20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Spillerstallen generelt. Hva er godt nok? Hva er ikke godt nok? Evt hva mangler?  (Lest 16942 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Frode

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 5852
    • Vis profil
I disse nedgangstider er det altfor lett å skylde på manageren som nå sitter (Joe Kinnear). Faktum er at han ikke har kjøpt noen av spillerne og heller tvilsomt vil det når overgangsvinduet åpner. Så til temaet, er dagens spillerstall god nok?

Jeg mener vi pr dags dato kansje har den svakeste spillerstallen på år. Vi har enkelte gode spillere, men sett alt sammenheng synes jeg det er store mangler og veldig få spillere som stikker seg ut.

Det første punktet mitt er hurtighet/tempo. Vi har usedvanlig mange som er direkte trege og veldig få som er veldig raske. Jeg vil gå så langt som å si at det kun er 3-5 spillere i laget som holder et anstendig nivå av hva hurtighet gjelder. Jeg tenker først og fremst på dette som en nødvendighet i ethvert lag offensivt. Hos NUFC er det for få slike, spesielt fra midtbanen og opp til spissene.

Det andre ankepunktet er ballsikkerhet. Vi har altfor mange spillere som rett og slett sliter med å holde ballen i laget. Det å sentre en enkel pasning til en medspiller virker for mange å være nesten en umulighet. Derfor blir det til tider litt for mye lange pasninger og lite bevegelse etter.
I samme kategori vil jeg også legge innlegg eller crossballer. Vi har veldig få om noen i det hele tatt som kan slå et ordentlig godt innlegg gang på gang å være en trussel for motspillerne slik.
Under Bobby Robson hadde vi Solano og Robert på hver sin side som nesten alltid slo et godt innlegg. Med ballsikkertheten sentralt i banen med Speed og Jenas/Dyer kunne vi holde ballen i laget og flytte oss gradvis opp, eller vi kunne sette igang med fart og spille opp på Bellamy og Shearer og la midtbanen som også var temposterk komme etter. Variert og godt angrepspill.

Det tredje ankepunktet mitt er dødballtakere, frisparkspesialister og spillere med skuddbein generelt. Dette er helt fraværende i laget og svekker oss veldig offensivt. Vi har ingen som er skikket nok til å ta verken hjørnespark, frispark eller som kan avslutte godt fra 16-20 meter når vi står fast og trenger å få avsluttet et angrep.
Igjen vil jeg sammenligne med Robson sin tid da Solano og Robert kunne ta hjørnspark fra begge sider, frispark fra alle mulige vinkler og alltid gjøre en bra avlevering eller målsjanse. I tillegg kunne de skyte, og sammen med Shearer var det ALLTID en trussel bare de nærmet seg motstanderens 16 meter. I dagsens stall er dette helt fraværende.

Det siste ankepunktet mitt er mangelen av aggresive og fysisk sterke spillere. Da tenker jeg ikke på råtasser eller store spillere, heller på spillere som alltid pusher og presser motstanderen, som takler og gjør det man kan for å få tak i ballen. Vi har riktignok noen av de i laget men igjen vil jeg si at fra midtbanen og opp til spissene blir det altfor pusslete og snilt av oss. Det må være mulig å presse og pushe uten å lage frispark hver fordømte gang. Press dem heller til å spill en støttepasning. I dagens stall blir det altfor mye frispark imot når vi først skal være aggresive og pushe og presse laget ut.


Så jeg mener vi har en veldig ubalansert stall med for mange mangler til at vi kan hevde oss skikkelig i PL. Vi har noen gode spillere men alt i alt trenger laget flere kvaliteter. Jeg sier ikke at vi behøver å kjøpe mange spillere i de neste transfervinuene, men de som kommer inn må besitte slike kvalieteter for at vi skal kunne ta raske steg fremover.


Robson sitt lag som tok 3. plassen i PL: 
Given                                                                                                           
Griffin - Dabizas - Andy O`Brien - Bernard                                                                                                         
Solano - Speed - Dyer - Robert                                                                       
Bellamy - Shearer

Ikke verdenstjerner dette, men de hadde alle individuelle ferdigheter som gjorde at de som lag passet utrolig godt sammen. I tillegg var det noen fabelaktige spillere når de var på topp også. Blant PL beste vil jeg si.                                                                                       
« Siste redigering: 26. Okt. 2008, 18:56 av Frode »

SuperAlmeida

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1939
  • He's simply the Best!
    • Vis profil
Vi mangler en Robert type offensivt. Vi har jo en spiderman, men han er jo en helt annen spillertype. vi trenger to nye backer og en def. midtbane.
Ian Holloway - "Dersom det var en kamp mellom to sultne hunder, var Newcastle en rottweiler, mens vi var en chihuahua".

SvampeBoB

  • Supersub
  • ***
  • Innlegg: 394
    • Vis profil
vi trenger en playmaker, en ving med hurtighet og innleggs- skuddfot og gjerne en back eller to også, da begynner førsteoppstillingen å ligne noe.

Synes innlegget er meget bra her, og skjlnner hva du mener med sammensettingen av laget, vi har per dags dato for mange defensive midtbanespillere (ikke bra nok, men i alle fall mange av de, ser på geremi og butt som to av dette slaget, og de er ikke det eneste) Kan ta med barton i en sånn rolle også.

Men vi mangler en kreativ en med fart, skuddstyrke og evnen til å slå en farlig ball fremover.

Får vi inn dette i januar (noe vi selvfølgelig ikke får) så begynner det å ligne på noe i alle fall. Skulle helst hatt en skikkelig target man på topp også, men dette får komme i annen rekke. Vi har per dags dato spillere på topp som kan putte ballen i mål, i alle fall noen ganger :)
jeg skjønner ikke de folka som sier fotball er et spill om liv og død. Det er langt viktigere enn som så. Bill Shankley!

Øyvinden

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2637
    • Vis profil
Vi må hente inn nokre spelarar med litt meir tempo i kroppen. Vi har alt for mange treige spelarar, er vel berre Martins og N'Zogbia som kan skryte av å ha farta inne.

Anders

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 8356
  • 1892
    • Vis profil
Savner virkelig gode hodespillere også jeg. Har vel bare Tayls og Colo som er godkjent på det punktet. Ameobi og Owen er heller ikke svake, men savner en type alà Carew.
▒▓██ T █ O █ O █ N ██ A █ R █ M █ Y ██▓▒

SuperAlmeida

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1939
  • He's simply the Best!
    • Vis profil
Vi mangler en kraftplugg på topp alá Shearer (Han var sterk) eller en Carew (kanskje en Zigic, han får ikke spille i Valencia). Det vi trenger mest er en erstatter for Milner (kanskje Srna eller en Obertan) og en kreativ offensiv midtbanespiller (Noen i Shaktar kanskje, Jadson, Willian eller Fernandinho (buoanononnte, river)). ;D ;)
Ian Holloway - "Dersom det var en kamp mellom to sultne hunder, var Newcastle en rottweiler, mens vi var en chihuahua".

Eivind

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 5561
    • Vis profil
Erstatter for Milner? Jonas er jo dobbelt så god!

Joakim

  • NewUtd-teamet
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 17344
    • Vis profil
Vi har i og for seg en god erstatter for Milner i Jonas. Men bak Jonas er det tomt. Helt tomt.
Geremi er overhodet ikke god nok til å spille for et PL-lag med ambisjoner om å invadere Europa igjen.

Det er mye arbeid som må gjøres før stallen er komplett.
Vi mangler veldig mye backup.
Og vi mangler en håndfull stjernespillere i sentrale posisjoner.

Her er min liste over manglende spillertyper. Vilkårlig rekkefølge.

- Defensiv midtbanespiller (anker). Nicky Butt har nådd middagshøyden for lenge siden, og blir overhodet ikke bedre. Holder såvidt det er høyt nok nivå til å forsvare en plass i dagens Newcastle-lag. Men da bør han se til å prestere bedre igjen snart. Denne mannen bør også være en god ballfordeler.
- En hurtig ving med skuddfot, innleggsfot i ypperste verdensklasse. En Robert/Solano/Ginola-type. En spiller som kan avgjøre kamper på egenhånd.
- En kraftplugg av format på topp. En klassespiss. Xisco er en spennende spiller, men jeg tror ikke han holder ønskelig nivå per dags dato, når venstreback Jose Enrique holder han ute av laget. Denne spissen må selvsagt ha sin forse i lufta. Jeg ser for meg en type Duncan Ferguson, Les Ferdinand.
- Høyreback OG venstreback. Vi har kun to rene backer. Beye og Enrique. Beye er knallgod. Enrique har potensial til å bli det. Men vi trenger en rutinert herremann som kan gå inn på venstrebacken og dominere PL. Vi trenger også en ung, lovende hback som glatt kan erstatte Beye uten å svekke oss.
- En allround spisstype. Arbeidsom, brukbart rask, sterk i kroppen, godt skudd. Trenger ikke være noen goalgetter.
- En midtstopper av internasjonalt format. Hurtighet er alfa omega.
- En backup for Jonas.

