20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Hatem Ben Arfa  (Lest 329933 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Sebastian

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 4239
    • Vis profil
Sv: Hatem Ben Arfa
« Svar #990 på: 17. Feb. 2012, 22:08 »
Dilemmaet her er at alle, inkludert Pardew, veit alt om potensialet Ben Arfa sitter og  ruger. Det har Pardew understreka gang på gang, og eg tror han og. Det som er frustrerende er at vi bare tidvis får se ka som bor i karen. Diskusjonen rundt HBA og Obertan er og vanskelig, og det avgjørande vurde ikkje vere kem av dei som er best, men kem av dei som vil bidra sterkast til at laget vinner. En HBA på en dårlig dag er livsfarlig, og etterlater laget i ubalanse alt for ofte ved at han mister ballen når laget er på fram, og vi får brudd i mot. Med Obertan på en dårlig dag får vi en spiller som slår støttepasninger, og ikkje har feelingen på kortid han skal utfordre og kortid han skal spille rundt. Han starter ofte driblingane stilleståande, nokke som gjør han enkel å bryte. Forskjellen på dei to er at Obertan som regel roter vekk ballen høgt i bana, ved at han enten løper ballen over dødlinja eller at han bommer på innlegg. Det er selvfølgelig tryggere enn at HBA mister ballen sentralt i oppbyggingsfasen.

Konklusjon: så fremt ikkje HBA begynner å vise at han kan huke vekk disse ballmistene, så får han brukast som impactsub. Og ikkje si at han ikkje har fått sjansene, for det har han.

Joakim

  • NewUtd-teamet
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 17344
    • Vis profil
Sv: Hatem Ben Arfa
« Svar #991 på: 17. Feb. 2012, 22:46 »
For min del handler disse ballmistene om en spiller som har VELDIG høye skuldre (han føler han MÅ prestere VELDIG bra for å få fornyet tillit), og er litt redd for å mislykkes, mens han jobber hardt med å tilvenne seg Premier League. Jeg mener Ben Arfa må få tillit over tid, for at disse høye skuldrene skal senkes, og for at ballmistene skal bli færre. Han tilvenner seg ikke Premier League ved å sitte på benken.

Han tilvenner seg ikke PL på treningsfeltet.

Ben Arfa er en spiller som involverer seg mye, mye mer i spillet enn Obertan gjør. Han går gjerne langt tilbake på banen for å hente ballen. Han liker å avansere med ballen over store distanser. Det fører også til at han er dømt til å miste ballen oftere og i farligere posisjoner enn Obertan. Det er en risiko vi er nødt til å akseptere hvis vi skal bruke Ben Arfa. Det er en risiko vi aldri blir kvitt.

Dribleglade spillere vil alltid miste ballen oftere enn de som "strør" og "fordeler" baller, eller som bare slår støttepasninger (Obertan). Messi mister ballen flest ganger av alle i La Liga. Og alle vet hva Messi er i stand til å gjøre med en fotball. Det er en risiko ved selve spillestilen, den er konstant. Vi blir ikke kvitt den. Men risikoen blir selvsagt større når spilleren sliter med veldig høye skuldre, som Ben Arfa åpenbart gjør.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Spekki

  • Supersub
  • ***
  • Innlegg: 224
    • Vis profil
Sv: Hatem Ben Arfa
« Svar #992 på: 18. Feb. 2012, 00:01 »
FUCK PARDEW VISS IKJE BEN ARFA STARTE NESTE GANG!!!!
Jackie Milburn vrir seg i graven når han hører navnet Andy Carroll

Kristoffer

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 25712
    • Vis profil
Sv: Hatem Ben Arfa
« Svar #993 på: 18. Feb. 2012, 00:02 »
 :spytt:

Den var vel litt i overkant :P
Ellers enig med Jokke.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Spekki

  • Supersub
  • ***
  • Innlegg: 224
    • Vis profil
Sv: Hatem Ben Arfa
« Svar #994 på: 18. Feb. 2012, 00:05 »
Eg ska ikje fucka han altså, det får andre ta sg av :toon:
Jackie Milburn vrir seg i graven når han hører navnet Andy Carroll

Anders

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 8356
  • 1892
    • Vis profil
Sv: Hatem Ben Arfa
« Svar #995 på: 18. Feb. 2012, 01:23 »
Sebastian og Joakim; gode innlegg!
Spekki; not so much!

