20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Nye eiere: Mohammed bin Salman og PIF  (Lest 42300 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Milford

  • Supersub
  • ***
  • Innlegg: 243
  • Motgangssupporter
    • Vis profil
    • danielmilford.no
Sv: Nye eiere: Mohammed bin Salman og PIF
« Svar #90 på: 27. April 2020, 10:12 »
I utgangspunktet er det en besnærende tanke å bare se bort fra eierskapet. "Klubben for meg er det som skjer på matta, ikke hvem som sitter med pengene." Men hvor tette skott vil det bli mellom idretten og politikken her?

La oss som eksempel si at Newcastles speidere snuser på en åpent homofil klassespiller. Vil de arabiske eierne motsette seg kjøpet? Eller behøver de engang det? Vil ryggmargsrefleksen hos de som styrer spillerlogistikken være å droppe slike spillere av radaren for å unngå hele problemstillingen?

Konsekvensen av dette eierskapet kan fort bli feigt lederskap. Tiden vil vise.

Hughie

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1937
    • Vis profil
Sv: Nye eiere: Mohammed bin Salman og PIF
« Svar #91 på: 27. April 2020, 11:17 »
Du har valgt tre kunstige uttømmende handlingsalternativ og sier at 97% åpent støtter en morder over Ashley, at medsupportere presses til å stilne kritikken av det nye eierskapet, og at saudiene skjermes for kritikk. Dette baserer du på ett spørsmål i en spørreundersøkelse, en poll og hva du leser i kriker og kroker på nettet. Dette har jeg behov for å nyansere, og jeg synes heller ikke at det er billig å kritisere den kildebruken.

Jeg mener at man kan si man støtter eierskiftet, men er kritisk til sider ved de saudiske eierne. Det er ikke gjensidig utelukkende slik jeg ser det.

Sitat
Er ikke det omtrent like logisk som å kalle seg motstander av en politisk kandidat man selv aktivt stemmer på, fordi man samtidig erkjenner at kandidaten ikke er perfekt?

Det virker som at din definisjon av en kritiker, er enhver som ikke er komfortable med alt Saudi-Arabia foretar seg politisk. Det er i så fall en veldig bred definisjon. Min definisjon er enhver som er imot at de kjøper opp Newcastle, fordi det tross alt er konteksten for hele diskusjonen.

Så din definisjon er konteksten til hele diskusjonen? Dette er i ferd med å bli en semantisk hengemyr, jeg er uenig i din definisjon og kontekst for å si det slik.

Eksempelet ditt er uansett en god illustrasjon. Jeg stemmer parti A, men er kritisk til deres håndtering av krise Y. Å ta dette til inntekt for støtte av håndteringen av krise Y er spesielt. Logisk må man nesten se på årsakssammenhengen i tillegg.

Man må gjerne stemme for å fjerne musikken til Michael Jackson fra radio eller slutte å støtte Newcastle. Jeg har forståelse for at det for enkelte er denne åskammen de skal dø på. Jeg synes imidlertid at det blir feil å tillegge andre meninger/handlinger de demonstrerbart ikke har ytret/utført, kritisere ting de alene ikke kan påvirke, eller på kunstig vis definere at kritikk ikke kan forekomme sammen med aksept.

Jeg har ikke konkludert med hvor jeg lander enda. Det er mulig dette er begynnelsen på slutten for Newcastle og meg, men det får tiden vise.

nufc4life

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 652
    • Vis profil
Sv: Nye eiere: Mohammed bin Salman og PIF
« Svar #92 på: 27. April 2020, 11:38 »
Hadde eier og klubbtilhørighet hatt sammenheng hadde jeg hoppa av for flere år siden. Sikkert mange av klubbene i sumpa som tar imot dere med åpne armer, som Brighton, Villa, Fulham og Sunderland. Jeg støtter spillerne som er på matta, og vil fortsette å gjøre det, uavhengig av sponsorer og sjeiker på tribunen. HWTL!!

Pontare

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1088
    • Vis profil
Sv: Nye eiere: Mohammed bin Salman og PIF
« Svar #93 på: 27. April 2020, 12:37 »
Jeg blir litt trist på dine veier når du bevist prøver å trykke andre ned for å fremme din egen sak. Små feigt, spesielt når man gjemme seg bak en skjerm og er anonym.
Jeg synes det er langt over streken å be andre fans slutte å engasjere seg mot oppkjøpet på dette forumet, det er ordbokdefinisjonen på å oppføre seg som en nyttig idiot. Når vi får så kontroversielle eiere så må det være stor takhøyde for å engasjere seg mot dem. Du hadde vel ikke reagert på en underskriftkampanje for å få Ashley ut av klubben?

PM for navn, tar gjerne en øl i anledning neste tv-sendte Newcastle-match.
« Siste redigering: 27. April 2020, 12:44 av Pontare »

Geordie

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3011
  • Love it!
    • Vis profil
Sv: Nye eiere: Mohammed bin Salman og PIF
« Svar #94 på: 27. April 2020, 13:26 »
I utgangspunktet er det en besnærende tanke å bare se bort fra eierskapet. "Klubben for meg er det som skjer på matta, ikke hvem som sitter med pengene." Men hvor tette skott vil det bli mellom idretten og politikken her?

La oss som eksempel si at Newcastles speidere snuser på en åpent homofil klassespiller. Vil de arabiske eierne motsette seg kjøpet? Eller behøver de engang det? Vil ryggmargsrefleksen hos de som styrer spillerlogistikken være å droppe slike spillere av radaren for å unngå hele problemstillingen?

Konsekvensen av dette eierskapet kan fort bli feigt lederskap. Tiden vil vise.

En liten "fun fact" er at Reuben-brødrene er jøder. Betyr tydeligvis ikke så mye for Saudi-folket, selv om jøder og muslimer sjelden er noen god mix.
No fate but what you make

Milford

  • Supersub
  • ***
  • Innlegg: 243
  • Motgangssupporter
    • Vis profil
    • danielmilford.no
Sv: Nye eiere: Mohammed bin Salman og PIF
« Svar #95 på: 27. April 2020, 13:29 »
Og en dame som frontfigur i Amanda! Kanskje Newcastle blir mangfoldighetens, likestillingens og toleransens høyborg?  ;D

Geordie

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3011
  • Love it!
    • Vis profil
Sv: Nye eiere: Mohammed bin Salman og PIF
« Svar #96 på: 27. April 2020, 13:34 »
Og en dame som frontfigur i Amanda! Kanskje Newcastle blir mangfoldighetens, likestillingens og toleransens høyborg?  ;D
Hehe, tviler. Tipper de fleste ser gjennom fingrene med mye om det er penger, eller noe annet å tjene. Da er ikke politikk og religion så mye å bry seg med lenger.
« Siste redigering: 27. April 2020, 13:41 av Geordie »
No fate but what you make

lefsen

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 813
    • Vis profil
Sv: Nye eiere: Mohammed bin Salman og PIF
« Svar #97 på: 27. April 2020, 13:38 »
Sikkert mange av klubbene i sumpa som tar imot dere med åpne armer, som Brighton, Villa, Fulham og Sunderland. Jeg støtter spillerne som er på matta, og vil fortsette å gjøre det, uavhengig av sponsorer og sjeiker på tribunen. HWTL!!

Sånne må stikk irriterer meg. Som om det er alternativ å bytte klubb! Samtidig får du liksom vist at du er mer lojal enn alle som sitter på gjerdet. Du har tatt ditt valg, flott, full respekt. Det holder å melde det.

TooN

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3679
    • Vis profil
Sv: Nye eiere: Mohammed bin Salman og PIF
« Svar #98 på: 27. April 2020, 14:52 »
Sikkert mange av klubbene i sumpa som tar imot dere med åpne armer, som Brighton, Villa, Fulham og Sunderland. Jeg støtter spillerne som er på matta, og vil fortsette å gjøre det, uavhengig av sponsorer og sjeiker på tribunen. HWTL!!

