20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Bøker  (Lest 45283 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Andy

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 4437
    • Vis profil
Sv: Bøker
« Svar #165 på: 15. Okt. 2010, 09:33 »
Ikke ofte jeg leser bøker, men "politi og røver" og filmen om Nokas-ranet interesserer meg. Kanskje jeg skal begynne å lese en av dem.

Boka om nokas er helt rå. Leste den på flyet ned til Hellas i sommer, og den går mye dypere enn filmen både før og etter ranet når det gjelder planlegging, flukt osv. Annbefales!!

Joakim

  • NewUtd-teamet
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 17344
    • Vis profil
Sv: Bøker
« Svar #166 på: 15. Okt. 2010, 10:53 »
Sitat fra: Joakim
[/quote
Jeg vil vel gjerne lese ferdig bøkene først.

Er mer hypp på å se Flaggermusmannen og Kakkerlakkene filmatisert enn Snømannen og Panserhjerte.

Hvordan henger disse to sitatene sammen? Har du startet med slutten, og så gått tilbake til start?

PS! Muligens litt rart, men min Harry Hole ligner på Jo Nesbø   ;D
Hvordan dette henger sammen? Jeg vil gjerne lese ferdig bøkene i serien om Harry Hole, før de begynner å lage film av dem. Men hvis de nå først skal lage film før serien er ferdig, så bør de begynne med Flaggermusmannen. Det er de eldste bøkene i serien jeg har mest lyst til å se filmatisert. Snømannen, som de faktisk har avtale om, har jeg fremdeles veldig klare bilder av i hodet. Den er for ny, for fersk og jeg har fremdeles veldig tydelige bilder av den boka i hodet mitt, til at jeg føler noe stort behov for å få det filmatisert.

Jeg holder for tiden på med Panserhjerte, og begynner å føle at jeg har det litt travelt med å få lest ut den, før det eventuelt kommer en ny bok. Jeg startet faktisk med Kakkerlakkene, før jeg gikk tilbake til Flaggermusmannen, og deretter videre i serien.

Og angående det siste: Ja, Harry Hole og Jo Nesbø er ganske like. Bortsett fra at Harry er en del høyere og i mitt hode åpenbart bærer preg av å være alkoholiker.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

bjørni

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2915
  • Angel of the North!!!
    • Vis profil
Sv: Bøker
« Svar #167 på: 15. Okt. 2010, 16:38 »

Og angående det siste: Ja, Harry Hole og Jo Nesbø er ganske like. Bortsett fra at Harry er en del høyere og i mitt hode åpenbart bærer preg av å være alkoholiker.

Hmm. Jeg ser for meg KNUT Nesbø. Det rimer også godt med en litt slite alkoholiker med karisma. (Ikke at jeg vet at han er alkoholiker, men jeg synes han kunne passet godt i en slik rolle...)

Geir

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3749
    • Vis profil
Sv: Bøker
« Svar #168 på: 15. Okt. 2010, 20:55 »
Jeg satt faktisk å tenkte på det samme da jeg leste dette i går. Knut Nesbø hadde vært perfekt i den rollen :P

Joakim

  • NewUtd-teamet
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 17344
    • Vis profil
Sv: Bøker
« Svar #169 på: 15. Okt. 2010, 22:51 »
Hehe. Tja. Som programleder har den godeste Knut en del å gå på, så kanskje han skulle vurdert karriereskifte. Men han trenger å klippe håret og anlegge piggsveis. Ser ikke helt for meg Knut Nesbø med piggsveis. Ellers sies det at Henrik Mestad skal være en god Harry Hole.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

plebUTG

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2626
  • skjer
    • Vis profil
Sv: Bøker
« Svar #170 på: 16. Okt. 2010, 14:41 »
Ikke ofte jeg leser bøker, men "politi og røver" og filmen om Nokas-ranet interesserer meg. Kanskje jeg skal begynne å lese en av dem.

