20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Hatem Ben Arfa  (Lest 329922 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Martin

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3256
    • Vis profil
Sv: Hatem Ben Arfa
« Svar #1665 på: 04. Juli 2014, 20:39 »
Vet no ikke jeg. Hører masse hyling om hvor lat/feit/ineffektiv HBA er, men beklageligvis skjer dette helst åpenlyst på facebookpagen og ikke bortgjemt her på forummet.

Greit nok at det er en fordel med vinger som Robben som er like god defensivt som en gjennomsnittlig back og jobber knallhardt, men disse spillerne koster deretter. Selv Milner ville vært for dyr for oss. Skal vi da heller bruke Gouffran og Jonas på vingene og ofre mer offensiv slagkraft når vi allikavel spiller en ultradefensiv fotball hvor backene ikke får angripe, vi har to! defensive midtbanespillere og spisser som blir bedt om å spille defensivt (iflg LdJ)

Er uenig i at HBA ikke har prestert denne sesongen. Selvfølgelig, hadde han dratt til en offensiv klubb istedenfor oss i 2011 så hadde han vært en langt bedre spiller, men han har likevel gjort mye bra. Han startet denne sesongen veldig godt og var avgjørende for at vi tok 3 poeng mot både Villa/Fulham. Ble Pardew syndebukk etter 2-1 tapet mot Sunderland til tross for at han kanskje var vår beste spiller og fikk nesten ikke spille før han kjempet seg inn i laget igjen til Stoke kampen (etter scoring i et kort innhopp mot Palace) hvor laget nesten ble tvunget til å spille attraktiv angrepsfotball da Stoke fikk 2? utvisninger, var soleklart banens beste i den kampen og en fryd å se på. Til tross for dette fikk han nesten ikke spilletid i 2014 til tross for at f. eks Gouffran som kanskje var den mest ubrukelige spilleren i verden i 2014 hadde klippekort.
Han hadde jo også en veldig genial og ganske viktig assist mot Palace på slutten av sesongen (på et kort innhopp).

Jeg forstår da ikke hvorfor folk er så i mot han. Syns dere virkelig at det er greit at spillere som Ameobi/Gosling/Gouffran spiller istedenfor han? Uten at jeg har statistikk på det så er jeg helt sikker på at han ikke mister ballen like mye som Sissoko og Gouffran gjør (når de går fremover og ikke snur seg som idioter og spiller støttepasninger som ender opp helt tilbake til Krul som lemper den til motstanders keeper).
Ingen bryr seg hver gang Sissoko spiller ballen 20 meter forran seg og løper den utover sidelinjen når han prøver seg på dribleraid - evt Gouffran gjør et eller annet rart på venstrekanten som aldri fungerer. Vil også påstå at HBA vinner flere kast/frispark/cornere når han først blir stoppet enn nevnte spillere.

Når det kommer til det defensive kan han umulig ha vært dårligere enn Gouffran (hvertfall i 2014), og kan egentlig ikke heller si at noen andre spillere har stått frem og vært spesielt gode defensive gjennom hele denne sesongen heller til tross for at vi stiller ultradefensivt uavhengig om vi spiller mot City eller Stoke. Vil likevel påstå at han tilfører oss en indirekte defensiv trygghet ved at motstander (med mindre de er topp 5) vil tenke seg om to ganger før de plasserer forsvarsrekken på midten av vår banehalvdel og presse på til sjanse på sjanse, siden HBA er såpass fantastisk i overganger.

Forstod ikke helt hva dere to pusekatter konkluderte i, men at HBA ikke er Robben eller Messi er noe alle vet. Jeg er likevel sikker på at han hadde vært en spiller i verdensklasse dersom han hadde dratt til et spillende lag som Arsenal/Liverpool/City istedenfor oss da han kom fra OM. Så at Pardew har satt en stopper for han er vel åpenbart - og dette er jo ikke Pardew feil. Han kan da ikke noe for hvem som blir kjøpt til klubben, men det er jo faen meg enda godt for hvis han hadde hatt noe å si når det kommer til transfers hadde det vært Rory Delap som satt barnevakt for Debuchy i hver kamp.

