20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Førstegangstjeneste  (Lest 14016 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Martin

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3256
    • Vis profil
Førstegangstjeneste
« på: 20. Nov. 2009, 14:57 »
Til neste år skal jeg mest sannsynlig inn til førstegangstjeneste og jeg tenker meg det er en del her inne på forummet som har fullført dette.
Så jeg lurer på om dere som har vært gjennom dette kunne skrevet litt om hva dere valgte, hva dere gjorde der og hvor lærerikt / gøy det var.

På forhånd takk  :)

kø1

  • NewUtd-teamet
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 5551
    • Vis profil
Sv: Førstegangstjeneste
« Svar #1 på: 20. Nov. 2009, 15:15 »
Førsteganstjenesten min var en utrolig fin opplevelse. Møtte opp på Madla leir en morgen, og dro igjen samme kvelden.
BOOM BOOM CHEICK CHEICK THE ROOM

bjørni

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2915
  • Angel of the North!!!
    • Vis profil
Sv: Førstegangstjeneste
« Svar #2 på: 20. Nov. 2009, 15:17 »
Jeg var inne i 95. Jeg valgte marinen og havnet i Garden. Nedtur!
Hvis du liker å barbere deg hver dag, pusse sko og marsjere i stivpynta klær, så er det det rette for deg. hvis ikke; Hold deg LAAANGT unna.

Andy

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 4437
    • Vis profil
Sv: Førstegangstjeneste
« Svar #3 på: 20. Nov. 2009, 15:20 »
Oppførte meg som en idiot på sesjon, så de ville ikke ha meg. Digg =)

André S

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3214
    • Vis profil
Sv: Førstegangstjeneste
« Svar #4 på: 20. Nov. 2009, 15:20 »
Jeg var fortsatt ganske aktiv med fotballen mens jeg var inne, så jeg fikset meg stilling som velferdsassistent etter endt rekrutt. Da fikk jeg en turnus med 12 dager på og 9 dager av, hvor jeg var hjemme 2 av 3 helger for å kunne spille kamper. Fikk ordnet det slik at jeg kunne reise hjem av og til de helgene jeg var inne også. Det var en kjekk ordning, selv om tjenesten ikke var den mest spennende. Vi hadde noe militært innhold innimellom, men størsteparten av tiden gikk med på å gjøre andre ting. Var ikke verdens mest spennende tjeneste, og hadde jeg fått valgt om igjen tror jeg kanskje at jeg hadde valgt noe annet, slik at jeg fikk en "skikkelig førstegangstjeneste". 

Det er ganske mange som ender opp i slik turnustjeneste etter rekrutten. Det kan være som vaktsoldat eller noe annet innen staben. Greit nok om du vil ha mye fri. Kjenner en del som var grensevakt, de var veldig fornøyd med førstegangstjenesten sin.

plebUTG

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2626
  • skjer
    • Vis profil
Sv: Førstegangstjeneste
« Svar #5 på: 20. Nov. 2009, 16:11 »
Oppførte meg som en idiot på sesjon, så de ville ikke ha meg. Digg =)

x2 ;D

Skulle jeg absolutt vært noe militærgreier, så måtte det ha blitt militærpolitiet. Eneste som fristet, men det fristet ikke mer enn å jobbe, ta opp fag og reise til Asia et år.

Kristoffer

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 25712
    • Vis profil
Sv: Førstegangstjeneste
« Svar #6 på: 20. Nov. 2009, 16:17 »
Jeg var et år i Bardufoss, i CSS-bataljonen. Var vel en slags tredelt tjeneste - vaktsoldat, eskortesoldat og kommandoplassoldat. Tross at det der og da kan virker jævla bedritent - det var et kongeår, hvor jeg møtte mange sinnsykt kule mennesker og mange sinnsyk syke mennesker! Anbefaler deg å dra i militæret!  ;)
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Cutthroat

