20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Nye eiere: Mohammed bin Salman og PIF  (Lest 42811 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Anders

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 8356
  • 1892
    • Vis profil
Sv: Nye eiere: Mohammed bin Salman og PIF
« Svar #60 på: 26. April 2020, 01:02 »
Det er en interessant teori.

Og litt drøy, kanskje.

Tviler sterkt på at det er noe i den saken om et nytt konsortium har blitt enig om en avtale, av den enkle grunnen av at dealen med Staveley har kommet så langt som den har.
Kanskje er denne nyheten "gammel", at de var enige om en avtale før Staveley & Co ble sendt inn til PL. At Ashley foretrakk PIF/Staveley foran amerikanerne, av ukjente årsaker.
En ting er å bli enige om en pris, men er en annen ting å bli enige om å selge til en gitt kjøper.
▒▓██ T █ O █ O █ N ██ A █ R █ M █ Y ██▓▒

Romance

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2503
    • Vis profil
Sv: Nye eiere: Mohammed bin Salman og PIF
« Svar #61 på: 26. April 2020, 01:33 »
https://www.nufcblog.co.uk/2020/04/25/news-of-second-takeover-bid-to-buy-nufc-set-to-break-deal-verbally-agreed-luke-edwards/

Total avsporing, men burde ikke denne vært i den andre tråden? My point. Gleder meg til 1mai, skal gå i tog med plakat "slå trådene sammen! Det er der nyansene ligger!

Flåsete kommentar, i know. Men fortsatt.... har jo til nå vært vevelig tydelig hvem som kan "seile videre". No offence til deg Steppe :)
« Siste redigering: 26. April 2020, 01:38 av Romance »
The Woods Are Lovely
Dark and Deep,
But I Have Promisess To Keep,
And Miles To Go Before I Sleep...

OlavDM

  • Flaskebærer
  • *
  • Innlegg: 27
    • Vis profil
Sv: Nye eiere: Mohammed bin Salman og PIF
« Svar #62 på: 26. April 2020, 02:21 »
Etter 19 år takker jeg for meg som Newcastle United-supporter.

Det nye eierskapet var ikke tilstrekkelig for den vemodige beslutningen. Dersom fansen hadde hatt et minimum av prinsippfasthet, og var villige til å gi uttrykk for motstand selv på et symbolsk nivå, ville et skille mellom klubb og eierskap fortsatt være mulig. Det er dessverre ikke tilfellet.

I stedet har jeg blitt møtt med ekstrem fiendtlighet og personhets av engelske Newcastle-supportere for å kommunisere motstand mot eierskapet. På sosiale medier er Newcastle-tilhengerne opptatt med å rose regimet for at de gir så mye til WHO og andre vidunderlige ting, og om hvordan vestlige stater ikke er det spor bedre.

Om det er noen utstrakt vilje til å ta et standpunkt mot de nye eierne, har jeg ikke sett det. Newcastle-fansen fremstår allerede som nyttige idioter.

Det går ikke an å holde med en slik klubb, og å være del av en slik fanbase. Karma ville vært om dette gikk samme vei som med QPR.



oyvind

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2139
    • Vis profil
Sv: Nye eiere: Mohammed bin Salman og PIF
« Svar #64 på: 26. April 2020, 09:25 »
Dere som nå skal slutte å heie på klubben, dere om det. Jeg kommer til å heie på denne klubben uansett. Noen går fra kjæreste til kjæreste igjennom livet, noen holder seg til en.

Det får være opp til en hver hva man ønsker å gjøre.

Er dette starten på flere avskaffelser: (?)

https://www.nrk.no/urix/saudi-arabia-avskaffer-pisking-1.14995340
For har du ikke hår mellom legger og lår, så har du en dått i ræva.

Tommyok

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1538
  • Nr 10
    • Vis profil
Sv: Nye eiere: Mohammed bin Salman og PIF
« Svar #65 på: 26. April 2020, 12:26 »
Uansett, det som er viktig mener jeg er at man fortsetter å rette fokuset på problemet. Det kommer vi i en god posisjon til nå dersom dette blir noe av. Ideelt sett hadde fansen markert seg hver kamp, men dessverre blir det sikkert noen sjeiker på tribunene.

