20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Ambisjoner/ønsker angående jobb,framtid generelt  (Lest 7963 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

André S

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3214
    • Vis profil
Ambisjoner/ønsker angående jobb,framtid generelt
« Svar #15 på: 21. Juni 2006, 22:19 »
Selv gikk jeg på trygd i 3 uker etter militæret, men jeg har i allefall betalt en god del skatt i mitt liv...

Kristoffer

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 25712
    • Vis profil
Ambisjoner/ønsker angående jobb,framtid generelt
« Svar #16 på: 22. Juni 2006, 03:13 »
Får man trygd dersom man går arbeidsløs etter endt førstegangstjeneste?
Målet mitt er å starte på den 5-årige siviløkonomutdannelsen etter førstegangstjeneste jeg starter på etter denne sommeren!
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Tommy Sten

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1056
    • Vis profil
Re: Ambisjoner/ønsker angående jobb,framtid generelt
« Svar #17 på: 22. Juni 2006, 09:15 »
Sitat fra: "Åsmund"
Sitat fra: "Tommy Sten"
Videre skal jeg tyne staten for alt jeg kan, dvs at jeg leverer tjenestebevis på Aetat og dermed får utbetalt 4-6000 kr annenhver uke i et halvt år,for å gjøre absolutt ingenting :) Dere som betaler skatt,takk for at dere åpner mulighetene for snyltere som meg,haha


Slikt provoserer så utrolig. Synes det er helt ufattelig at folk kan synke så lavt. Lavere skatt vil du jo også ha.


Vil jeg ha lavere skatt?Har jeg sagt det?Du kan selv prøve å få utbetalt 120,90 kr per arbeidsdag i et år og se hvor godt du liker det.

Kristoffer: Jada,du kan få trygd i et halvt år. 4-6000 annenhver uke visstnok.
Asked to describe Wise, Keegan, who had a 2½-hour training-ground chat with the former Leeds manager on Thursday, replied, "Short."

André S

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3214
    • Vis profil
Ambisjoner/ønsker angående jobb,framtid generelt
« Svar #18 på: 22. Juni 2006, 22:22 »
Du får ca 4300 kroner utbetalt annenhver uke i inntil 6 måneder...

Jeg likte å få utbetalt 120,90 dagen, 16 500 i dimmepenger, gratis kost og losji og hjemreiser...

Åsmund

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2024
  • Lala lala Geordie!
    • Vis profil
Ambisjoner/ønsker angående jobb,framtid generelt
« Svar #19 på: 23. Juni 2006, 11:18 »
Har selv vært i militæret. Man har faktisk mye bedre råd i militæret enn det man har som student.

André S

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3214
    • Vis profil
Ambisjoner/ønsker angående jobb,framtid generelt
« Svar #20 på: 23. Juni 2006, 19:41 »
Jepp... Det er jo klart. Som student får du jo utbetalt 6000 i måneden. Ca halvparten ryker til husleie. Så er det jo mat og alt annet av nødvendigheter...

I militæret får du jo 4000 i måneden som du kan bruke på akkurat hva du måtte ønske...

Magpie84

  • Flaskebærer
  • *
  • Innlegg: 17
    • Vis profil
Re: Ambisjoner/ønsker angående jobb,framtid generelt
« Svar #21 på: 23. Juni 2006, 22:46 »
Sitat fra: "Åsmund"
Sitat fra: "Tommy Sten"
Videre skal jeg tyne staten for alt jeg kan, dvs at jeg leverer tjenestebevis på Aetat og dermed får utbetalt 4-6000 kr annenhver uke i et halvt år,for å gjøre absolutt ingenting :) Dere som betaler skatt,takk for at dere åpner mulighetene for snyltere som meg,haha


Slikt provoserer så utrolig. Synes det er helt ufattelig at folk kan synke så lavt. Lavere skatt vil du jo også ha.


Heilt einig med deg Åsmund. Eg veit forøvrig om ein person som kun driver dank heime, og får utbetalt 10-14k i måneden.
Mens me som faktisk gjer ein innsats, av og til må nøye oss med nesten det samme.

