20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Transfervindu januar 2022  (Lest 47742 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

garyspeedfan

  • Benkvarmer
  • **
  • Innlegg: 110
    • Vis profil
Sv: Transfervindu januar 2022
« Svar #345 på: 21. Jan. 2022, 16:22 »
"Ærlig talt Garyspeedfan, hvor mange spillere fra Ligue 1 og Eredivise har gått rett inn og forsterket et topp 6 lag i PL de siste 10 årene?"

Har ikke disse gått rett inn i topp 6 lagene siste 10 årene?.............

garyspeedfan

  • Benkvarmer
  • **
  • Innlegg: 110
    • Vis profil
Sv: Transfervindu januar 2022
« Svar #346 på: 21. Jan. 2022, 16:23 »
Og forsterket.....

garyspeedfan

  • Benkvarmer
  • **
  • Innlegg: 110
    • Vis profil
Sv: Transfervindu januar 2022
« Svar #347 på: 21. Jan. 2022, 16:30 »
"Og av de få som kan nevnes er vi ikke i nærheten av å være i en posisjon til å hente noe tilsvarende nå." Nei det er jeg helt enig i.......     Mente bare at en haug spillere har gått rett fra frankrike/nederland og forsterket dem direkte.... Stemmer ikke det? Jeg følte jeg ramsa opp en god del navn jeg kom på i farta....  Du spurte hvor mange fra frankrike og nederland som har forsterket topp 6 lag siste 10 år....? 

Andymag

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2644
    • Vis profil
Sv: Transfervindu januar 2022
« Svar #348 på: 21. Jan. 2022, 16:43 »
Poenget mitt er at mange navn du ramset opp der er for mer enn 10 år siden. Avstanden mellom PL og de ligaene blir bare større og større.

Selvfølgelig kommer det innimellom spillere som kan forsterke et topp-6 lag, men de er få, og uansett utenfor vår rekkevidde som du også sier.

Selv om alle de du nevnte skulle vært innen de siste 10 årene (Essien, Drogba, Chech, Ronaldo osv?) og forsterket et topp-6 lag (Martial, Bosingwa njaaaaa og flere andre tok vel noen år) så er vi fortsatt på rundt to stykker i året... Lykke til med å finne den neste med det vi har vist på speiderfronten de siste årene.
« Siste redigering: 21. Jan. 2022, 16:45 av Andymag »

garyspeedfan

  • Benkvarmer
  • **
  • Innlegg: 110
    • Vis profil
Sv: Transfervindu januar 2022
« Svar #349 på: 21. Jan. 2022, 17:10 »
20 prosent? Hvordan kom du frem til de tallene?

Bra kjøp: Cabaye, Tiote, Ben Arfa, Debuchy, Janmaat, Wijnaldum, Maximin,

Dårlige: De Jong, Thuvin, Cabella, ...........

Og litt av poenget mitt er også at de beste kjøpene fra utlandet har holdt langt høyere klasse enn kjøpene fra Premier League..Ja Townsend gjorde en fin jobb, men spillere som Cabaye, Tiote, Wijnaldum kunne på sitt beste spille i nesten hvilken som helst klubb i verden...Er vanskelig finne spillere som kan ta "øverste hylle" direkte fra Premier League...Jeg har mye mer sansen for en som har storspilt i frankrike eller nederland enn en solid premier league spiller...Da har vi plutselig en spiller i tilnærmet verdensklasse som vi treffer riktig...

