20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Reise  (Lest 22853 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Kristoffer

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 25712
    • Vis profil
Sv: Reise
« Svar #45 på: 11. Des. 2010, 17:25 »
Har en sjømann til kompis, han kan skrive under på at det ikke er lett å avstå fra slikt under rette settinga :P
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

plebUTG

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2626
  • skjer
    • Vis profil
Sv: Reise
« Svar #46 på: 11. Des. 2010, 23:26 »
Hørt om folk som i utgangspunktet ikke skulle gå på smeller i Amsterdam, men som gjorde det...

Selv ikke vært i nærheten av tanken en gang, ser på det som skittent. Du må skrive for Partyferie.com når du er der borte, kristoffer. :P

Er foreløpig litt dårlige på Moskva-stoff...

Berntsen

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3060
    • Vis profil
Sv: Reise
« Svar #47 på: 11. Des. 2010, 23:47 »
Hvis du går på den smellen i Moskva får du ihvertall kjøre dobbel kondom, Kristoffer. Er nok mye rart man kan plukke med seg fra øst-europeiske horer...

Kristoffer

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 25712
    • Vis profil
Sv: Reise
« Svar #48 på: 12. Des. 2010, 02:54 »
Skal avstå, jeg!
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Nordin

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 4368
    • Vis profil
    • http://www.newutd.com
Sv: Reise
« Svar #49 på: 12. Des. 2010, 03:14 »
Jeg har bodd i Sør-Amerika i over tre år og må virkelig anbefale kontinentet. Spesielt Argentina og Brasil har vært fantastisk. Peru er også å anbefale. Kom meg aldri avgårde til Colombia, Ecuador eller Venezuela, men om du er up for billig øl, flott natur, flotte strender og enda flottere kvinnfolk så er nok dette plassen å reise.

Selv har jeg veldig lyst til å ta meg en roadtrip i Sentral- og Øst-Europa. Kjørte Miami - San Francisco t/r tidligere i år, og vurderer å besøke en god del land på Balkan i sommer. Tiden vil vise om drømmen blir en realitet :P
NewUtd.no: av supportere - for supportere!

MLerbakk

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2541
    • Vis profil
Sv: Reise
« Svar #50 på: 12. Des. 2010, 14:16 »
Glemte jeg å si at det er like billig som ei pølse og? Hehe

Tror jeg gjør meg selv en bjørnetjeneste ved å holde meg langt unna det landet!!

Bjørnetjeneste? Du bør egentlig ta deg en tur for å plukke opp horer?

Huh?
"Bjørnetjeneste er en velment tjeneste som får negative konsekvenser for mottakeren."

Peter

  • Gjest
Sv: Reise
« Svar #51 på: 12. Des. 2010, 15:18 »
Hvordan er det å bo i Sør Amerika, Nordin? Tenker på hus(hotel)standard, priser, kriminalitet osv. Noen gang opplevd å bli rana i Rio?

kø1

  • NewUtd-teamet
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 5551
    • Vis profil
Sv: Reise
« Svar #52 på: 21. Des. 2010, 18:03 »
Jeg liker godt å reise også. Har ikke blitt så mange opplevelses turer som mange her søker, men heller blitt noen turer til Ayia Napa, Bali og Kos. :P

Det der faller mer under kategoriene glad i å drekke og feste ;)
BOOM BOOM CHEICK CHEICK THE ROOM

kø1

  • NewUtd-teamet
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 5551
    • Vis profil
Sv: Reise
« Svar #53 på: 21. Des. 2010, 18:27 »
Jeg liker godt å reise også. Har ikke blitt så mange opplevelses turer som mange her søker, men heller blitt noen turer til Ayia Napa, Bali og Kos. :P

Det der faller mer under kategoriene glad i å drekke og feste ;)

Haha, jepp. Men er jo mye fint å gjøre på Ayia, Bali og Kos annet enn å drikke. :)

Hehe..jada, det er klart det :) Har vært på Kos selv, og det er en fin øy det. Finfin bargate blant annet :P
BOOM BOOM CHEICK CHEICK THE ROOM

Nordin

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 4368
    • Vis profil
    • http://www.newutd.com
Sv: Reise
« Svar #54 på: 21. Des. 2010, 19:19 »
Hvordan er det å bo i Sør Amerika, Nordin? Tenker på hus(hotel)standard, priser, kriminalitet osv. Noen gang opplevd å bli rana i Rio?

De tre årene jeg bodde i Argentina var de beste årene i mitt liv, og jeg føler meg 99 % sikker på at det er disse årene jeg kommer til å huske best når jeg blir gammel og sliten. Jeg tror hovedårsaken til at oppholdet ble så bra var at jeg reiste ned helt alene uten noe som helst nettverk. På den måten lærer man både språk og kultur langt fortere, og man får veldig mange flere venner. Hvis man reiser ned i flokk med gamle kjente så er det langt vanskeligere å sosialisere seg. Hvor mange norske "fylleturister" får ikke-skandinaviske venner når de reiser til Syden, eller som lærer seg noen ord på gresk, tyrkisk, bulgarsk eller hva det måtte være? Nå er ikke målet mitt å rakke ned på denne typen turister, for jeg hadde helt sikkert slått til på en eller annen restplass med kompisene mine jeg også om jeg hadde tid, men det er heller for å poengtere dette med viktigheten av å reise alene.

