20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Bøker  (Lest 45294 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Kristoffer

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 25712
    • Vis profil
Sv: Bøker
« Svar #45 på: 05. Aug. 2009, 22:25 »
Nå! Drar opp denne tråden! Trenger boktips, da jeg må starte pirre intelligensen før den forsvinner totalt! Har noen tips på morsomme bøker?
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Peter

  • Gjest
Sv: Bøker
« Svar #46 på: 05. Aug. 2009, 22:40 »
Hva slags boksjanger liker du da?

plebUTG

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2626
  • skjer
    • Vis profil
Sv: Bøker
« Svar #47 på: 05. Aug. 2009, 22:49 »
Nå! Drar opp denne tråden! Trenger boktips, da jeg må starte pirre intelligensen før den forsvinner totalt! Har noen tips på morsomme bøker?

Hva passer vel bedre enn litt herlig propaganda?

Michael Moore - "dumme hvite menn" ;)

EDIT: anbefaler også boka "fire år i helvede" av en random danske som satt fire år i fengsel i Bolivia etter å ha prøvd kokainsmugling. Skildringene er skremmende like Prison Break sesong 3  :)
« Siste redigering: 05. Aug. 2009, 22:54 av plebUTG »

André S

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3214
    • Vis profil
Sv: Bøker
« Svar #48 på: 05. Aug. 2009, 22:50 »
Nå! Drar opp denne tråden! Trenger boktips, da jeg må starte pirre intelligensen før den forsvinner totalt! Har noen tips på morsomme bøker?

Den siste boka jeg leste het Highway to hell (var på engelsk). Var dagboka til en engelsk elitesoldat som hadde jobbet som livvakt for utlendinger som kjørte på verdens farligste veistrekning utenfor Bagdad. Ganske spennende lesning :)

Kristoffer

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 25712
    • Vis profil
Sv: Bøker
« Svar #49 på: 05. Aug. 2009, 23:21 »
Kan være flere typer boksjangre. Skulle gjerne likt å lese noe virkelig morsomt nå da, men tar selvfølgelig alle tips med stor takk :D
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

ratatosk

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1293
  • Sunt pueri pueri, puerilia tractant
    • Vis profil
Sv: Bøker
« Svar #50 på: 05. Aug. 2009, 23:24 »
The Hitchhiker's Guide to the Galaxy ;D
sunt pueri pueri puerilia tractant

Anders

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 8356
  • 1892
    • Vis profil
Sv: Bøker
« Svar #51 på: 06. Aug. 2009, 02:33 »
Nå! Drar opp denne tråden! Trenger boktips, da jeg må starte pirre intelligensen før den forsvinner totalt! Har noen tips på morsomme bøker?

For sent Kristoffer  :-\
▒▓██ T █ O █ O █ N ██ A █ R █ M █ Y ██▓▒

Cutthroat

  • Supersub
  • ***
  • Innlegg: 276
    • Vis profil
Sv: Bøker
« Svar #52 på: 06. Aug. 2009, 16:36 »
Terry Pratchett, samme kva for ei bok om Discworld det er.

Bad Religion

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 4694
  • ptthunem.no
    • Vis profil
Sv: Bøker
« Svar #53 på: 06. Aug. 2009, 17:04 »
Terry Pratchett, samme kva for ei bok om Discworld det er.

Har berre lest første boka av discworld-serien. Ganske morosamt, kanskje ej bør forsette på serien! Kva av bøkene synst du er best?
Trade your prayer of Salvation
for a logical solution!

braegg

  • Supersub
  • ***
  • Innlegg: 480
    • Vis profil
Sv: Bøker
« Svar #54 på: 06. Aug. 2009, 18:14 »
Leste nettopp "rus og rolex", boka om livet til Olaf Olsvik. Anbefales!

