20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Spillere vi IKKE har sjans på!  (Lest 55101 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Andy

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 4437
    • Vis profil
Sv: Spillere vi IKKE har sjans på!
« Svar #75 på: 22. Feb. 2011, 15:11 »
Pele når hvertfall Maradona til knærne også.

Kristoffer

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 25712
    • Vis profil
Sv: Spillere vi IKKE har sjans på!
« Svar #76 på: 22. Feb. 2011, 15:34 »
Hehe, ja, men han har vel neppe bjørni en gang fått sjansen til å se stort av ;)
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Andy

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 4437
    • Vis profil
Sv: Spillere vi IKKE har sjans på!
« Svar #77 på: 22. Feb. 2011, 17:15 »
Hehe, nei det baserer jeg ene og alene på wiki, og hans gode navn og rykte..

Kamper: 1184
Mål: 1124

Sjukt, selv om han spilte meste av tiden i Brasil.

Joakim

  • NewUtd-teamet
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 17344
    • Vis profil
Sv: Spillere vi IKKE har sjans på!
« Svar #78 på: 22. Feb. 2011, 20:15 »
Det er i mine øyne umulig å sammenligne Pele, Maradona, Zidane og Messi.
Alle er/var de trolig den aller aller beste for sin tid.

Hvis Messi er en bedre fotballspiller enn Maradona, så må jo også Ronaldo være en utrolig mye bedre spiller enn Pele var, for på Peles tid, så var det ikke mye forsvarsspill å snakke om. På Maradonas tid kunne forsvarsspillerne takle med knottene først, og sikte på anklene, uten at de ble straffet for det, før etter å ha gjentatt det en ti-tolv ganger i samme kamp. Dette tok blant annet livet av Marco van Bastens fotballkarriere. Spissene i dag er langt mer beskyttet av dommerne, enn på 80-tallet, eller for den del på 60-tallet. Er vi da så sikker på at Messi egentlig er bedre enn Maradona?

Likevel, det Maradona gjorde med ball har jeg ikke sett noen andre gjøre etter han, andre enn Messi. Zidane gjorde helt andre ting med ballen, magisk det også, bevares. Men han har aldri vært kjent for å drible seg gjennom et helt lag fra midtstreken og frem til mål. Zidanes pasninger og overblikk var av en helt annen klasse enn hans samtidige. Maradonas dribleserier var på et helt annet nivå enn hans samtidige. Selv om Michael Laudrup scoret et lignende mål rundt samme tid.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

plebUTG

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2626
  • skjer
    • Vis profil
Sv: Spillere vi IKKE har sjans på!
« Svar #79 på: 22. Feb. 2011, 20:21 »
Hadde du puttet Maradona på et middels norsk Tippeligalag i dag, så ville han neppe blitt noen storscorer. Og jeg gidder ikke være så bastant som du er uten å argumentere for det med litt fakta, men det mener jeg fordi man tydelig ser at nivået er utrolig mye høyere i dagens fotball enn det den var da Maradona spilte.

Spillerne er hurtigere, har bedre teknikk, skyter hardere +++. I tillegg til at de trener sikkert 200% mer.

Og jeg har sett folk gjøre MYE bedre ting med en ball enn det Maradona gjorde. Bare søk på Cristiano Ronaldo på Youtube. ;)

Andy

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 4437
    • Vis profil
Sv: Spillere vi IKKE har sjans på!
« Svar #80 på: 22. Feb. 2011, 20:29 »
Hvis de er umulig å sammenligne, og samtidig best i hver sin tid, hvordan kan du da si at en mann du har sett 10 mål av på youtube (nei sorry 13) er den soleklart beste og ingen noen gang kan gjøre det samme igjen?

Sitat
På Maradonas tid kunne forsvarsspillerne takle med knottene først, og sikte på anklene, uten at de ble straffet for det, før etter å ha gjentatt det en ti-tolv ganger i samme kamp.
Aner ikke om du har rett, men dette høres jævli rart ut. Finner du bare på ting som vanlig eller?

