Forstsatt enig med Lasse, virker som folk ikke vil forstå hva han mener. Syns det er helt latterlig slik det er i dag med 3 eksamener i et fag! Burde vært valgfritt ja. Kommer selv fra en nynorsk kommune og ser ingen problemer med det.

Lasse

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #673 på: 24. Mai 2006, 17:26 »
Og jeg går på skole i en ny-norsk kommune. Og elevene der vil gjøre det valgfritt.

André S

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #674 på: 24. Mai 2006, 19:50 »
Jeg har rett og du har feil ass  :P

Alltid en sikker vinner :)