Er enig med deg Sebastian, og ser på situasjonen helt likt.
Jeg ønsker selvfølgelig at vi får en Ben Arfa i toppslag, og som får ut potensialet. Jeg har en en drøm om at vi får brukt for både han og Obertan på banen samtidig. Jeg vil veldig gjerne se HBA som en hengende spiss, trequartista ++. Er i grunn lite fan av å ha vinger som trekker innover i banen, og ikke tilbyr bredde ute på kant.
▒▓██ T █ O █ O █ N ██ A █ R █ M █ Y ██▓▒

Milburn

  • Supersub
  • ***
  • Innlegg: 477
    • Vis profil
Sv: Hatem Ben Arfa
« Svar #996 på: 18. Feb. 2012, 04:59 »
Ben Arfa er ikke en kantspiller. Han er en hengende spiss. For oss vil han kun fungere i en 4-4-1-1 / 4-2-3-1 formasjon, noe som ikke gir rom for Ba og Cissé. Alternativet er en 4-3-1-2 formasjon, som i mine øyne er aktuell med Guthrie, Tiote og Cabaye (eventuelt Jonas) sentralt, men som ikke gir rom for vinger som Pardew er glad i. Jeg tror det hele faller på om Ba blir værende etter august, og selv da stiller jeg spørsmålet om Pardew vil spille uten en targetspiss. Konklusjonen er da at Ben Arfa enten må forbedre seg kraftig som vingspiller, Pardew må legge om formasjonen slik at vi ikke har vinger, eller at Ba og Cisse ikke kan brukes samtidig. Ser egentlig ikke at noen av alternativene er aktuell, dessverre. På en annen side er det Ben Arfa sin feil. Vi er Newcastle, vi har ikke råd til luksusspillere, det har egentlig ingen Premier League-klubber.
"..for we're the loyalest football supporters, the world has ever had"

Spekki

  • Supersub
  • ***
  • Innlegg: 224
    • Vis profil
Sv: Hatem Ben Arfa
« Svar #997 på: 18. Feb. 2012, 11:02 »
Haha, beklage dårlige innlegg ;) Litt for mye av d goa igår :feiring:
Jackie Milburn vrir seg i graven når han hører navnet Andy Carroll

Gabriel Obertan

  • Benkvarmer
  • **
  • Innlegg: 59
  • Obertans Medical at Newcastle
    • Vis profil
Sv: Hatem Ben Arfa
« Svar #998 på: 18. Feb. 2012, 11:51 »
Hvis han ikke klarer å integrere Tevez og Mascherano - begge kanskje verdens beste spillere i sine respektive posisjoner - tviler jeg på at han klarer å integrere Ben Arfa.  Han får nok ikke sparken for det her slik han fikk sparken i West Ham pga dette, men det er likefullt litt synd.

Jeg tror vi er best tjent med å selge Ben Arfa og bruke pengene på en mer tradisjonell grafter med en innleggsfot, det er slike spillere Pards liker.  Noe annet kommer bare til å ende i tårer for alle parter.

Ønsker Hatem lykke til videre, og frykter dessverre han kommer til å bli en ny Mata/Silva et annet sted  :'(

Sånn, det var mitt første bidrag her. Hællemåne.
Gabriel obertan - arbeidsmoral, hurtighet og teamwork

Geir

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3749
    • Vis profil
Sv: Hatem Ben Arfa
« Svar #999 på: 18. Feb. 2012, 12:28 »
Nå får jo du det til å høres ut som Tevez og Mascherano er verdens enkleste spillere å integrere. Med i alle fall Tevez er det vel strengt tatt det helt motsatte. Fyren klarer jo å lage trøbbel og gå sur i hver eneste klubb han spiller i.

Jeg synes folk overvurderer litt hvor god Ben Arfa faktisk har vært for oss også. Jeg vil gjerne se ham spille, men jeg har overall ikke blitt så imponert at det er gitt at han er noe bedre pdd enn alternativene våre. Han viser glimt, men han gjør mye rart, noe som sikkert kan skyldes at han har vært så lenge ute med skade.

Bresken

  • Supersub
  • ***
  • Innlegg: 396
    • Vis profil
Sv: Hatem Ben Arfa
« Svar #1000 på: 18. Feb. 2012, 12:59 »
Saken er jo den at Ben Arfa har et mye større potensiale, som han ikke har fått vist mye av, hverken på ving eller som hengende spiss. Han har fått meget få sjanser hvis man sammenligner med Obertan, noe jeg ikke helt forstår.

Det er helt ok at Pardew ikke ser på han som en typisk ving-type, og det er enkelt å forstå hvorfor han mener dette. Det som er vanskeligere å innse, er at Pardew tydeligvis mener Obertan bidrar mer på vingen. Av hva jeg kan huske, så har Ben Arfa både servert og putta mål fra begge posisjoner (skrik ut hvis jeg tar feil her). Sånn sett har han vel produsert et bedre sluttprodukt enn hva man kan si om Obertan?

Jeg vil egentlig ikke påstå at noen av dem har preget laget nevneverdig i kampene våre, men av de to er det soleklart at Ben Arfa må få mer tillit. Han har jo tidligere spilt ving, og det med stor suksess, så det er ingen ting som tilsier at han ikke kan fungere på kant også i Newcastle.

Merk at dette ikke er et "Pardew er teit"-innlegg! Synes han gjør en fantastisk jobb, men at han kanskje er litt feig i laguttak til tider.

Gabriel Obertan

  • Benkvarmer
  • **
  • Innlegg: 59
  • Obertans Medical at Newcastle
    • Vis profil
Sv: Hatem Ben Arfa
« Svar #1001 på: 18. Feb. 2012, 13:02 »
Nå får jo du det til å høres ut som Tevez og Mascherano er verdens enkleste spillere å integrere. Med i alle fall Tevez er det vel strengt tatt det helt motsatte. Fyren klarer jo å lage trøbbel og gå sur i hver eneste klubb han spiller i.