Kristoffer

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 25712
    • Vis profil
Sv: Spillere vi IKKE har sjans på!
« Svar #81 på: 22. Feb. 2011, 22:28 »
Maradona hadde nok spilt hele TL på ræv, bare så det er sagt. Det er forøvrig umulig å sammenligne - men å påstå noe annet enn at Maradona hadde et helt sinnsyyykt talent blir bare dumt - og han er selvfølgelig selvskreven når en diskuterer mulige tidenes beste spillere. Maradona har klart det verken Messi eller CR har gjort enda - han har ført landet sitt til VM-gull.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Andy

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 4437
    • Vis profil
Sv: Spillere vi IKKE har sjans på!
« Svar #82 på: 22. Feb. 2011, 23:05 »
Hehe herregud da Kristoffer. Ingen som sier at han ikke hadde talent. Hvor har du det fra? Er helt enig i at han er en av tidenes beste, men at INGEN NOENSINNE kommer i NÆRHETEN av VORTA på NEGLA på LILLETÅA til SØNNEN til Maradona engang blir for dumt. Spesielt når spillere med 10 år igjen på toppnivå har gjort så å si det samme, hvis ikke bedre ting allerede. Og ja, jeg overdriver.

Er også klar over at Maradona har jukset seg til et VM gull. Men jeg synes ikke det har noe å si i denne diskusjonen. Er så mange andre faktorer som spiller inn der.

Kristoffer

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 25712
    • Vis profil
Sv: Spillere vi IKKE har sjans på!
« Svar #83 på: 22. Feb. 2011, 23:12 »
Var ikke nødvendigvis deg jeg svarte hovedsaklig til - men å si at Maradona ikke ville lekt seg i bakgårdsligaen TL må nesten besvares.
Det er vel ikke umulig å tro at Maradona under dagens treningsregime hadde blitt en stor spiller - for å si det slik. Går med andre ord ikke an å sammenligne - men Maradona er helt der oppe - bom basta. Selv med jukset. Det har jo forøvrig CR gjort endel ganger på sine måter ;)
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

plebUTG

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2626
  • skjer
    • Vis profil
Sv: Spillere vi IKKE har sjans på!
« Svar #84 på: 23. Feb. 2011, 01:01 »
Skrev aldri at Maradona ikke hadde annet enn "ett syyyyyyyykt talent". Men superlativene som det har blitt haglet med fra en viss kar her blitt bare latterlige, og argumentasjonen henger jo ikke på greip. Hovedpoenget mitt i forrige innlegg var at om du hadde puttet Maradona inn i dagens fotball, med den treningsmengden og det tempoet han holdt på sitt beste , så ville han mest sannsynlig gått på en jævlig smell.

Også dette kan man se via youtube :)

Joakim

  • NewUtd-teamet
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 17344
    • Vis profil
Sv: Spillere vi IKKE har sjans på!
« Svar #85 på: 23. Feb. 2011, 10:01 »
Hvis de er umulig å sammenligne, og samtidig best i hver sin tid, hvordan kan du da si at en mann du har sett 10 mål av på youtube (nei sorry 13) er den soleklart beste og ingen noen gang kan gjøre det samme igjen?

Sitat
På Maradonas tid kunne forsvarsspillerne takle med knottene først, og sikte på anklene, uten at de ble straffet for det, før etter å ha gjentatt det en ti-tolv ganger i samme kamp.
Aner ikke om du har rett, men dette høres jævli rart ut. Finner du bare på ting som vanlig eller?
Det er ikke umulig at noen kan gjøre det samme igjen. Jeg har opptil flere ganger påpekt at Messi har veldig mange likheter med Maradona. Selv om jeg mener han bare er i nærheten.

Jeg mener å ha mitt på det tørre når jeg hevder at forsvarsspillere på 80-tallet kunne tillate seg mer enn i dag. Taklinger straffes i dag langt hardere enn på 80-tallet, og det er ingen hemmelighet at det har ødelagt mange av den tidens spisser. Som Marco van Basten, for eksempel. Jeg har sett en del eksempel på taklinger av Maradona også som i dag ville ført til rødt kort, som det den gangen knapt nok ble dømt frispark på.

Maradona var et naturtalent, og jeg er helt sikker på at om han hadde vært på Messis alder, så hadde han vært minst like dominant som det den godeste Messi er, om ikke enda mer dominant. Fotballen er annerledes i dag enn for 25 år siden, men hadde Maradona vært aktiv i dag så ville han naturligvis vært som alle andre av dagens fotballspillere. Sannsynligvis en spiller du ville elsket og hatet. Han ville gjort enhver manager sprø, men hadde vært altfor god til at du kunne satt han ut av laget.

Det går ikke an å putte 80-tallets Maradona inn i dagens fotball, det forstår alle. Han ville vært dødssliten etter en halv treningsøkt, og det er en rolig økt.