Selv om det er mange fattige land i Sør-Amerika så er ikke hus- eller hotellstandard noe å bekymre seg for. Det finnes alltid bydeler som er både fine og forholdsvis trygge. Argentina minner veldig mye om Europa, noe som kanskje ikke er så rart siden at landet er bygd opp av italienere og spanjoler som emigrerte til Sør-Amerika. Når det er sagt så er det fryktelig mye hundedritt på gatene ;)

Prisnivået i Argentina har endret seg noe ekstremt. Da jeg reiste ned var pesoen verdt ca 2 NOK. Nå er den verdt mindre enn 1,50. Men det betyr ikke at det har blitt vesentligere billigere - tvert imot. Inflasjonen er et stort problem i den fotballgale nasjonen. Jeg tror sannelig prisene mer enn doblet seg på tre år. Husker at en liter øl kostet 2 pesos da jeg kom ned. I november var den 4,60. Pizzaen har gått opp fra 8 til 20. Startprisen på taxi fra 2,40 til 4,60.
Jeg vet at det er noe dyrere i Brasil (kanskje 10 % dyrere), men det kommer nok til å forandre seg snart selv om det er litt inflasjon der også. Uruguay er ca som Argentina, mens Paraguay og Peru er langt billigere. Liker meg for øvrig svært godt i Peru. Selv om store deler av byen virker som en favela, så er maten god, prisnivået svært hyggelig, og det er noen flotte områder ved Stillehavet. I tillegg kan man fikse absolutt ALT der relativt enkelt. Alt fra falske oppholdstillatelser (snakker ikke av egenerfaring) til brillereparasjoner ordnes på få minutter :)

Det er dessverre en god del kriminalitet i Sør-Amerika. Men så lenge man holder seg unna farlige områder og ikke vifter med pengesedler i offentlighet på nattetid så går det nok greit for de aller fleste. Jeg har ikke vært i Rio, men jeg ble ranet en gang i den skumle bydelen La Boca for et par år siden. Det kan vel forklares med at min blonde norske kompis som besøkte meg da absolutt skulle ha med seg speilreflekskameraet sitt, og atpåtil ha det ute på brystkassa. Jeg har vært der ca 10 ganger alene for å se Boca Juniors på La Bombonera uten at noe skjedde.
« Siste redigering: 21. Des. 2010, 19:22 av Nordin »
NewUtd.no: av supportere - for supportere!

Anders

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 8356
  • 1892
    • Vis profil
Sv: Reise
« Svar #55 på: 01. Jan. 2011, 23:19 »
Er egentlig jævlig gira på en tur til Østerrike (mest Østerrike, men også litt gura på andre steder), snowboardtur. Noen som har erfaringer med slike turer, evt har noen steder å anbefale?
Jeg er litt nysgjerrig på St Johann In Tirol. Noen som har vært der, eller i Østerrike generelt? Noen som har noen tips kanskje? :P
▒▓██ T █ O █ O █ N ██ A █ R █ M █ Y ██▓▒

kø1

  • NewUtd-teamet
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 5551
    • Vis profil
Sv: Reise
« Svar #56 på: 02. Jan. 2011, 05:18 »
Har aldri vært på skiferie utenlands, men har i likhet med deg Anders jævla lyst å gjøre det en gang! Jeg har aller mest lyst å teste utforløypa i Kitzbuel en gang før jeg blir for gammal og redd for å kjøre de bratteste hengene. :P Jeg har hørt at St.Anton i Østerrike er en veldig bra skidestinasjon, og det finnes sikkert en drøss med andre gode alternativer også.

Val´Disere og Chamonix i Frankrike. Verbier og Wengen i Sveits. Mye forskjellig i alpene jeg har sett og hørt om. Søk i arkivene til VGNett, mener de hadde en veldig god artikkel om skiferier for en stund siden.
BOOM BOOM CHEICK CHEICK THE ROOM

Kristian T

  • NewUtd-teamet
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2258
    • Vis profil
Sv: Reise
« Svar #57 på: 02. Jan. 2011, 12:50 »
Har selv vært i serre chevalierre i frankrike, og det var veldig bra. Fantastiske bakkeforhold, og uendelige muligheter hva anngår å utforske nye muligheter. Selv om du er der i en uke, trenger du ikke stå i samme bakke to ganger. Selve byen er veldig liten, men det er flere koselige resturanter me veldig god mat. Utelivet fikk jeg ikke opplevd så mye av ettersom jeg var der på familieferie, og ikke var mer enn en 13 år tror jeg. Så om det er bra uteliv der, har jeg ingen anelse om. Men forholdene i bakken er fantastiske! De var iallefall det den gang, men nå begynner det å bli e n stund siden jeg var der da:P

Aslak

  • NewUtd.no
  • Midtbaneanker
  • *****
  • Innlegg: 1739
  • Fuglfisken, fuglfisken - fly gjennom skyene
    • Vis profil
    • Godsanger™
Sv: Reise
« Svar #58 på: 02. Jan. 2011, 12:53 »
Mange anbefaler jo Bulgaria også. Har ikke selv vært der, men har hørt fra folk at det er jævla bra der, og grusomt mye billigere. http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=592722

Men vil du til alpene er denne godt oppdaterte guiden å anbefale: http://www.aftenposten.no/reise/article3311296.ece
Godsanger™

                    Twitter: @BjerreP

steppe

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 843
    • Vis profil
Sv: Reise
« Svar #59 på: 02. Jan. 2011, 15:28 »
skal til søta bror på jakt i mai. Her skal vi jakte villsvin