Martin

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3256
    • Vis profil
Sv: Hatem Ben Arfa
« Svar #1666 på: 04. Juli 2014, 20:42 »
Ikke for å være for hard mot Delap. Må på en måte elske han litt også:


Benson

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 6845
    • Vis profil
Sv: Hatem Ben Arfa
« Svar #1667 på: 04. Juli 2014, 22:19 »
Jeg er likevel sikker på at han hadde vært en spiller i verdensklasse dersom han hadde dratt til et spillende lag som Arsenal/Liverpool/City istedenfor oss da han kom fra OM.

Er sikker på det motsatte! Han hadde forsvonne ganske kjappt fra dei klubbene. Han har hadt alle tiders mulighet til å utvikle seg i Newcastle men han har ikkje holdningen som skal til for å utvikle talentet og bli stabilt god.
Mike Ashley killed the soul of Newcastle United FC [04.09.2008]

Joakim

  • NewUtd-teamet
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 17344
    • Vis profil
Sv: Hatem Ben Arfa
« Svar #1668 på: 07. Juli 2014, 13:09 »
Ben Arfa er på sitt beste en glimrende fotballspiller, som kan skape alt ut av ingenting. Og nesten hver gang han er på banen, så skaper han farlige situasjoner. Dessverre både offensivt og defensivt.

Det er åpenbart at han har visse problemer med å forstå at han er en del av noe mye større, og at det er andre elementer ved fotball enn bare å ha fantastisk teknikk og overblikk. Rent teknisk har han som Benzema sier, ferdigheter på Barcelona-nivå. Det er taktisk det skorter, og det er der man er uenige om hva som er riktig fremgangsmåte.

Hatem vil nok aldri bli den verdensklassespilleren han hadde potensiale til å bli. Men det er ikke dermed sagt at han ikke kan bli en god spiller for Newcastle. Man kan si mye om Hatems mentale ferdigheter, men jeg har ikke det minste troa på at Hatem blir en bedre lagspiller av å få mye kjeft, bli utestengt av laget og fryses helt ut av treneren.

Jeg skulle likt å sett hva Sir Bobby Robson kunne gjort ut av han. Jeg registrerer bare at Craig Bellamy aldri i sin karriere var så god som han var i Newcastle, der han hadde en manager som forsto han, og som behandlet han deretter. Kieron Dyer var aldri så god som i Newcastle. Jermaine Jenas likeså. Ja, jeg vet jeg snakker om en svunnen tid, og ja, jeg vet at Bobby Robson neppe hadde vært aktiv manager i dag, om han hadde levd. Men jeg kan likevel ikke la være å tenke at Robson og Ben Arfa hadde vært som skapt for hverandre.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Offe87

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1731
    • Vis profil
« Siste redigering: 09. Juli 2014, 19:39 av Offe87 »

Martin

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3256
    • Vis profil
Sv: Hatem Ben Arfa
« Svar #1670 på: 08. Juli 2014, 18:40 »
Klassisk galskap

Frode

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 5852
    • Vis profil
Sv: Hatem Ben Arfa
« Svar #1671 på: 09. Juli 2014, 21:54 »
Jeg skulle likt å sett hva Sir Bobby Robson kunne gjort ut av han.

I mine øyne var Robson en mye bedre manager enn Pardew, men også Robson krevde beinhard jobbing av sine spillere. Det var ingen som kunne drive "latskap" defensivt på andres bekostning. Robson var også litt av den "gamle skolen" og likte veldig godt å spille med duellsterke spillere.

Dessuten så må vi heller ikke glemme at ikke alt og alle slo igjennom under Robson. Han kjøpte f.eks. en ung spiller som ble kåret til årets unge spiller i Europa sesongen før, Hugo Viana for £9,5 mill. En sentral offensiv midtbanespiller som Robson brukte på venstreving de få gangene han ble sluppet til, som oftest som innbytter. Var ikke mange kampene, om noen i det hele tatt, som han fikk i sin beste posisjon.

En annen spiller var argentinske Christian Bassedas som ble kjøpt for £4,5 mill. Han fikk omtrent heller ikke noen mulighet, ihvertfall ikke over tid, til å vise hva han var god for. En defensiv midtbanespiller som på det tidspunktet Robson hentet han ble ansett for å være den mest attraktive spilleren fra/i Argentina. Var den store spilleren i Velez Sarsfield i klubbens beste periode på slutten av 90 tallet.

