20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Økonomikyndige  (Lest 3986 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Nordin

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 4368
    • Vis profil
    • http://www.newutd.com
Økonomikyndige
« på: 13. Juni 2009, 18:20 »
Som jeg nevnte i en annen tråd så er den kommende supporterklubben, Toon Army Norway, allerede registrert i Brønnøysund-registeret som enkeltpersonsforetak. Prøver å sette meg inn i økonomibiten, men må innrømme at det er ganske vanskelig å forstå alt. Er usikker på om jeg bør hyre inn en regnskapsfører etter hvert, men de virker så utrolig dyre, og TAN vil ikke akkurat være en bedrift med enorm omsetning heller.

Er det noen av brukerne her inne som har god peiling på økonomi og kan hjelpe litt til når næringsoppgaven må leveres inn og når vi har andre spørsmål om import/salg og så videre? Det hadde vi satt stor pris på!

Send en mail til nordin@newutd.no om du er økonomikyndig og kan bidra med litt hjelp av og til!
NewUtd.no: av supportere - for supportere!

Andy

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 4437
    • Vis profil
Sv: Økonomikyndige
« Svar #1 på: 13. Juni 2009, 18:28 »
Er akkurat ferdig med bachelorgraden i økad, men har ikke så mye erfaring at det gjør noe :) Men hvis ingen andre har kjempelyst så hjelper jeg gjerne...

Kristoffer

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 25712
    • Vis profil
Sv: Økonomikyndige
« Svar #2 på: 13. Juni 2009, 18:33 »
Er på 2. året, så er sikkert enda mindre god enn Andy da! Hvor komplisert er det? :P
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Nordin

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 4368
    • Vis profil
    • http://www.newutd.com
Sv: Økonomikyndige
« Svar #3 på: 13. Juni 2009, 18:34 »
Tenkte først og fremst på hjelp til kontroll av regnskapet, som må sendes inn én gang i året. I tillegg til å svare på spørsmål om MVA, kostnadsføring, bilag og så videre.
NewUtd.no: av supportere - for supportere!

Andy

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 4437
    • Vis profil
Sv: Økonomikyndige
« Svar #4 på: 13. Juni 2009, 19:07 »
Det er jo 1. års økonomi så tror både jeg og Kristoffer kan klare det rimelig greit :P

Radar

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1767
    • Vis profil
Sv: Økonomikyndige
« Svar #5 på: 13. Juni 2009, 19:14 »
Regnskapsføring for et lite selskap som dette skal ikke være vanskelig. Jeg har hatt regnskapet for konas firma mens vi bodde i Norge og det var null problem.

Radar

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1767
    • Vis profil
Sv: Økonomikyndige
« Svar #6 på: 20. Juni 2009, 15:18 »
Hvor flytter du?

MortenM

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 666
    • Vis profil
Sv: Økonomikyndige
« Svar #7 på: 22. Juni 2009, 13:59 »
Ser ikke grunnen til at det skal registreres som enkeltmannsforetak. Dette er en kontingentbasert organisasjon uten profittmålsetning? Da kan den registreres som forening/lag. Jeg vil tro at det reduserer papirmølla.

Nordin

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 4368
    • Vis profil
    • http://www.newutd.com
Sv: Økonomikyndige
« Svar #8 på: 22. Juni 2009, 18:42 »
Ser ikke grunnen til at det skal registreres som enkeltmannsforetak. Dette er en kontingentbasert organisasjon uten profittmålsetning? Da kan den registreres som forening/lag. Jeg vil tro at det reduserer papirmølla.

Hei Morten.

De fleste av de jeg var i kontakt med før jeg registrerte bedriften sa at vi burde registrere oss som enkeltmannsforetak. Vi skal drive med import av supportereffekter og videreselge disse gjennom medlemspakken. I tillegg skal har vi planer om å opprette en Toon Army Norway-shop med t-skjorter og så videre med supporterklubbens logo på etterhvert. Og siden jeg studerer i Argentina så har jeg ingen mulighet til å drive med årsmøter, medlemsvedtekter o.l. som man må i en forening.

Uansett så er bedriften registrert og avgiften på 2000 kr betalt :)
NewUtd.no: av supportere - for supportere!

MortenM

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 666
    • Vis profil
Sv: Økonomikyndige
« Svar #9 på: 22. Juni 2009, 18:50 »
Ok. Slike ting kan uansett omregistreres på et senere tidspunkt etter hva som passer best.

Håper det blir noe av dette. Har dessverre ikke tid til å engasjere meg veldig mye selv, til tross for at det hadde vært en fantastisk mulighet å bygge opp en organisasjon. Jeg har foreløpig bare erfaring med å styre.