20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Får ikke 2 x skjermer til å fungere.  (Lest 3142 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

snkz

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3581
    • Vis profil
Får ikke 2 x skjermer til å fungere.
« på: 01. Mai 2012, 15:50 »
Heisann,

Gikk i går til innkjøp av en Samsung SyncMaster S24B350 og har fra før av en SynsMaster T220P.

Maskinen min er også utstyrt med et EVGA GTX 295 og jeg tenkte nå skulle jeg endelig få kommet i gang med å kjøre to skjermer, for å gjøre skolearbeid osv lettere.

Jeg har god IT-kompetanse og jobber og studerer IT, men har nå kommet over et problem som har frustrert meg i flere timer.

Jeg klarer ikke å få begge skjermene til å fungere samtidig, det er rett og slett "umulig".

Samsung SyncMaster S24B350 er koblet til skjermkortet via en HDMI-kabel og SynsMaster T220P er koblet til via en DVI kablel. Når jeg prøver å ta "clone", "extend" osv, så får jeg rett og slett ikke "liv" i begge skjermene samtidig..

Jeg har prøvd betadrivere, jeg har prøvd de nyeste driverene og jeg har prøvd forrige versjon, ingenting hjelper so far.

Når jeg går inn i Nvidia Control Panel og går på "set up multiple dislpays"
så ser det ut som bilde jeg legger ved.


Er det noen som har noe som helst tips, råd eller noe som helst?

Det er like før begge skjermene flyr til helsiket ut a vinduet, og det vil jeg helst unngå...
« Siste redigering: 01. Mai 2012, 15:53 av snkz »

Kristoffer

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 25712
    • Vis profil
Sv: Får ikke 2 x skjermer til å fungere.
« Svar #1 på: 01. Mai 2012, 22:53 »
Er ikke misunnelig på det - sånn drit kan være frustrerende. Så er det sikkert en liten ting som må til bare. Har selv hatt noe lignende problemer hva lyd via HDMI gjelder og brukte jævla lang tid på å fikse det.
Vil også anbefale deg å google - men det er kanskje et dumt tips :P
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

snkz

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3581
    • Vis profil
Sv: Får ikke 2 x skjermer til å fungere.
« Svar #2 på: 01. Mai 2012, 23:03 »
Satt å fucket i 3-4 timer i dag også.
Prøvde til slutt å disable Multi-GPU og deretter fungerte det....

Vet ikke hva dette har å si sånn generelt tho..

Kristoffer

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 25712
    • Vis profil
Sv: Får ikke 2 x skjermer til å fungere.
« Svar #3 på: 01. Mai 2012, 23:18 »
Okei. Det er over mitt nivå!
Mulig du eller andre kan svare eller har en løsning på hvorfor jeg har problemer når jeg kobler min laptop til TVen via HDMI-kabel. Når jeg kobler det til går det ei lita stund før fargene blir helt fucka - alt blir jævla grønt og feil lissom. Så da må jeg ta ut kabeln og sette den inn på nytt - før det samme skjer etter ei stund igjen. Irriterende dersom jeg skulle ønske se Sumo på TV fremfor på laptopen. Og nei - det er ikke kabelen det er noe feil med eller inngangen - de funker ivaffal uten problemer tilkoblet både PS3 og tilkoblet reciever. Er det da TVen eller dataen det er noe feil med? Innstillinger? Mener å huske at jeg så uten problemer via HDMI på TVen til han jeg bodde med frem til i fjor vinter. Med samme data altså.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

snkz

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3581
    • Vis profil
Sv: Får ikke 2 x skjermer til å fungere.
« Svar #4 på: 01. Mai 2012, 23:28 »
Høres veldig rart ut.

Husker jeg også en gang hadde noe lignende veldig rare feil med bildeoverføring fra Laptop til TV via HDMI.

Tror det løste seg selv tbh, husker i hvert fall ikke hva jeg gjorde -_-

Åssen HDMI-kabel er det du har?

Om den er 1.1, 1.2, 1.3 eller 1.4 Forskjellige versjoner, men har du 1.4, så skal den støtte tidligere versjoner. Har sikkert ingenting å si, men man vet jo aldri..

Kristoffer

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 25712
    • Vis profil
Sv: Får ikke 2 x skjermer til å fungere.
« Svar #5 på: 01. Mai 2012, 23:38 »
Det er ikke 1.4, ihvertfall, det er jeg ganske sikker på. Men samme kabel-type som jeg brukte og så uten problemer på med kompisen min sin TV. Seff ikke noen dyr kabel - fikk flere kabler av en kompis som jobba i Canal Digital.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Hakiki

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1104
    • Vis profil
Sv: Får ikke 2 x skjermer til å fungere.
« Svar #6 på: 02. Mai 2012, 11:41 »
Kristoffer: Har du prøvd å endre pixelformat? Har hørt det kan være et problem mellom enkelte TV'er og spesielt ATI/AMD (dog muligens også med nvidia), så prøv å gå inn i ATI control panel og endre fra YCbCr 4:4:4 til f.eks. RGB 4:4:4. (Jeg tar ingen ansvar hvis det gjør at TV'en din blir kåt, får overspenning, tar fyr, og brenner ned huset ditt.  :nervøs:)

snkz: Det er lite du sannsynligvis taper på å ta av multi-GPU. Litt effekttap i spill kan du nok oppleve, men den værste effekten ser du mest sannsynlig kun på spill som bruker begge skjermene (noe som er ytters få.)  Og uten at jeg har kjennskap til dette kortet spesielt eller EVGA kort, så _kan_ det hende du trenger ekstra strøm på kortet for å utnytte det optimalt og få bruke begge utgangene samtidig som begge GPU kjernene? (Dette står det nok noe om i skjermkortets manual i så fall.)  Ser for meg også ut som EVGA versjonen av kortet kun har 2 DVI-utganger, og ingen dedikert HDMI utgang slik som "default" kortet fra GeForce?  Ingen anelse hvorfor, eller om det spiller noe inn på hvordan det skal oppføre seg med flere skjermer.
Genius by birth. Slacker by choice.

Kristoffer

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 25712
    • Vis profil
Sv: Får ikke 2 x skjermer til å fungere.
« Svar #7 på: 02. Mai 2012, 11:44 »
Har AMD-kort, så takk - skal prøve det :)
Men hvor finner jeg dette? Heter Catalyst Control Center for AMD..
« Siste redigering: 02. Mai 2012, 11:46 av Kristoffer »
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

snkz

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3581
    • Vis profil
Sv: Får ikke 2 x skjermer til å fungere.
« Svar #8 på: 02. Mai 2012, 14:12 »
snkz: Det er lite du sannsynligvis taper på å ta av multi-GPU. Litt effekttap i spill kan du nok oppleve, men den værste effekten ser du mest sannsynlig kun på spill som bruker begge skjermene (noe som er ytters få.)  Og uten at jeg har kjennskap til dette kortet spesielt eller EVGA kort, så _kan_ det hende du trenger ekstra strøm på kortet for å utnytte det optimalt og få bruke begge utgangene samtidig som begge GPU kjernene? (Dette står det nok noe om i skjermkortets manual i så fall.)  Ser for meg også ut som EVGA versjonen av kortet kun har 2 DVI-utganger, og ingen dedikert HDMI utgang slik som "default" kortet fra GeForce?  Ingen anelse hvorfor, eller om det spiller noe inn på hvordan det skal oppføre seg med flere skjermer.

Mitt kort har i hvert fall en HDMI-utgang :)