20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Nye eiere: Mohammed bin Salman og PIF  (Lest 42271 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

lefsen

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 813
    • Vis profil
Sv: Nye eiere: Mohammed bin Salman og PIF
« Svar #285 på: 14. Feb. 2022, 10:51 »
Sammenlikningen mellom Saudi og Covid-politikk i Europa er så ute at jeg har nesten ikke ord. No offense.

Ellers enig med det Andymag skriver. At Saudiene har et litt tilbaketrukket rolle i starten er vel ikke annet enn en rasjonell plan mtp reaksjonene som kom da de kjøpte klubben. Tilstedeværelsen deres kommer nok til å bli mye mer synlig etterhvert

oyvind

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2132
    • Vis profil
Sv: Nye eiere: Mohammed bin Salman og PIF
« Svar #286 på: 14. Feb. 2022, 11:19 »
Jamie Reuben og Staveley/Ghoudoussi har gjort mye riktig etter sin inntreden. Opptrådd slik eiere av en fotballklubb skal opptre etter mitt skjønn. Håper de fortsetter trenden med å bygge en veldrevet fotballklubb, være åpne mot fansen, støtte lokalmiljøet.

PIF har heldigvis holdt en relativt lav profil, bortsett fra turen til Saudi. Kommer nok mer derfra etter hvert, tiden får vise.

Saudi er et møkkaland, på lik linje med Emiratene og Qatar og fryktelig mange andre land i den samme regionen. De lever jo på mange måter i middelalderen fortsatt, med null respekt for bl.a. menneskerettigheter. Men å tre det moralske ansvaret for hvordan disse landene opptrer nedover hodet på fotballfans som tilfeldigvis heier på klubbene disse landene eier? Blir helt feil for meg.
Det sagt, kommer ikke til å hylle disse landene, drive med framsnakking, unnskylde de fordi de bidrar positivt i fotballklubben jeg heier på. Kommer aldri til å sette min fot i noen av disse landene.

Håper derimot at den økte oppmerksomheten disse landene nå får, gjør at forholdene der kan bedre seg.   

Godt skrevet! Helt enig.
For har du ikke hår mellom legger og lår, så har du en dått i ræva.

Andymag

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2642
    • Vis profil
Sv: Nye eiere: Mohammed bin Salman og PIF
« Svar #287 på: 15. Feb. 2022, 10:47 »
Jamie Reuben og Staveley/Ghoudoussi har gjort mye riktig etter sin inntreden. Opptrådd slik eiere av en fotballklubb skal opptre etter mitt skjønn. Håper de fortsetter trenden med å bygge en veldrevet fotballklubb, være åpne mot fansen, støtte lokalmiljøet.

PIF har heldigvis holdt en relativt lav profil, bortsett fra turen til Saudi. Kommer nok mer derfra etter hvert, tiden får vise.

Saudi er et møkkaland, på lik linje med Emiratene og Qatar og fryktelig mange andre land i den samme regionen. De lever jo på mange måter i middelalderen fortsatt, med null respekt for bl.a. menneskerettigheter. Men å tre det moralske ansvaret for hvordan disse landene opptrer nedover hodet på fotballfans som tilfeldigvis heier på klubbene disse landene eier? Blir helt feil for meg.
Det sagt, kommer ikke til å hylle disse landene, drive med framsnakking, unnskylde de fordi de bidrar positivt i fotballklubben jeg heier på. Kommer aldri til å sette min fot i noen av disse landene.

Håper derimot at den økte oppmerksomheten disse landene nå får, gjør at forholdene der kan bedre seg.   

Tror ingen her har prøvd å legge det moralske ansvaret på fansen. Som jeg skriver er det Premier League jeg har blitt mest skuffet over i denne saken.

Når det er sagt, så skriver du jo selv at du håper dette vil bringe oppmerksomhet til disse problemene. Da er det vel strengt tatt hos oss fans dette må starte eller? PL var selvfølgelig klar over disse problemene og ga blanke, så hvor mener du denne oppmerksomheten skal komme fra?

Personlig tror jeg allered det er for sent og har liten tro på at dette vil bidra til noen bedring der borte. Oppmerksomheten dette har skapt sålangt har jo i stor grad blitt positiv etterhvert. Som igjen var nettopp det Amnesty (med flere) advarte mot. Sportsvasking funker, rett og slett.
« Siste redigering: 15. Feb. 2022, 11:05 av Andymag »

oyvind

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2132
    • Vis profil
Sv: Nye eiere: Mohammed bin Salman og PIF
« Svar #288 på: 18. Feb. 2022, 19:56 »
Andymag: Synes ikke det må starte med vår fan base, det er overhode ikke vårt ansvar! Ser også du skriver det.

Jeg har overhode ingen intensjon å boikotte Newcastle United Football Club pga. Eiere. Jeg er nok ikke alene om det. Jo større Newcastle blir, jo større fan base, tror jeg. Ansvaret ligger langt over fansen av en klubb de har elsket i alle år.

Dette står jeg for 100 % og ville nok fått et tilsvar fra Justin Trudeau: "Swastika" eller "Emergencies Act".

