20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Messi vs Ronaldo  (Lest 160500 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Flatline

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1761
  • HWTL
    • Vis profil
Sv: Messi vs Ronaldo
« Svar #105 på: 16. Nov. 2011, 23:09 »
Klarer David Silva å bli PL`s beste midtbanespiller ( noe vi vel kan si han er),  tror jeg nok Messi skulle klart seg rimelig greit.... fysikken "til tross".

Enig med Flatline.

Ser også på Messi som en bedre spiller enn Ronaldo.

Mange mener Ronaldo i større grad er et angrep alene. Mitt svar til det er at han bærer i seg tendenser som man blandt annet finner i Marcus Bent, nemlig at ballen skal og må igjennom han for at han skal være effektiv. Da blir han en sentral figur i angrep uansett, og det er betimelig å stille spørsmålet om i hvilken grad han "stjeler" mål fra laget - selv om det statistikk-messig selvfølgelig ser veldig bra ut. Den samme tanken har jo også vært luftet her inne vedrørende Kevin Nolan - uten noensomhelst sammenligning forøvrig (  :lol:)

Messi er like glad i å strø Xavi-pasninger som han er til å skåre, han er latterlig god til begge deler. Courtvision - muligens oversatt til hovmesterblikk på norsk ( ? )  og fotballklokhet er noe han besitter i mye større grad enn Ronaldo, og er noe som etter mitt syn kan gi han en betydelig lenger "peak" enn Ronaldo, som spiller mer på ren fysikk og rå styrke i tillegg ( selvfølgelig)til det latterlige talentet. Når det er sagt synes jeg Messi uten å anstrenge seg passerer spillere langt lettere enn Ronaldo - overstegsfintene ser bra ut, men ofte bunner de ut i nada og ingenting. Litt som en gryte som står og putrer hele dagen - uten at det nødvendigvis blir noe mat av det  :D

Beklager det litt rotete innlegget.
If it has tits or wheels, count on problems!

Hughie

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1937
    • Vis profil
Sv: Messi vs Ronaldo
« Svar #106 på: 16. Nov. 2011, 23:31 »
Klarer David Silva å bli PL`s beste midtbanespiller ( noe vi vel kan si han er),  tror jeg nok Messi skulle klart seg rimelig greit.... fysikken "til tross".

Chicharito er vel et annet rimelig greit eksempel på at fysikk ikke nødvendigvis er et hinder for at en spiss kan score mål, historisk sett så kan man trekke frem Zola eller Michael Owen som er 3 kg tyngre og 3 cm høyere.

Flatline

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1761
  • HWTL
    • Vis profil
Sv: Messi vs Ronaldo
« Svar #107 på: 16. Nov. 2011, 23:48 »
Messi er vel i tillegg betydelig raskere og med bedre tyngepunkt enn de overnevnte. Når han får "snusen" på en åpning og mål går det fort - selv med ball i beina. Veldig fort...
If it has tits or wheels, count on problems!

bjørni

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2915
  • Angel of the North!!!
    • Vis profil
Sv: Messi vs Ronaldo
« Svar #108 på: 17. Nov. 2011, 00:27 »
Wow; Marcus Bent i denne debatten... :)

Flatline

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1761
  • HWTL
    • Vis profil
Sv: Messi vs Ronaldo
« Svar #109 på: 17. Nov. 2011, 00:39 »
hehe, lov å surre litt vel :P ;D mente selvfølgelig Darre
If it has tits or wheels, count on problems!

King_P

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 640
  • Nemesis
    • Vis profil
Sv: Messi vs Ronaldo
« Svar #110 på: 17. Nov. 2011, 01:18 »
Hvorfor er ikke da Messi god når han spiller på landslaget? Er det Skjeldbred-taktikken som brukes ved å skylde på at mannen spiller i feil posisjon og under feil trener? Eller er det et tydelig tegn på at han ikke evner å spille godt med mindre han har verdens beste spillere rundt seg - slik han har i Barcelona?

Det er en myte at han ikke er god når han spiller på landslaget, han er fantastisk der og, men en spiller kan ikke dra et helt lag alene.
Søte, søte blekkspruter.

Eriksen

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 7628
    • Vis profil
Sv: Messi vs Ronaldo
« Svar #111 på: 17. Nov. 2011, 23:08 »


Husker den, blir forbanna på Nani. Selv om det var dårlig dømming og ikke offside. Men egoistisk av Nani å stupe frem der for å prøve å "stjele" målet...

Peter

  • Gjest
Sv: Messi vs Ronaldo
« Svar #112 på: 17. Nov. 2011, 23:28 »
Jepp. Idiotisk gjort. Rått spill av Ronaldo i forkant!
Eneste som kan tale i Nanis forsvar er at nr 11 på Spania ser ut til å ha sjans til å redde ballen bort fra streken, og at Nani ville safe.