Nei jeg antok du var for Carlos. Derfor jeg stilte spørsmålet om du heller ville ha en Palace stopper, bare for å få frem poenget mitt...Ja den er nok hakket bedre enn Nederlandsk og Fransk, men samtidig langt svakere enn Engelsk..Så lenge Sevilla ikke møter Real/Atletico/Barca typ,,,så er den spanske ligaen svært mye svakere enn den engelske... Hvis du tar de 13-14 svakeste lagene i spania vil jeg påstå at PL holder langt høyere nivå, og diskusjonen dreide seg litt om å ha spillere som "kjenner PL" kontra de som ikke kjenner til PL,,, men jeg forstår poenget ditt når det kommer til sammenligning med Nederlandske ligaen og Franske...Men generelt er nok tempo langt større i PL enn spanske ligaen.....Og prøver ikke putte ord i munnen din... Jeg stilte spørsmål for å få frem poenget mitt....Siden jeg antok at du også ville foretrukket Carlos...   Og jeg følte uttalelsen om at Richy hjalp oss til å rykke opp druknet litt når Shelvey og Townsend ikke hjalp oss å unngå nedrykk...Er såklart ikke kun deres feil at vi rykket ned,,,på samme måte som Richy såklart ikke skal ha all æren for opprykket...Fikk med meg at du ikke syntes Shelvey hadde vært spessielt god, bare reagerte på at du brukte aldern hans som argument når han er 29 år, og såvidt jeg vet, er fotballspillere ofte på sitt beste i denne alderen....

Richy kostet vel ca samme som Wijnaldum...Wijnaldum hadde vi en fortjeneste på 20 mill?... Fikk han vel for 15, og solgte han for 35 eller noe?...Debuchy inn for 2, ut for 10...Janmaat tjente vi også på til tross for nedrykket... Tiote gikk gratis etter mange gode år, og kom relativt billig...Cabaye kostet 5, ble solgt for 25?...Ben Arfa kostet 5?...

Og at vi har dårlige speidere er vel direkte feil? Har flere ganger lest at Carr og teamet hans er regnet som et av de beste speider teamene i ligaen, og blant annet Chelsea har prøvd å fange opp deler av teamet vårt... Hvis du ser på kjøp og salg siste 5-10-15 år, så er Newcastle en av klubbene i verden som har tjent mest netto på spillerkjøp/salg. Mye pga smarte kjøp som Cabaye, Wijnaldum osv....Ikke glem Perez gratis inn, 30 ut?... Og vi har fått igjen omtrent det vi betalte for spillere som Mbemba og Mitrovic, mens Thuvin og Cabella gikk vi ikke i stort tap heller...

Thuvin spilte seg faktisk inn på frankrike etter vi solgte han,og Mbabu(høyrebacken til Wolfsburg), er en av de bedre høyrebackene i europa nå. Ben Arfa var årets spiller i franske ligaen etter vi lot han gå til Nice, og endte opp i PSG året etter...  Mbemba gjør det bra i Porto, Mitrovic syns jeg alltid har vært en interessant spiller... Så jeg har stusset mer over hvorfor vi ikke ga en spiller som Thuvin og Mitrovic flere sjanser....Ikke minst Mbabu som hadde en kamp, og ble banens beste mot Chelsea, for deretter å bli frigitt...

garyspeedfan

  • Benkvarmer
  • **
  • Innlegg: 110
    • Vis profil
Sv: Transfervindu januar 2022
« Svar #350 på: 21. Jan. 2022, 17:51 »
Poenget mitt er at mange navn du ramset opp der er for mer enn 10 år siden. Avstanden mellom PL og de ligaene blir bare større og større.

Selvfølgelig kommer det innimellom spillere som kan forsterke et topp-6 lag, men de er få, og uansett utenfor vår rekkevidde som du også sier.

Selv om alle de du nevnte skulle vært innen de siste 10 årene (Essien, Drogba, Chech, Ronaldo osv?) og forsterket et topp-6 lag (Martial, Bosingwa njaaaaa og flere andre tok vel noen år) så er vi fortsatt på rundt to stykker i året... Lykke til med å finne den neste med det vi har vist på speiderfronten de siste årene.

Ja noen er over 10 år siden. Men følte det var viktig få med stammen i Chelsea laget som i stor grad kom fra franske(drogba, essien, chec, hazard),,,hazard riktig nok i en annen generasjon,,, nederlandske(robben) , portugisiske(carvalho) ligaen..Mourinho om jeg ikke tok feil satset heller på klassespillere som var sultne,,,hadde gode år foran seg, og var på vei opp da han var i "newcastle sin situasjon", og kunne kaste penger... Drogba visste alle godt hvem var, chec var i alles øyne den mest talentfulle keeperen i verden da han var i rennes..carvalho viste i porto sin CL triumf at hadde noe helt spessielt, og var sammen Terry tidenes stopperpar i PL...  Robben var helt sinnsyk fra dag 1 i Chelsea, og var også i budkrig med blant annet United.....  essien var det krig om blant storklubbene...hazard kunne velge og vrake mellom city, chelsea osv... Chelsea lyktes ved å holde seg unna store "navn", og gikk etter ekstrem kvalitet fra andre ligaer... Drogba var faktisk linket til Newcastle ikke lenge før Chelsea hentet han...Det er slike spillere jeg gjerne skulle sett vi var tidlig ute og hentet, istedet for "helt okey" spillere fra England...Eneste unntaket var Makelele som var tidenes mest obvious kjøp da Real av sinnsyke grunner lot han gå....

