20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: VM 2014 - Brasil  (Lest 7565 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Geir

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3749
    • Vis profil
Sv: VM 2014 - Brasil
« Svar #15 på: 08. Juni 2011, 11:51 »
Ufortjent? Det rulles jo ikke terning, men er basert på FIFA-rankinga. Vi har vunnet kamper og systemet tilsier at vi er der vi skal være. At det gir et litt skrudd bilde av virkeligheten kan jeg dog være enig i.

Hans J

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1644
    • Vis profil
Sv: VM 2014 - Brasil
« Svar #16 på: 08. Juni 2011, 12:23 »
At det gir et litt skrudd bilde av virkeligheten kan jeg dog være enig i.

Jepp, det var poenget mitt med 'ufortent'. Norge har selvfølgelig fått sin plass fortent utifrå gjeldande regelverk, men det er litt trist at langt artigare (Sverige, Frankrike osv.) lag får ein vanskeligare vei enn gråsteinslag som kun appellerer til innbyggarane innanfor hhv. Norge og Hellas. Og knapt nok det.

Andy

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 4437
    • Vis profil
Sv: VM 2014 - Brasil
« Svar #17 på: 08. Juni 2011, 13:09 »
FULLSTENDIG uenig. Norge har virkelig fortjent plassen. Bare fordi man spiller en møkk privatlandskamp (og fremdeles vinner) skal ikke alt gå i dass. Kan jo ikke være slik at land med mange innbyggere og offensiv fotball skal favoriseres. Fotball handler om resultater, ingenting annet. Koser meg veldig med Norge kamper uansett om vi spiller defensivt. Det er ikke noen fasit på hvordan man skal spille, selv om de som er gode tekniske og offensivt mener det. Alle spiller jo på sine styrker og forutsetninger, noe annet er jo helt idiotisk.

Kristoffer

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 25712
    • Vis profil
Sv: VM 2014 - Brasil
« Svar #18 på: 08. Juni 2011, 13:25 »
Enig. På landslagsarenaen er man pokka nødt til å spille på sine styrker - det gjør Norge fenomentalt under Drillo - og har gjennom sine resultater fått denne plassen.
Frankrike et artig lag? Det er over 10 år siden de var sist forøvrig.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Geir

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3749
    • Vis profil
Sv: VM 2014 - Brasil
« Svar #19 på: 08. Juni 2011, 13:30 »
Vi har fått til det vi har fått til gjennom å bruke våre styrker og det må vi selvfølgelig gjøre. Det er mer interessant å se Norge enn det Hellas-laget som vant EM også.

Kristoffer

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 25712
    • Vis profil
Sv: VM 2014 - Brasil
« Svar #20 på: 08. Juni 2011, 13:34 »
Det er vel, marginalt det, men vi hadde nok sett annerledes på det hadde vi ikke selv vært norsk. Selv vil jeg aldri gå tilbake til noe Hareide-eksperiment igjen for underholdningsverdiens skyld. Total falitt - og ble verken fugl eller fisk. Har stor respekt for det Hellas klarte da de vant EM også.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Hans J

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1644
    • Vis profil
Sv: VM 2014 - Brasil
« Svar #21 på: 08. Juni 2011, 13:39 »
Sa heller ikkje at Norge skal spele på ein annan måte for å gjere seg fortent til eit sluttspel. Mitt innspel gjekk kun på at FIFA-rankinga er satt opp ein måte som gir et, for å seie det med Geir sine ord: 'skrudd bilde av virkeligheten'. Når det gjeld offensiv og defensiv fotball og kva som er attraktivt eller ikkje, er det sjølvsagt ingen fasit på kva som er underholdande eller ikkje. For min eigen del finner eg mykje glede i å sjå godt organiserte lag også. Innbyggjartal er heller ingen automatikk for ein 'må' spele på den og den måten. Sjå f.eks på Uruguay med 4 mill. Mykje handlar om kultur, og vår fotballkultur er ganske spesiell.

Som dei fleste andre nordmenn, og grekarar for øvrig, håpar også eg at Norge går vidare til sluttspel.

Kristoffer: Frankrike under Blanc er noko ganske anna enn under Domenech.

Berntsen

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3060
    • Vis profil
Sv: VM 2014 - Brasil
« Svar #22 på: 08. Juni 2011, 16:39 »
Jeg har ikke orket å sette meg inn i hvordan poenglisten utregnes, så hvordan er det Norge har klart å utnytte denne rankingen egentlig? Jeg nekter å tro at vi har oppnådd gjennomsnittlig bedre og mer imponerende resultater i det siste enn alle lagene bak oss, så hva er det som spiller så positivt inn?

Geir

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3749
    • Vis profil
Sv: VM 2014 - Brasil
« Svar #23 på: 08. Juni 2011, 16:44 »
Det handler om hvilke lag du møter og hvordan de ligger an, men vi har jo vært ganske brukbare, ikke akkurat mange tap.

Andy

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 4437
    • Vis profil
Sv: VM 2014 - Brasil
« Svar #24 på: 08. Juni 2011, 16:50 »
Man anvender et poengsystem som er basert på alle landskamper laget har spilt de siste 4 årene, der de nyeste resultatene og viktigste kampene gir mer poeng for å få fram lagets ranking.