Det er sikkert flere eksempler også fra hans tid som manager i NUFC. Hvor jeg vil med dette er for å vise at også andre suksessrike managere krever sitt fra sine spillere, uansett rykte, navn, talent, potensiale eller hva det måtte være. Fotball er et lagspill og veldig få managere prioriterer enkeltspillere fremfor laget. Enda færre setter opp taktikken basert på en enkelt spiller.

Jeg synes vi har sett hva som kreves og forventes av vinger i VM i Brasil. Det er noe Ben Arfa burde se og lære av.


NUFC er omtrent blitt en mellomstasjon slik ståa er nå. De som imponerer blir interessante for de beste lagene. Demba Ba forsvant til Chelsea, Cabaye til PSG etter å ha vært linket til det som er av toppklubber. Debuchy er på det nærmeste klar for Arsenal etter å ha vært koblet til PSG en stund. Andy Carroll forsvant til LFC for rekordsum. Jose Enrique til LFC må nevnes. Lista kan sikkert bli lengre. Men foreløpig har det vært ganske stille rundt Ben Arfa, og han er ikke koblet til de største klubbene og beste managerne. Han må vel snart innse hva som kreves på dette nivået.

Til slutt, jeg synes Karim Benzema traff ganske godt da han for noen uker siden sa at Ben Arfa burde spilt sammen med Messi i Barcelona på dette tidspunktet i karrieren hans. Men at det kun er hans eget hode som setter stopper for det. Det synes jeg oppsummerer Ben Arfa ganske godt. Det viser også potensiale hans tidligere medspillere ser/så i han.

Kristoffer

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 25712
    • Vis profil
Sv: Hatem Ben Arfa
« Svar #1672 på: 10. Juli 2014, 01:42 »
Frode - Laurent Robert? Elendig defensiv jobbing, særdeles variabel i prestasjonene. Fantastisk på sitt beste, til å rive seg i håret av på sitt verste. Hadde enorm tillit fra en offensiv manager som Robson som verdsatte slike typer. Souness kommer inn og fryser han ut fordi han ikke jobber bra nok defensivt. Det er forskjellen. Ben Arfa ville lidd en helt annen skjebne under Robson.

Kan dra parallellen enda lengre bak. Ginola under Keegan vs Ginola under Dalglish. To vidt forskjellige managertyper - to vidt forskjellige grader av tillit til slike typer spillere. Dalglish kvitta seg med Ginola og kvalte The Entertainers.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Benson

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 6845
    • Vis profil
Sv: Hatem Ben Arfa
« Svar #1673 på: 10. Juli 2014, 03:04 »
Men må også huske på fotballen har forandra seg. Var meir rom for "primadonaspillere" for 10-20 år siden..No består dei aller fleste suksessfulle lag av spillere som jobber begge veier. Det er vel kanskje eit hint at ingen lag har vist interesse for han sjølv om han er tilgjengelig på billigsalg.
Mike Ashley killed the soul of Newcastle United FC [04.09.2008]

Kristoffer

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 25712
    • Vis profil
Sv: Hatem Ben Arfa
« Svar #1674 på: 10. Juli 2014, 03:20 »
Har planlagt skrive lengre om dette, men helt enig i at Ben Arfa må ta kritikk. Men har en svak manager til å få ut potensiale her. Mannen som foretrakk Harewood og Mullins til fordel for Tevez og Mascherano altså.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

lgrinde

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 8981
    • Vis profil
Sv: Hatem Ben Arfa
« Svar #1675 på: 10. Juli 2014, 10:29 »
Eg er ganske sikker på at alle er einige i at Pardew er ein heilt middels PL manager og at ein manager i verdsklasse kunne fått meir ut av Ben Arfa. Samtidig treff Benzema spikaren på hovudet.

torfinn

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 4096
    • Vis profil
Sv: Hatem Ben Arfa
« Svar #1676 på: 10. Juli 2014, 10:55 »
Har planlagt skrive lengre om dette, men helt enig i at Ben Arfa må ta kritikk. Men har en svak manager til å få ut potensiale her. Mannen som foretrakk Harewood og Mullins til fordel for Tevez og Mascherano altså.

