20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Transfer-forslag  (Lest 4681 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Lasse

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://www.brann.no
Transfer-forslag
« på: 10. Jan. 2006, 19:14 »
Jeg satt og spiste en god middag sammen med min mor i sted, da jeg leste BA. Der kom jeg over en artikkel angående Iversen Junior, og at han blir linket til Pompey. Jeg tenkte rolig med meg selv "jaja, nå slipper jeg ihvertfall å se han i Brann-drakt". Men å så leste jeg videre. Og videre. Og videre. Helt til siste avsnitt. Det lød ca som følger: " og ikke nok med det, ble Azar Karadas' klubb linket til ytterlige to spillere i går".

Jeg tenkte videre, over den herlige middagen min mor hadde laget. Hva skjer? Hvorfor er det slik? Se på Chelsea. Det er jo ikke en skikkelig fotball klubb hvis de bare kan bruke hvor mye de vil på spillere. Det er jo ikke riktig. Det er ikke lengre fotball-ferdigheter som måles, men penger til å kjøpe dem.

Hadde det ikke vært bedre om klubbene ikke fikk lov til å bruke uhemmet mye spillere på et år? Hadde dette ikke gitt et mer sportslig preg på sporten?

Det jeg tenker på er en slags grense. En økonomisk grense. Denne grensen kan selvsagt reguleres fra land til land. Hva hvis vi sier at i Premier League kan man ikke bruke mer enn tre hundre mill kr på en seong. Om det er litt mer eller litt mindre er jo det samme, bare en grense settes. I Norge kunne den feks vært rundt 25 mill.

En grense kunne jo også vært satt på antall spillere det er lov å hente i løpet av en sesong. Legger en spiller opp, dør eller lignende kan jo selvsagt dem erstattes. En grense kunne feks vært på 5 nykommere.

Dette er jo bare et forslag som kommer "on the top of my head". Er ikke noe gjennomtenkt, og jeg vet jo selvsagt at dette aldri kommer til å skje.
Men fotballen kommer til og bli mer og mer kjøpe-preget, noe jeg ser særdeles negativt på.

Hva mener dere om dette forslaget? Er det helt bak mål? Eller er dere enig i at noe bør gjøres før alt går til helsike? Jeg bare lurer
 :wink:
Norsk fotball, Norge og all reaksjonær nisseluementalitet som er tilknyttet denne nasjonen må brenne på et bål for min del. Det eneste som teller er at Brann vinner serien og Champions League.

Kesse

• Kaptein
    • Vis profil
Transfer-forslag
« Svar #1 på: 10. Jan. 2006, 23:08 »
Enig!!

Dumt hvis de små klubbene ikke kan hevde seg pga dårlig økonomi. Tror egentlig det vil komme en del reguleringer om ikke så altfor lenge. Kanskje vi får se forslaget ditt!;)

Lasse

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://www.brann.no
Transfer-forslag
« Svar #2 på: 10. Jan. 2006, 23:20 »
Jammen vet liksom ikke hvor jeg skal sende det=P

Ser at det er mangen som stemmer uten å si meningene sine. Kom igjen, del deres synspunkter. Ingen som slakter dere vet dere :wink:
Norsk fotball, Norge og all reaksjonær nisseluementalitet som er tilknyttet denne nasjonen må brenne på et bål for min del. Det eneste som teller er at Brann vinner serien og Champions League.

chickenman

• Kaptein
    • Vis profil
Transfer-forslag
« Svar #3 på: 10. Jan. 2006, 23:32 »
jeg tror du har ett poeng her, og at det vil tjene sporten dersom det settes regler for overganger, pengesummer og antall utlendinger på hvert lag. Tror også det kan føre til at det blir lettere å få frem yngre talenter igjen, og spesielt fra hjemlandet. At det skulle vært et reglement for å holde "litt kontroll" på fotballen slik den har utviklet seg er jeg helt enig med deg i. At det er langt vanskeligere å sette eksakte rammer for hvert enkelt land blir bra vanskelig, men noe bør gjøres. Hadde jo også satt en effektiv stopper for Abramovitsj (stavefeil men who gives a flying f***), og hans likemenn. Synd for ham (og Chelsea) men bra for fotballen.

MortenM

• Midtbaneanker
    • Vis profil
Transfer-forslag
« Svar #4 på: 11. Jan. 2006, 01:32 »
Uenig. Har ein pengar, så kan ein få bruke dei for min del... Å legge ei sperre vil legge ein dempar på interessa rundt det å eige ein klubb, ein vil få reguleringar i lønner, overgangssummar o.l. og sjølv om eig ein klubb, så får ein ikkje drive som ein vil. Det liker ikkje eg...

NUFranC

• Midtbaneanker
    • Vis profil
Transfer-forslag
« Svar #5 på: 11. Jan. 2006, 09:32 »
Synes ikke det er dumt iallefall å tenke litt på, men tviler sterkt, da de økonomiske kreftene er enorme, og har ringvirkninger på sentrale personer som (kan) ha maktposisjon(er) på fremming av evt. lovforslag :twisted:
Who else...... Alan Shearer

Paul Andreas

• Supersub
    • Vis profil
Transfer-forslag
« Svar #6 på: 11. Jan. 2006, 10:39 »
Jeg synes absolutt det burde settes regler for hvor mange spillere eventuelt hvor mye penger man kan handle spillere for. Fotballen begynner å ligne mer og mer på Formel 1 sporten, hvor de lagene med penger er de som hevder seg, mens de lagene som ikke har noe særlig å rutte med sliter i bunn.

Jeg tror ikke det vil bli inført noen veldig revolusjonerende regler før interessen daler grunnet at det ikke lenger er spennende fordi det samme laget vinner hvert år.

Igjen bruker jeg F1 som eksempel. De siste årene har de innført en del nye regler som er til fordel for de "fattige" lagene og det innføres nye regler hvert år. En av grunnen til dette er jo at Schumi var like overlegen hvert bidige år. Foran hvert løp kunne man nesten si hvem som kom til å havnet på pallen. Idretten var ikke lenger spennende og derfor innførte de nye regler for å få opp interessen og spenningen igjen.

De har jo så smått begynt med dette i fotballen også. Da tenker jeg på antall spillere fra egen stall og utenlandske spillere i CL. Håper bare denne utviklingen fortsetter. Ingenting hadde vært bedre om det hadde vært et nytt lag som vant PL hvert år.

Leslie

• Midtbaneanker
    • Vis profil
Transfer-forslag
« Svar #7 på: 11. Jan. 2006, 11:43 »
Ka med de som vinner då? vinner ett lag CL og PL så bør de jo få lov å bruke penger som de tjener på det, er jo bare rettferdig det!Det er jo derfor det skal være en fordel å vinne turneringer, de får mer penger,blir mer attraktive for spillere.

Men tror du tenker på lag som Chelsea,som fikk mye penger av russeren og då hadde de jo ikkje vunnet noe fra før nesten.No tror eg det skal bli vanskelig å stoppe chelsea,de tjener enda mer penger hver gang de vinner PL pluss de har russeren i bakhånd

Men det bør jo være en viss grense sånn at ikkje lag bruker sykt med penger som du skriver!Er jo er et bra forslag,men chelsea har jo allerede "jukset" seg unna det.. :(
quot;No har du kasta deg te hundane" Skambankt skal ta dei!

MortenM

• Midtbaneanker
    • Vis profil
Transfer-forslag
« Svar #8 på: 11. Jan. 2006, 12:27 »
No har me bevega oss inn i det smålige, og misunnelege. Chelsea har ikkje juksa; det vert feil å sei... Dei har f.eks. ikkje kjøpt alt som har krøpe og gått av storstjerner. Kven hadde hørt om Drogba, Cech og Essies før Chelsea såg på dei???

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
Transfer-forslag
« Svar #9 på: 11. Jan. 2006, 12:34 »
De fleste....
Chelski kjøpte vel de spillerne etter at de hadde fått sine gjennombrudd!
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

chickenman

• Kaptein
    • Vis profil
Transfer-forslag
« Svar #10 på: 11. Jan. 2006, 12:51 »
Sitat fra: "MortenM"
No har me bevega oss inn i det smålige, og misunnelege. Chelsea har ikkje juksa; det vert feil å sei... Dei har f.eks. ikkje kjøpt alt som har krøpe og gått av storstjerner. Kven hadde hørt om Drogba, Cech og Essies før Chelsea såg på dei???

Hadde faktisk hørt endel om alle 3 før faktisk.

Kesse

• Kaptein
    • Vis profil
Transfer-forslag
« Svar #11 på: 11. Jan. 2006, 12:53 »
Alle Newcastle fans hadde jo hvertfall hørt om Drogba. Det var jo han som sendte Newcastle ut av UEFA cupen når vi spilte mot Marseille. Alle de tre spillerne var godt kjent for Chelsea kjøpte...

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
Transfer-forslag
« Svar #12 på: 11. Jan. 2006, 13:53 »
Mhm, og Essien var nær Newcastle-overgang da han var 18 år....
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
Transfer-forslag
« Svar #13 på: 11. Jan. 2006, 16:32 »
Sitat fra: "kesse"
Alle Newcastle fans hadde jo hvertfall hørt om Drogba. Det var jo han som sendte Newcastle ut av UEFA cupen når vi spilte mot Marseille. Alle de tre spillerne var godt kjent for Chelsea kjøpte...

De var godt kjente, men de var ikke akkurat etablerte stjerner. Cech er ennå ung, men verden ble for alvor klar over hans talent under EM i 2004. Liten tvil om at han var blant tsjekkias beste spillere.

Drogba sendte jo oss ut av UEFA-cupen, og var toppscorer for Marseille, så helt ukjent var han overhodet ikke. Men hans navn har for alvor spredt seg for vinden etter overgangen til Chelsea.

Essien kjente jeg svært lite til fra før. Visste selvsagt at han var en ung, talentfull midtbanespiller i Lyon, men ikke stort mer enn det.

Chelsea skal ha for at de ikke har kjøpt de virkelig etablerte verdensstjernene. Men det er liten tvil om at de har vært på jakt etter dem. Og vi tar vel ikke for mye i hvis vi sier at Makelele er en av disse verdensstjernene, som har fått altfor lite oppmerksomhet i forhold til sine prestasjoner. Jeg er bare glad til for at Real Madrid har slitt enormt etter at han dro. De fortjener null respekt når de behandler sin klart viktigste spiller på den måten.

Mourinho har jo gjort Gudjohnsen til en toppspiss av høyt internasjonalt format. Det skal man ikke kimse av. Men vi skal heller ikke stikke under en stol at Chelsea har kjøpt Hernan Crespo. Ingen kan si imot hans status før overgangen til Chelsea.

Men uansett hvilke spillere Chelsea har hentet, de har jukset. De har ikke skaffet seg disse pengene på ærlig vis. De er ikke opptjent gjennom meget gode prestasjoner i PL og europacupen. For Chelsea hørte egentlig hjemme BAK oss på tabellen. Men straks Stalin kom med pengene sine, så var de jo foran oss. Og det med en manager som ikke var stort bedre enn vår (men som er av en helt annen dimensjon enn vår nåværende boss), og som før pengenes inntog alltid hadde sørget for å havne bak oss på tabellen.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
Transfer-forslag
« Svar #14 på: 11. Jan. 2006, 16:35 »
Essien hadde vi i kikkerten i år før, ManU var interessert i Essien før Chelski. Essien var jo blant de beste spillerne i CL da Chelski henta ham.