20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: TV-tråden  (Lest 192155 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Bresken

  • Supersub
  • ***
  • Innlegg: 396
    • Vis profil
Sv: TV-tråden
« Svar #1020 på: 08. April 2014, 16:20 »
Første episode av Game of Thrones sesong 4 var meget bra. Tror dette blir en dødsbra sesong.

Første episoden var akkurat så bra som jeg ønsket den skulle være! Sesongen blir jo garantert bra, ettersom at det er sykt mye bra scener å spille ut fra andre halvdel av "A Storm of Swords", som denne sesongen baseres på.

Pedro Pascal passet utmerket i rollen som The Red Viper! Gleder meg til neste uke!

Rudi

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 606
    • Vis profil
Sv: TV-tråden
« Svar #1021 på: 08. April 2014, 17:43 »
Ting jeg hater over alt på jord: Folk som har lest A Song of Fire and Ice.

ElvenKind

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2389
  • Mitro!
    • Vis profil
Sv: TV-tråden
« Svar #1022 på: 09. April 2014, 10:26 »
Ting jeg hater over alt på jord: Folk som har lest A Song of Fire and Ice.

Haha! Sitatverdig.

Les den selv davel! Er så mye mer i bøkene enn det som presenteres på lerrettet. Ikke at det som presenteres er dårlig, langt ifra, men plottene er naturlig nok mye dypere og bedre forklart/utdypet.

Skader ikke å lese litt veit du ;)

Forøvrig er det Ice and Fire, ikke omvendt ;) Hate hate! :D
Sagt av lgrinde om Papisse og Ba før kjøpet av Cissé var et faktum:
Dei to ville ha blomstra ilag som to nysprungne fruktblomster på eit epletre bada i vårsola i Sogn.

Vive la Révolution française!

Kristoffer

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 25712
    • Vis profil
Sv: TV-tråden
« Svar #1023 på: 09. April 2014, 11:09 »
Walkabout er so jevla bra.

Tenker jeg må sjekke det ut.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Skjæren

  • Supersub
  • ***
  • Innlegg: 485
    • Vis profil
Sv: TV-tråden
« Svar #1024 på: 09. April 2014, 11:12 »
Jeg hater folk som kaller det Game of Thrones.
Forøvrig så elsker jeg å ha lest bøkene. Jeg merker at om jeg ikke hadde gjort det, hadde jeg falt veldig lett av handlingen, fordi den er så kompleks. Når jeg derimot klarer å følge handlingen til punkt og prikke, er det ekstremt bra underholdning, for dette er kanskje den beste filmatiseringen som er gjort av en bok.

andyman

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1266
    • Vis profil
Sv: TV-tråden
« Svar #1025 på: 09. April 2014, 11:44 »
Første episode av Silicon Valley var OK+. Greit nok til å være første episode, men litt kjipere enn forventet. Har troa på at det tar seg opp.

Bresken

  • Supersub
  • ***
  • Innlegg: 396
    • Vis profil
Sv: TV-tråden
« Svar #1026 på: 09. April 2014, 15:29 »
Ting jeg hater over alt på jord: Folk som har lest A Song of Fire and Ice.

Det var da voldsomt Durin! Er det lov å spørre hvorfor dette er så grusomt?

Sier meg enig i at det er veldig fornøyelig å følge med på serien ettersom at bøkene er lest. Mye lettere å holde oversikten. Skulle av og til ønske jeg kunne blitt overrasket over det som skjer, men helhetlig er det verdt å lese dem istedenfor =)

boris.

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 8667
    • Vis profil
Sv: TV-tråden
« Svar #1027 på: 09. April 2014, 15:37 »
Er jo ikke problematisk å holde oversikten selv om man ikke har lest bøkene. Har ikke lest bøkene, og har til nå ikke hatt et eneste problem med å holde oversikten over det som skjer.

Det beste med Game of Thrones er dialogen, og veldig mye av dialogen er vel skrevet for serien? Altså, den beste dialogen er som oftest skrevet for serien i dette tilfellet?
Nei.

Bresken

  • Supersub
  • ***
  • Innlegg: 396
    • Vis profil
Sv: TV-tråden
« Svar #1028 på: 09. April 2014, 15:47 »
Nei, jeg har som regel ikke problemer med å holde oversikt selv, men jeg kan se at noen opplever litt utfordring med dette.

Det er jo tross alt ganske mange fler hendelsesforløp som foregår til enhver tid, enn hva folk flest er vant med av serier. Du er jo en person som ser utrolig mye film og serier da boris, så du er jo sikkert hakket hvassere enn gjennomsnittet på å få med deg detaljer etc.

Mange av dialogene er direkte sitater fra bøkene, og om de ikke er direkte sitater er de hvertfall sterkt preget av hvordan det utspilles i bøkene. Men det er like mye "kunsterisk frihet" i dialogene også, uten at jeg plages av det.

Fantastisk filmatisering, men bøkene er og blir best om man liker dybde og detaljer.

Skjæren

  • Supersub
  • ***
  • Innlegg: 485
    • Vis profil
Sv: TV-tråden
« Svar #1029 på: 09. April 2014, 17:57 »
Er jo ikke problematisk å holde oversikten selv om man ikke har lest bøkene. Har ikke lest bøkene, og har til nå ikke hatt et eneste problem med å holde oversikten over det som skjer.

Det beste med Game of Thrones er dialogen, og veldig mye av dialogen er vel skrevet for serien? Altså, den beste dialogen er som oftest skrevet for serien i dette tilfellet?

