20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Tippeligaen 2012  (Lest 133517 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Kristoffer

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 25712
    • Vis profil
Sv: Tippeligaen 2012
« Svar #885 på: 10. Nov. 2012, 16:49 »
Det er det overhodet ikke. Like lett som å avfeie at samme fyr klarte ta Moss til seriegull, og som transformerte RBK fra middelmådighet til det de ble. Samme fyr som klarte å kvalifisere seg år etter år til gruppespill i CL og som slo lag det ikke skulle være mulig for lille RBK å slå. Nei - jeg syns ikke det kategoriseres til religiøsitet - jeg syns det er prov på en helt sinnsykt dyktig trener. Unike 14 seriegull på rad er ikke hovedsaklig på grunn av penger - det er fordi Eggen var en verdensklasses trener.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Benson

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 6845
    • Vis profil
Sv: Tippeligaen 2012
« Svar #886 på: 10. Nov. 2012, 16:56 »
Resultatmessig blei vel også RBK bare dårligere og dårligere etterkvart så pengene kom på konto (?). Med pengene mista dei litt av den "trønderske vinnermentaliten". Når Eggen tar laget til Kvartfinale i CL med 11 lokale spillere på laget, så trenger han vel neppe penger for å vinne Tippeligaen.
« Siste redigering: 10. Nov. 2012, 17:00 av Benson »
Mike Ashley killed the soul of Newcastle United FC [04.09.2008]

Berntsen

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3060
    • Vis profil
Sv: Tippeligaen 2012
« Svar #887 på: 10. Nov. 2012, 17:43 »
Det er det overhodet ikke. Like lett som å avfeie at samme fyr klarte ta Moss til seriegull, og som transformerte RBK fra middelmådighet til det de ble. Samme fyr som klarte å kvalifisere seg år etter år til gruppespill i CL og som slo lag det ikke skulle være mulig for lille RBK å slå. Nei - jeg syns ikke det kategoriseres til religiøsitet - jeg syns det er prov på en helt sinnsykt dyktig trener. Unike 14 seriegull på rad er ikke hovedsaklig på grunn av penger - det er fordi Eggen var en verdensklasses trener.

1000-kr-spørsmålet: Hvorfor støvsugde RBK det norske markedet og brukte så enormt mye mer penger på spillere og lønninger enn andre klubber dersom  Eggen ikke trengte å gjøre slikt for å vinne serien? 23 millioner for Carew er jo en fantasisum - hadde vært bedre å legge igjen de pengene i banken og klare seg på samme budsjett som de andre klubbene dersom han hadde vunnet uansett... Svaret er jo åpenbart bare man legger riktige forutsetninger til grunn.

Benson

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 6845
    • Vis profil
Sv: Tippeligaen 2012
« Svar #888 på: 10. Nov. 2012, 18:14 »
Enkelt: RBK hadde jo større ambisjoner enn å vinne den norske elitserien..
Mike Ashley killed the soul of Newcastle United FC [04.09.2008]

bjørni

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2915
  • Angel of the North!!!
    • Vis profil
Sv: Tippeligaen 2012
« Svar #889 på: 10. Nov. 2012, 18:23 »
Enkelt: RBK hadde jo større ambisjoner enn å vinne den norske elitserien..

Spot On!
Men, da skjedde det en mentalitetsendring, der man gikk fra en fint sammensveiset gjeng som spilte for laget, til en gjeng der enkelte spilte for seg selv

Berntsen

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3060
    • Vis profil
Sv: Tippeligaen 2012
« Svar #890 på: 10. Nov. 2012, 18:24 »
Enkelt: RBK hadde jo større ambisjoner enn å vinne den norske elitserien..

Så RBK's kjøpebonanza hjalp dem altså i Europa, men ikke til å vinne TL? Greit.

bjørni

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2915
  • Angel of the North!!!
    • Vis profil
Sv: Tippeligaen 2012
« Svar #891 på: 10. Nov. 2012, 18:41 »
Høh!
Poenget er vel at de under NAE ikke hadde trengt disse forsterkningene for å vinne TL. De kunne vunnet TL med B-Laget på den tiden

Berntsen

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3060
    • Vis profil
Sv: Tippeligaen 2012
« Svar #892 på: 10. Nov. 2012, 18:52 »
Det er bare nok en udokumentert påstand. Midt i den verste kjøpsperioden vant de blant annet serien i 2001 med 1 poeng. Lite som tyder på at de hadde god nok margin til å vinne med B-laget da.

Forresten: Dere som mener at RBK ikke dro stor nytte av å bruke desidert mest penger på spillere: Da Brann vant serien i 07, tror dere det hadde noe å gjøre med at vi hentet dyre spillere som Helstad, Andresen, Vaagan Moen og Solli, eller var det bare det sportslige apparatet med Mjelde og Bruun Hanssen i spissen som var så bra at det hadde skjedd uansett?

bjørni

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2915
  • Angel of the North!!!
    • Vis profil
Sv: Tippeligaen 2012
« Svar #893 på: 10. Nov. 2012, 18:59 »
OK - Berntsen... Ingen regel uten unntak. At Brann vant var nok ett utslag av det lure smilet til Roald Bruun Hansen :-)

Berntsen

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3060
    • Vis profil
Sv: Tippeligaen 2012
« Svar #894 på: 10. Nov. 2012, 19:02 »


Hjernen bak seriegullet 2007. Penger betyr jo ingenting i norsk fotball. :)

bjørni

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2915
  • Angel of the North!!!
    • Vis profil
Sv: Tippeligaen 2012
« Svar #895 på: 10. Nov. 2012, 19:03 »
Og la nå det være sagt med en gang: Jeg skal ikke på noen måte forsvare RBK, hverken i fortid, nåtid eller fremtid, men jeg synes det blir for dumt å si at de KUN kjøpte seg til suksess. På samme måte som det blir for dumt å si at RBK kunne vunnet med B-Laget. Jeg bare spissformulerte meg LITT :)

Og mens jeg er i gang. Å kalle Molde for kjøpelag i fjor blir litt drøyt, ihvertfall i samme åndedrag som Shitty og Chelski som noen gjorde over her. Salget av MAME og PAPE Bl.a gjorde at vi transefrmessig gikk LAAAAAAAAAAAAAANGT i pluss. Budsjettet vårt var også 1/3 av RBK og 1/2 av VIF på den tiden, med eller uten Røkkepenger...

Berntsen

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3060
    • Vis profil
Sv: Tippeligaen 2012
« Svar #896 på: 10. Nov. 2012, 19:08 »
Ingen som har sagt at Rosenborg KUN har kjøpt seg til gullene, men pengene var en ekstremt viktig og helt nødvendig faktor for den langvarige suksessen. Jeg mener heller ikke Molde kjøpte seg til gull i fjor, heller ikke Stabæk i 08. Brann og VIF gjorde det til en viss grad.

bjørni

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2915
  • Angel of the North!!!
    • Vis profil
Sv: Tippeligaen 2012
« Svar #897 på: 10. Nov. 2012, 19:10 »
OK -da er vi ferdigdebattert. Neste tema?? :D

Kristoffer

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 25712
    • Vis profil
Sv: Tippeligaen 2012
« Svar #898 på: 10. Nov. 2012, 20:31 »
Jeg fatter ikke helt hvor du vil? Du bekrefter jo faktisk at RBK mitt i sin verste kjøpeperiode vant serien med knappest mulig margin jo? Ingen som motsier at pengene var et pluss - men det var NAE som var den store hovedfaktoren til RBKs langvarige suksess - og hans exit var også grunnen til at de mistet hegemoniet.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Panzer Stormo

  • NewUtd-teamet
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2299
    • Vis profil
Sv: Tippeligaen 2012
« Svar #899 på: 10. Nov. 2012, 21:37 »
http://www.dagbladet.no/2012/05/09/kultur/debatt/kronikk/fotball/spillestil/21509489/

Denne artikkelen sier mye om RBK sin nedtur, som starta da det NAE hadde bygget opp skulle viskes ut.
Bobby Robson:
"We didnt underestimate them ,they just were a lot better then we thought"

http://www.last.fm/user/Panzer_Stormo/