20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Guardiola oppskrytt  (Lest 19599 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

superswag

  • Supersub
  • ***
  • Innlegg: 481
    • Vis profil
Guardiola oppskrytt
« på: 12. April 2016, 21:48 »
Han startet med et perfekt Barcelona, et av tidenes beste lag... Og vant. Tiki taka spillet deres kan man like mye takke Iniesta Xavi Bosquets Messi etc for, og de ville nok vært like gode om de vvar mer direkte mot mål... I bayern vant dem CL men han har ikke tatt dem videre til tross for signeringer som Lewandowski... Dårligere derimot. Bare masse unødvendig ballbesittelse uten noe fremgang... Er glad på alle andre en City sine vegne at Guardiola er mannen som tar over... At han sliter ut motstanderne ved å ha ballen er bare tull. Tall viser at lagene hans løper mer enn motstanderne...

Geordie

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3016
  • Love it!
    • Vis profil
Sv: Guardiola oppskrytt
« Svar #1 på: 12. April 2016, 23:46 »
Uansett lag, 17 titler på 6 sesonger er sterkt. Disse kommer ikke av seg selv. Guardiola oppskrytt???? Ta deg en bolle....
No fate but what you make

superswag

  • Supersub
  • ***
  • Innlegg: 481
    • Vis profil
Sv: Guardiola oppskrytt
« Svar #2 på: 13. April 2016, 05:18 »
Guardiola er av mange nevnt som en av de desidert beste trenerne i verden... Dette gjør han vertfall ikke undervurdert... Men med det Barcelonalaget, og i den ligan de er i, der gapet mellom 3 og 4 plassen er enormt, og 80 prosent av kampene blir en lek, så er det 1-2 realistiske utfodrere til tittelen...Med kanskje tidenes beste lag da, en generasjon med messi Xavi iniesta, bosquets,,,,,   Å vinne ligaen er som forventet nesten... Å vinne CL en gang i blant, med et så til tider suverent lag er å spille opp til favorittstempelet...

Trenern som er der nå gjør det jo vel så suverent selv om Xavi hadde sine beste år før... Og Bayern vant CL uten Lewandowski, Gøtze, Vidal,,,, De var suverene året før han tok over.. Og etter det har de prøvd å endre seg, men kun blitt svakere både resultatmessig og spillemessig, der ballen går rundt uten å skape spessielt mye. Greit å være litt ballbesittende, og ikke alt for direkte, men dette blir jo direkte ødeleggende. Det funka bra i Barca fordi Iniesta Xavi og Messi er helt ekstreme til å lese hverandre, og finne løsninger.. Men man skal aldri være sikker på om de faktisk ikke hadde vært bedre om de var litt mer direkte...

Bayern har vertfall spiller for spiller sterkere lag, men blir alt for mye trilling av ball uten noe mål og mening...De har vært mye svakere etter han tok over,  og selv om han vinner fx ligaen, så skulle det are mangle med Bayern. Ja han har mange titler, men har trent lag som er favoritt til å vinne ligaen, og er de største favorittene til å vinne CL. Jeg sier ja takk om City skal slå og spille støttepasninger kampen lang...

Har altså 2 klare argumenter:
1. Han presterte med et av tidenes beste lag
2. Han gjorde/gjør det svakere i Bayern enn sin forgjenger, og ser ikke ut til å utvikle dem i rett retning...

Milburn

  • Supersub
  • ***
  • Innlegg: 477
    • Vis profil
Sv: Guardiola oppskrytt
« Svar #3 på: 14. April 2016, 10:12 »
"..for we're the loyalest football supporters, the world has ever had"

jonni_e

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 675
    • Vis profil
Sv: Guardiola oppskrytt
« Svar #4 på: 14. April 2016, 14:34 »
Er faktisk et spennende tema å ta opp. Nå syntes ikke jeg det gjelder bare for Guardiola, men alle managere som bytter de "store" klubben mellom seg. Når en til en hver tid styrer de beste klubbene i Spania, Tyskland og Italia for å nevne tre land vil en jo automatisk få en bedre statistikk enn de managerne som alltid havner i en topp 10 klubb og nedover.
Når det gjelder Pep har han 2,36 i snitt i Barcelona og 2,41 i Bayern. Nå vil jeg si at det for øyeblikket er enklere å være manager i Tyskland da gjennomsnittkvaliteten er noe svakere der enn i Spania.
Så er spørsmålet om han klarer samme snitt i City. Det har jeg problemer med å se for meg med den stallen City har per i dag, men alt er jo mulig hvis han lokker med seg en stjernespiller eller fler.