Men hadde Maradona vært aktiv i dag, med det talentet han hadde i sin tid, så er jeg 110% sikker på at han hadde dominert vel så mye som Messi gjør. Men sannsynligvis også irritert folk minst like mye som Joey Barton gjør. Og vært like elsket og hatet som CRonaldo er.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

ElvenKind

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2389
  • Mitro!
    • Vis profil
Sv: Spillere vi IKKE har sjans på!
« Svar #86 på: 23. Feb. 2011, 12:57 »
Hvorfor ble innlegget mitt og han andre som foreslo å flytte tråden slettet?  :P
Jeg og ble sensurert nettopp da jeg mente vi nå diskuterer spillere tittelen ikke gjelder for. Sjangsen for å i det hele tatt å se Pele, Maradona osv på transferliste i dag er vel minimal?
Sagt av lgrinde om Papisse og Ba før kjøpet av Cissé var et faktum:
Dei to ville ha blomstra ilag som to nysprungne fruktblomster på eit epletre bada i vårsola i Sogn.

Vive la Révolution française!

Andy

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 4437
    • Vis profil
Sv: Spillere vi IKKE har sjans på!
« Svar #87 på: 23. Feb. 2011, 14:57 »
Sitat
Jeg mener å ha mitt på det tørre når jeg hevder at forsvarsspillere på 80-tallet kunne tillate seg mer enn i dag.

Tillate seg mer? Det var jo ikke måte på hvor mye de kunne tillate seg ifølge deg. Takle i knehøyde med knottene først 12 ganger før de fikk kort?

Og skal dette være et argument for at spissene var bedre på den tida? Du tar altså med 1 ting som kanskje muligens tilsier at spissene hadde mer å slite med den gang. Personlig synes jeg spisser blir bortdømt alt for mye idag. Spesielt store og sterke spillere

Sitat
Men hadde Maradona vært aktiv i dag, med det talentet han hadde i sin tid, så er jeg 110% sikker på at han hadde dominert vel så mye som Messi gjør.

Eh, javel, men da er vi jo enige da. Du sa jo at ingen noensinne var eller kommer til å være i nærheten av talentet hans. Mens nå er du plutselig 110% sikker på at han hadde vært like god som Messi? Hehe, okay.......

Håvard

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1998
    • Vis profil
Sv: Spillere vi IKKE har sjans på!
« Svar #88 på: 23. Feb. 2011, 15:52 »
Hvorfor ble innlegget mitt og han andre som foreslo å flytte tråden slettet?  :P
Jeg og ble sensurert nettopp da jeg mente vi nå diskuterer spillere tittelen ikke gjelder for. Sjangsen for å i det hele tatt å se Pele, Maradona osv på transferliste i dag er vel minimal?
Bra vi er to  :) Hva skjer med det? Bor jo ikke akkurat i Nord-Korea  :P

Synes forresten det er rart at folk uttaler seg om hvor god f.eks Maradona var eller ikke var og om hva forsvarsspillere kunne tillate seg på 80-tallet. Blir litt merkelig når man i beste fall var 8-9 år da Maradona var på topp, eller bare har sett noen Youtube-klipp av ham. Enda dummere når man begynner å sammenligne han med Messi og Ronaldo basert på de klippene. Hvis man skal gå etter Youtube, kunne jo strengt tatt Shola Ameobi gått for å være verdens beste spiller :)

Har et lite inntrykk av at Maradona og Pele er tidenes mest oppskrytte spillere, enkelt og greit fordi det er så lenge siden de spilte at mange bare har hørt om hvor fantastisk gode de var. Men for all del, de var helt sikkert veldige gode spillere, tror bare ikke at de var så fantastisk overlegne alle andre spillere noensinne som mange tror.
« Siste redigering: 23. Feb. 2011, 15:54 av Håvard »
Kom gjerne med flere spørsmål, jeg deler gladelig av min visdom på dette punktet.

Kristoffer

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 25712
    • Vis profil
Sv: Spillere vi IKKE har sjans på!
« Svar #89 på: 23. Feb. 2011, 15:59 »
Maradona spilte til over midten av 90-tallet, så det er nok endel av dagens forumdeltakere som faktisk har sett litt av ham. Tror forøvrig ikke disse to er oppskrytt - på samme måte som verken Christine eller Messi vil være det frem i tid - eller forsåvidt Zizou. De var med å bære sine landslag frem til VM-gull - og viste ellers ferdigheter som gikk langt utpå noen andre i sin æra. De var rett og slett medfødt et gudommelig fotballtalent. Jokke har forøvrig rett når han sammenligner Messi og Maradona - de må vel kunne sies å være to veldig like spillertyper.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida