20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Nye eiere: Mohammed bin Salman og PIF  (Lest 27514 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Andymag

• Kaptein
    • Vis profil
Sv: Nye eiere: Mohammed bin Salman og PIF
« Svar #240 på: 19. Okt. 2021, 10:34 »
Ser jo ikke veldig bra ut at vi og City er de to eneste som ikke stemmer for. Hadde vel foretrukket å ikke være i samme båt som den klubben.

Bra av de andre klubbene.

oyvind

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #241 på: 19. Okt. 2021, 10:56 »
Er mange sponsoravtaler man kan slette da i PL. Man Utd, City, Chelsa, Liverpool og Arsenal har vel flere de også.

Dobbeltmoralsk spør du meg.

Tror dog aldri dette vil gå i gjennom.
« Siste redigering: 19. Okt. 2021, 11:02 av oyvind »
For har du ikke hår mellom legger og lår, så har du en dått i ræva.

Andymag

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #242 på: 19. Okt. 2021, 11:03 »
Er mange sponsoravtaler man kan slette da i PL. Man Utd, City, Chelsa, Liverpool og Arsenal har vel flere de også.

Tror faktisk ikke akkurat dette gjelder så mange. De klubbene du nevner der (utenom City, som avsto fra å stemme) har vel ikke sponsorer fra firmaer med samme eier som dem? Jeg har ikke oversikt over alle sponsorer altså, men de ville vel ikke stemt for om det var tilfelle?

Uansett virker jo dette som en prinsippielt ryddig regel å ha?

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #243 på: 19. Okt. 2021, 11:13 »
Veldig grei regel ja, da det motsatte tilfellet er en ekstremt lite tilslørt måte å omgå et FFP-regelverk på.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

lefsen

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #244 på: 19. Okt. 2021, 12:12 »

Tror dog aldri dette vil gå i gjennom.

Her må du nok komme med noen eksempler, for det tror jeg ikke stemmer. Bortsett fra City da. Som sammen med PSG har holdt på med dette. Er jo en hovedårsak til at FFP har funket dårlig når noen klubber kan booste sine inntekter på falskt grunnlag.

Problemet til våre eiere er jo at få saudiske selskaper har noen særlig internasjonal reach bortsett fra Aramco. Jamført med f.eks Etihad og Qatar Airways. Så en sponsoravtale med et saudisk selskap vil uansett i all hovedsak måtte være rettet mot innenlandsmarked. Og da er det svært begrenset hvor stor den kan være.
« Siste redigering: 19. Okt. 2021, 12:16 av lefsen »

oyvind

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #245 på: 19. Okt. 2021, 13:00 »
Man Utd skrev tilbake i tid en avtale med Chevrolet til nærmere NOK 6 000 000 000,- Nå en ny avtale med TeamViewer til NOK 3 000 000 000,- over 4 år.  Mammoth sponsor til en sum av NOK 11 000 000 000,- over ti år.

Chelsea skrev en fin avtale med Nike til 10 000 000 000,- over 10 år. I tillegg får de ca. NOK 2 500 000 000,- av sin draktsponsor Three over 3 år.

Arsenal har sponsoravtale med Adidas på NOK 3 500 000 000,- over 5 år. Nesten NOK 3 000 000 000,- over 5 år Med Emirates. I tillegg en liten avtale med Visit Rewanda.

Her er bare eksempler. At eiere av PL klubber ikke har mindre eie poster/har kontakter innad i div. Bedrifter som sponser, for å få lukrative sponsoravtaler, har jeg liten tro på. Ingen fasit selvfølgelig, men dette er selskaper man kan kjøpe seg inn i på stock markedet.

Tror ikke dette går igjennom, men gjør det det, så finnes det andre måter å spytte inn penger på. Blir advokat mat.

lefsen

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #246 på: 19. Okt. 2021, 13:14 »
Det eneste du viser her er at klubber har sponsorer. Det vet vi. Skjønner ikke helt poenget?

Man Utd får den avtalen med Chevrolet fordi det er verdens største klubb med flest fans. At dette har skjedd fordi Glazers kjenner noen i GM-konsernet tror jeg deres eiere hadde tatt som et hån mot deres businessteft.