Ta statistikken til Benitez når det gjelder snittpoeng:
Newcastle United England Newcastle 15/16 4 0,25
Real Madrid Spain Real Madrid 15/16 r 25 2,24
SSC Napoli Italy SSC Napoli 13/14  112 1,87
Chelsea FC England Chelsea FC 12/13  48 1,96
FC Internazionale Italy Inter 09/10 25 1,68
Liverpool FC England Liverpool 04/05 345 1,88
Valencia CF Spain Valencia CF 01/02  155 1,89
CD Tenerife Spain CD Tenerife 00/01  42 1,76
CF Extremadura Spain CF Extremadura 13 0,54

Viser litt at selv den beste ikke kan gjøre for mye når stallen de jobber med er bedriten og at det er lettere å gjøre det bra i "toppklubbene".

McClaren fikk 0,87 poeng i snitt, hans laveste i alle de klubbene han har trent.
Så utifra hadde vi hatt minst tre poeng under McClaren, sånn rent statistisk altså.

Pontare

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1088
    • Vis profil
Sv: Guardiola oppskrytt
« Svar #5 på: 14. April 2016, 20:00 »
Dette er ganske enkelt å svare på egentlig, i alle fall om man vil ha et noenlunde "objektivt" svar. Har Guardiola overprestert eller underprestert i forhold til penger (lønnsbudsjett og spillerkjøp) han har hatt å rutte med kontra andre managere?

GMC

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2573
  • TOON ARMY, TOON ARMY!!!!
    • Vis profil
Sv: Guardiola oppskrytt
« Svar #6 på: 15. April 2016, 07:46 »
Er ikke tvil om at det hadde vært spennende om Pep tok over en middelmådig lag i Premier League framfor Man City. Stoke, Everton, Soton feks. Han måtte nok brukt lengre tid for å få suksess i sånne klubber, men bare av å ha en manager som han i klubben ville også ha tiltrukket bedre spillere.

Milburn

  • Supersub
  • ***
  • Innlegg: 477
    • Vis profil
Sv: Guardiola oppskrytt
« Svar #7 på: 15. April 2016, 14:31 »
Det vil jo alltid være en debatt. Jeg synes det er ganske undervurdert å si at å ta over Bayern etter Heynckes er "lett", da det er den jobben som vil være den vanskeligste å følge opp. City er en mer utfordrende jobb sånn sett, da det er i en tøffere liga med en dårligere stall pdd. Jeg tror det må mange utskiftninger til, og det er også tydelig at City og Pep vil utvikle et ungdomsakademi på lik linje med Barcelona.
"..for we're the loyalest football supporters, the world has ever had"

superswag

  • Supersub
  • ***
  • Innlegg: 481
    • Vis profil
Sv: Guardiola oppskrytt
« Svar #8 på: 20. April 2016, 02:38 »
Hvor mye penger han har brukt? Sikkert langt fra som enkelte engelske klubber.. Men her tok han over et drømmelag med Iniesta,Xavi,Messi, osv. Da  trenger du ikke engang å handle... At han klarte spille slik pasningsfotbll i Barcelona er mye på grunn av ekstreme individuelle ferdigheter, De kan holde på ballen, og finne løsninger andre ikke ser.. I Bayern tok han over et mesterlag, men prøvde gjøre dem til et mer ballbesittende lag, og det man ser nå er mindre sjanser, og mer trilling med ball. Vil si han også har fått oen gode forsterkninger til Bayern som sklle gjøre det bare enda enklere . Men Bayern har virker svakere..

Hva er det som gjør PEP så fantastisk?
At han kan få spillere som Iniesta, Xavi og Messi til å holde på ballen og finne løsninger? At han foretreker å ha ballen mest mulig i laget, fremfor å være mer direkte og skape sjaser? At han er mer passiv, og får til mindre i Bayern? I Barca vant han med det beste laget.Jeg vil se han gjøre underverker med andre lag for å genierklære han, og da hjelper det ikke å ødelegge Bayern...

Er liksom Pep sin spilestil effektiv og bra? At man sliter ut motstanderne ved å få dem til  å løpe etter balll ? Vel. Tallene viser at Barca løper mer enn motstanderne. Og å trille ballen frem og tilbake, fremfor å skape sjanser, og være direkte. Blir jo alt for passivt angrepsspill...Sikkert fasinerende for de som så Barca holde balen 40 trekk for lenge sia,,, men husk hva slags spillere dette var, og hvor effektive de kunne vært om de ville...

