20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Bøker  (Lest 44945 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Kristoffer

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 25712
    • Vis profil
Sv: Bøker
« Svar #15 på: 10. Nov. 2008, 23:34 »
Hehe, jeg hadde jo stort sett veldig lettleste bøker forutenom Sangen om den røde rubin. Skal innrømme at jeg hoppa over midtpartiet i den boka, og benytta meg av det fantastiske internettet. Men det er vel pålagt med norske forfattere til særemne antar jeg?
Ellers vil jo Dan Brown være midt i blinken. De to bøkene jeg har lest av han (Da Vinci... og Engler og Demoner) er jo bøker en simpelthen ikke klarer legge fra seg.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

MLerbakk

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2541
    • Vis profil
Sv: Bøker
« Svar #16 på: 11. Nov. 2008, 17:15 »

Ein god karakter, og interessante bøker. haha, både pose og i sekk! Sidan eg har litt problemer med konsentrasjonen, så dett eg fort ut av boka visst den er kjedelig. Liker ting eg må tenkje på og gruble på også.  :D

Men viktigaste er i grunn at bøkene er interessante, og at emne er relativt lett å skrive om.

Da anbefaler jeg DAN BROWN. Hvis det holder med to bøker; les Engler og Demoner og Da Vinci-koden. De ligner litt på hverandre og omhandler samme tema. Det som er så interessant med Dan Brown er at han skriver på en måte som gjør at du sitter å lurer på om det du leser er sant, eller bare konspirasjoner. Temaene i bøkene jeg nevnte er underholdende, forholdet mellom vitenskap og religion. Må være utrolig enkelt å skrive særemne om disse to bøkene. Den digitale festning er også god, men annerledes.

Bad Religion

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 4694
  • ptthunem.no
    • Vis profil
Sv: Bøker
« Svar #17 på: 11. Nov. 2008, 18:49 »
Virker som interessante bøker, men kva kan ein eventuell problemstilling vere?
Trade your prayer of Salvation
for a logical solution!

bjørni

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2915
  • Angel of the North!!!
    • Vis profil
Sv: Bøker
« Svar #18 på: 11. Nov. 2008, 22:00 »
Min mening er at det er vanskelig å skrive gode oppgaver om action-krim bøker som Dan Browns.
Selv skrev jeg om Jens Bjørneboe (Meget ufrivillig - Jeg hater 14 siders digresjoner...), og det anbefales iallefall ikke...

Jeg vet ikke hvilke kriterier som ligger til grunn for valget ditt (Regner med du ikke kan lese "thomas bader" thomas hjelper mamma" og "thomas får en hvalp"?)

Jeg har lest veldig mange bøker, da jeg reiser mye, og da er en god bok godt tidsfordriv, og noe av det beste for meg, er å lese historiske romaner. Både fra nær fortid, og ikke minst fra Vikingtida. Hvis kravet er at du skal lese tre bøker, kan du jo lese "Bodvars Saga" av Vera Henriksen. (Slektskrønike fra Vikingtidas Island og Norge) eller hva med Jan Guillos "Arn-triologi". Super lesning som gir deg en viss pekepinn på kulturen for 1000 år siden, både i Sverige/Norge/Danmark og i Midtøsten. Dette er semi-dokumentarisk: Ikke helt sant, men det kunne vært sant.

ScandinavianMagpie

  • Gjest
Sv: Bøker
« Svar #19 på: 11. Nov. 2008, 22:36 »
Triologien om Arn anbefales særoppgave eller ei! Jeg har en jobb hvor jeg til tider kan bli sittende i en trafo-kiosk å jobbe i opptil 2 uker 6 dager i uken - da er lydbok helt fantastisk å ha på øret! Jeg har lest triologien om Arn, nå er jeg igang med lydbøkene. Ellers anbefales Millenium-serien til Stieg Larsson, og Jo Nesbø's bøker på det varmeste.

Noen som vet om bra sider å laste ned norske lydbøker forresten??
Er på utkikk etter Jan Guillou's siste "men ikke hvis det gjelder din datter" samt en bok som heter Shantaram (husker ikke forfatter i øyeblikket).
Ellers finnes det en drøss gode bøker om 2.verdens krig hvis det temaet interesserer deg.

Berntsen

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3060
    • Vis profil
Sv: Bøker
« Svar #20 på: 12. Nov. 2008, 00:42 »
Selv valgte jeg George Orwell's 1984 til særemne. Passer veldig bra til det, er lett å skrive veldig mye om den. Dessuten er den konge.

Åh, en av yndlingsbøkene mine! Animal Farm er for øvrig også bra.

Jepp, den er bra den også. Men 1984 er den største klassikeren. George Orwell var forøvrig en herlig type etter hva jeg hr fått inntrykk av. Kjempet vel til og med frivillig i den spanske borgerkrigen som engelskmann! Det har hatt mye å si for min respekt for hans bøker faktisk.