Sånne må stikk irriterer meg. Som om det er alternativ å bytte klubb! Samtidig får du liksom vist at du er mer lojal enn alle som sitter på gjerdet. Du har tatt ditt valg, flott, full respekt. Det holder å melde det.

Her syns jeg du hårsår😎 er jo ingen som tvinger noen til å forlate klubben vår. Jeg kjenner jeg blir provosert av at folk tenker på å kutte med Newcastle. Man kutter ikke med fotballklubb, unger eller blod. Uansett. Dette er forhold man har livet ut.
« Siste redigering: 27. April 2020, 14:55 av TooN »

OlavDM

  • Flaskebærer
  • *
  • Innlegg: 27
    • Vis profil
Sv: Nye eiere: Mohammed bin Salman og PIF
« Svar #99 på: 27. April 2020, 15:07 »
Jeg mener at man kan si man støtter eierskiftet, men er kritisk til sider ved de saudiske eierne. Det er ikke gjensidig utelukkende slik jeg ser det.

Noe jeg har medgitt i tydelige ordelag i nesten alle innleggene mine, også det du her responderer på, så å gjenta dette fremstår litt stråmannaktig.

Sitat
Så din definisjon er konteksten til hele diskusjonen? Dette er i ferd med å bli en semantisk hengemyr, jeg er uenig i din definisjon og kontekst for å si det slik.

Men Hughie... uenigheten her dreier seg ikke om man er for eller imot Kashoggi-drapet  - vi er alle enige der - men om man støtter Saudi-Arabias eierskap i klubben eller ikke. Dét er hva hele diskusjonen går ut på! Da er det vel heller ikke så rart om man forholder seg til nettopp det? 

Faller man på den saudi-kritiske siden av en slik skillelinje om man stiller seg positiv til at de tar over klubben? Åpenlyst ikke.

Det er tilsynelatende mange Newcastle-supportere som støtter et eierskap de er imot og er imot et eierskap de støtter. Det er selvsagt deres valg, men for meg blir det en øvelse i mental gymnastikk.

lefsen

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 813
    • Vis profil
Sv: Nye eiere: Mohammed bin Salman og PIF
« Svar #100 på: 27. April 2020, 16:09 »
Sikkert mange av klubbene i sumpa som tar imot dere med åpne armer, som Brighton, Villa, Fulham og Sunderland. Jeg støtter spillerne som er på matta, og vil fortsette å gjøre det, uavhengig av sponsorer og sjeiker på tribunen. HWTL!!

Sånne må stikk irriterer meg. Som om det er alternativ å bytte klubb! Samtidig får du liksom vist at du er mer lojal enn alle som sitter på gjerdet. Du har tatt ditt valg, flott, full respekt. Det holder å melde det.

Her syns jeg du hårsår😎 er jo ingen som tvinger noen til å forlate klubben vår. Jeg kjenner jeg blir provosert av at folk tenker på å kutte med Newcastle. Man kutter ikke med fotballklubb, unger eller blod. Uansett. Dette er forhold man har livet ut.

Men allikevel blir du provosert. Haha. Hvorfor i all verden? Jeg har holdt med denne klubben siden 1995, om det nå er slutt (som jeg ikke vet om det er, snakker generelt), hvem er noen til å si om det er rett eller galt? Det er vel helt åpenbart at alle valg bør respekteres. Blir overhodet ikke støtt av folk som fortsatt vil støtte klubben og nyte suksessen som sikkert kommer!
« Siste redigering: 27. April 2020, 17:05 av lefsen »

Hughie

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1937
    • Vis profil
Sv: Nye eiere: Mohammed bin Salman og PIF
« Svar #101 på: 27. April 2020, 16:28 »
Jeg mener at man kan si man støtter eierskiftet, men er kritisk til sider ved de saudiske eierne. Det er ikke gjensidig utelukkende slik jeg ser det.

Noe jeg har medgitt i tydelige ordelag i nesten alle innleggene mine, også det du her responderer på, så å gjenta dette fremstår litt stråmannaktig.

At *noen* av de 97 prosentene har gitt uttrykk for visse motforestillinger, endrer ikke faktumet at *ingen* av de 97 prosentene hadde tilstrekkelige motforestillinger til å gjøre annet enn å stemme FOR det nye eierskapet. Da lander man jo helhetlig sett på den pro-saudiske siden!

Det er ikke en stråmann når du tar to steg tilbake og igjen ensretter positiv innstilling til nytt eierskap med helhetlig støtte for pro-saudisk side. Jeg mener at mitt og ditt sitat over ikke er forenlige med hverandre.

Men Hughie... uenigheten her dreier seg ikke om man er for eller imot Kashoggi-drapet  - vi er alle enige der - men om man støtter Saudi-Arabias eierskap i klubben eller ikke. Dét er hva hele diskusjonen går ut på! Da er det vel heller ikke så rart om man forholder seg til nettopp det?

Jeg vet at du snakker til meg OlavDM. Diskusjonen i tråden er slik jeg forstår det om hvordan man forholder seg til de nye eierne MBS/PIF. Du har konstruert et kunstig premiss om at kritikk kun kan eksistere hånd i hånd med helhetlig motstand. Støtte med motforestilling eksisterer ikke, kun helhetlig pro-saudi. Så trekker du frem noen kilder og håndplukker det som passer i narrativet ditt for å presentere en slags sannhet om at 97% ubetinget hyller "en morder over Ashley". Det mener jeg er unyansert og du serverer i beste fall en halv sannhet slik jeg ser det.

Faller man på den saudi-kritiske siden av en slik skillelinje om man stiller seg positiv til at de tar over klubben? Åpenlyst ikke.

Det er tilsynelatende mange Newcastle-supportere som støtter et eierskap de er imot og er imot et eierskap de støtter. Det er selvsagt deres valg, men for meg blir det en øvelse i mental gymnastikk.

Her har vi igjen din katolske tolkning av kritikk som et synonym av absolutt motstand. Hvorfor er total motstand og kritikk det samme? Den siste setningen skjønner jeg at du sliter med, for den er konstruert i ditt eget hode med ditt pussige premiss hvor gråtoner ikke kan eksistere. Dersom man kun kan velge A eller B, uten form for kvalitativ nyanse så blir det fort vrient. Hadde dette vært en avstemning, eller hadde vi hatt en reell påvirkningskraft så synes jeg kanskje årsakssammenhengen din hadde vært mer tydelig, presentasjonen til tross.

For andre er det forenlig å støtte et eierskifte samtidig som man er kritiske til at det er nettopp disse som blir den nye eieren. Det har til og med et navn, elsk/hat. Det er ikke mye mental hjernegymnastikk bak dette for ikke-fundamentalister. Så får man se hvordan dette arter seg etter hvert.

Jeg føler jeg har sagt mitt. Jeg skjønner jo hvor du vil hen, og er ikke helt uenig med deg. Jeg er bare uenig i presentasjonen/premisset og respekterer at andre er uenige med både meg og deg. Jeg tar et blad fra boken til Pontare og spanderer en øl om det skulle passe seg en gang, så tenker jeg at vi nok ikke er så langt unna hverandre som det kan virke.

OlavDM

  • Flaskebærer
  • *
  • Innlegg: 27
    • Vis profil
Sv: Nye eiere: Mohammed bin Salman og PIF
« Svar #102 på: 27. April 2020, 17:00 »
Summa summarum er det en vesensforskjell mellom å si seg positiv og si seg negativ til saudisk eierskap. Det er også hva jeg legger i hvor man lander «helhetlig sett» (ikke at man støtter Saudi-Arabia helhetlig, som er en stråmann jeg tydeligvis må bortfeie i alle mine innlegg).