  • Supersub
  • ***
  • Innlegg: 276
    • Vis profil
Sv: Førstegangstjeneste
« Svar #7 på: 20. Nov. 2009, 16:31 »
Hamna i samband i Bardufoss, til tross for at eg søkte på noko heile anna (vanleg i militæret...) Ikkje den mest utfordrande tenesta, men eg trivdes veldig godt det "året" (ca. 10 månadar) eg var der oppe, mykje takka vera dei andre som var inne til førstegongsteneste.
Om du vil ha mykje action er vel ikkje samband det mest aktuelle, iallfall no som det verkar som om dei ikkje sender sambandssoldatar til INTOPS lenger, iallfall ikkje i like stor grad som då eg var der.

Martin

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3256
    • Vis profil
Sv: Førstegangstjeneste
« Svar #8 på: 20. Nov. 2009, 17:41 »
Førsteganstjenesten min var en utrolig fin opplevelse. Møtte opp på Madla leir en morgen, og dro igjen samme kvelden.

Stillte du i strømpebukser, crooks og badehette? ;)
« Siste redigering: 20. Nov. 2009, 17:49 av Martin91 »

kø1

  • NewUtd-teamet
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 5551
    • Vis profil
Sv: Førstegangstjeneste
« Svar #9 på: 20. Nov. 2009, 17:49 »
Førsteganstjenesten min var en utrolig fin opplevelse. Møtte opp på Madla leir en morgen, og dro igjen samme kvelden.

Stillte du i strømpebukser, crooks og badehette? ;)
Hvorfor ble du sendt hjem?

Hehe...nei, hadde en skade.
BOOM BOOM CHEICK CHEICK THE ROOM

Berntsen

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3060
    • Vis profil
Sv: Førstegangstjeneste
« Svar #10 på: 20. Nov. 2009, 18:26 »
Jeg var skarpskytter i en mineryddertropp i Troms. Var fantastisk morsomt til tider. Men; Ubeskrivelig kaldt og jævlig krevende fysisk noen perioder, selv om du er godt trent eller vant til kalde vintre.

Tror uansett det er den beste avkoblingen du kan få om du er skolelei, som jeg ihvertfall virkelig var etter VGS... Avhenger av å havne på et meningsfylt sted da.

Martin

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3256
    • Vis profil
Sv: Førstegangstjeneste
« Svar #11 på: 20. Nov. 2009, 20:06 »
Jeg var skarpskytter i en mineryddertropp i Troms. Var fantastisk morsomt til tider. Men; Ubeskrivelig kaldt og jævlig krevende fysisk noen perioder, selv om du er godt trent eller vant til kalde vintre.

Tror uansett det er den beste avkoblingen du kan få om du er skolelei, som jeg ihvertfall virkelig var etter VGS... Avhenger av å havne på et meningsfylt sted da.

Hvordan søkte du da?
Infanteri?

Berntsen

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3060
    • Vis profil
Sv: Førstegangstjeneste
« Svar #12 på: 21. Nov. 2009, 14:22 »
Nei, mineryddere er en del av ingeniørbataljonen. Jeg sa spesielt på sesjon at jeg vil jobbe med miner og eksplosiver, og angrer ikke et sekund på det.

Offe87

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1731
    • Vis profil
Sv: Førstegangstjeneste
« Svar #13 på: 21. Nov. 2009, 15:37 »
Jeg klarte faktisk ikke å komme meg hjem fra madla før 3. dagen min.
Innen de tre dagene hadde jeg og en kompis tergra på oss det som var av bosser rundt der, og hadde jeg ikke kommet meg ut tror jeg jaggu jeg hadde fått en tung start gitt.  :P

Kristoffer

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 25712
    • Vis profil
Sv: Førstegangstjeneste
« Svar #14 på: 21. Nov. 2009, 15:45 »
Jeg fatter ikke helt denne voldsomme motviljen mot militæret, jeg.
Det er et herlig år, med egentlig veldig få bekymringer, samt at det er deilig med et friår etter 12 år på skolen. Du lærer nye ting om deg selv og andre, og møter masse godtfolk.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida