20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: "Project Big picture"  (Lest 3143 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

navimer

  • Supersub
  • ***
  • Innlegg: 253
    • Vis profil
"Project Big picture"
« på: 12. Okt. 2020, 10:45 »
https://www.tv2.no/a/11703148/

Hva tenker folk om dette? Hvordan vil det kunne skade/bedre situasjonen for Newcastle?

Det var en ting jeg la spesielt merke til, og det var forslaget om at topp 6 klubbene skal få Veto-rett til å stanse oppkjøp av rivaliserende klubber   :o
Jeg kan ikke forstå hvorfor de skal få det? Det er jo for å beholde eget forsprang, men hvordan kan det forsvares?

Geordie

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3011
  • Love it!
    • Vis profil
Sv: "Project Big picture"
« Svar #1 på: 13. Okt. 2020, 12:36 »
Å gi topp 6 klubbene så mye makt, tror jeg rett og slett vil drepe hele PL, samt ødelegge markedsverdien på klubbene utenfor "det gode selskap". Tviler på de "mindre" klubbene i PL er særlig interessert i dette.

Kutt ut liga-cupen, maks pris på bortebilletter, samt strømme noe mer midler nedover i ligasystemet er vel få av tingene jeg er enig i.

Kjenner jeg i bunn og grunn blir drit forbanna på dette forslaget. De minste klubbene i ligasystemet, som sliter med økonomien og selv innser de aldri kommer til å nå PL uansett, vil jo gladelig la seg kjøpe av forslaget og være happy med dette. Mellomstore klubber, som Newcastle, Aston Villa, Leeds m.fl. vil jo ha alt å tape. Eierne til de mellomstore klubbene vil jo og se at markedsverdien forsvinner, da nye pengesterke eiere mest sannsynlig vil bli avslått av de 6 store. Om en eller annen riking vil kjøpe f.eks. Leeds og prøve å gjøre samme som City/Chelsea, vil de store 6 bare le av vedkommende, og nekte oppkjøpet. Korrupt som fy!

Ser flere og nå legger to og to sammen, og påstår dette forslaget er bakgrunnen for at Staveley og Co aldri fikk noen avgjørelse på sin overtakelse av Newcastle? For en gangs skyld heier jeg på Ashley, og håper han knuser hele PL i retten!

Syns Shearer oppsummerer greit her: https://www.nufcblog.com/2020/10/13/373301/
« Siste redigering: 13. Okt. 2020, 13:03 av Geordie »
No fate but what you make

Alan

  • Benkvarmer
  • **
  • Innlegg: 83
    • Vis profil
Sv: "Project Big picture"
« Svar #2 på: 13. Okt. 2020, 13:30 »
Jeg synes dette er usmakelig (med unntak av noen punkter, som Geordie påpeker). Det har vært jobbet med dette siden 2017 og nå ser man plutselig sitt snitt til å utnytte hele corona-situasjonen for å få dette gjennom, i det man prøver å fremstille det som at hele ligasystemet er avhengig av dette og at disse klubbene gjør alle en tjeneste. Men det skinner vel ganske greit gjennom at intensjonen er å styrke egen makt og kontroll, mer enn veldedighet.

navimer

  • Supersub
  • ***
  • Innlegg: 253
    • Vis profil
Sv: "Project Big picture"
« Svar #3 på: 13. Okt. 2020, 15:39 »
Virker som amerikansk eierskap i Liverpool og Manchester United har ført til at de arbeider for en type organisering som de har i amerikansk idrett med Franchise-eierskap.

Kanskje de sitter med en våt drøm om at toppklubber skal ha sin egen liga uten opprykk og nedrykk slik som NFL uten at noen kan konkurrere de ut? Var jo mye en slik organisering de ønsket med den såkalte "Europeiske Superligaen"...  håper virkelig de klarer å stoppe en slik utvikling, for klubber som Newcastle har ALT å tape på dette

Alan

  • Benkvarmer
  • **
  • Innlegg: 83
    • Vis profil
Sv: "Project Big picture"
« Svar #4 på: 14. Okt. 2020, 13:40 »
Hvordan skal de få gjennom Project Big Picture?

"FA chairman Greg Clarke was involved in initial talks about Project Big Picture but withdrew after he said the main aim of the proposals "became concentration of power and wealth in the hands of a few clubs".

Mr Clarke said that a breakaway league was mooted as a possible threat to gain support for the plans, which have been driven by Manchester United and Liverpool, alongside the chairman of the football league, Rick Parry."


https://news.sky.com/story/top-premier-league-clubs-threaten-to-break-away-unless-radical-changes-to-english-football-are-backed-12103649

Det er visstnok et møte i dag hvor representanter for alle klubbene i PL deltar. I EFL er man mer positivt innstilt.

Og en liten avsporing:
Det har vært påstander om at opp til flere klubber har hatt innvendinger mot oppkjøpet av Newcastle, med Liverpool og Tottenham blant dem. Richard Master har kategorisk avfeid disse påstandene/at det har påvirket prosessen, men med de siste dagers avsløringer er jeg ikke overrasket om det kan være en sammenheng. Det er jo åpenbart at toppklubbene ikke uten videre ønsker økt konkurranse velkommen. Men her ser vi tydelig at de aktivt jobber for å befeste sin egen posisjon og hvilke midler de er villige til å ta i bruk for å forhindre økt konkurranse.

