20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Nye eiere: Mohammed bin Salman og PIF  (Lest 27514 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

oyvind

• Midtbaneanker
    • Vis profil
Sv: Nye eiere: Mohammed bin Salman og PIF
« Svar #270 på: 20. Okt. 2021, 19:31 »
Tror dog de fleste eiere i PL ville blitt kastet "på hue og ræva" ut av ligaen om man skal se på de moralske og ærlige perspektivene/og satt regler iht. Inntjening av penger og hvor pengene egentlig kommer fra. PL tenker neppe så mye på dette, de er opptatt av å opprettholde sin posisjon i fotball verden. Det håper jeg de fleste kan enes om. PL har signert en ny tv avtale til over £ 5 Milliarder, topp 6 klubbene er i harnisk fordi de ikke kan få mer av denne pakka enn de andre klubbene i PL. Skulle ikke forundre meg om også her PL gir etter tilslutt.

Derimot, om FFP skulle fungert optimalt i PL, så burde det vært satt et tak på sponsor inntekter som i dag varierer ekstremt fra klubb til klubb. Konklusjonen hadde blitt at vi hadde fått en mye jevnere liga. Resultatet hadde blitt at vi hadde fått en masse flukt fra England som stor nasjon innenfor fotball, og noen andre hadde tatt over herredømme PL.

Jeg avventer dette med Sponsor inntekter frem til dette blir klart, men jeg tror det blir vanskelig å finne hjemmel for å nekte eiere å spytte inn penger via sponsor inntekter fra egne bedrifter. Juridisk sett så ser jeg på det som en svak sak, selv om 18 klubber nå har stemt for dette. Selvfølgelig skjelver disse klubbene. Om det skjer så vil uansett finans kontakter og forretningsforbindelser, slik som andre klubber har, føre til at det sprøytes langt mer penger inn i Newcastle enn pr. I dag.

For har du ikke hår mellom legger og lår, så har du en dått i ræva.

Tommyok

• Midtbaneanker
  • Nr 10
    • Vis profil
« Svar #271 på: 20. Okt. 2021, 20:10 »
Kommer vell inn ett statlig selskap fra Kina og spytter inn milliardene etter at olje måleren har vært ute av drift ett par minutter....

oyvind

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #272 på: 15. Des. 2021, 08:36 »
https://www.bbc.com/sport/football/59657255

Ingen bombe akkurat at forslaget ble forkastet.

Geordie

• Kaptein
  • Love it!
    • Vis profil
« Svar #273 på: 15. Des. 2021, 09:03 »
Godt nytt, og helt håpløst å skulle blokkere sponsoravtaler fra såkalte relaterte firmaer.

Det mest spennende er denne: The Premier League board will decide what is "fair market value".

Hvor rigid vil dette håndheves?
No fate but what you make

lefsen

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #274 på: 15. Des. 2021, 09:33 »
Tipper dette blir ny hovedsponsor. Umulig å sette markedsverdi:)

https://en.wikipedia.org/wiki/Neom

oyvind

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #275 på: 15. Des. 2021, 11:37 »
Godt nytt, og helt håpløst å skulle blokkere sponsoravtaler fra såkalte relaterte firmaer.

Det mest spennende er denne: The Premier League board will decide what is "fair market value".

Om Newcastle f. Eks. Ordner flere sponsor avtaler på til sammen £ 100 Mill. årlig, Man Utd klager dette inn til PL, PL viser til at Man Utd har rundt £ 200 mill. og at Newcastle sine avtaler er "Fair Marked Value".

Geordie

• Kaptein
  • Love it!
    • Vis profil
« Svar #276 på: 15. Des. 2021, 11:45 »

Om Newcastle f. Eks. Ordner flere sponsor avtaler på til sammen £ 100 Mill. årlig, Man Utd klager dette inn til PL, PL viser til at Man Utd har rundt £ 200 mill. og at Newcastle sine avtaler er "Fair Marked Value".

Tipper Man U da vil hevde at de er en langt større klubb, og at det er unaturlig for Newcastle å ha så store avtaler. Her blir det garantert bråk.

Geordie

• Kaptein
  • Love it!
    • Vis profil
« Svar #277 på: 07. Feb. 2022, 17:36 »
https://www.bbc.com/sport/football/60281161

Ser det ut til at Amanda og Co har funnet sin nye DOF. Virker å være en solid ansettelse.

Andymag

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #278 på: 07. Feb. 2022, 19:06 »
Det der var meget lovende lesning! Virker å ha gode kunnskaper når det kommer til utvikling av unge spillere, noe akademiet vårt sårt trenger!

oyvind

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #279 på: 13. Feb. 2022, 19:45 »
Hadde vært litt interessant å høre hva folket synes om den nye eier strukturen til nå?

I starten ble vi jo sendt direkte til helvette av "alle", men synes det har blitt stille den siste tiden. Dommeravgjørelsene som gikk i mot oss gang på gang i starten har nå blitt nyansert. Vi opplever ikke de samme brølere utført fra dommerpanel eller VAR.

I mitt syn synes jeg vi har har blitt en helt ny klubb. Gløden er tilbake for fult. Vi har Amanda Staveley/ Mehrdad Ghodoussi i forkant og Reuben Brothers i "bakgrunn", og PIF helt i det fjerne. Frontfigurene kommuniserer med fansen på en helt annen måte enn under Ashley. Virker som de er stolte av å eie Newcastle United og hva det innebærer. Penger spyttes inn alt fra små lokale bidrag til større ting. Newcastle som by vil fort også oppleve en stor oppsving de neste årene, ikke bare via fotballen.

Så kan man jo fortsatt diskutere PIF, men når man ser på hvordan Emmanuel Macron, Justin Trudeau, Italia, Østerrike, Australia bla. tar fra folk menneskerettigheter så kan man jo stille spørsmål, ikke bare til Østen. Store deler av verden trenger en skikkelig oppvask. Er ikke ment å lage en stor debatt, men vil bare frem til at menneskerettigheter er viktig.

Andymag

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #280 på: 14. Feb. 2022, 02:18 »
Skjønner ikke helt poenget ditt angående dommeravgjørelser og hva nytt eierskap skulle hatt å gjøre med det.

Dessverre viser vel alle dine følgende poenger hvor effektivt sportsvasking er. Sportsfans er lette å få med på laget, litt investeringer her og der og så har du dem (nekter ikke for at jeg selv tar meg i å bli revet med til tider naturligvis). Nettopp dette rettighetsorganisasjoner advarte mot. De visste at om salget gikk igjennom så ville det etterhvert bli godtatt, og vipps er nok en negativ standard satt.

Tror ikke vi skal være under noen illusjoner om at ikke Staveley, Ghoudoussi og resten driver med en meget gjennomtenkt PR-plan nå i starten. Ashley sto jo på tribunen med fansen i starten selv.

Vi må ikke være naive her. Dette er kyniske businessfolk dette også som jobber i lag med et grusomt regime som har som mål å drive PR for landet sitt.

PIF i bakgrunnen? Var vel akkurat på treningsleir i Saudi-Arabia... Helst ikke et sted jeg vil se klubben i mitt hjerte, om det ikke følger med noe forsøk på å ta opp noen viktige menneskesaker (innser her at dette er naivt fra min side selvfølgelig, men dog).

Om dette blir en sportslig suksess etterhvert vil det nok også dukke opp mer skal du se. En eventuell fronting av PIF i CL for eksempel vil være relativt "fremme".

At dette ville være bra for klubben og byen var vel aldri i tvil, og aldri poenget heller. Poenget var hva man er villig til å lukke øynene for for å få alt dette.

Sammenlikninger mellom Saudi og vestlige stater når det kommer til menneskerettigheter er i mine øyne helt bak mål.

Personlig må jeg si at det er gledelig med glød igjen rundt klubben, men jeg kjenner at det er en bismak her jeg ikke blir kvitt. Vil understreke at den først og fremst er rettet mot Premier League som institusjon og ikke klubben, men hadde jo håpet (og tror) at vi kunne fått den gløden tilbake med også litt mindre rike og grusomme eiere.