Eriksen

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 7628
    • Vis profil
Sv: Messi vs Ronaldo
« Svar #113 på: 17. Nov. 2011, 23:53 »
Michael Owen er muligens jævla mye kjekkere enn Demba Ba - men jeg ville fortsatt valgt sistnevnte  ::p

Snakker du om?? :D Ba er jo blant de bøseste og kjekkeste i hele fotballverdenen. :D

Førre

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 809
    • Vis profil
Sv: Messi vs Ronaldo
« Svar #114 på: 18. Nov. 2011, 00:11 »
Etter min mening er Ronaldo en mer komplett spiller når man tenker på de egenskapene en fotballspiller skal ha i 2012. Farten, styrken, god med begge bein, eksepsjonelt god på hodet, teknikken osv.... Men innser selv at alle disse kvalitetene i mange tilfeller kan overgås av de dragningene med ekstremt lavt tyngepunkt på små flater som messi har. Helt rått å se på!

Men når det er sagt tror Ronaldo kommer til å holde toppnivået en del år lengre enn messi mtp at Messi oppe i 30års alderen mest sannsynlig har redusert fart og kanskje blir litt seigere enn det han er den dag i dag. Ronaldo har en tilnærmet perfekt fotballkropp som kan komme han tilgode når han begynner å dra på årene. Men man får vente å se!

Jeg heier i alle fall på gutten som er oppkalt etter Ronald Reagan  :)

Joakim

  • NewUtd-teamet
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 17344
    • Vis profil
Sv: Messi vs Ronaldo
« Svar #115 på: 18. Nov. 2011, 00:41 »
Å være oppkalt etter Reagan er absolutt ikke noe å skryte av. Noe jeg forøvrig heller aldri har sett eller hørt Ronaldo gjøre. Forøvrig, hvis Messi blir tregere blir nok Ronaldo det og. Mye eksplosiv muskulatur hos Kristine, og er det noe som kan påvirkes av alder og skader er det eksplosivitet. Og uten denne siden av spillet sitt, det ekstreme rykket og spensten hans, så svinner mye av det som gjør han så god i dag. Messi er en lett, teknisk spiller uten spesielt eksplosiv muskulatur. Han har et imponerende temposkifte, men det er ikke noe rykk i den forstand. Med årene vil Messi kanskje bli en mer utpreget tilrettelegger enn målscorer, uten at han nødvendigvis blir så mye dårligere av den grunn. Teknikken hans, touchen er jo second to none.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Førre

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 809
    • Vis profil
Sv: Messi vs Ronaldo
« Svar #116 på: 18. Nov. 2011, 01:31 »
Å være oppkalt etter Reagan er absolutt ikke noe å skryte av. Noe jeg forøvrig heller aldri har sett eller hørt Ronaldo gjøre. Forøvrig, hvis Messi blir tregere blir nok Ronaldo det og. Mye eksplosiv muskulatur hos Kristine, og er det noe som kan påvirkes av alder og skader er det eksplosivitet. Og uten denne siden av spillet sitt, det ekstreme rykket og spensten hans, så svinner mye av det som gjør han så god i dag. Messi er en lett, teknisk spiller uten spesielt eksplosiv muskulatur. Han har et imponerende temposkifte, men det er ikke noe rykk i den forstand. Med årene vil Messi kanskje bli en mer utpreget tilrettelegger enn målscorer, uten at han nødvendigvis blir så mye dårligere av den grunn. Teknikken hans, touchen er jo second to none.


For å starte innlegget : http://www.mmail.com.my/content/7656-i-was-named-after-former-us-president-ronald-reagan-%E2%80%94-ronaldo

Og jeg står på mitt når det kommer til at Ronaldo vil fremstå som bedre enn messi med årene. Hovedgrunnen er som sagt tidligere at han rett og slett er en mer komplett fotballsspiller. Han er som du sier en spiller som har eksplosiviteten som en av sine fremste styrker, men han har også to skuddbein i verdensklasse, et fantistisk hodespill og rå styrke som en del av den komplette pakken. Messi på sin side blir i midt hode rundt 30års alderen en spiller som kommer til å miste mye sitt velkjente temposkifte, samt driv i de fotrappe beina sine.

Noe annet som også er blitt nevnt tidligere er Messi sine prestasjoner på landslaget. Her synes jeg han ofte kommer til kort, uten å prestere på det nivået som han gjør uke inn og ut på Barca. Har sett en del kamper i Copa America der han har vært tilnærmet usynlig, uten stikkerene og de smarte pasningene fra generalene på Barcelonas midtbane. Men en ting som Messi har vist seg bedre til, er å prestere når det virkelig gjelder. Gang på gang i El Clasico og CL´finaler er han ofte den avgjørende faktoren på banen. Men for klubblag vel å merke.