Jeg er enig i er at det ikke er bra med disse gjøkene som begynner med flagg på profilene sine eller som skal være apologeter for menneskerettighetsbrudd. Disse bør være fritt vilt. I sluttsum så tror jeg likevel at disse blir i mindretall. Håper jeg. Tror jeg.
Jeg er mer enig med deg enn uenig, selv om jeg synes du rasjonaliserer en del for å få oppkjøpet til å bli mer spiselig moralskt. Men det er egentlig en mindre viktig diskusjon. Det viktigste er uansett det du peker på her, at vi som fans faktisk er bevisst på hvem som har tatt over klubben. Ellers blir vi veldig fort brikker i spillet.

Og jeg synes faktisk Tommyok er den god illustrasjon på det problemet og oppfører seg som en nyttig idiot. Det var hans egne ord at han ikke vil blande politikk og fotball, så da vil jeg høre om han mener Saudi Arabias oppkjøp fører til mer eller mindre politikk i fotballen. Eller gjelder regelen bare fans, og ikke eiere?

Blir små flau over forkastelige mennesker som rakker ned på andre for å snakke seg selv opp.. Tenk å synke så lavt, sier mye om dine verdier.. Hva du mener om suadi nå blir totalt uinteressant for meg når du ikke klarer å oppførte deg som folk på ett nett forum.
« Siste redigering: 26. April 2020, 12:46 av Tommyok »

navimer

  • Supersub
  • ***
  • Innlegg: 253
    • Vis profil
Sv: Nye eiere: Mohammed bin Salman og PIF
« Svar #66 på: 26. April 2020, 12:29 »
Dere som nå skal slutte å heie på klubben, dere om det. Jeg kommer til å heie på denne klubben uansett. Noen går fra kjæreste til kjæreste igjennom livet, noen holder seg til en.

Det får være opp til en hver hva man ønsker å gjøre.

Er dette starten på flere avskaffelser: (?)

https://www.nrk.no/urix/saudi-arabia-avskaffer-pisking-1.14995340

Avskaffelse av pisking er nok et hjelpemiddel i MBS sitt frieri til vesten. Han har tidligere gjort det lovlig for kvinner å kjøre bil, opphevet forbud mot Kinosaler og lignende endringer.

Mange her i vesten tenker nok at dette er en positiv endring, og såklart er disse enkelttilfellene i seg selv positive, men i realiteten har han også skaffet seg full kontroll med massiv overvåking og fengsling, tortur og kidnapping av motstandere.
Mannen sementerer sin makt på en måte vi sjelden har sett før, og er fullstendig skruppelløs i måten det gjøres på(ref Kashoggi).

Så ikke la deg lure av tiltak som "avskaffelse av pisking". Denne avskaffelsen betyr ingenting for bloggere og lignende som sitter innesperret for "terrorisme".
De blir utsatt for verre ting enn pisking...

MBS skaper et Saudi i sitt eget bilde, og driver en voldsom PRkampanje for å få aksept av andre verdensledere.
Fremtiden ser derimot mørk ut ettersom Wahabistene neppe vil godta dette i lengden og Saudi derfor står ovenfor en fare for borgerkrig om MBS ikke klarer å opprettholde kontrollen.

Jeg kommer ikke til å slutte å følge Newcastle, som er klubben i mitt hjerte, men jeg kommer heller aldri til å forsvare MBS bare fordi han er på eiersiden(om det blir oppkjøp).
Derimot forbeholder jeg meg retten til å være glad for sportslige ambisjoner uavhengig av eierskapet

TooN

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3679
    • Vis profil
Sv: Nye eiere: Mohammed bin Salman og PIF
« Svar #67 på: 26. April 2020, 12:50 »
Pontare. Syns du går langt overstreken med kommentaren om Tommyok.
Foreslår at du leser hva han skriver en gang til. Vi er alle er enige i at Saudi er noe skit, men vi velger ikke boikotte og  forlate klubben vår. Vi velger å se det positive med sportslig fremgang, arbeidsplasser osv i Newcastle. Er stor forskjell på det og sette et arabisk flagg på profilbilde liksom. Skal være litt forsiktig med å dra sånne konklusjoner.