Slik har Norge klart å "utnytte" dette systemet.

Joakim

  • NewUtd-teamet
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 17344
    • Vis profil
Sv: VM 2014 - Brasil
« Svar #25 på: 08. Juni 2011, 18:36 »
I landslagsfotball er det resultatene som teller. Og Egil Olsen velger å spille på den måten som - i hans hode - gir Norge best sjanse for å vinne kampene sine.

Spørsmålet er om denne rankinga EGENTLIG er en fordel for Norge. Vi kan fort risikere å møte land som Danmark, Island, Finland osv. Lag vi ALLTID sliter med å slå. Lag som i utgangspunktet er dårligere enn oss, men som vi sliter mot fordi vår spillestil er beregnet på å slå nedenfra og opp.

Drillo ønsker en effektiv fotball. Han ønsker at ballen skal gå hurtigst mulig fra egen sone til motstanderens mål, og det er han jo egentlig ikke alene om. Uenigheten dreier seg om den beste måten å gjøre det på, er å spille hurtig mellom ledd, eller å spille en lang ball rett fra egen halvdel til motstanderens halvdel.

Hva angår Åge Hareide, så har han ingen klar, egen fotballfilosofi. Han har tatt med seg det beste fra professor Olsen og lektor Eggen, blandet det sammen til en røre, og så lar han det stå til. Så skal det også sies at Hareide aldri har vært den mest tålmodige typen på jord. Han er veldig entusiastisk i starten. Og spesielt entusiastisk hvis han får gode resultater. Hvis ikke resultatene kommer, blir han sur og grinete og skylder på alle andre enn seg selv.

Jeg er åpen for en annen landslagssjef enn Drillo og en annen type fotballfilosofi enn Drillos. Fordi jeg føler man før eller siden MÅ bryte med Drillo og hans filosofi, på samme måte som Rosenborg må lære seg å bryte med Eggen og hans filosofi. Men hvis Drillo har motivajsonen til det, så kan han alltids få fortsette frem til Nils Johan Semb har gått av som toppfotballsjef.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Daniel

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 10320
    • Vis profil
Sv: VM 2014 - Brasil
« Svar #26 på: 08. Juni 2011, 18:43 »
Spørsmålet er om denne rankinga EGENTLIG er en fordel for Norge. Vi kan fort risikere å møte land som Danmark, Island, Finland osv. Lag vi ALLTID sliter med å slå. Lag som i utgangspunktet er dårligere enn oss, men som vi sliter mot fordi vår spillestil er beregnet på å slå nedenfra og opp.
Og disse lagene kunne vi jo ikke ha møtt uansett rangering?

Eriksen

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 7611
    • Vis profil
Sv: VM 2014 - Brasil
« Svar #27 på: 08. Juni 2011, 23:26 »
I landslagsfotball er det resultatene som teller. Og Egil Olsen velger å spille på den måten som - i hans hode - gir Norge best sjanse for å vinne kampene sine.

Spørsmålet er om denne rankinga EGENTLIG er en fordel for Norge. Vi kan fort risikere å møte land som Danmark, Island, Finland osv. Lag vi ALLTID sliter med å slå. Lag som i utgangspunktet er dårligere enn oss, men som vi sliter mot fordi vår spillestil er beregnet på å slå nedenfra og opp.

Drillo ønsker en effektiv fotball. Han ønsker at ballen skal gå hurtigst mulig fra egen sone til motstanderens mål, og det er han jo egentlig ikke alene om. Uenigheten dreier seg om den beste måten å gjøre det på, er å spille hurtig mellom ledd, eller å spille en lang ball rett fra egen halvdel til motstanderens halvdel.

Hva angår Åge Hareide, så har han ingen klar, egen fotballfilosofi. Han har tatt med seg det beste fra professor Olsen og lektor Eggen, blandet det sammen til en røre, og så lar han det stå til. Så skal det også sies at Hareide aldri har vært den mest tålmodige typen på jord. Han er veldig entusiastisk i starten. Og spesielt entusiastisk hvis han får gode resultater. Hvis ikke resultatene kommer, blir han sur og grinete og skylder på alle andre enn seg selv.

Jeg er åpen for en annen landslagssjef enn Drillo og en annen type fotballfilosofi enn Drillos. Fordi jeg føler man før eller siden MÅ bryte med Drillo og hans filosofi, på samme måte som Rosenborg må lære seg å bryte med Eggen og hans filosofi. Men hvis Drillo har motivajsonen til det, så kan han alltids få fortsette frem til Nils Johan Semb har gått av som toppfotballsjef.

Just like I said. Vi får nokså like resultat uansett hvem vi møter.. Vi kan fort gå fra en nesten fortjent 1-0 seier mot Spania, til en heldig 1-0 seier mot Moldova..

Daniel

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 10320
    • Vis profil
Sv: VM 2014 - Brasil
« Svar #28 på: 30. Juli 2011, 22:22 »
Makan til grå gruppe. Greit nok at det er en gruppe vi kan gå videre fra, men herreguuud så kjedelig. Ikke en eneste kamp å se frem til.

plebUTG

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2626
  • skjer
    • Vis profil
Sv: VM 2014 - Brasil
« Svar #29 på: 30. Juli 2011, 22:36 »
Fy fele, danmark får det hardt