Dette er i alle fall det jeg ser for meg kommer til å bli et resultat av en aldrende Messi. Ekstremt god, men kommer likevel ikke til å holde samme nivå ut ifra de styrkene som begge har i utgangspunkt den dag idag.

Hughie

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1937
    • Vis profil
Sv: Messi vs Ronaldo
« Svar #117 på: 18. Nov. 2011, 03:19 »
Disse elendige prestasjonene til Messi på landslaget fremstår for meg som en gåte. Argentina har som lag kanskje underprestert, den er grei, men det er noe ganske annet.

Det er bare 7 spillere gjennom tidene som har scort flere mål for Argentina enn Messi som relativt nylig ble 24 år, og alle de andre har brukt hele karriereren på å klare det. Hvis han fortsetter å prestere like "elendig" de neste 6 årene til han er 30 så er det kun Batistuta som har scort mer enn Messi for det laget, og han passerer Maradona i en alder av 28-29 år. Legger vi til grunn at han fortsetter like lenge som Batistuta så vil han med dette elendige snittet forbipassere Batigol og være den mestscorende argentineren gjennom tidene.

Messi har scort flere mål og målgivende i VM, Copa America og OL i både finaler, semifinaler og kvartfinaler. Her er noen utdrag av mesterskapene hans så langt med hovedfokus på finalerundene der de har kommet så langt:
VM 2006:
- Messi var bare ungsau den gang og var skadet helt inn i mesterskapet, han hadde en 2-3 innhopp og en start som resulterte i 1 mål og en målgivende på 122 minutt med spilletid.
Copa America 2007:
- Scorte 1 mål i kvarfinalen.
- Scorte 1 mål i semifinalen.
OL 2008 (jalla jeg vet):
- Målgivende i finalens eneste mål.
- 2 mål og 2 målgivende på 4 kamper.
VM 2010:
- Målgivende i 8-delsfinalen
- Kanskje det mest skuffende så langt? Likevel var han nominert til Gullballen og dominerte kampene mot Sør-Korea, Hellas, Mexico og Nigeria for de av oss som husker de relativt syke kampene der (Nigeria og Korea spesielt). Elendig mot Tyskland derimot.
Copa America 2011:
- 3 målgivende og 1 straffemål.
- Også man-of-the-match i to av oppgjørene.


Så enten har du vært uheldig med kampene du har sett i Copa America, eller så snakker du om kvalik som jeg ikke orker å sjekke nærmere nå. Helt usynlig er han vel neppe der heller?

Nå sier jeg ikke at han presterer på Barcelona-nivå for Argentina, men han presterer likevel rimelig bra på et landslag som er totalt ustabile og i mine øyne har store svakheter, særlig bakover på banen. At hans syke stats for Barca skal bety at han er elendig for Argentina ser jeg ingen automatikk i iallefall.

I tillegg har han hele 10 målgivende bare i 2011 som ikke akkurat er så ekstremt underpresterende. I 2011 står han altså bak 14 mål på 13 kamper!  8) Fun fact: Messi har flere målgivende for Argentina i 2011 på 13 kamper enn det Cristiano Ronaldo har for Real Madrid på 26 kamper i denne sesongen...

Alt i alt vil denne skrekkelige statistikken hans, om han spiller til han er rundt 33 resultere i underkant av henholdsvis 150 kamper (Slår rekorden til Zanetti), 60 mål (Slår rekorden til Batistuta) og 60 målgivende (Antageligvis en rekord det og?). Vi kan jo bare håpe at han begynner å prestere på landslaget snart så det kan bli litt bedre.  :wink:

Objektivt klarer ikke jeg å skille Ronaldo og Messi, de er to ekstreme beist begge to. Rent subjektivt må jeg si at jeg synes Messi er best, men jeg ser likevel grunner til at andre kan mene det motsatte.

BenArfa

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3151
    • Vis profil
Sv: Messi vs Ronaldo
« Svar #118 på: 18. Nov. 2011, 04:15 »
 :gp:
Same old Shearer, always scoring!

Eriksen

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 7628
    • Vis profil
Sv: Messi vs Ronaldo
« Svar #119 på: 18. Nov. 2011, 08:11 »
Klarer David Silva å bli PL`s beste midtbanespiller ( noe vi vel kan si han er),  tror jeg nok Messi skulle klart seg rimelig greit.... fysikken "til tross".

Chicharito er vel et annet rimelig greit eksempel på at fysikk ikke nødvendigvis er et hinder for at en spiss kan score mål, historisk sett så kan man trekke frem Zola eller Michael Owen som er 3 kg tyngre og 3 cm høyere.

Agüero også egentlig.
« Siste redigering: 18. Nov. 2011, 08:16 av thomashaer »