TooN

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3679
    • Vis profil
Sv: Nye eiere: Mohammed bin Salman og PIF
« Svar #68 på: 26. April 2020, 12:56 »
Dere som nå skal slutte å heie på klubben, dere om det. Jeg kommer til å heie på denne klubben uansett. Noen går fra kjæreste til kjæreste igjennom livet, noen holder seg til en.

Det får være opp til en hver hva man ønsker å gjøre.

Er dette starten på flere avskaffelser: (?)

https://www.nrk.no/urix/saudi-arabia-avskaffer-pisking-1.14995340

Jeg syns jo dette er det som er feil i verden. Politikk/region skal da på ingen måte trumfe kjærlighet. Ikke rart det er krig i verden.

Pontare

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1088
    • Vis profil
Sv: Nye eiere: Mohammed bin Salman og PIF
« Svar #69 på: 26. April 2020, 13:40 »
Jeg er enig i at det er ganske kraftig å kalle noen en nyttig idiot. I dette tilfellet er det nesten for mildt, men jeg vil ikke såre noens følelser så jeg sparte meg for hva jeg egentlig mener...

Sitat fra: Tommyok
Jeg ønsker araberne velkommen, klubb etter klubb har blitt overtatt av rikinger og i senere tid tvilsomme nasjoner, ref City. samtidig har Newcastle hatt en eier som ikke ønsker annet enn det å være en reklame plakat uten sportslige ambisjoner. Jeg velger å takke ja til araberne pga. de kommer til å pumpe inn olje penger.
Tommyok er klar på at penger inn i klubben er alt som betyr noe. Ærlig sak, så lenge man holder seg til det og ikke går til angrep på andre fans som kritiserer Saudi Arabia.

Sitat fra: Tommyok
Noen som har telling på hvor mange ganger Norge er dømt i menneskerettighetsdomstolen de siste året for brudd på menskerettighetene til barn? Og det svært alvorlige brudd....

Vi har svinn nok her hjemme, hvor er protestene? Hvor er hylekoret?
Tommyok prøver å diskreditere kritikk mot et av verdens ondeste regimer, Saudi Arabia, fordi... Norge er dømt i Haag?

Sitat fra: Tommyok
Feil arena, dette må du finne ett annet sted å drive med, dette er ett fotball forum, ikke en arena for å spre politisk budskap. Alle brenner ikke for samme politiske sak som deg, vi er her for fotballen.. Meld deg inn i Amnesty eller noe..
Tommyok vil ha bort fans som vil aksjonere mot Saudi i fra forumet.

Tommyok er sikkert en topp fyr. Men jeg står fast på at han oppfører seg som en nyttig idiot for Saudi Arabia.


Anders

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 8356
  • 1892
    • Vis profil
Sv: Nye eiere: Mohammed bin Salman og PIF
« Svar #71 på: 26. April 2020, 14:46 »
Liten oppfordring (bønn!!) fra min side her.

Diskuter gjerne politikken rundt Saudi-Arabia/Mohammed Bin Salman, men oppfør dere! Hold dere for god til personalangrep/kallenavn, kom med saklige begrunnelser til påstander, og oppfør dere som ordentlige folk.

Skal takle en god del, men dårlig oppførsel er ingen tjent på.

Ingen nevnt, ingen side tatt.
▒▓██ T █ O █ O █ N ██ A █ R █ M █ Y ██▓▒

Hughie

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1937
    • Vis profil
Sv: Nye eiere: Mohammed bin Salman og PIF
« Svar #72 på: 26. April 2020, 15:10 »
Jeg har sagt det jeg har tenkt å si om emnet. Det er tydelig at enkelte har sementert sine oppfatninger og det tillegges meninger på andre som jeg synes det ikke er grunnlag for. Det er bedrøvelig at dette ikke kan debatteres og nyanseres, og da blir vi sittende med et polarisert forum som gir dårlig debattklima.

