20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: TV-tråden  (Lest 191672 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

ElvenKind

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2389
  • Mitro!
    • Vis profil
Sv: TV-tråden
« Svar #810 på: 27. Mai 2013, 15:44 »
Personlig synes jeg den britiske er betraktelig bedre, men som med alt annet er nok det en smakssak. Karrakterene synes jeg blir mye tydligere i den britiske og det liker jeg. Det stemmer rett og slett bedre - mer troverdig... nåja. Smakssak :)

Anbefaler å ta en titt uansett så kan du bedømme selv. Synes serien var litt treg til å begynne med, men tok seg betraktelig opp ila første sesong - det slipper man nok med den amerikanske da de slipper å gjøre "samme feil" om igjen.
Sagt av lgrinde om Papisse og Ba før kjøpet av Cissé var et faktum:
Dei to ville ha blomstra ilag som to nysprungne fruktblomster på eit epletre bada i vårsola i Sogn.

Vive la Révolution française!

Kristoffer

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 25712
    • Vis profil
Sv: TV-tråden
« Svar #811 på: 27. Mai 2013, 16:41 »
Så førsteepisoden av den engelske - og syns det var grusomt i forhold til den amerikanske. Selvfølgelig tynt vurderingsgrunnlag. Men når det var eksakt samme handling, bare veldig mye mer crappy kvalitet - så fikk man liksom ikke helt lyst til å gidde se videre.
Uansett er den amerkanske versjonen på ingen som helst måte "amerikanisert" eller gjort Hollywood-glorete.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Aslak

  • NewUtd.no
  • Midtbaneanker
  • *****
  • Innlegg: 1739
  • Fuglfisken, fuglfisken - fly gjennom skyene
    • Vis profil
    • Godsanger™
Sv: TV-tråden
« Svar #812 på: 27. Mai 2013, 18:07 »
Shameless US er vel noe av det minst amerikaniserte som er laget av tv-serier nå til dags. Er en ganske annerledes serie.

Skjønner at folk som har sett den engelske versjonen først vil foretrekke originalen. Sånn er det vel med de fleste seriene. Jeg synes jo at det engelske the Office er mye bedre enn den amerikanske, men mange som har sett den amerikanske først er uenige.
Godsanger™

                    Twitter: @BjerreP

Kristoffer

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 25712
    • Vis profil
Sv: TV-tråden
« Svar #813 på: 27. Mai 2013, 18:14 »
Åpenbart enig. Dessuten er den engelske og den amerikanske to ulike serier - dog med samme mann bak. Og den amerikanskje får først sin egen identitet etter et par sesonger. For meg er både David Brent og Michael Scott to helt geniale hovedpersoner, men ulike.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

boris.

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 8659
    • Vis profil
Sv: TV-tråden
« Svar #814 på: 03. Juni 2013, 22:26 »
Weeeeeeeeeeeeeeee!!! Den siste Game of Thrones-episoden. Herregud så bra, og ikke minst fantastisk. ENDELIG! :feiring:
Nei.

Joakim

  • NewUtd-teamet
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 17344
    • Vis profil
Sv: TV-tråden
« Svar #815 på: 04. Juni 2013, 21:57 »
Basert på det jeg har lest og hørt om den episoden må du være en av de få som jubler over det.

As for myself, I couldn't care less. Men det er hysterisk morsomt å se folk bli så til de grader engasjert i en TV-serie.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

lgrinde

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 8981
    • Vis profil
Sv: TV-tråden
« Svar #816 på: 04. Juni 2013, 23:03 »
Har ikkje fått sett episoden, men med tanke på alle reaksjonane eg lese om, er det ingen som leser bøkene først? ::) Hehe.

Eg er spent på endringane dei har gjort og om Blackfish har ei rolla i the red wedding. Likar måten han er framstillt på i tv serien og lurer på om dei har bytta han med the greatjon...
« Siste redigering: 04. Juni 2013, 23:19 av lgrinde »

Kristoffer

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 25712
    • Vis profil
Sv: TV-tråden
« Svar #817 på: 04. Juni 2013, 23:26 »
Vil minne om spoiler-koden dersom det kan røpes noe. Har skaffet HBO Nordic og har planer om å kanskje gi GoT en sjanse etter Sopranos og The Wire.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Kristian T

  • NewUtd-teamet
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2258
    • Vis profil
Sv: TV-tråden
« Svar #818 på: 05. Juni 2013, 09:43 »
Kan noen prøve å overbevise meg om hvorfor GoT er verdt tiden det tar å se det? Har prøvd å gi den en sjanse, men etter tre episoder var jeg fremdeles ikke overbevist. Blir det bedre etter hvert? Eller er jeg såpass sær at dersom jeg ikke likte det etter tre episoder kommer jeg sansynligvis ikke til å like det uansett?

boris.

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 8659
    • Vis profil
Sv: TV-tråden
« Svar #819 på: 05. Juni 2013, 10:25 »
Tja, dialogen mellom Tyrion Lannister, Petyr Baelish og Varys er alene en grunn god nok til å se på serien for min del, og det absolutt beste med hele serien. I tillegg til det meste som kommer ut av kjeften på Tywin Lannister. I tillegg leverer Peter Dinklage (Tyrion), Conleth Hill (Varys) og Charles Dance (Tywin) noen av de absolutt beste skuespillerprestasjonene jeg ha sett. En Fryd for øyet. Karakterutviklinga i serien er også helt enorm!

