Han har vel aldri selv sagt offentlig at han ikke ser på det som et langtidsprosjekt? Dette er det vel kun The Guardian som spekulerer i?
Har gjort meg noen tanker rundt denne artikkelen og sommerens hendelser forøvrig:
https://www.theguardian.com/football/2017/sep/01/rafael-benitez-job-offers-newcastle-mike-ashley-west-ham?CMP=Share_iOSApp_OtherNår The Guardian skriver en sånn artikkel så har de gode kilder som kommer med informasjonen til dem. Dette er ikke en journalists ville spekulasjoner. Her har noen som kjenner Benitez godt snakket med journalisten, og han har mest sannsynlig godkjent at informasjonen kommer ut.
Det er nå gjort kjent detaljer i Benitez kontrakt, blant annet at han har en utkjøpsklausul. Hvem tror dere har gjort denne informasjonen offentlig..?
MEN: Artikkelen handler ikke nødvendigvis om at Benitez vil bort.
Det foregår et slag om sannheten rundt Newcastles mislykkede sommerhandling og på et større plan en krig om makten i klubben.
Det var ikke tilfeldig at Ashley var ute og gjorde sitt største intervju noensinne i sommer, det handler om å ta kontroll over hvilken sannhet som blir gjeldende om Newcastle.
Ashley forteller en historie om manglende økonomiske muskler og argumenterer med at prisene har løpt løpsk og at ingen kan konkurrere med de rike sjeikene i Manchester City. Han ønsker å dempe forventninger og å få krav om investeringer til å fremstå som urealistiske.
Benitez kan ikke gå offentlig ut og krangle med sjefen, men han har en annen fortelling som han likevel må få frem. Den handler om brutte løfter og et udugelig rekrutteringsteam. Denne artikkelen er et motangrep på Ashleys fortelling. Artikkelen legger press på Ashley og Benitez kommer med en skikkelig advarsel om at han kan forsvinne.
Det jeg tror Benitez VIRKELIG ønsker å oppnå er mer kontroll over rekruttering og en garanti om handling i januar. Avsnittet om Justin Barnes er for meg nøkkelen til å forstå hvorfor denne artikkelen kom ut.
Concerns crystallised in June. By then Justin Barnes, a lawyer and long term Ashley confidant, had become heavily involved in club business... ...Barnes?s determination to secure the best possible deal for his boss arguably led to Benítez missing out on a season-long loan deal for Tammy Abraham."
For meg virker det som Benitez vil ha bort Ashleys folk som krangler på småpenger og roter seg bort i avtaler som burde være realistiske å gjennomføre.
Det er også viktig for Benitez å ikke bli gjort til en "bad guy". Om han faktisk forlater klubben, så han må få fram at det er han som er den forrådte selv om han drar fra oss og tar en annen jobb.
Jeg mener Benitez lykkes veldig bra med å overbevise omverdenen om at han blir forrådt av Ashley, men jeg vet ikke hvor bra han lykkes med å legge press på Ashley. Min pessimistiske konklusjon er derfor at han mest sannsynlig forsvinner ganske snart med mindre Ashley gjør noen endringer som gir mer makt til Benitez.