Eriksen

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 7619
    • Vis profil
Sv: Guardiola oppskrytt
« Svar #9 på: 20. April 2016, 12:09 »
På hvilken måte har han ødelagt Bayern?

jonni_e

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 675
    • Vis profil
Sv: Guardiola oppskrytt
« Svar #10 på: 20. April 2016, 12:21 »
Syntes nå han gjør det bra i Bayern da. Håper han vinner finalen mot City  :)

Geordie

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3016
  • Love it!
    • Vis profil
Sv: Guardiola oppskrytt
« Svar #11 på: 20. April 2016, 16:35 »
Barcelona triller ball og holder den i laget av flere grunner swag:
1. Frustrerer motstander
2 Defensivt genialt, motstander skaper ingenting
3. Drar ned tempo og hviler laget

De gjør det ikke fordi de syns det er så jævla flott og gøy. Når de er  i form, kan de når de vil, sette inn et gir ekstra og spille ut hvem som helst. Når de ikke er i form, er det ganske frustrerende å se på.

Ja, noen av verdens beste spillere, men tro  Pep bare kunne sende 11 mann på banen og vinne alt, enkelt, blir i mine øyne for dumt. Må ta hensyn til, skader, taktikk, egohåndtering osv, ikke bare, bare. Genierklære? Næh, men syns det blir for smålig og kalle han oppskrytt med de resultatene han kan  vise til. De kommer ikke rekende på ei fjøl bare fordi du har noen gode spillere.
No fate but what you make

ripsgard

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 792
    • Vis profil
Sv: Guardiola oppskrytt
« Svar #12 på: 22. April 2016, 03:31 »
Pep er genial, selv om han kun har trent gode klubber. Han er taktisk smart, samt har en evne til å få mye ut av potensialet i allerede gode spillere. Sjekk ut Alaba som nå har en helt spesiell rolle i laget. Han har omtrent en fri rolle som back, noe som sørger for st han får enorme rom offensivt, og kan fort befinne seg i 10'er posisjonen. Les deg opp litt her: http://theinsidechannel.com/david-alaba-evolution/
« Siste redigering: 22. April 2016, 03:36 av ripsgard »
Jeg skal slutte å HATE! Manchester united den dagen ei stum dame kan fortelle en døv mann at ei blind jente hadde sett en lam gutt sykle!

superswag

  • Supersub
  • ***
  • Innlegg: 481
    • Vis profil
Sv: Guardiola oppskrytt
« Svar #13 på: 24. April 2016, 10:55 »
Hvordan han har ødelagt Bayern?

Har du sett Bayern sin utvkling under Pep? Før var de mye bedre på å skape sjanser, mens nå er det mye trilling, og imotsetning til Barca, så klarer de ikke finne like mange åpninger.  Greit en trener må ha tid, men jeg ser ingen fremgang.. Det er greit å ha ballbesittelse, men etter min mening er det å score flere mål enn motstanderen som gjelder. Leicter har vel PLs kanskje dårligste ballbesittelse, men spiller direkte, og ligger ann til å vinne ligaen...Om Bayern har ballen 80 prosent, er det irrelevant om dem ikke vinner kampene... Det gjelder å ikke være for indirekte, men direkte nok til å skape sjanser. Her vil jeg gi spillere som Xavi, Messi, Iniesta mye av æren for at de klarte å finne åpninger i Barcelona. Vil tro de kunne vært enda farligere om de var mer direkte, da de hadde individuelle ferdigheter til å åpne ethvert forsvar nesten når som hels..

Og du som sier at Barca gjør det for å slite ut motstanderne...
Du vet at Barca løper som regel mer enn motstanderne? De løper mye blant annet for å gjøre seg spillbare. Nå er riktignok ikke Pep trener der lengre, og spillestilen hans fungerte, fordi han hadde spillere som kunne åpne opp i en helt annen grad enn Bayern.

Når det gjelder Alaba... Han har jo i alle år vært en av aller verdens beste backer, og vist enorme offensive kvaliteter... Verdens kanskje beste venstreback. Så å bruke han som en tier, kan være både bra og dumt.