Men veldig godt det blir tatt opp! Viktig at oss fans ikke slutter å diskutere og tenke over dette!
« Siste redigering: 14. Feb. 2022, 10:56 av Andymag »

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #281 på: 14. Feb. 2022, 08:26 »
I det øyeblikket corona-restriksjoner innført blant verdens mest fungerende demokratier settes opp mot ondskapen i Saudi Arabia, så mister du meg altså.

...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

oyvind

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #282 på: 14. Feb. 2022, 09:53 »
I det øyeblikket corona-restriksjoner innført blant verdens mest fungerende demokratier settes opp mot ondskapen i Saudi Arabia, så mister du meg altså.

Jeg synes det er verdt og nevne at "Verdens mest fungerende demokratier" nå bøtelegger uvaksinerte. Bruker barn som sier de skal ringe politiet om de møter uvaksinerte i debattprogrammer. Tar fra folk foreldrerett fordi de er uvaksinerte, og truer med høye bøter (Opptil NOK 50 000,-) og førerkort beslag i 3 år om man demonstrerer (Convoy).

Nei, jeg sammenligner ikke disse landene med SA, men er mange land jeg mener er på feil vei om dagen.

Det er det jeg har å si om det.

Til Andymag:

Synes du tar opp mange viktige punkter, som er greit å ha i bakhode.

Synes etter overtagelsen at vi fikk mange håpløse dommer/Var avgjørelser i mot oss. Dette ble til og med klagd inn.

Glemte treningsleiren som jeg syntes kunne funnet en annen plass. Ellers synes jeg PIF har holdt seg i skyggen med kun 2 besøk av Yasir Al-Rumayyan på St. James Park.

Andymag

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #283 på: 14. Feb. 2022, 10:14 »

Jeg synes det er verdt og nevne at "Verdens mest fungerende demokratier" nå bøtelegger uvaksinerte. Bruker barn som sier de skal ringe politiet om de møter uvaksinerte i debattprogrammer. Tar fra folk foreldrerett fordi de er uvaksinerte, og truer med høye bøter (Opptil NOK 50 000,-) og førerkort beslag i 3 år om man demonstrerer (Convoy).

Nei, jeg sammenligner ikke disse landene med SA, men er mange land jeg mener er på feil vei om dagen.

Det er det jeg har å si om det.

Nå må du huske at rett til helse også inngår i menneskerettighetskonvensjonene, og at det i en pandemi ikke er rart om dette blir prioritert.

Men trenger vel ikke ta denne noe videre i et fotballforum  ;)
« Siste redigering: 14. Feb. 2022, 10:17 av Andymag »

Geordie

• Kaptein
  • Love it!
    • Vis profil
« Svar #284 på: 14. Feb. 2022, 10:27 »
Jamie Reuben og Staveley/Ghoudoussi har gjort mye riktig etter sin inntreden. Opptrådd slik eiere av en fotballklubb skal opptre etter mitt skjønn. Håper de fortsetter trenden med å bygge en veldrevet fotballklubb, være åpne mot fansen, støtte lokalmiljøet.

PIF har heldigvis holdt en relativt lav profil, bortsett fra turen til Saudi. Kommer nok mer derfra etter hvert, tiden får vise.

Saudi er et møkkaland, på lik linje med Emiratene og Qatar og fryktelig mange andre land i den samme regionen. De lever jo på mange måter i middelalderen fortsatt, med null respekt for bl.a. menneskerettigheter. Men å tre det moralske ansvaret for hvordan disse landene opptrer nedover hodet på fotballfans som tilfeldigvis heier på klubbene disse landene eier? Blir helt feil for meg.
Det sagt, kommer ikke til å hylle disse landene, drive med framsnakking, unnskylde de fordi de bidrar positivt i fotballklubben jeg heier på. Kommer aldri til å sette min fot i noen av disse landene.

Håper derimot at den økte oppmerksomheten disse landene nå får, gjør at forholdene der kan bedre seg.   
« Siste redigering: 14. Feb. 2022, 10:28 av Geordie »