På sikt kommer naturligvis Newcastle til å bli attraktivt for store internasjonale selskaper men er jo ikke i nærheten av de lagene i dag
« Siste redigering: 19. Okt. 2021, 13:17 av lefsen »

Andymag

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #247 på: 19. Okt. 2021, 14:43 »
Man Utd skrev tilbake i tid en avtale med Chevrolet til nærmere NOK 6 000 000 000,- Nå en ny avtale med TeamViewer til NOK 3 000 000 000,- over 4 år.  Mammoth sponsor til en sum av NOK 11 000 000 000,- over ti år.

Chelsea skrev en fin avtale med Nike til 10 000 000 000,- over 10 år. I tillegg får de ca. NOK 2 500 000 000,- av sin draktsponsor Three over 3 år.

Arsenal har sponsoravtale med Adidas på NOK 3 500 000 000,- over 5 år. Nesten NOK 3 000 000 000,- over 5 år Med Emirates. I tillegg en liten avtale med Visit Rewanda.

Her er bare eksempler. At eiere av PL klubber ikke har mindre eie poster/har kontakter innad i div. Bedrifter som sponser, for å få lukrative sponsoravtaler, har jeg liten tro på. Ingen fasit selvfølgelig, men dette er selskaper man kan kjøpe seg inn i på stock markedet.

Tror ikke dette går igjennom, men gjør det det, så finnes det andre måter å spytte inn penger på. Blir advokat mat.

Ingen av disse eksemplene er relevante for denne problemstillingen. Som Lefsen påpeker er dette vanlige sponsoravtaler uten noen som helst bevis for interessekonflikter.

For de fleste eiere i PL vil det ikke gi mening en gang å eie OG sponse klubben. Kun noen få som Ashley som eide butikkjeder etc. ville fått tilbake på dette via reklame (samme som City gjengen og vår vil nå). De fleste andre eierne har vel ikke bygget opp sine formuer med en så konkret merkevare (tipper her), og da tar de heller sponsorinntekter fra andre.

Eneste dobbeltmoralismen jeg kan se er om vi plutselig skal være for dette etter å ha iritert oss grønne på all SportsDirect drittet som ble tapetsert på St.James' under Ashley.
« Siste redigering: 19. Okt. 2021, 14:51 av Andymag »

oyvind

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #248 på: 19. Okt. 2021, 15:08 »

Ingen av disse eksemplene er relevante for denne problemstillingen. Som Lefsen påpeker er dette vanlige sponsoravtaler uten noen som helst bevis for interessekonflikter.

For de fleste eiere i PL vil det ikke gi mening en gang å eie OG sponse klubben. Kun noen få som Ashley som eide butikkjeder etc. ville fått tilbake på dette via reklame (samme som City gjengen og vår vil nå). De fleste andre eierne har vel ikke bygget opp sine formuer med en så konkret merkevare (tipper her), og da tar de heller sponsorinntekter fra andre.

Eneste dobbeltmoralismen jeg kan se er om vi plutselig skal være for dette etter å ha iritert oss grønne på all SportsDirect drittet som ble tapetsert på St.James' under Ashley.

Deg om det. De siste 10 årene har vel vi fått ca. £ 200.000 Årlig for Sports Direct reklamen på St. James. Hadde vi fått £ 100 Mill. Årlig slik som Arsenal så hadde det vært noe helt annet. Newcastle har i dag ca. £ 12 Mill. Årlig i sponsor inntekter. Er vi virkelig 20-30 gangeren bak de større klubbene i PL??

Andymag

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #249 på: 19. Okt. 2021, 15:10 »
Det er prinsippet jeg snakker om. Jeg likte ikke at Ashley brukte klubben vår som en stor reklameplakat for seg selv og egen business, og det vil jeg heller ikke at de nye eierne skal gjøre.

Det er selvfølgelig helt legitimt å mene at dette er greit så lenge klubben får penger for det, men med den erfaringen vi har hatt tidligere tror jeg det er sunt for PL om dette ikke blir lov.

Og ja, vi er nok rundt 20-30 ganger bak Arsenal som internasjonalt merkenavn (og mye mer enn det sammenlignet med andre), en kjapp titt på følgere på sosiale medier alene viser det tydelig i mine øyne.

Hadde du vært businessmann hadde du vel ikke betalt typ 30 millioner pund for å sponse Newcastle under Ashley? Hvor mange Newcastle-kamper vises egentlig årlig utenfor Storbritannia og Norge?

En artig og viktig diskusjon å ta, men jeg ønsker ikke en eier som Ashley på noen annen fotballklubb, derfor er jeg meget positiv til en sånn regel.
« Siste redigering: 19. Okt. 2021, 15:21 av Andymag »

lefsen

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #250 på: 19. Okt. 2021, 15:46 »

Deg om det. De siste 10 årene har vel vi fått ca. £ 200.000 Årlig for Sports Direct reklamen på St. James. Hadde vi fått £ 100 Mill. Årlig slik som Arsenal så hadde det vært noe helt annet. Newcastle har i dag ca. £ 12 Mill. Årlig i sponsor inntekter. Er vi virkelig 20-30 gangeren bak de større klubbene i PL??

Ashley var en gniten businessmann som skulle tjene penger. Denne avtalen gagnet Sports Direct mer enn Newcaste (vil jeg anta). Det var tross alt derfor han tapetserte stadion. Det er et helt annet ball game enn det vi står ovenfor nå. Om saudiske selskaper skal sponse klubben er ikke det for å styrke egen merkevare men for å omgå FFP. De nye eierne har ingen planer om å tjene penger på dette, de vil finne raskeste vei til å gjøre klubben til en storklubb. Denne eventuelle regelendringen vil bli kunne bli et betydelig hinder for hvor fort det lar seg gjøre.

Fluffy

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #251 på: 19. Okt. 2021, 16:49 »
Nå har jeg ikke satt meg skikkelig inn i denne saken, og er forsåvidt enig at overdrevne sponsoravtaler er en uting, men jeg skjønner ikke helt at Manu skal få drive på akkurat som de vil fordi det er en større klubb og har mer fans. Det skal egentlig ikke ha noe å si. Hva er grensen for hva som ikke er lov her og hva er lov? Mulig jeg tolker dette helt feil, men er vel ingen som har lagt seg bort i Manu sine sponsoravtaler (som også er saudiske)?

oyvind

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #252 på: 19. Okt. 2021, 17:12 »
Topp 6 lagene har sponsorinntekter på mellom £ 100-300 Mill. Pr. Sesong, Newcastle, som sagt rundt £ 12 Mill.

Er disse lagene så opptatt av sponsorinntektene til Newcastle og FFP så kan man jo heller sette et maks tak på F. Eks. £ 50 Mill. i årlige sponsorinntekter. Da hadde pipa fått en annen lyd blant disse sutre lagene, garantert.

Det hadde virkelig vært FFP. Med et tak på £ 50 Mill. Så hadde fort City, Man Utd, Arsenal, Chelsea, Liverpool og Tottenham blitt på samme str. Som de andre klubbene.

Fluffy

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #253 på: 19. Okt. 2021, 17:17 »
Det er det jeg ikke forstår helt her. Hva er grensen? Skal der vere en grense? Er det helt i orden at Manu har ti ganger mer enn andre? Hvorfor er det lov? Er det greit for Wolves å ha sponsorinntekter fra Kina, all den tid eierne der har tette bånd langt opp i systemet. Er det greit for Abramovitch å ha russiske sponsorinntekter all den tid han har tette bånd til Putin? Må vere en klar linje her eller så er det jo helt bak mål..

oyvind

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #254 på: 19. Okt. 2021, 17:26 »
Det er det jeg ikke forstår helt her. Hva er grensen? Skal der vere en grense? Er det helt i orden at Manu har ti ganger mer enn andre? Hvorfor er det lov? Er det greit for Wolves å ha sponsorinntekter fra Kina, all den tid eierne der har tette bånd langt opp i systemet. Er det greit for Abramovitch å ha russiske sponsorinntekter all den tid han har tette bånd til Putin? Må vere en klar linje her eller så er det jo helt bak mål..

Så vidt jeg vet så finnes det ingen grense. City og PSG har blitt etterforsket i evigheter, uten noen form for dom Tror heller ikke det kommer. PSG med sine £ 550 Mill. i årlige sponsor inntekter.

Ikke bare Newcastle som har svinn på skogen, som du nevner.