Er enig i at poenget mitt kommer sterkere fram om vi ikke kjempet for å unngå nedrykk, men samtidig står jeg ved at vi burde gå for å være tidlig ute på noe som kan være et kjempekjøp i frankrike fx... Bruno Fernandes kom fra ingensteder og var magisk fra første spark på ballen... Og om vi ender opp med en som ikke får det til, så dør vi ikke av å sette han på benken...Vi trenger få inn noen spillere, og være heldige at 2 3 "usikre spillere med x faktor potensial" kan gjøre en VIRKELIG forskjell, fremfor hente 6 "helt greie" spillere fra PL, som også kan være vanskelig i vår posisjon...Ser mer for meg at en megaspennende spiller i portugal kunne tenke seg gå til PL, enn at en Everton spiller kunne tenke seg rykke ned....

Bosingwa gikk rett inn på laget etter å ha storspilt i Porto.... Men mistet etterhvert plassen...Martial gikk rett inn i laget og scoret vel i debuten mot Liverpool med en klassescoring...Var en ganske heavy overgangssum på Martial, og det var store forventinger fra dag 1... Mens har i senere år blitt mer og mer vraket etter mer og mer variable prestasjoner...

Vet ikke hvem som sa det, men noen nevnte Tarkowski ikke er CL materiale?.... Hadde gått rett inn på fx Chelsea spør du meg...Har vært jaget av flere CL lag i årevis, og det er bare spørsmål om tid....Bissouma kommer også til å gå til en klubb i CL er jeg ganske sikker på.... De som ikke er enig må bare følge med på Brighton fremover...Mens Lingard er nok ikke helt førsteelver CL materiale,,,men en spiller United med god grunn valgte å beholde i troppen sin til tross kjøp av Ronaldo, Sancho,,,,,,,

oyvind

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2140
    • Vis profil
Sv: Transfervindu januar 2022
« Svar #351 på: 21. Jan. 2022, 18:35 »
Sender igjen en positiv oppfordring til Superswag (garyspeedfan) om å prøve å balansere innleggene litt. Ikke legge ord i munnen på folk og ikke skrive som om du har blitt angrepet på høyeste hold. (Det er litt slik det fremstår) Prøve å korte ned litt. Da er det mye enklere å svare deg.  8)

Ja, navnene du tar opp ble gode kjøp i PL, men det har jo vært utrolig mange bomkjøp også fra andre liga systemer. Som Andymag skriver så har PL hevet seg betraktelig siden mange av disse kjøpene og er i dag i en egen klasse.
For har du ikke hår mellom legger og lår, så har du en dått i ræva.

garyspeedfan

  • Benkvarmer
  • **
  • Innlegg: 110
    • Vis profil
Sv: Transfervindu januar 2022
« Svar #352 på: 21. Jan. 2022, 18:41 »
Ja nå har ikke jeg gått gjennom alle siste 10 årene heller.... Disse kom jeg på i farta... Og så må det tilføyes at man kan finne klassespillere i land som Belgia, Sveits, Østerrike osv... Og dette tror jeg ikke handler om å ha tidenes beste speiderteam, men rett og slett prøve seg "tidlig"...Og ha riktig timing... Flesteparten av spillerne jeg nevnte visste 99 prosent på forumet hvem var før de byttet klubb...Vi snakker om spillere i topplag i de 10 store ligaene i Europa.... Ta fx Wijnaldum...Ble årets spiller i Nederland(samme sesong som Depay hypen var på sitt største)....Vi var "tidlig ute" og fikk han for latterlige 15 mill....