Forøvrig så kan eg anbefale elektriker (innen industri) eller mekaniker. Då vil du lett tjene rundt 400k og jobb vil du garantert få, siden kor enn ein går så søkes det etter arbeidskraft innen sektoren.

vampish

  • Supersub
  • ***
  • Innlegg: 305
    • Vis profil
Ambisjoner/ønsker angående jobb,framtid generelt
« Svar #22 på: 08. Juli 2006, 00:56 »
hmm, fikk i går en ganske nedslående beskjed, kom ikke inn på førstevalget, så må nok vente ett år til med det:( fullførte nettopp gk mek,  søkte på brønnteknikk, men kom ikke inn..  jobber men ikke hardt nok så man ikke inn på det man vil:/ :P får vel søke på det neste år da;)
får vel bare gå vk1 bil dah:P

Magpie84

  • Flaskebærer
  • *
  • Innlegg: 17
    • Vis profil
Ambisjoner/ønsker angående jobb,framtid generelt
« Svar #23 på: 17. Juli 2006, 15:49 »
Sitat fra: "vampish"
hmm, fikk i går en ganske nedslående beskjed, kom ikke inn på førstevalget, så må nok vente ett år til med det:( fullførte nettopp gk mek,  søkte på brønnteknikk, men kom ikke inn..  jobber men ikke hardt nok så man ikke inn på det man vil:/ :P får vel søke på det neste år da;)
får vel bare gå vk1 bil dah:P



Bli mekaniker på eit av dei utallige verfta i Noreg visse til du bur i området. Garantert jobb, og du kan trygt rekne med å få jobbe tilnærma så mykje ein vil, noko som igjen gjer at det vil vera null problem for deg å passere 400k i året.

Stormoen

  • Supersub
  • ***
  • Innlegg: 233
    • Vis profil
Ambisjoner/ønsker angående jobb,framtid generelt
« Svar #24 på: 21. Juli 2006, 02:26 »
Planer om og bli byggingeniør, kanksje spesialisere meg på vei og bli veiingeniør. Hvis jeg klarer og holde karakterene oppe da. Skal begynne på andre året på allmenn fag nå.

Nordin

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 4368
    • Vis profil
    • http://www.newutd.com
Ambisjoner/ønsker angående jobb,framtid generelt
« Svar #25 på: 21. Juli 2006, 04:32 »
Jeg har også veldig lyst til å bli journalist. Har fått en liten jobb som frilanser i Haugesunds Avis og stortrives. Dama som ga meg jobben har lovet meg større oppgaver om jeg gjør det godt, men det er nok dessverre meget tvilsomt om jeg noen gang kan bli journalist, på grunn av de skyhøye kravene som kreves for å komme inn på journaliststudier. Kommer til å ende opp med ca 50 poeng etter VK2, noe som neppe holder. Har faktisk sett at man trenger over 60 poeng enkelte steder. Helt sykt.

Etter VGS tar jeg meg nok et "friår", dvs at jeg blir hjemme og skaffer meg en jobb slik at jeg har en pen slump penger før jeg begynner å studere.
NewUtd.no: av supportere - for supportere!

André S

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3214
    • Vis profil
Ambisjoner/ønsker angående jobb,framtid generelt
« Svar #26 på: 21. Juli 2006, 12:00 »
Du kan vel komme inn på journalistskoler på grunn av tidligere arbeidserfaring innen journalistikk... Du kan også ta deg et år på en privatskole der de kun jobber mot eksamen for å få opp karakterene...

Selv har jeg også jobbet litt i avisa. Skrev fotballreferater fra lokalfotballen for noen år siden. Genial jobb....

Chris

  • Supersub
  • ***
  • Innlegg: 347
    • Vis profil
    • girls and corpses
Ambisjoner/ønsker angående jobb,framtid generelt
« Svar #27 på: 21. Juli 2006, 12:28 »
om du mangler en del poeng er det mange måter å skaffe flere på. Bare til å snakke med en rådgiver det. Eksempler er forskjellige studieretningsfag, alderspoeng og millitæret.

vampish

  • Supersub
  • ***
  • Innlegg: 305
    • Vis profil
Ambisjoner/ønsker angående jobb,framtid generelt
« Svar #28 på: 24. Juli 2006, 22:44 »
Sitat fra: "Magpie84"
Bli mekaniker på eit av dei utallige verfta i Noreg visse til du bur i området. Garantert jobb, og du kan trygt rekne med å få jobbe tilnærma så mykje ein vil, noko som igjen gjer at det vil vera null problem for deg å passere 400k i året.


jess.. god ide det (Y) skal gå vk1 bil nå til høsten, så får jeg se hva det blir til:)