Martin

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3256
    • Vis profil
Sv: Bøker
« Svar #21 på: 09. Des. 2008, 21:11 »
Jeg "leste" noen bøker av Hamsund. Lasta ned sammendrag fra nettet og skrev om... Fikk 5 :D

Haha, dritbra! ^^

bjørni

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2915
  • Angel of the North!!!
    • Vis profil
Sv: Bøker
« Svar #22 på: 10. Des. 2008, 20:14 »
vis du skal imponere, men samtidig ikke forgå av kjedsomhet, anbefaler jeg Lev Tolstojs Krig og Fred. 3-4 bind alt ettersom hvilken oversettelse du velger. Trodde det var tungt å komme gjennom, men det var det faktisk ikke. Skikkelig bra hvis man liker å vite littt om Tsar tida i Russland... (Og nei - det er ikke ironisk)

Geir

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3749
    • Vis profil
Sv: Bøker
« Svar #23 på: 11. Des. 2008, 12:27 »
Triologien om Arn anbefales særoppgave eller ei! Jeg har en jobb hvor jeg til tider kan bli sittende i en trafo-kiosk å jobbe i opptil 2 uker 6 dager i uken - da er lydbok helt fantastisk å ha på øret! Jeg har lest triologien om Arn, nå er jeg igang med lydbøkene. Ellers anbefales Millenium-serien til Stieg Larsson, og Jo Nesbø's bøker på det varmeste.

Noen som vet om bra sider å laste ned norske lydbøker forresten??
Er på utkikk etter Jan Guillou's siste "men ikke hvis det gjelder din datter" samt en bok som heter Shantaram (husker ikke forfatter i øyeblikket).
Ellers finnes det en drøss gode bøker om 2.verdens krig hvis det temaet interesserer deg.

http://thepiratebay.org/torrent/4384898/Gregory_David_Roberts-Shantaram-AUDIOBOOK-SE-2008-CTA

Shantaram, men opplest på svensk.

Bad Religion

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 4694
  • ptthunem.no
    • Vis profil
Sv: Bøker
« Svar #24 på: 15. Des. 2008, 19:42 »
Då har eg valgt 3 bøker:

Gomorra
Cosa Nostra
Gudfaren: De ukjente årene

Einaste eg sliter litt med no er å formulere ein fin problemstilling, men bøkene gir i grunn eit godt på bilete korleis mafiavirksomheten faktisk fungerer, så det burde i grunn vere enkelt.
Trade your prayer of Salvation
for a logical solution!

fredd

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3216
    • Vis profil
Sv: Bøker
« Svar #25 på: 15. Des. 2008, 21:38 »
Ble ferdig med særemne forrige fredag. Valgt Beatles, Maskeblomstfamilien og en ukjent bok norsk læreren min ville jeg skulle lese. Har ikke akkurat lest veldig mange bøker, men Beatles er den beste boken jeg har lest noeng gang. Slev om den er ganske lang så var det ikke noe problem å bli ferdig. Alt var også lett å forstå i motsetning til Maskeblomstfamilien.

Kristoffer

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 25712
    • Vis profil
Sv: Bøker
« Svar #26 på: 15. Des. 2008, 21:42 »
Maskeblomstfamilien er faen meg en god bok! Kompleks, men glimrende!
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

fredd

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3216
    • Vis profil
Sv: Bøker
« Svar #27 på: 15. Des. 2008, 21:49 »
For all del en vedlig god bok også det, men uten samtalen jeg hadde med norsk læreren min var det mye jeg ikke hadde skjønt.

bjørni

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2915
  • Angel of the North!!!
    • Vis profil
Sv: Bøker
« Svar #28 på: 15. Des. 2008, 22:56 »
Trening gjør mester! Jeg leser mye mer bøker enn jeg ser film.  Blir bestandig bedre inni hodet enn på skjermen...
Har lest det meste av Saabye Christensen, og mener han er glimrende. Halvbroren er en annen god bok fra den kanten. Siden du nevnte at du likte Beatles, vil jeg anbefale "Seierherrene" av Roy Jakobsen. Super generasjonsroman. "Frost" av samme forfatter er dritbra.

Erlend Simonsen

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2087
    • Vis profil
Sv: Bøker
« Svar #29 på: 16. Des. 2008, 00:57 »
Noen som vet om bra sider å laste ned norske lydbøker forresten??

hvis du vil ha det på mobilen send lydbok til 2244.

Jeg har aldri vært en stor lesehest, men nå i jula har jeg faktisk for første gang i mitt liv ønsket meg en bok i julegave, så nå får det bære eller briste. jeg har sett den innpakket så jeg vet jeg får den.

Boka er faktisk den siste Berserk boka som er utgitt. Jeg synes de tv programmene som er utgitt er fantastisk å se på, så jeg håper boken vil kunne ta meg med på reisen på samme måte. håper ihvertfall det!:)

Hvis dere ikke har sett det så anbefaler jeg det på det sterkeste:)
Han kom, ble mett og dett var dett....