Hvis det skulle skje at Owen forsvinner ut, bør vi kanskje ha inn en tredje spiss. En goalgetter av klasse. En spiller som gjerne kan være usynlig i 89 minutter, for så å sette den avgjørende scoringer, om enn bare ved en "tilfeldighet". Må ha basisferdigheter, men utover det trenger han kun å score mål.

Disse bør ut i løpet av 2009:
- Nicky Butt
- Cacapa (no hard feelings, bare ikke rask nok)
- Geremi
- Andy Carroll
- Shola Ameobi
- Mark Viduka

Vi trenger spillere som kan holde ballen i laget. Vi trenger spillere som kan se løpene til Barton og Jonas. Vi trenger en spiller som servere de perfekte ballene til spissene våre. Enten de er 1,60 eller 2,30 høy. Vi trenger spillertyper som komplementerer hverandre. Vi trenger å bygge et LAG.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Øyvinden

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2637
    • Vis profil
Vil helst ikkje kvitte meg med nokon andre enn Mark Viduka, ser helst at vi prioritera å hente inn spelarar og øke bredden i troppen. Så kan vi heller ta farvel med Butt og Geremi etter kvert som stallen blir brei nok. Ameobi kan vi også godt beholde om han mot formodning skulle fortsette storspelet og holde seg skadefri.

Lauritz

  • Gjest
Det jeg savner i dagens stall er først og fremst hurtighet og aggresivitet.. Vi har, som Frode påpekte, kun et par spillere som holder et akseptabelt hurtighetsnivå. Martins, Jonas, Beye er vel de spillerne som er raskest, selv om også Owen er blant de raskeste. Sier ikke at Taylor og Colo er spesielt trege, men utrolig raske er de ikke. Geremi, Butt, Viduka og Ameobi er noen av de spillerne som er trege.
Dette problemet gjør at laget ikke utgjør noe spesiell trussel mot motstandere. Det er kun Martins av spissene som kan true bakrom, og det er ikke nok. Vi ser at alle lagene i PL har spisspar som er sterke og raske, men desverre er Newcastle en klubb som mangler dette.
Manglende aggresivitet er også et problem i dagens stall. Nicky Butt og Geremi på midten blir for trege og forutsigbare! Både forsvarsfirer'n og midtbanen blir for passive, etter min mening. Vi fikk se det på 1-0 målet til Sunderland, da ingen gikk i ballfører. Og jaggu fikk vi ikke se det på 2-1 målet også!
Dette er ting vi må bli bedre på. Og med en midtbane bestående av Duff - Guthrie - Barton - Jonas, får vi dette. Spillere som Butt og Geremi holder ikke mål, og må ut i løpet av neste sesong!

Som Frode også påpeker er dødballene også for dårlige. " Dødballspesialistene" kan knapt kalles spesialister, og alt for mange av cornerene og frisparkene treffer førsteforsvarer. Spesielt har N'Zogbia slete med dette, men også Geremi slår alt for mange elendige dødballer!

Spillere som MÅ ut i 2009:
- Nicky Butt
- Shola Ameobi
- Geremi
- Mark Viduka

Spillere som MÅ inn:
- Sterk og rask spiss. Yakubu hadde vært et godt alternativ
- I tillegg vil jeg ha inn en spiss som kan true bakrommet.
- En venstreback og en høyreback.
- En høyreving med god innleggsfot
- En sentral midtbanespiller, som kan fordele baller på en god måte.

Kenneth Santa Cruz Bassan

  • Supersub
  • ***
  • Innlegg: 409
  • Sweet fish
    • Vis profil
    • Dawn of retaliation
Først må vi kvitte oss med daukjøtt som er :

- Nicky Butt
- Cacapa
- Geremi
- Andy Carroll
- Shola Ameobi
- Mark Viduka
- Damien Duff

Så må vi begynne å bygge. Trenger ikke verdenssterjer. Men vi trenger i det minste en ny mann for hver av disse. Kanskje noen unggutter som kan ta steget.
En ny h. og v. back.

Eivind

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 5561
    • Vis profil
Andy Carroll?

lgrinde

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 8981
    • Vis profil
Føler det verte feil å kvitta seg med Carroll og Duff.

Kesse

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 5587
    • Vis profil
Carrol? Hva skal vi med han. Jeg bruker heller Xisco, Ranger, Marins, Owen, Smith, Ameobi, Viduka, Duff fremfor han på spissplassen.

TooN

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3679
    • Vis profil
carroll er jo ung, han trenger jo ikke gå. han kan bli stor i fremtiden. han er jo det største spisstalentet vi har i newcastle.