Geordie

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3011
  • Love it!
    • Vis profil
Sv: "Project Big picture"
« Svar #5 på: 14. Okt. 2020, 16:38 »
Hindre en fair konkurranse i PL, vil til slutt bite "top six" i rævva, da kvaliteten på liagen mest sannsynlig vil synke. Da vil de slite både med å hevde seg CL/Europa League, samt sponsorer og TV-selskaper vil etter hvert være mindre betalingsvillige. 

Går dette gjennom, så er det lite poeng å følge PL videre er nå min mening.

https://www.nufcblog.co.uk/2020/10/14/premier-league-clubs-make-decision-on-project-big-picture-in-emergency-meeting-the-times/

Ser det ut til at PL-klubbene har pælma forslaget i søpla, der det hører hjemme.

Det sagt, som jeg skreiv litt lenger opp, det er elementer i dette som er verdt å ta med videre. Som mer penger nedover i systemet, makspris på bortebilletter og kutte ligacupen.
« Siste redigering: 14. Okt. 2020, 16:58 av Geordie »
No fate but what you make

Fluffy

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3336
    • Vis profil
Sv: "Project Big picture"
« Svar #6 på: 14. Okt. 2020, 17:39 »
Nå ser jo dette ut som det ikke kommer til å bli noe av, men hadde det gjort det hadde jeg sluttet å følge fotball, uansett hvor mye nufc betyr. Diktatur i fotballen hadde det blitt. Hvorfor i alle dager skal Manu ha noe si om en klubb har lov til å få inn en eier fra Russland eller Kina? Helt sprøtt. Tar man bort det så er det en del gode poeng i prosjektet.

Anders

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 8356
  • 1892
    • Vis profil
Sv: "Project Big picture"
« Svar #7 på: 14. Okt. 2020, 23:17 »
Hvorfor er dere så positive til å skrote ligacupen?
Er jo realistisk sett den eneste muligheten vi har til å vinne noe under Ashley.
▒▓██ T █ O █ O █ N ██ A █ R █ M █ Y ██▓▒

Kristoffer

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 25712
    • Vis profil
Sv: "Project Big picture"
« Svar #8 på: 15. Okt. 2020, 07:49 »
Hadde kjapt vært kroken på døra for min del også dersom dette hadde blitt vedtatt. Sliter nok som det er med motivasjon med Ashley og Bruce i tospann.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Alan

  • Benkvarmer
  • **
  • Innlegg: 83
    • Vis profil
Sv: "Project Big picture"
« Svar #9 på: 15. Okt. 2020, 10:07 »
Hvorfor er dere så positive til å skrote ligacupen?
Er jo realistisk sett den eneste muligheten vi har til å vinne noe under Ashley.

Jeg har ikke reflektert så mye over det, men umiddelbart tenkte jeg at det kunne hatt noe for seg at lagene som deltar i Europa-turneringer kunne vært fritatt for deltakelse for å redusere noe av den totale belastningen som deltagelse i alle turneringer fører med seg. Det kunne bidratt til at engelske klubber hadde klart å hevde seg bedre i Europa (selv om jeg egentlig ikke ønsker at engelske klubber skal gjøre det bra i Europa). På den andre siden kan man argumentere for at dette ville ført til at det ikke er mye prestisje igjen i ligacupen. Ellers kan det også nevnes at de store lagene ofte benytter reservene i disse kampene likevel, slik at den reelle reduksjonen i belastningen ikke er så stor.

Som du ser har jeg ikke reflektert nok over dette til å helt klart støtte forslaget. Det kan jo også tenkes at dette er det første steget for å redusere antall kamper i hjemlig serie/cup, som igjen i fremtiden baner vei for en superliga e.l. Hvis dette bidrar til at utviklingen går i den retningen, er jeg i så fall negativ.

Kristoffer

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 25712
    • Vis profil
Sv: "Project Big picture"
« Svar #10 på: 15. Okt. 2020, 10:21 »
Tanken er vel også at det engelske landslaget og spillere i PL skal være bedre rustet til å gjøre gode mesterskap for sine landslag om sommeren.
I tillegg er det vel liten tvil om at ligacupen anses som en tøvturnering blant de bedre klubbene.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Geordie

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3011
  • Love it!
    • Vis profil
Sv: "Project Big picture"
« Svar #11 på: 15. Okt. 2020, 23:25 »
Tanken er vel også at det engelske landslaget og spillere i PL skal være bedre rustet til å gjøre gode mesterskap for sine landslag om sommeren.
I tillegg er det vel liten tvil om at ligacupen anses som en tøvturnering blant de bedre klubbene.

Sier meg enig i dette.
No fate but what you make

Anders

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 8356
  • 1892
    • Vis profil
Sv: "Project Big picture"
« Svar #12 på: 16. Okt. 2020, 21:15 »
Argumentene er såpass svake mener jeg, og er helt uenig 😅

Ser at det kan være den turneringen som betyr minst, men samtidig har City vunnet 5 av de siste 7 finalene.
Og er en turnering som kan bety mye penger inn på konto for de mindre klubbene i systemet, samt være en vei til et trofé for klubber som faller utenfor begrepet "topp 6".

Kampbelastningen er en godkjent årsak, men de klubbene som pleier å klage over dette, har 2,5 lag som kan konkurrere om alle trofeene.
Wenger pleide alltid å kjøre ungdommene i denne turneringen, og det pleide å gå bra med de.

▒▓██ T █ O █ O █ N ██ A █ R █ M █ Y ██▓▒