Chec, Drogba, Essien, Robben osv var på alles lepper hvertfall et år før de byttet klubb...  Forskjellen på de beste og de nest beste spillerne er nokså liten...Husker ikke om det var Klopp som sa dette... Men ta Liverpool som eksempel...De henter spillere som har hatt gode sesonger og viser x faktor egenskaper...Typ Salah i Roma, Mane i Southampton... Så er det ofte litt tilfeldig hvem som slår gjennom og hvem som flopper... Salah spilte nok over de fleste sin forventning, mens for eksempel Thiago skuffet nok mange... Og om City henter Ederson og Liverpool Alisson, så er plutselig en tilsvarende god keeper ikke så interessant for disse klubbene, og en tredje klubb kan "fritt frem" gå og hente han..Ta fx Oblak....

Selv om det skulle komme en klassespilller i franske ligaen betyr det ikke at City kjøper han direkte...Det forutsetter at han er bedre enn Mahrez, Bernardo Silva osv.... Ta fx Tchouameni i franske ligaen.... Han er den nye Fabinho...Men så lenge City har Rodri og Chelsea har Kante, så vil det åpne seg for klubbene under.....

Dette høres kanskje litt kontroversielt ut, men tenk over det...Er det ikke bedre å gå til Newcastle enn Arsenal eller Spurs på sikt?...Vi kan realistisk kjempe om ligagull eller top 4 år etter år i nærmeste framtid...Arsenal og Spurs har ikke omsetning eller fanbase(som delvis betyr omsetning), eller historien til Liverpool/United, til å kunne kjempe realistisk om noe top 4 år etter år....Tror dere ikke det vil ta lengre tid før Arsenal/Spurs/Leicester er i CL enn Newcastle?...Liverpool og United vil alltid tiltrekke seg navn pga historien og fanbasen... City å Chelsea blir nok å kjempe der oppe pga ressursene....Men hvem vil til Arsenal eller Spurs for å spille Europa league og kjempe om 5 plasser?...

I tillegg har vi det faktum at vi kan ikke hente "potensielt verdens stjerner" fra top 4 i England...I england må vi gå for spillere som ikke ser det som realistisk å komme til CL intil vi faktisk konkurerer om det selv... Men om Marseille eller noe får frem en ny Drogba type ser jeg ikke bort fra at han kan tenke seg en overgang til PL...Og om vi snakker spillere under 25 år, så kan de se på Newcastle som en god langsiktig plan, og faktisk realistisk vinne noe innen de er 30.. Hvis vi låner dem med en kjøpsklausul så de slipper å frykte championship spill, så åpner dette opp for en del muligheter...Jeg hadde ikke trodd at en spiller som Diaz allerede i dette vinduet skulle gå til Newcastle....Jeg skrev et innlegg før sesongen et innlegg om "årets se opp for" lag, med spillere jeg anser som tilnærmet verdensklasse, og da nevnte jeg Sevilla sitt stopperpar... Mulig jeg da overvurderte Diaz, eller faktum at han er nesten 30 år skremmer vekk de aller største.... Sevilla er faktisk på andreplass i spanske ligaen, men PL er blitt så dominerende nå.Av de 4 beste klubbene i verden, vil jeg si PL har 3,,,(og Tyskland ett)..Barca er i frittt fall, og Real kjeder seg på toppen i la liga... I tillegg er de 16 svakeste i PL langt sterkere, og omsetningen til nr 17 i PL er visstnok like stor som omsetningen til nr 2 i Italia.... I tillegg vet de at de kan få fast spilletid fra dag en, og at det kan være et smart steg i karrieren å ikke gå direkte til en toppklubb...Tror Perez valgte Newcastle fremfor Real og Barca for å kunne utvikle seg mere....En spiller på 28-29 år vil nok legge skoen på hylla rundt den tiden Newcastle kjemper om PL gull eller er en CL kandidat..Dette vil nok ta rundt 5 år....Hadde Wijnaldum vært i PL hadde vi neppe fått en så god spiller direkte fra en PL konkurent..for Wijnaldum var nok steget til PL avgjørende for at han gadd å gå til Newcastle til tross for å blitt årets spiller fremfor Depay. Og når det kommer til tv inntekter osv, så har engelske klubber mye mer handlekraft når det både kommer til overgangssummer og lønninger enn spanske/italienske.....

garyspeedfan

  • Benkvarmer
  • **
  • Innlegg: 110
    • Vis profil
Sv: Transfervindu januar 2022
« Svar #353 på: 21. Jan. 2022, 18:50 »
Sender igjen en positiv oppfordring til Superswag (garyspeedfan) om å prøve å balansere innleggene litt. Ikke legge ord i munnen på folk og ikke skrive som om du har blitt angrepet på høyeste hold. (Det er litt slik det fremstår) Prøve å korte ned litt. Da er det mye enklere å svare deg.  8)

Ja, navnene du tar opp ble gode kjøp i PL, men det har jo vært utrolig mange bomkjøp også fra andre liga systemer. Som Andymag skriver så har PL hevet seg betraktelig siden mange av disse kjøpene og er i dag i en egen klasse.

Når la jeg ord i munnen hans? Fordi jeg stilte et spørsmål om han ville ha Diaz eller en Palace stopper? Eller tok dere ikke ironien min da jeg sa "jeg er enig i at top 6 klubbene er dumme"?.... Etter han sa, "top 6 klubbene er smarte, og lar dem gå til mindre klubber.... For dette er faktisk ikke tilfelle....Bruno Fernandes var i en budkrig mellom Liverpool og United, og hadde aldri havnet i en klubb utenfor top 6.....Samme gjelder Ruben Diaz.... Samme gjaldt Hazard....

Og er ikke "Gjelder å tenke litt før du bare slenger ut påstander eller?" et angrep?..... Hadde han svart meg litt mer konstruktivt så hadde han nok fått et vennligere svar...Men å påstå at jeg ikke tenker når jeg sier mange fra franske og nederlandske ligaen har gått rett inn på top 6 lag er ikke akkurat en søknad om et vennlig svar...Istedet for å be meg nevne noen navn på en voksen måte.... Og det gjorde jeg....Og fikk en arrogant smiley tilbake.... Som om innlegget mitt med alle navnene jeg ramsa opp ikke hadde noen sannhet i seg....??

garyspeedfan

  • Benkvarmer
  • **
  • Innlegg: 110
    • Vis profil
Sv: Transfervindu januar 2022
« Svar #354 på: 21. Jan. 2022, 18:57 »
Ok. Jeg ba om den såkalte bomkjøp listen...Kan gi deg en liste over hvor mye vi har tjent netto på såkalte "elendige overganger" fra utlandet..... Jeg ga dere noen navn dere neppe klarer matche med spillere vi har hentet fra PL...... Og en liste over gode kjøp fra frankrike og nederland,,,og hjalp til og med med noen bomkjøp....for vi har ikke vært så håpløse som han skal ha det til....selv om det er lett å huske thuvin, cabella og de jong som noen som aldri ble noe av....cabaye gikk til psg,,,wijnaldum til liverpool,,,debuchy til arsenal,,,  maximin har garantert vært linket vekk haugevis av ganger,,,,  og se på overgangssummene vi betalte, og hva vi fikk igjen....vi har hatt noen bomkjøp, men se hvor mye vi har tjent, og hvor mange klassespillere vi har funnet for så og si ingenting...cabaye for 5 og wijnaldum for 15....det er sykt...

Hughie

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1937
    • Vis profil
Sv: Transfervindu januar 2022
« Svar #355 på: 21. Jan. 2022, 19:10 »
Samme det, oppnår vi at 20% av kjøpene våre fra utlandet blir toneangivende PL-suksesser så tror jeg vi må si oss svært fornøyde. Sjansen er nok uansett større for at en spiller klarer å gå rett inn og score ti mål i PL dersom han allerede har scoret 10 mål i PL fra før tenker jeg. Selv om vi selvsagt kan "cherry picke" spillere fra fremmede ligaer i fleng som historisk har lykkes.

Det viktigste for meg er at vi faktisk kjøper noe der vi trenger det, det meste er som forsterkninger å regne i enkelte ledd. Gjerne en miks av etablerte og av talent. Jo færre vi klarer å kjøpe, jo flere av de bør være etablerte.

