20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Nye eiere: Mohammed bin Salman og PIF  (Lest 27511 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

lefsen

• Midtbaneanker
    • Vis profil
Sv: Nye eiere: Mohammed bin Salman og PIF
« Svar #195 på: 08. Okt. 2021, 09:51 »
Jeg har sagt mitt ang. Saudi Arabia. Ønsker ikke gå inn i noen diskusjon. Det får dere som vil gjøre.  ;)

Jeg har vært supporter av denne klubben i 28 år, jeg klarer å skille mellom klubben jeg elsker og eierne.

Full respekt for det. Jeg har fulgt klubben i 28 år selv, men å skille klubb fra eier synes jeg har aldri vært enkelt, føler det har vært et visst fokus på Mike Ashley de siste 14 årene:)

Ganske forstemmende fra en norsk ekspert på Saudi: https://www.idrettspolitikk.no/2021/10/08/debatt-newcastle-fansen-er-det-eneste-hapet/
« Siste redigering: 08. Okt. 2021, 10:05 av lefsen »

lgrinde

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #196 på: 08. Okt. 2021, 10:27 »
Det er vel berre å sjå på City og deira "eigar" MBZ, for å konkludera med at denne "sportsvasking-strategien" fungerar. Ser ingen kritiske røyster mot City lengre. Har vel heller aldri vore nokon spelara som har nekta gå til City pga. av eigarane... Lite med kritiske og flammende taler frå Wikestad og Thorsvedt i Tv2-studio om City-eigaren osv.

Eg har vel fulgt Newcastle frå 94, men etter 13 år med Ashley hadde eg nesten slutta følge med. No er eg tilbake for fullt, med ein viss bismak. Kjem til å fokusera på klubben og det sportslege, så får eg heller tole at folk kallar meg ein supportar utan moralske skrupler...

Ser begge sider sine argument og folk må få lov å gjere som dei vil.
« Siste redigering: 08. Okt. 2021, 11:27 av lgrinde »

oyvind

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #197 på: 08. Okt. 2021, 10:45 »
Jeg har sagt mitt ang. Saudi Arabia. Ønsker ikke gå inn i noen diskusjon. Det får dere som vil gjøre.  ;)

Jeg har vært supporter av denne klubben i 28 år, jeg klarer å skille mellom klubben jeg elsker og eierne.

Full respekt for det. Jeg har fulgt klubben i 28 år selv, men å skille klubb fra eier synes jeg har aldri vært enkelt, føler det har vært et visst fokus på Mike Ashley de siste 14 årene:)

Ganske forstemmende fra en norsk ekspert på Saudi: https://www.idrettspolitikk.no/2021/10/08/debatt-newcastle-fansen-er-det-eneste-hapet/

Hehe, jeg måtte bare lære meg å skille mellom klubb og eier etter noen år med Ashley, ellers så hadde jeg endt opp på Gaustad.
For har du ikke hår mellom legger og lår, så har du en dått i ræva.

AHN

• Benkvarmer
  • **
    • Vis profil
« Svar #198 på: 08. Okt. 2021, 11:49 »
Dette er et minefelt for supportere, skjønner godt at det oppstår uenighet og diskusjon. Jeg tror likevel det er flere sentrale poeng vi er enig om:
- Alle er glad for å være kvitt Ashley.
- Alle er glad for at det satses på klubben og byen.
- Alle synes Premier League burde stoppet oppkjøpet (også City) og hatt en bedre Owners and Directors test.
- Alle synes Saudi-Arabia er et forferdelig regime, og kjøper klubben med ett mål: Sportswashing.
- Alle skulle ønske klubben ble like rik, men at kjøperne ikke var like forferdelige som SA.

Det er derfor naturlig å være positiv til sportslig satsing, samtidig som man er negativ til de nye eierne. Jeg tror uenigheten oppstår fordi vi har forskjellig grense for hvor positiv man tillater seg å være. For noen er oppkjøpet i seg selv dråpen. Noen tillater seg å se nyansert på saken og være glad og skuffet på samme tid. Noen klarer/ønsker ikke fokusere på de negative aspektene ved oppkjøpet og kler seg opp i full Saudi kit. Her må vi bare erkjenne at folk er forskjellige, og ikke moralisere hverandre eller ha et mål om at alle skal være enige.

Jeg tenker på Bobby Robson sitt "What is a club in any case" og klamrer meg til håpet om at fotballen en dag blir renere og føres tilbake til fansen. Eiere kommer og går, forhåpentligvis raskere enn de siste 14 år med lidelse. I mellomtiden vil jeg klare å nyte at jeg (endelig!) er interessert i det som skjer rundt klubben igjen, samtidig som all eventuell sportslig suksess vil komme med en bismak.
« Siste redigering: 08. Okt. 2021, 11:53 av AHN »

nemo

• Supersub
    • Vis profil
« Svar #199 på: 08. Okt. 2021, 13:38 »
Velkommen tilbake, alle gamle forum deltagere  :)

Våknet opp nå nettopp og min første tanke var: "Newcastle United - Verdens rikeste klubb".  ??? ;D

Skjønner godt at det er flere som sitter med blandede følelser, men la oss håpe at kanskje dette oppkjøpet gir et bedre samarbeid mellom Saudi og vesten. At det legger mer press på Saudi, deres forhistoriske politikk og grums.

Håp:

- Bruce får fyken og blir erstattet.
-At vi får inn noen nye sponsoravtaler. (Ny stadium sponsor er i hvert fall ønskelig).
- At vi i løpet av det kommende januar/sommer vinduet svir av £ 200 Mill. på nye kjøp. Haaland for Euro 75 Mill. hadde vært drømmen.
- At klubben kommuniserer med fansen. Dette ble tatt godt i mot i går.

Kjøpte meg FM i går formiddag og skal bli gøy å prøve seg igjen.

Takk!
Er også endelig tilbake i forumet etter en laaang tid med dvale og lav interesse for å diskutere om Newcastle.

Gir også tommel opp for AHNs kommentar rett før min her.

Dypt inne er vi alle supportere av selve fotballklubben og så lenge vi klarer å skille mellom det å støtte klubben og politikken/ideologien til majoritetseieren i klubben så ser jeg ingen grunn til å skille lag med klubben i mitt hjerte.

Eriksen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #200 på: 08. Okt. 2021, 14:26 »
Veldig bra skrevet AHN. Blir forøvrig irritert av å være på twitter og ser alle Liverpool og United fans som sitter på sin høye hest å dømmer fansen for å være glad for et bytte. Tror mange hadde jublet nærmest uansett hvem som kom inn for Ashley. Det handler nødvendigvis ikke kun om at de nye eierne er søkk rike. I tillegg skriver flere av de at folk burde slutte å holde med klubben? Er vel lett for de å si slik som har vært i topp 6 nærmest hvert år siden PL ble til. Dersom de hadde hatt en eier som pisset på klubben og fansen mens laget deres var å finne på nedre halvdel i 14 år til det punktet at de mister interessen hadde nok mange av de vært ganske fornøyd selv. Det er mange der ute som ikke har peilibg på omfanget av hvor jævli disse 14 årene under Ashley var, og da burde de helst la være å uttale seg slik. "Nå er vi hvertfall kvitt han gamle engelskmannen som ikke brukte like mye penger som Qatar, så da driter vi i menneskerettigheter" er eksempler av kommentarer fra supportere av topplag der ute.. Lett å si når du har levd med gode forventninger til hver sesong og hvert overgangsvindu gjennom hele din levetid.
"If Newcastle finish in the bottom three, they will get relegated."

- Michael Owen

OlavE

• Flaskebærer
  • *
    • Vis profil
« Svar #201 på: 08. Okt. 2021, 14:37 »
Veldig bra skrevet AHN. Blir forøvrig irritert av å være på twitter og ser alle Liverpool og United fans som sitter på sin høye hest å dømmer fansen for å være glad for et bytte. Tror mange hadde jublet nærmest uansett hvem som kom inn for Ashley. Det handler nødvendigvis ikke kun om at de nye eierne er søkk rike. I tillegg skriver flere av de at folk burde slutte å holde med klubben? Er vel lett for de å si slik som har vært i topp 6 nærmest hvert år siden PL ble til. Dersom de hadde hatt en eier som pisset på klubben og fansen mens laget deres var å finne på nedre halvdel i 14 år til det punktet at de mister interessen hadde nok mange av de vært ganske fornøyd selv. Det er mange der ute som ikke har peilibg på omfanget av hvor jævli disse 14 årene under Ashley var, og da burde de helst la være å uttale seg slik. "Nå er vi hvertfall kvitt han gamle engelskmannen som ikke brukte like mye penger som Qatar, så da driter vi i menneskerettigheter" er eksempler av kommentarer fra supportere av topplag der ute.. Lett å si når du har levd med gode forventninger til hver sesong og hvert overgangsvindu gjennom hele din levetid.

Det er meget god grunn til å være fornøyd med at Ashley forsvinner, men samtidig må det gå an å skille snørr og bart i debatten, og opptre på en nyansert måte.

- Supporterne bør evne å kritisere om de nye eierne forsøker å drive sportsvasking gjennom Newcastle.
- Man bør prøve å unngå og relativisere og bruke whataboutism over en lav sko. Det finnes andre tvilsomme eiere i fotballen også, men det er ganske mange gradsforskjeller mellom en litt tvilsom forretningsmann og et av de mest råtne regimene på planetene.
- Når pengene begynner å renne inn, bør det gå an å stille spørsmålstegn ved visse deler av pengebruken og ikke ukritisk hylle alle kjøp og enorme lønninger som renner ut. Husker f.eks Citys kjøp av typer som Robinho og Adebayor. Helt åpenbart spillere som utelukkende var ute etter pengene og hadde minimal motivasjon for yte mye i klubben over flere år.
- Og ingen NUFC-supportere bør støtte eierne og SA-regimet direkte gjennom bruk av f.eks flagg, bannere, etc.
« Siste redigering: 08. Okt. 2021, 14:40 av OlavE »

Andymag

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #202 på: 08. Okt. 2021, 14:44 »
Amen OlavE.

Uansett hvor mye vi kritiserer andre klubber nå, så klarer jeg ikke å se at det finnes noen eiere i fotballen i dag som er verre en våre fra et moralsk perspektiv. Det sier en god del, for som flere påpeker, det er ikke snille gutter i de andre klubbene heller, men våre er desidert værst.

Så jeg tror vi skal være uhyre forsiktige med sånn whataboutism, for den leken taper vi fort ti av ti ganger nå.

Mannen som nå sitter med den største makten i vår kjære klubb var mest sannsynlig mannen som beordret drapet på en journalist. Det klarer jeg egentlig ikke å få huet mitt rundt helt...

OlavE

• Flaskebærer
  • *
    • Vis profil
« Svar #203 på: 08. Okt. 2021, 14:56 »
Amen OlavE.

Uansett hvor mye vi kritiserer andre klubber nå, så klarer jeg ikke å se at det finnes noen eiere i fotballen i dag som er verre en våre fra et moralsk perspektiv. Det sier en god del, for som flere påpeker, det er ikke snille gutter i de andre klubbene heller, men våre er desidert værst.

Så jeg tror vi skal være uhyre forsiktige med sånn whataboutism, for den leken taper vi fort ti av ti ganger nå.

Mannen som nå sitter med den største makten i vår kjære klubb var mest sannsynlig mannen som beordret drapet på en journalist. Det klarer jeg egentlig ikke å få huet mitt rundt helt...

Det skal også bli interessant å se hva som skjer i de kommende transfervinduer, og hva "tonen" blant supporterne blir om det ikke helt står til forvetningene. Hva om den nye ledelsen bestemmer seg for å bygge opp over litt tid, og kjøpene i første omgang blir av typer som Bissouma, Ivan Toney, James Tarkowski og et par spennende unggutter? Blir dette nok for folk som har ventet på langt større navn?

Eriksen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #204 på: 08. Okt. 2021, 15:04 »

Det er meget god grunn til å være fornøyd med at Ashley forsvinner, men samtidig må det gå an å skille snørr og bart i debatten, og opptre på en nyansert måte.

- Supporterne bør evne å kritisere om de nye eierne forsøker å drive sportsvasking gjennom Newcastle.
- Man bør prøve å unngå og relativisere og bruke whataboutism over en lav sko. Det finnes andre tvilsomme eiere i fotballen også, men det er ganske mange gradsforskjeller mellom en litt tvilsom forretningsmann og et av de mest råtne regimene på planetene.
- Når pengene begynner å renne inn, bør det gå an å stille spørsmålstegn ved visse deler av pengebruken og ikke ukritisk hylle alle kjøp og enorme lønninger som renner ut. Husker f.eks Citys kjøp av typer som Robinho og Adebayor. Helt åpenbart spillere som utelukkende var ute etter pengene og hadde minimal motivasjon for yte mye i klubben over flere år.
- Og ingen NUFC-supportere bør støtte eierne og SA-regimet direkte gjennom bruk av f.eks flagg, bannere, etc.

Er helt enig i alt du skriver, og det med flagg skriver jeg om lengre oppe her selv. Og jeg håper også virkelig at vi ikke handler spillere som kun kommer for penger fra starten av. Mange snakker om at vi må følge modellen til City og bygge sten for sten, men de gjorde noen svært dårlige kjøp helt i starten.

Jeg snakker mer om kommentarer som bagatelliserer Mike Ashley sin tid i Newcastle uten kunnskaper om noe som helst og mener at det er umoralsk å fortsette å følge klubben sin. Jeg har holdt ut med 14 år med elendighet. Det er selvsagt normalt uansett hvem du holder med å synes dette er trist, men at medgangssupportere krever at vi skal slutte å følge klubben vår på grunn av eieren. Jeg sluttet ikke å holde med Newcastle under Mike Ashley, selv om jeg mistet interessen for ikke bare Newcastle men også fotball generelt. Da slutter jeg ikke nå heller. Det kan ikke noen som er vandt med sportslige resultater og store ambisjoner hver eneste sesong fortelle meg at jeg skal gjøre.
« Siste redigering: 08. Okt. 2021, 16:25 av Eriksen »

- Michael Owen

oyvind

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #205 på: 08. Okt. 2021, 16:28 »
Staveley's words https://www.thetimes.co.uk/article/newcastle-takeover-sportswashing-isnt-buying-a-club-in-relegation-zone-says-amanda-staveley-w0znjjtkg

When some of those violations are against women, how does a British woman get past that to work with the Saudis in the first place?