I tillegg til at jeg liker dramaet ekstremt godt. Det er en del folk som klager på at det er for lite action i serien, men det er gjerne de samme som klager over at det er for mye drama og for lite action og gore i The Walkig Dead. Begge er dramaserier og fokuserer på det i stor grad. Game of Thrones er et ekstremt velskrevet politisk drama, og de som vil se masse vold burde vel finne seg en annen serie.
Nei.

ElvenKind

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2389
  • Mitro!
    • Vis profil
Sv: TV-tråden
« Svar #820 på: 05. Juni 2013, 14:27 »
Er plenty med vold i bøkene, men det er "stykkevis og delt" - fordelt på store slag. Tyrion skulle vært en smule mer vansiret fra sesong 1 feks (men kanskje vanskelig å ha en skikkelig "neseløs" en med hele tiden på lerretet). Men, som du sier, er det det politiske dramaet - manøvreringene og deres påvirkning på aktørenes valg/situasjoner - som gjør hele serien. Det er enda mer innfløkt i bøkene, fyi.

Særdeles velskrevet og forøvrig en av de bedre filmatiseringene jeg har sett.

Kan noen prøve å overbevise meg om hvorfor GoT er verdt tiden det tar å se det? Har prøvd å gi den en sjanse, men etter tre episoder var jeg fremdeles ikke overbevist. Blir det bedre etter hvert? Eller er jeg såpass sær at dersom jeg ikke likte det etter tre episoder kommer jeg sansynligvis ikke til å like det uansett?

Vanskelig å vite hvordan *du* er skrudd sammen, mangler noen skiver og muttere selv, men dette er en serie med svært mange aktører og de første episodene ble mye brukt til å bli kjent med hele gjengen - skape en "virkelig verden" om du vil. Er først etterhvert at det blir mer handling. Vil derfor tro at det tar seg opp for deg underveis. Det var ihvertfall sånn for meg med bøkene. Mye informasjon og personer å bli kjent med til å begynne med også eksploderer det bare i et intrikat og (for min del) troverdig maktspill med alt av tilbehør.

Og som boris nevner er det flere svært gode skuespillerprestasjoner, samt meget interessante karakterer her. Det er fremdeles noen flotte historier som skal fortelles, selv etter denne sesongen ;)
« Siste redigering: 05. Juni 2013, 14:33 av ElvenKind »
Sagt av lgrinde om Papisse og Ba før kjøpet av Cissé var et faktum:
Dei to ville ha blomstra ilag som to nysprungne fruktblomster på eit epletre bada i vårsola i Sogn.

Vive la Révolution française!

boris.

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 8659
    • Vis profil
Sv: TV-tråden
« Svar #821 på: 05. Juni 2013, 14:43 »
Det er jo litt vold og slossing i serien og, og selv om det som regel er velkoreografierte scener med masse fethet osv. er det slossingen jeg synes er minst interessant i serien. Det absolutt beste med serien er dialogen mellom Tyrion, Tywin, Varys og Petyr Baelish. Og da er det spesielt Tyrion X Tywin og Varys X Petyr som skiller seg veldig ut, selv om det alltid er max fettete krem uansett hvem av de det er som prater sammen. Jeg har sjeldent, eller aldri, sett så velskreven dialog i en serie. Selv ikke i tidenes beste serie, The Wire.

I tillegg er alle scenene med Lady Olenna jævlig bra.
Nei.

ElvenKind

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2389
  • Mitro!
    • Vis profil
Sv: TV-tråden
« Svar #822 på: 05. Juni 2013, 14:50 »
Dialogen er i stor grad identisk til bøkene (noe kortere though). Forøvrig helt enig med deg.

"A girl whispers a name." Gleder meg til fortsettelsen her! Enormt potensiale :)
Sagt av lgrinde om Papisse og Ba før kjøpet av Cissé var et faktum:
Dei to ville ha blomstra ilag som to nysprungne fruktblomster på eit epletre bada i vårsola i Sogn.

Vive la Révolution française!

Bresken

  • Supersub
  • ***
  • Innlegg: 396
    • Vis profil
Sv: TV-tråden
« Svar #823 på: 05. Juni 2013, 15:01 »
Siste episode var maksimalt fet, men jeg har også lest bøkene og var helt klar over hva som ville skje! Gleder meg allerede til neste sesong, og alt som skjer der. Tipper siste episode også blir rimelig barsk.

Når det gjelder gode grunner til å se GoT:

- Drøssevis med ekstremt bra skuespillerprestasjoner
- Helt konge dialoger
- Et stort spekter av forskjellige karakterer (helt sinnsykt faktisk)
- Fete kampscener
- Usannsynlig bra historie, som etterhvert flettes sammen
- Subjektivt, men jeg digger hvertfall uforutsigbarheten

Personlig vil jeg nok si at det enorme spekteret med forskjellige karakterer gjør bøkene og dermed også serien, skreddersydd for meg. Du finner alle typer mennesker i serien, fra spik spenna gærn, lojal og hevnlystig til snikmordere og intellektuelle luringer.

Ellers er det bare en ting å si: Hodor, Hodor, Hodor, HODOOOOOR!

Harr!

Heh. Heh. HEH!

boris.

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 8659
    • Vis profil
Sv: TV-tråden
« Svar #824 på: 10. Juni 2013, 17:06 »
Da var episode 11 av Hannibal sett. Jaggu faen er jeg glad for at sesongen snart er ferdig.








Nei.