Du snakker om gråsoner, som jeg på ingen måter avviser, men problemet er at du prøver å røyklegge den nevnte differansen.

Du sier at jeg anklager de 97 prosent for å «ubetinget hylle» mordere. Det er grovt misvisende. Jeg har sagt at de 97 prosentene har preferanser for en morder over Ashley som eier av Newcastle United, et urokkelig faktum. De 97 prosentene er jo nettopp kjennetegnet som gruppe av å ha stemt i favør av det nye eierskapet.

Videre gjør du *igjen* et nummer av at man kan ha motforestillinger til et eierskap man støtter. Jeg har sagt til det kjedsommelige at fansen har motforestillinger - men at disse ikke er *tilstrekkelige* for å være imot eierskapet, eller at man *til tross* for disse fortsatt støtter eierskapet.

Man er ikke mye kritisk til at saudierne eier klubben om man er i favør dette - der er jeg helt katolsk, ja. Om noen vil kalle seg motstander av saudisk eierskap samtidig som de støtter saudisk eierskap, så vær så god, men beklager om det får meg til å stusse litt.
« Siste redigering: 27. April 2020, 17:23 av OlavDM »

Hughie

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1937
    • Vis profil
Sv: Nye eiere: Mohammed bin Salman og PIF
« Svar #103 på: 27. April 2020, 17:40 »
Det forundrer meg hvor mye du vil piske denne hesten. Ditt urokkelig faktum er en halv sannhet i din kunstige avgrensning basert på en spørreundersøkelse med et gitt premiss. Jeg er som sagt uenig i dine betraktninger og særlig presentasjon av dem. Det får du bare tolerere, eller ikke. At du stusser over dette får så være, jeg har påpekt det jeg vil om saken.

Du må åpenbart misforstå med vilje når det gjelder det ekkokammeret du kjører om støtte saudiske eierskap / motstander saudisk eierskap. Det er den virkelige stråmannen som du bare ikke klarer å gi slipp på.

Jeg vet hvor du står og er ferdig med disse kveruleringene.

Tommyok

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1538
  • Nr 10
    • Vis profil
Sv: Nye eiere: Mohammed bin Salman og PIF
« Svar #104 på: 27. April 2020, 17:54 »
Jeg blir litt trist på dine veier når du bevist prøver å trykke andre ned for å fremme din egen sak. Små feigt, spesielt når man gjemme seg bak en skjerm og er anonym.
Jeg synes det er langt over streken å be andre fans slutte å engasjere seg mot oppkjøpet på dette forumet, det er ordbokdefinisjonen på å oppføre seg som en nyttig idiot. Når vi får så kontroversielle eiere så må det være stor takhøyde for å engasjere seg mot dem. Du hadde vel ikke reagert på en underskriftkampanje for å få Ashley ut av klubben?

PM for navn, tar gjerne en øl i anledning neste tv-sendte Newcastle-match.

Ja forstår fullt ut hva du mener, men å bruke meg i 3. Person og samtidig kalle meg for nyttigidiot er faktisk ikke greit.
Jada takhøyde og alt det der, men vi bør prøve å holde oss ett lite hakk over kommentator feltet på vg.no hvertfall. Skal ta selvkritikk for alt som har rast ut av meg på dette forumet ikke heller altid har vært særlig gjennomtenkt i forhold til hvordan eventuell mottaker tolker det. Det er fort gjort å gå over streken når det ikke sitter en fysisk person foran.
Jeg er med på tv kamp når corona tidene er over, faktisk lenge siden jeg har vært på noe Newcastle pub treff..

Skal bare legge til at det ser ut til at det er flere som hadde hatt godt av en luftetur etter 6 uker isolasjons skader..
« Siste redigering: 27. April 2020, 17:59 av Tommyok »