Ikke de store linjene, de holder man sånn noenlunde oversikten over hva serien. I tillegg, så varierer jo dette litt fra person til person også, hvor mye man holder styr på.
Generelt sett, så vil jeg si at de store linjene følger man i serien. Det som derimot, i mine øyne, gjør bøkene så utrolig bra, er dybden, kompleksiteten og detaljene i historien, de forskjellige motivene, hvordan karakterene er knyttet til hverandre, underliggende plots som er diffuse, men viktige, bakgrunnshistorier og blablabla.
Altså, om du hadde lest bøkene, og lest litt rundt på diverse forum og teorier, tror jeg du hadde oppdaget veldig mye som du ikke har snappet opp i serien. Så er det jo opp til hver og en hva man setter pris på, den type dybde er ikke noe alle liker, og dermed er serien mer enn nok.
Forøvrig, dialoger er viktige, og generelt veldig bra gjengitt i serien. Men på samme måte, det kan være mange små detaljer som er enklere å fange opp og sette i kontekst når man leser enn når man bare hører dem. 

Andymag

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2642
    • Vis profil
Sv: TV-tråden
« Svar #1030 på: 09. April 2014, 19:57 »
Likte første sesong da den holdt seg veldig mye til boken, men merker at jeg ikke ble så gira etter den 2. da de tok seg en del friheter og gradvis vek mer og mer unna boken. Synes i tillegg det etterhvert ble litt svake karakterer som ikke helt levde opp til de man hadde lest om i boken.

Eller helt enig med personen over meg her. Det som er det mest fantastiske og unike med disse bøkene er dybden og den får du ikke se like mye til i serien for det er bare ikke mulig. Er man uenig der tar man rett og slett feil. Men så har jo jeg alltid vært en som setter bøker høyere enn film og TV.
« Siste redigering: 09. April 2014, 20:00 av Andymag »

boris.

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 8667
    • Vis profil
Sv: TV-tråden
« Svar #1031 på: 09. April 2014, 20:32 »
Hvorfor er ikke det mulig?

Og du har selvfølgelig rett i mye. Og i bøkene får man ikke se Peter Dinklage, Charles Dance, Lena Headey og Conleth Hill sitte rundt et bord å prate. Det er jo den aller største gleder ved Game of Thrones. Kunne gjerne tenkt meg å se en spin-off hvor disse kun sitter å prater i 12 episoder, også kan Jack Gleeson og Diana Rigg stikke innom nå og da og prate. Hadde vært reine himmelen.
Nei.

Skjæren

  • Supersub
  • ***
  • Innlegg: 485
    • Vis profil
Sv: TV-tråden
« Svar #1032 på: 09. April 2014, 20:50 »
I praksis er det ikke mulig å gjengi det på samme måte i en serie, som en bok, ihvertfall ikke om den skal være seervennlig.

Forøvrig så treffer du spikeren på hodet. Leservennlighet og seervennlighet er to forskjellige ting, og hva man foretrekker er en ærlig sak. Det som gjengis i ord på en side, kan være enormt gripende, om det er skrevet riktig, noe som er tilfellet i A Song of Ice and Fire. Om dette derimot skal gjengis på lerretet, blir det som du sier, ikke akkurat himmelen. Og det er nettopp dette de, i variendr grad avhengig av hvem du er, unngår i bøkene. Derfor går de heller ikke i dybden på samme sett som i bøkene.

Jeg har lest bøkene, jeg har sett serien, og kjenner mange andre som har gjort en av, eller begge delene. Og jeg hat fortsatt til gode å støte på en person som kun har sett serien, som har fått med seg den samme dybden som en som har lest bøkene.
Som sagt, bøkene gir helt klart en helt annen dybde enn serien, så får en selv bestemme hva man foretrekker. Kombinert er det hvertfall underholdning for enhver smak.

Andymag

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2642
    • Vis profil
Sv: TV-tråden
« Svar #1033 på: 09. April 2014, 23:46 »
Hvorfor er ikke det mulig?

Rett og slett fordi det ikke er tid nok ;)

Ikke misforstå, jeg synes det er en helt strålende serie med meget gode skuespillere, spesielt de du nevner der. Ble bare litt skuffet over de senere karakterene/skuespillerne som kom inn da jeg synes de avviket noe (både i personlighet, rang/rolle og i utseende) fra de i boken.

Men har man ikke lest bøkene så er det jo ikke noe problem.

boris.

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 8667
    • Vis profil
Sv: TV-tråden
« Svar #1034 på: 10. April 2014, 07:08 »
Men da tenker du kun på Game of Thrones, og ikke generelt, eller? Jeg tolka det litt som et generelt svar fra deg, og du var veldig bastant på at det ikke er mulig. Jeg kan ikke skryte på meg og være en stor lesehest, og jeg foretrekker så utvilsomt tegneserier over bøker. Men i min erfaring er det fullt mulig å lage like gode, komplekse og dype karakterer på lerretet som på papiret, men da trenger man åpenbart tid. Men når man lager en storserie ala dette må man inngå visse kompromisser, og da forsvinner jo en del. De prøver selvfølgelig så godt de kan og tilfredsstille bokfansen, men det er ikke bokfansen som gjør at de kan kjøre på med sesong etter sesong, det er alle de andre, og da er det først og fremst de man må imponere, uavhengig av om det skaper et masivt hat frabokfansen eller ei. Jævlig kjipt, men sånn er det.

Også har man jo det problemet med at alt som fungerer i en bok, ikke nødvendigvis fungerer på lerretet og omvendt.

 :thumbu:
Nei.