I vår nåværende posisjon så kan vi ikke hente morgendagens potensielle stjerner. Det er vanskelig nok å hente gårsdagens.

Du behøver ikke å "change my mind".

garyspeedfan

  • Benkvarmer
  • **
  • Innlegg: 110
    • Vis profil
Sv: Transfervindu januar 2022
« Svar #356 på: 21. Jan. 2022, 19:12 »
Glemte Sissoko for 2 millioner....Solgt for 35......Det dere kaller "haug bomkjøp" bør dere kanskje gå gjennom? For Newcastle er en den 8ende mest tjenende klubbene i europa netto på overganger siste 10 årene.....Hovedsakelig på grunn kjøp fra utlandet solgt vesentlig dyrere....

Hughie

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1937
    • Vis profil
Sv: Transfervindu januar 2022
« Svar #357 på: 21. Jan. 2022, 19:14 »
Ok. Jeg ba om den såkalte bomkjøp listen...Kan gi deg en liste over hvor mye vi har tjent netto på såkalte "elendige overganger" fra utlandet..... Jeg ga dere noen navn dere neppe klarer matche med spillere vi har hentet fra PL...... Og en liste over gode kjøp fra frankrike og nederland,,,og hjalp til og med med noen bomkjøp....for vi har ikke vært så håpløse som han skal ha det til....selv om det er lett å huske thuvin, cabella og de jong som noen som aldri ble noe av....cabaye gikk til psg,,,wijnaldum til liverpool,,,debuchy til arsenal,,,  maximin har garantert vært linket vekk haugevis av ganger,,,,  og se på overgangssummene vi betalte, og hva vi fikk igjen....vi har hatt noen bomkjøp, men se hvor mye vi har tjent, og hvor mange klassespillere vi har funnet for så og si ingenting...cabaye for 5 og wijnaldum for 15....det er sykt...

Newcastle har vel - selv under Ashley - brukt mer enn vi har tjent på spillerkjøp. Så om vi har "tjent så mye" på disse spillerne så forteller det også en historie om at vi må ha bommet på flere enn vi har lykkes med.

Geordie

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3026
  • Love it!
    • Vis profil
Sv: Transfervindu januar 2022
« Svar #358 på: 22. Jan. 2022, 11:53 »
https://www.transfermarkt.com/newcastle-united/alletransfers/verein/762

Gir en ganske god oversikt på transfers senere år. For hver Wijnaldum, Tiote og Cabaye, har det vært mange Marveux, Saivet, Haidara, Lazaar, Cabella, de Jong, m.fl.

Er vel flere av disse som ble bomkjøp pga. at det var spillere vi strengt tatt ikke trengte eller hadde en plan for,  samt at vi har hatt en lang rekke med rævva managere.

Som nevnt oppi her et sted, ønsker bare vi nå forsterker hver eneste posisjon vi kan, med spillere Howe mener han kan bruke. Finnes ingen garantier.
No fate but what you make

Formannj

  • Benkvarmer
  • **
  • Innlegg: 52
    • Vis profil
Sv: Transfervindu januar 2022
« Svar #359 på: 22. Jan. 2022, 14:01 »
https://www.transfermarkt.com/newcastle-united/alletransfers/verein/762

Gir en ganske god oversikt på transfers senere år. For hver Wijnaldum, Tiote og Cabaye, har det vært mange Marveux, Saivet, Haidara, Lazaar, Cabella, de Jong, m.fl.

Er vel flere av disse som ble bomkjøp pga. at det var spillere vi strengt tatt ikke trengte eller hadde en plan for,  samt at vi har hatt en lang rekke med rævva managere.

Som nevnt oppi her et sted, ønsker bare vi nå forsterker hver eneste posisjon vi kan, med spillere Howe mener han kan bruke. Finnes ingen garantier.

Huff, den lista der går kaldt nedover ryggen. En annen ting jeg savner litt diskusjoner rundt er; Hvor mange av de som slår igjennom er kjøpt på Januar? Da tenker jeg ikke bare oss, men PL generelt. Jeg tipper det er veldig få.