Selv om jeg langt ifra er uenig må jeg si at Tevez/Mascherano-argumentet brukes altfor hyppig og ukritisk. Tevez spilte 26 kamper og ble kåret til årets spiller i West Ham den sesongen. Riktignok mange kamper etter at Curbishley tok over, men på høsten led han som mange andre under den svake formen til laget generelt, og det var heller ikke fritt for utenomsportslige forhold. For ikke å snakke om at han kom rett fra en søramerikansk liga, og man ikke kan forvente å ta Premier League med storm umiddelbart.

Når det gjelder Mascherano så gjaldt mye av det samme, og at heller ikke Curbishley brukte han tyder mest på at han enten ikke fant seg til rette overhode, eller at det lå andre ting bak.

Tremblem

  • Gjest
Sv: Hatem Ben Arfa
« Svar #1677 på: 10. Juli 2014, 12:49 »
Uansett hva man mener om Ben Arfa, har ikke Pardew tenkt til å bruke han, er det bare å selge eller leie han ut den kommende sesongen. Er det beste for begge parter.

PeterH

  • Supersub
  • ***
  • Innlegg: 415
    • Vis profil
Sv: Hatem Ben Arfa
« Svar #1678 på: 10. Juli 2014, 13:19 »
Frode - Laurent Robert? Elendig defensiv jobbing, særdeles variabel i prestasjonene. Fantastisk på sitt beste, til å rive seg i håret av på sitt verste. Hadde enorm tillit fra en offensiv manager som Robson som verdsatte slike typer. Souness kommer inn og fryser han ut fordi han ikke jobber bra nok defensivt. Det er forskjellen. Ben Arfa ville lidd en helt annen skjebne under Robson.

Kan dra parallellen enda lengre bak. Ginola under Keegan vs Ginola under Dalglish. To vidt forskjellige managertyper - to vidt forskjellige grader av tillit til slike typer spillere. Dalglish kvitta seg med Ginola og kvalte The Entertainers.

Amen, kunne ikke vært mer enig!

Jeg vet ikke hva Ben Arfa kan få til nå. Men for min del var Ben Arfa en gullgruve hele vårsesongen av 5plass-sesongen + de første kampene av sesongen etter, fram til han hadde en eller to dårlige kamper som han har måttet lide for helt til nå. Etter den tid har han aldri fått sjangsen.
Det er nok lite gnist igjen i Ben Arfa, men med en saklig manager, tror jeg Ben Arfa fremdeles kunne funnet tilbake sitt gamle jeg og lagt ned den innsatsen som trengs for å komme i form.

Ben Arfa jobber lite hjem, men om man ikke merker den forskjellen han gjør ca hver gang han kommer inn som innbytter, når vi endelig går fra sjansefattige til å presse nesten samtlige av spillerene til mostanderen inn i egen 16 meter de siste minuttene, da husker man få av Ben Arfa sine sene innhopp.

Håpet om å i det minste få se litt Ben Arfa magi, var omtrent eneste grunnen til at jeg gadd se hver eneste kamp i den totalt ubrukelige vårsesongen i år. Når vi får så elendige resultater og i tillegg spiller den desidert mest rævva fotballen i ligaen i 5mnd i strekk, må det da være mulig å i det minste gi fansen gleden av å se en begavet spiller få leke seg litt på banen i ny og ne.
« Siste redigering: 10. Juli 2014, 13:22 av PeterH »

Andymag

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2643
    • Vis profil
Sv: Hatem Ben Arfa
« Svar #1679 på: 10. Juli 2014, 15:46 »
Ben Arfa har evnen (og han har vist den mamge ganger) til å kunne vinne en kamp for oss ut av ingenting. Så lenge han er den eneste spilleren vi har med denne egenskapen kan vi ikke ha han sittende på benken.

Mener noen virkelig seriøst at han ville tapt oss flere poeng grunnet dårlig arbeid defensivt, enn det han ville vunnet oss poeng dersom han fikk tillitt i 38 kamper?