20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Tour de France 2010  (Lest 13381 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
Sv: Tour de France 2010
« Svar #75 på: 30. Sep. 2010, 09:51 »
http://www.vg.no/sport/sykkel/artikkel.php?artid=10033399

Oioi. Matforgiftning eller fyfy, Contador?
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #76 på: 30. Sep. 2010, 11:37 »
En får bare håpe at det er matforgiftning.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Ipt

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #77 på: 30. Sep. 2010, 13:08 »
Sakset noen kommentarer fra sykkelforumet på vgd. Ganske interessant for de som følger sykkel.

Sitat
Denne saken kommer til å forsvinne raskt. Han avla en helt ren prøve dagen før, og mengdene som er funnet, 50 picogram/ml, eller 0,000 000 000 05gram/ml er milevis unna en terapeutisk dose, eller en dose som vil være prestasjonsfremmende. Det fins ingen tablett på markedet som kan gi en så lav konsentrasjon dagen etter en ren test.

Jeg har slått opp, og kalver, som har fått clenbuterol men ikke de siste 28 dagene før slakting, har allikevel en vevskonsentrasjon etter slakt som er 100 ganger høyere enn den som ble funnet i Contadors prøve. (5 nanogram/ml)

Laboratorier som innimellom kjører kalibrering mot kjente referanseverdier vet at måleutstyret kan bli forurenset, og stryker jevnlig verdier som er på dette nivået. Dette er rett og slett en ikke-sak som jeg tror forsvinner raskt.
Sitat
Jeg tror ikke en meter på han har tatt dette stoffet med viten og vilje. Stoffet har lang halveringstid i kroppen og med dosen han er testet for skulle han med selv en minimal dose ha tatt stoffet lenge før touren og dermed testet positiv flere ganger imellom. Dette er en storm i et glass vann som jeg ikke håper for konsekvenser for noen. Jeg lurer egentlig på hvorfor dette kommer frem i det hele tatt.
Sitat
Testen hans den 20. juli var jo ikke positiv, og om han hadde tatt en dose av dette rett etter den testen ville dosen vært ca 2% av en dagsdose. Det ville ikke gitt noen effekt noen vei, hverken i form av bivirkninger eller virkninger.
Jeg er ikke i tvil om at Contador er dopa, men er også overbevist om at han ikke er dopa på det han har blitt "tatt" for nå. Eneste grunn til at dette kommer ut er som Contador nevner på pressekonferansen; at tysk tv har fått ferten av noe.
Som jevnlig testet idrettsutøver synes jeg dog det er skremmende om unnskyldningen hans holder vann, for vi kan være nøye på kosttilskudd, passe på medikamentbruk o.l. Men ikke faen om vi har mulighet til å sjekke all mat vi kjøper.

Mitt tips er at denne saken ikke får andre konsekvenser enn medieoppstyret den fører med seg, samt at det blir en diskusjon rundt grenseverdier for positive tester.

http://vgd.no/sport/sykkel/tema/1601911/tittel/contador-med-positiv-dopingproeve/side/5

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #78 på: 30. Sep. 2010, 14:22 »
Rart de ikke klarer å ta han for noe ordentlig, synes jeg. Doperne henger tydeligvis lengre foran dopingjegerne enn på lenge.

Bad Religion

• Kaptein
  • ptthunem.no
    • Vis profil
« Svar #79 på: 30. Sep. 2010, 15:11 »
Systematisk doping. No surprise.
Trade your prayer of Salvation
for a logical solution!

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #80 på: 30. Sep. 2010, 16:22 »
Rart de ikke klarer å ta han for noe ordentlig, synes jeg. Doperne henger tydeligvis lengre foran dopingjegerne enn på lenge.

Fare for det ja.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

Benson

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #81 på: 30. Sep. 2010, 17:03 »
Når Landis forklarte dopjegerne kordan dei dopa seg så var det jo ting dopjegerne aldri hadde tenkt på og som dei endelig sjønnte kordan dei lei lurt. Men etter dette så har de vel funne andre geniale måter og gjør det på...
Mike Ashley killed the soul of Newcastle United FC [04.09.2008]

Simmio

• Gjest
« Svar #82 på: 30. Sep. 2010, 18:14 »
Uansett om Alberto Contador blir utestengt eller ikke, er han i mine øyne skyldig allikevel. Han har jo nesten helt sikkert vært dopa før, det sto jo initialene A.C på en av blodposene til Eufemiano Fuentes i Operacion Puerto. Det kan jo ikke være en annen enn Contador.

Ipt

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #83 på: 30. Sep. 2010, 18:24 »
Uansett om Alberto Contador blir utestengt eller ikke, er han i mine øyne skyldig allikevel. Han har jo nesten helt sikkert vært dopa før, det sto jo initialene A.C på en av blodposene til Eufemiano Fuentes i Operacion Puerto. Det kan jo ikke være en annen enn Contador.

"Nesten helt sikkert", og "det kan jo ikke være andre" er vel ikke akkurat argumenter du bør dømme noen med.

Tror at han er dopet, men ikke med dette medikamentet/metoden.
Hvis du skal nagle han for doping med denne saken, fordi du tror han egentlig er dopet, så blir det litt som å dømme noen for å ha ranet pølsesjappen, mens du egentlig tror de ranet banken.

Simmio

• Gjest
« Svar #84 på: 30. Sep. 2010, 19:04 »

"Nesten helt sikkert", og "det kan jo ikke være andre" er vel ikke akkurat argumenter du bør dømme noen med.

Tror at han er dopet, men ikke med dette medikamentet/metoden.
Hvis du skal nagle han for doping med denne saken, fordi du tror han egentlig er dopet, så blir det litt som å dømme noen for å ha ranet pølsesjappen, mens du egentlig tror de ranet banken.
Jeg har ikke sagt at jeg tror han er dopet nå. Jeg tror faktisk ikke det, siden det er en utrolig liten mengde. Det jeg sier er at han har vært dopa før, noe de fleste toppsyklister deriblant Armstrong har vært.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #85 på: 05. Okt. 2010, 11:25 »

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #86 på: 05. Okt. 2010, 12:47 »
Det er bra. Det er vel ingen som egentlig har vært i tvil om at fyren er skyldig i noen år, selv om Vinokourov kanskje er en enda klarere sak.

Anders

• NewUtd.no
  • Kaptein
  • 1892
    • Vis profil
« Svar #87 på: 05. Okt. 2010, 17:35 »
Håper virkelig han blir dømt, og legger opp som han har truet med! Hvis han er skyldig selvfølgelig. Noe alt tyder på.

Men uten å ville trekke den saken inn her, minner dette meg om en mye omdiskutert sak i det norske fotballbildet om dagen. Unnskyldninger og bortforklaringer. Kommer det nye avsløringer, kommer det nye unnskyldninger. Selv om totalbildet i borforklaringene ikke henger sammen, skal Contador-leiren ha for forsøket! :)

Men det som virkelig skuffer meg, er UCI's oppførsel i denne saken. Først holder de kjeft, og håper det går over. Og så sier de at 3mnd straff kan være passe.
Dog er det bra at en ren (håper jeg hvertfall) Schleck er 39 sek dårligere enn en "dirty" Contador. Like mange sekunder som Contador stjal mens Schleck slet med kjedet :)
« Siste redigering: 05. Okt. 2010, 17:40 av Anders »
▒▓██ T █ O █ O █ N ██ A █ R █ M █ Y ██▓▒