“I get the question a lot,” she said. “Well I’m a woman running a football club, which is a pretty brave thing to do for a supposedly misogynistic society. I just wouldn’t be in the job if that was the case.

“I’ve had so much support from the PIF. You can’t imagine the fight we’ve had to get to here today. I’m just really honoured and proud to work with them.”

Is this not simply sportwashing? “Absolutely not,” she said. “If that was the intention we would have bought a major franchise in the US; not a football club currently sitting in the relegation zone in the Premier League. This is about business investment and doing something special with a fantastic football club with the best fans in the world.”
For har du ikke hår mellom legger og lår, så har du en dått i ræva.

Tommyok

• Midtbaneanker
  • Nr 10
    • Vis profil
« Svar #206 på: 08. Okt. 2021, 17:07 »
Dette er et minefelt for supportere, skjønner godt at det oppstår uenighet og diskusjon. Jeg tror likevel det er flere sentrale poeng vi er enig om:
- Alle er glad for å være kvitt Ashley.
- Alle er glad for at det satses på klubben og byen.
- Alle synes Premier League burde stoppet oppkjøpet (også City) og hatt en bedre Owners and Directors test.
- Alle synes Saudi-Arabia er et forferdelig regime, og kjøper klubben med ett mål: Sportswashing.
- Alle skulle ønske klubben ble like rik, men at kjøperne ikke var like forferdelige som SA.

Det er derfor naturlig å være positiv til sportslig satsing, samtidig som man er negativ til de nye eierne. Jeg tror uenigheten oppstår fordi vi har forskjellig grense for hvor positiv man tillater seg å være. For noen er oppkjøpet i seg selv dråpen. Noen tillater seg å se nyansert på saken og være glad og skuffet på samme tid. Noen klarer/ønsker ikke fokusere på de negative aspektene ved oppkjøpet og kler seg opp i full Saudi kit. Her må vi bare erkjenne at folk er forskjellige, og ikke moralisere hverandre eller ha et mål om at alle skal være enige.

Jeg tenker på Bobby Robson sitt "What is a club in any case" og klamrer meg til håpet om at fotballen en dag blir renere og føres tilbake til fansen. Eiere kommer og går, forhåpentligvis raskere enn de siste 14 år med lidelse. I mellomtiden vil jeg klare å nyte at jeg (endelig!) er interessert i det som skjer rundt klubben igjen, samtidig som all eventuell sportslig suksess vil komme med en bismak.

Kunne ikke vært mer enig:)

Fluffy

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #207 på: 08. Okt. 2021, 17:15 »
Hadde kritikken vert like stor om de nye eierne hadde lagt seg på en litt mer moderat satsing? La oss si omtrent det samme som Ashley? Virker av og til som det er suksessen som blir kritisert.

Har ikke noe ønske om store navn, og dyre spillere til klubben. Vil bare at det satses som en normal PL klubb, akademi, speidernettverk og sponsorinnteker. Alt egentlig som Ashley har totalt visket bort.

Andymag

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #208 på: 08. Okt. 2021, 17:21 »
Is this not simply sportwashing? “Absolutely not,” she said. “If that was the intention we would have bought a major franchise in the US; not a football club currently sitting in the relegation zone in the Premier League. This is about business investment and doing something special with a fantastic football club with the best fans in the world.”

For noe forbanna tull. PL har millarder av fans verden over. Ingenting i USA har det nedslagsfeltet. I amerikansk idrett er du heller ikke garantert suksess om du pumper inn nok penger med alle lønningsreglene de har.

Slike forhåndsinnøvde svar får bare dette til å se verre og verre ut. Noen som virkelig tror på hun Staveley? Hun brukte visst 30 min på å bli forelsket i klubben og byen. Spar meg.
« Siste redigering: 08. Okt. 2021, 17:24 av Andymag »

Eriksen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #209 på: 08. Okt. 2021, 18:57 »
Hadde kritikken vert like stor om de nye eierne hadde lagt seg på en litt mer moderat satsing? La oss si omtrent det samme som Ashley? Virker av og til som det er suksessen som blir kritisert.

Har ikke noe ønske om store navn, og dyre spillere til klubben. Vil bare at det satses som en normal PL klubb, akademi, speidernettverk og sponsorinnteker. Alt egentlig som Ashley har totalt visket bort.

De fleste er ikke engang klar over hvem som eier Sheffield United.

- Michael Owen