Joakim

  • NewUtd-teamet
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 17344
    • Vis profil
Sv: Bøker
« Svar #55 på: 06. Aug. 2009, 18:16 »
Som U2-fan burde du interessere deg i irske forfattere.
Et meget godt alternativ er nylig avdøde Frank McCourts memoarer fra sin barndom, ungdomstid og lærerkarriere. Romanene "Angela's Ashes" (Engelen på det sjuende trinn), "'Tis" (Ja, så menn) og "Teacher Man" (Lærer'n), og da spesielt den første boka, anbefales på det sterkeste. Det er en sterk historie, med mye humor og stort alvor, om forfatterens barndom og oppvekst i Limerick på 30- og 40-tallet.

Ellers er Jo Nesbøs krimbøker alltid en fornøyelse å lese.
Henning Mankells krimromaner om Kurt Wallander er også veldig spennende og tidvis morsomme.

For ren komedie anbefaler jeg finske Arto Paasilinna, og kanskje spesielt boken "Kollektivt Selvmord". Hysterisk morsom bok. Og jeg overdriver ikke en millimeter. Det er umulig å lese en eneste side i den boka uten å le deg skakk. Andre bøker som er oversatt til norsk er blant andre "Harens år" og "De hengte revenes skog".

Det var mine anbefalinger.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Cutthroat

  • Supersub
  • ***
  • Innlegg: 276
    • Vis profil
Sv: Bøker
« Svar #56 på: 06. Aug. 2009, 22:29 »
Sitat
Kva av bøkene synst du er best?

Hmm, vanskeleg å sei, ei stund sidan eg har lest Pratchett no, men Hogfather (som óg er filmatisert) lo eg godt av :)

Kristoffer

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 25712
    • Vis profil
Sv: Bøker
« Svar #57 på: 06. Aug. 2009, 23:21 »
Leser akkurat NÅ på "De hengte revenes skog", ikke lest veldig mye, men har til nå litt problemer med å le av måten den er skrevet på. Men skal fortsette videre, for jeg fikk varme anbefalinger i bokhandelen.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

bjørni

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2915
  • Angel of the North!!!
    • Vis profil
Sv: Bøker
« Svar #58 på: 09. Aug. 2009, 02:50 »
Hei Kristoffer. Jeg ser at vi som oftest er enige på forumet (ikke alttid). så kanskje liker du også bøkene jeg anbefaler. Jeg vil prøve litt forskjellige kategorier, for humor er ikke alt.
Humor/Kult:
"Lim" av samme forfatteren som trainspotting. Ikke verdig noen priser, men dritkul å lese.
Naiv.Super av Erlend Loe
Don Quijote. Hopp over diktene og les bare historiene. Du ler deg i hjel samtidig som du skaffer deg diskusjonstema med alle intelligente damer som bruker lesevaner for å vise sitt eget intellekt...
Samfunn/Historie:
"Krig og Fred" av tolstoj.
"Anna Karenina" av Dostojesvski
Brødrene Karamasov av samme.
De dødes sjeler av Gogol
( Jeg har seilet utenriks med russere, og leste russiske bøker for å forstå dem bedre. Anbefales hvis du vil smøre hjernen, og det er faktisk en del humor, sett fra en jordnær nordmanns side).
Frost av Roy Jacobsen
Seierherrene av samme forfatter.
Halvbroren av Saabye Christensen.
Trilogien "den siste viking " av Johan Boyer

Krim:
Alt av Henning Mankell(ikke bae om Wallander)
Alt av Nesbø (ikke bare Harry Hole)
Alle tre av Stieg Larsson (Bildene du får i hodet ditt knuuuuser bildene på kinoen)

Eventyr/Spenning:
Alt av Wilbur smith, spesielt om det gamle Egypt. Begynn med "Taita og den 7 gåten". Fortsettelsen skjønner du utifra utgivelsesår.

ScandinavianMagpie

  • Gjest
Sv: Bøker
« Svar #59 på: 09. Aug. 2009, 12:23 »
Stieg Larsson triologien hørte jeg på lydbok - var så vidt jeg klarte legge fra meg Ipoden for å ladde den. Jævlig bra serie! Første boka kan kanskje virke litt "meningsløs"og kjedelig i starten - men gud hvor viktig den delen er for helheten!