Selvfølgelig satt på spissen fra min side ;)
« Siste redigering: 18. Feb. 2022, 20:16 av oyvind »
For har du ikke hår mellom legger og lår, så har du en dått i ræva.

lefsen

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 813
    • Vis profil
Sv: Nye eiere: Mohammed bin Salman og PIF
« Svar #289 på: 11. Mars 2022, 12:32 »

Kristoffer

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 25712
    • Vis profil
Sv: Nye eiere: Mohammed bin Salman og PIF
« Svar #290 på: 11. Mars 2022, 13:52 »
Jepp. Ubehagelig er vel mer beskrivende enn noe annet ord.

...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Geordie

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3011
  • Love it!
    • Vis profil
Sv: Nye eiere: Mohammed bin Salman og PIF
« Svar #291 på: 11. Mars 2022, 19:58 »
Er vel situasjonen i Yemen noe mer komplisert enn Ukraina - Russland, uten at jeg på noen som helst måte skal forsvare Saudi.
No fate but what you make

Fluffy

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3336
    • Vis profil
Sv: Nye eiere: Mohammed bin Salman og PIF
« Svar #292 på: 11. Mars 2022, 20:09 »
En krig britene også støtter så mange som har blod på hendene her. Sier så absolutt ikke at Saudi er noe bra, for det er det ikke.

oyvind

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2132
    • Vis profil
Sv: Nye eiere: Mohammed bin Salman og PIF
« Svar #293 på: 11. Mars 2022, 20:17 »
Er vel situasjonen i Yemen noe mer komplisert enn Ukraina - Russland, uten at jeg på noen som helst måte skal forsvare Saudi.

USA, Storbritannia, Frankrike og andre – støtter den Saudi-Arabia-ledede koalisjonen med våpen m.m.

https://www.fn.no/Konflikter/Asia/jemen

For har du ikke hår mellom legger og lår, så har du en dått i ræva.

Fluffy

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3336
    • Vis profil
Sv: Nye eiere: Mohammed bin Salman og PIF
« Svar #294 på: 11. Mars 2022, 20:29 »
So which Premier League owners are more culpable? The Saudis at Newcastle. For 7 years now, they have been fighting a war in Yemen that's as gruesome as the war in Ukraine, albeit that the world hardly cares.

Hele verdenssamfunnet bør jo skamme seg.

oyvind

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2132
    • Vis profil
Sv: Nye eiere: Mohammed bin Salman og PIF
« Svar #295 på: 11. Mars 2022, 20:30 »
Vet at mitt innlegg den 13.2. Ble feiltolket blant enkelte til at jeg sammenlignet SA med vestlige styresmakter. Ser selv i ettertid at det kan tolkes den vei. Det var overhode ikke min intensjon. Ber om en stor unnskyldning for det. Særlig til Andymag, Kristoffer og Lefsen som kommenterte.

Det jeg i hovedsak mente var at det bør rettes øyne, ikke bare til SA, men også til mange andre styresmakter i denne verden. Vi lever dessverre ikke i en perfekt verden, men noen er mye verre enn andre.
For har du ikke hår mellom legger og lår, så har du en dått i ræva.

oyvind

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2132
    • Vis profil
Sv: Nye eiere: Mohammed bin Salman og PIF
« Svar #296 på: 11. Mars 2022, 20:38 »
So which Premier League owners are more culpable? The Saudis at Newcastle. For 7 years now, they have been fighting a war in Yemen that's as gruesome as the war in Ukraine, albeit that the world hardly cares.

Hele verdenssamfunnet bør jo skamme seg.

Helt enig!
For har du ikke hår mellom legger og lår, så har du en dått i ræva.

lefsen

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 813
    • Vis profil
Sv: Nye eiere: Mohammed bin Salman og PIF
« Svar #297 på: 11. Mars 2022, 21:38 »
Ingen hard feelings, oyvind😎 Jeg er helt enig i at verdenssamfunnet har sviktet her og UK er definitivt ekstremt hypokritisk all den tid forholdet til Saudi er så tett. Jemen-krigen er mer kompleks fordi det er flere parter men det er ingen tvil om hvem som er hovedaktøren i konflikten og det er Saudiene. Og det er staten som eier oss, som man kan lese i tråden er distansen fra Abramovich til Putin litt større.

Men som jeg også har skrevet før, jeg er hyklersk selv for jeg følger klubben fortsatt og koser meg med fremgangen! Men samtidig hadde jeg ikke blitt særlig trist om vi hadde fått nye eiere selv om det ikke hadde gitt CL i 2025

Fluffy

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3336
    • Vis profil
Sv: Nye eiere: Mohammed bin Salman og PIF
« Svar #298 på: 11. Mars 2022, 23:55 »
Forstår godt hva du mener. Føler litt det samme med twitter folkene som lirer av seg Saudi prekener om hva den og den supporteren bør føle. Samme nautet logger sikkert av telefonen etter at meldingen er sendt, og bestiller en pizza og vender det andre kinnet til som de aller fleste gjør. Jeg vet ikke helt hva jeg skal si, men når store organisasjoner og folk med makt som faktisk kan utgjøre en forskjell ikke løfter en finger da blir det hele litt...tja meningsløst.

Andymag

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2642
    • Vis profil
Sv: Nye eiere: Mohammed bin Salman og PIF
« Svar #299 på: 12. Mars 2022, 15:44 »
Får virkelig håpe at dette er punktet hvor PL eller britiske styresmakter tar til vettet og innfører restriksjoner på hvem som får eie fotballklubber. Om det betyr at vi mister Saudi-pengene så får det bare være.

G. Neville har jo lenge ønsket en uavhengig regulator av toppfotballen i UK. Vanskelig å være uenig i det med alt man ser nå.