Boka om nokas er helt rå. Leste den på flyet ned til Hellas i sommer, og den går mye dypere enn filmen både før og etter ranet når det gjelder planlegging, flukt osv. Annbefales!!

akkurat det jeg har lest på nettet. Virker som folk flest er skikkelig gira på den boken her. Og når historien i seg selv er så spennende som den er, så er det jo egentlig bare å få kjøpt den. :)

Benson

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 6845
    • Vis profil
Sv: Bøker
« Svar #171 på: 11. Jan. 2011, 05:15 »
Jo Nesbø holder på med ny Harry Hole bok  :D
Mike Ashley killed the soul of Newcastle United FC [04.09.2008]

bjørni

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2915
  • Angel of the North!!!
    • Vis profil
Sv: Bøker
« Svar #172 på: 11. Jan. 2011, 10:55 »
Konge. Den skal jeg ha...
Bøker er nesten alltid 10 ganger bedre enn filmatiseringen, så tviler på jeg gidder å se Snømannen når den kommer på film.

Br3vik

  • Benkvarmer
  • **
  • Innlegg: 56
    • Vis profil
Sv: Bøker
« Svar #173 på: 18. Jan. 2011, 13:06 »
Jeg skal ha fordypningsemne om hooliganisme/casuals.. Har bestemt meg for å lese Tribunefeber, men sliter med å finne ei 2. bok som jeg må ha. Noen som har forslag til bøker om dette temaet? Må være på norsk

Joakim

  • NewUtd-teamet
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 17344
    • Vis profil
Sv: Bøker
« Svar #174 på: 18. Jan. 2011, 19:25 »
Fotball Forklarer Verden er først og fremst om globalisering, men tar også opp tema supporterkultur.

Fra bokkilden.nos beskrivelse:
Forfatteren hevder at i stedet for å utviske lokale kulturer, har globaliseringen ført til en fornyelse av en slags stammekultur, noe han viser ved å presentere leseren for en rekke ulike fotballfans.

Den går kanskje ikke så direkte på temaet som du er ute etter. Men det bidrar kanskje til en forklaring på dette med hooliganisme.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

plebUTG

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2626
  • skjer
    • Vis profil
Sv: Bøker
« Svar #175 på: 18. Jan. 2011, 19:43 »
Ikke ofte jeg leser bøker, men "politi og røver" og filmen om Nokas-ranet interesserer meg. Kanskje jeg skal begynne å lese en av dem.

Boka om nokas er helt rå. Leste den på flyet ned til Hellas i sommer, og den går mye dypere enn filmen både før og etter ranet når det gjelder planlegging, flukt osv. Annbefales!!

Har lest den nå, den var dritbra :D

Br3vik

  • Benkvarmer
  • **
  • Innlegg: 56
    • Vis profil
Sv: Bøker
« Svar #176 på: 18. Jan. 2011, 22:23 »
Fotball Forklarer Verden er først og fremst om globalisering, men tar også opp tema supporterkultur.

Fra bokkilden.nos beskrivelse:
Forfatteren hevder at i stedet for å utviske lokale kulturer, har globaliseringen ført til en fornyelse av en slags stammekultur, noe han viser ved å presentere leseren for en rekke ulike fotballfans.

Den går kanskje ikke så direkte på temaet som du er ute etter. Men det bidrar kanskje til en forklaring på dette med hooliganisme.

Takk for svar! Må snakke med læreren min om dette er godkjent, men det høres lovende ut :)

lgrinde

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 8981
    • Vis profil
Sv: Bøker
« Svar #177 på: 25. Jan. 2011, 15:04 »
Nokon som har erfaringar med ebok?

Geir

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3749
    • Vis profil
Sv: Bøker
« Svar #178 på: 25. Jan. 2011, 16:43 »
Jeg jobber deltid på bibliotek og det virker som framtida for e-bøker blir bra med iPads og andre lesebrett, en idé som egentlig er veldig gammel. Til nå har det kanskje ikke vært så populært som først antatt ettersom folk rett og slett ikke orker å sitte foran en pc og lese lange bøker eller artikler og dermed må printe ut flere hundre sider i den grad det er mulig å printe ut dokumentene i det hele tatt.

Sebastian

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 4239
    • Vis profil
Sv: Bøker
« Svar #179 på: 23. Des. 2013, 10:23 »
Den her tråden trenger et løft!  Lest noe å anbefale de siste snaue tre årene?