Azculieta i Chelsea var ving før. Nå er han kanskje verdens beste back.
Henry var ving før, deretter ble han omskolert til spiss, og jeg trenger ikke fortelle hvordan det gikk...
Kolo Toure var ving, og ble omskolert til stopper, og var faktisk meget god noen sesonger.
Chamberlain var ving/spisss, mens nå brukes ofte som sentral midtbane.
Cazorla var ving/offensiv midtbane, men er nå sentral midtbanespiller.
Sånn sett kan man jo si at Arsene Wenger er mye bedre på dette området... Nå skal det sies at jeg rangerer Wenger som kanskje verdens beste trener. På tross av mangel på tittler de seneste årene(vant riktig nok PL mange ganger noen år tilbake, fra å ha tatt Arsenal fra et middels engelsk lag)... Så har han klart å alltid ta en top 4, til tross for kunstige rike Chelsea og City. Og nå også kunstig rike Manchester United. Han har alltid klart å  hente billige smarte kjøp, og sikkert tjent enormt. Er jo en av hovedårsakene til at Arsenal hadde råd til ny stadion. Og alltid hatt problemer med spillere "som føler seg for store for klubben", hver gang de er på vei mot noe. Kan nevne Nasri, Fabregas, Cole, Gallas. Og sikkert glemt en haug spillere. Til og med Sagna som heller ville være backup i City enn å være ener i Arsenal...

Simeone har år etter år klart å erstatte de tapte stjernene i Atletico, og fått noe på papiret et lag med 3-4 verdensklassespillere, til å være et lag stabilt top 5 i verden, kjempe om ligagull år  etter år, og vært nær å vinne CL.

Mourinho har vunnet CL i Porto, Inter, vunnet spanske liga foran Barca. Var første trener som vant ligaen med Chelsea, og Inter(iallefall på en god del år) om jeg ikke husker feil...

Er sikkert unødvendig å nevne en haug dyktige trenere jeg antar de fleste er enige om... Men Guardiola skapte ikke Barca. Han tok over et lag bestående av spillere på papiret verden knapt har sett... Man ser jo også hans etterfølger vinne CL med Barca, og gjør det vel like bra. Ser faktisk ut som han kan forsvare tittelen i år...Og spanske ligaen ligger han ann til å vinne nok en gang.

Sier ikke han gjorde en dårlig jobb i Barca, men han hadde alt å tape, og ikke mye å vinne. Når du trener verdens beste klubb, så blir du dessverre ikke genierklært når de vinner. Vil faktisk gi spillerne MYE av æren for dette. Ofte trenere får all skyld/skryt. Men har vi noen gang sett en spiller som Messi? Eller midtbanespillere som Iniesta og Xavi?(Ja vet det finnes enkelte midtbanespillere, på samme nivå, men det er ikke mange)...

Og når han da går til verdens 2. eller 3. besteklubb avhengig av hvor du plasserer Real, og iløpet av flere sesonger, med mange store forsterkninger, virker å generelt over tid spille dårligere fotball. Da er det ikke noe som imponerer meg akkurat. Skal ikke dømme han nord og ned, men at Guardiola skal gjøre underverker med City, imotsetning til en god del andre trenere jeg mener holder minst like høyt nivå, eller har bevist mer...Det ser jeg mer på som City sitt tap enn gevinst..Nå har han riktignok ubegrenset med penger, og får sikkert henta Pogba etc. Så det blir igjen "en altfor lett oppgave" til å kunne stemple han som en av de aller beste.

Se hva Simeone har klart. Wenger. Mourinho. Ferguson. Klopp. Pouchetino. Trenere som virkelig har bevist ved å ta klubber til et nytt nivå...

Geordie

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3016
  • Love it!
    • Vis profil
Sv: Guardiola oppskrytt
« Svar #14 på: 24. April 2016, 18:51 »
På 2 sesonger med Bayern har han 5 titler, 2x serien, 1x cup, 1x Uefa Supercup, 1x Fifa World Club Cup. Kan stå med totalt 8 når hans 3. sesong er over.

Bayern Munchen er i skrivende stund leder av Bundesligaen med 7 poeng, skal spille finale i den tyske cupen 21.5, samt er i semifinalen i CL.

Her link til statsene hans: https://en.wikipedia.org/wiki/Pep_Guardiola

Kan man være uenig i spillestil, like eller ikke like Pep som person, imidlertid kalle fyren oppskrytt??? Blir for dumt. Skal sies han begynner å bli upopulær blant en del Bayern-fans for spillestilen sin, så er nok riktig av han å dra nå.
No fate but what you make