Jeg synes folk overvurderer litt hvor god Ben Arfa faktisk har vært for oss også. Jeg vil gjerne se ham spille, men jeg har overall ikke blitt så imponert at det er gitt at han er noe bedre pdd enn alternativene våre. Han viser glimt, men han gjør mye rart, noe som sikkert kan skyldes at han har vært så lenge ute med skade.

Hvor vanskelig er det å integrere kanskje verdens beste defensive midtbanespiller? Er vel strengt tatt bare å slenge han utpå? Samme med tevez, jobber jo ræva av seg og er en grafter. Sånn sett er Ben arfa annerledes, fordi han blir sett på som en luksus-spiller. Poenget mitt er at det er ikke i hvilken grad disse spillerne ligner på hverandre som er relevant, men heller det faktum at Pardew ikke klarte å integrere dem - eller rett og slett ikke så talentet som lå der? 

Når det gjelder Ben arfa så er det kanskje ikke så rart at han kun har vist glimt, når han strengt tatt bare er tillatt et par innhopp og starter mot ligaens beste lag slik som City ( gikk igjennom hele forsvaret og satte ballen i stanga), United ( skaffet oss straffe og ett poeng), og chelsea...

Kanskje en idè å starte han mot dårligere motstand og gi han en arm rundt skulderen og en klaps på ryggen med en "gå ut der og kos deg" beskjed?
Gabriel obertan - arbeidsmoral, hurtighet og teamwork

Geir

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3749
    • Vis profil
Sv: Hatem Ben Arfa
« Svar #1002 på: 18. Feb. 2012, 13:09 »
Ingenting hadde gjort meg mer glad enn om Ben Arfa virkelig hadde begynt å slå til og spilt fast for oss. Jeg tror likevel en del lar seg blende litt. Ben Arfa har gjort mye bra, men han har også ødelagt mange angrep ved å holde på ballen for lenge. Ofte mister han også ballen helt unødvendig og vi får farlige brudd i mot. Jeg er 100% sikker på at Pardew vurderer at det beste for LAGET som helhet for øyeblikket er at Ben Arfa starter på benken. Det er det fullt mulig å argumentere i mot, men Ben Arfa har heller ikke vært så god at dette er helt uforståelig.

Gabriel Obertan

  • Benkvarmer
  • **
  • Innlegg: 59
  • Obertans Medical at Newcastle
    • Vis profil
Sv: Hatem Ben Arfa
« Svar #1003 på: 18. Feb. 2012, 13:15 »
Ingenting hadde gjort meg mer glad enn om Ben Arfa virkelig hadde begynt å slå til og spilt fast for oss. Jeg tror likevel en del lar seg blende litt. Ben Arfa har gjort mye bra, men han har også ødelagt mange angrep ved å holde på ballen for lenge. Ofte mister han også ballen helt unødvendig og vi får farlige brudd i mot. Jeg er 100% sikker på at Pardew vurderer at det beste for LAGET som helhet for øyeblikket er at Ben Arfa starter på benken. Det er det fullt mulig å argumentere i mot, men Ben Arfa har heller ikke vært så god at dette er helt uforståelig.


Eller så går han forbi og skaper en kjempesjanse. Dette er jo alltid en risiko forbundet med kreative spillere, men jo mer han spiller jo mindre vil han miste ballen. Jeg synes det lukter litt feighet av det å si " utfordre er farlig, man kan miste ballen". Alternative er bare å slå drillopasninger da... eller?

Vi er for øyeblikket topp-6 etter en fantastisk sesong, men sammenlignet med lagene vi konkurrerer med, er vi i veldig liten grad istand til å spille oss igjennom midten og dominere kamper fra start til slutt. Fotballmessig er milesvis bak United, City, Tottenham, milevis bak Arsenal og Chelsea, milevis bak selv Liverpool som vi ligger over på tabellen.  Vi har spillerne og evnen til å spille som de, men vi må i større grad være villige til å prøve å spille oss forbi midtbanen og frem til spissene, langs bakken. Ben Arfa er en nøkkelspiller til en slik tilnærming. Han vil ha ballen, vil fremover, vil utfordre og har et hovmesterblikk som kunne ha servert 4 bordsetninger samtidig uten å søle en dråpe. I motsatt ende av skalaen har du Danny Simpson, som behandler ballen som en håndgranat der splinten ble trukket ut for et par sekunder siden og kan gå av når som helst.

Føler jeg da...

« Siste redigering: 18. Feb. 2012, 13:23 av Rolvsøy »
Gabriel obertan - arbeidsmoral, hurtighet og teamwork

Eivind

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 5561
    • Vis profil
Sv: Hatem Ben Arfa
« Svar #1004 på: 18. Feb. 2012, 13:19 »
Spørs hvor og når man utfordrer, og der mangler Barfa mye. Har ikke tall på hvor mange ganger balltap fra hans side har ført til farlige overgnanger for motstanderlaget.