Til de som nå vasker sine hender for klubben så ønsker jeg dere lykke til videre. Til de som blir værende, men ikke kan skille på sportslig suksess og regimekritikk så skal det bli en spagat som det blir spennende å følge fremover.

Tommyok

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1538
  • Nr 10
    • Vis profil
Sv: Nye eiere: Mohammed bin Salman og PIF
« Svar #73 på: 26. April 2020, 16:09 »
Jeg er enig i at det er ganske kraftig å kalle noen en nyttig idiot. I dette tilfellet er det nesten for mildt, men jeg vil ikke såre noens følelser så jeg sparte meg for hva jeg egentlig mener...

Sitat fra: Tommyok
Jeg ønsker araberne velkommen, klubb etter klubb har blitt overtatt av rikinger og i senere tid tvilsomme nasjoner, ref City. samtidig har Newcastle hatt en eier som ikke ønsker annet enn det å være en reklame plakat uten sportslige ambisjoner. Jeg velger å takke ja til araberne pga. de kommer til å pumpe inn olje penger.
Tommyok er klar på at penger inn i klubben er alt som betyr noe. Ærlig sak, så lenge man holder seg til det og ikke går til angrep på andre fans som kritiserer Saudi Arabia.

Sitat fra: Tommyok
Noen som har telling på hvor mange ganger Norge er dømt i menneskerettighetsdomstolen de siste året for brudd på menskerettighetene til barn? Og det svært alvorlige brudd....

Vi har svinn nok her hjemme, hvor er protestene? Hvor er hylekoret?
Tommyok prøver å diskreditere kritikk mot et av verdens ondeste regimer, Saudi Arabia, fordi... Norge er dømt i Haag?

Sitat fra: Tommyok
Feil arena, dette må du finne ett annet sted å drive med, dette er ett fotball forum, ikke en arena for å spre politisk budskap. Alle brenner ikke for samme politiske sak som deg, vi er her for fotballen.. Meld deg inn i Amnesty eller noe..
Tommyok vil ha bort fans som vil aksjonere mot Saudi i fra forumet.

Tommyok er sikkert en topp fyr. Men jeg står fast på at han oppfører seg som en nyttig idiot for Saudi Arabia.

Jeg blir litt trist på dine veier når du bevist prøver å trykke andre ned for å fremme din egen sak. Små feigt, spesielt når man gjemme seg bak en skjerm og er anonym.
« Siste redigering: 26. April 2020, 16:10 av Tommyok »

OlavDM

  • Flaskebærer
  • *
  • Innlegg: 27
    • Vis profil
Sv: Nye eiere: Mohammed bin Salman og PIF
« Svar #74 på: 26. April 2020, 17:38 »
Man har tre alternativer her:

1) Støtt klubben og eierskapet
2) Støtt klubben samtidig som man motsetter seg eierskapet
3) Forlat klubben

Mesteparten av Newcastle-fanbasen faller inn under første kategori, som for mange av oss er en moralsk umulighet.

Om man presser medsupportere til å stilne kritikken av det nye eierskapet, skjermer saudierne for kritikk med whataboutism, eller åpent har preferanse for en morder over Ashley, slik som 97 prosent av fansen har, så er man dessverre der. Enda verre er det med dem som aktivt støtter opp om Saudi-Arabias propaganda eller vitser om Kashoggis parteringsdrap i sosiale medier.

Andre kategori var hvor jeg håpet fansen ville posisjonere seg, det virker så åpenlyst fornuftig å gjøre, men dette er nå en så liten minoritetsposisjon at dem som inntar dette standpunktet ikke føler seg veldig velkomne lenger. Og da mener jeg ikke på dette forumet. Prøv å argumentere med lokale Newcastle-supportere om dette og se hvordan det går.

Da føler man seg nærmest presset til å velge tredje alternativ, som bare føles så utrolig unødvendig.
« Siste redigering: 26. April 2020, 17:40 av OlavDM »