20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Noen norske spillere vi kunne tenkt oss i Newcastle?  (Lest 271370 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Daniel

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 10320
    • Vis profil
Sv: Noen norske spillere vi kunne tenkt oss i Newcastle?
« Svar #285 på: 08. April 2008, 16:59 »
Terje Høili har i dag uttalt at han vil gi Tarik et tilbud han ikke kan si nei til, slik at han blir i FFK i enda to år. Spennende å se hva som skjer!

Joakim

  • NewUtd-teamet
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 17344
    • Vis profil
Sv: Noen norske spillere vi kunne tenkt oss i Newcastle?
« Svar #286 på: 08. April 2008, 21:40 »
Terje Høili har i dag uttalt at han vil gi Tarik et tilbud han ikke kan si nei til, slik at han blir i FFK i enda to år. Spennende å se hva som skjer!
Jeg tviler ikke et fattig sekund. Og jeg tviler ikke et fattig sekund på at han er i stand til det økonomisk heller. Dessverre er utviklingen blitt sånn i norsk fotball.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

kø1

  • NewUtd-teamet
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 5551
    • Vis profil
Sv: Noen norske spillere vi kunne tenkt oss i Newcastle?
« Svar #287 på: 08. April 2008, 21:47 »
Hvorfor er det dessverre da joakim? Jeg skjønner forsåvidt hva du tenker på, men er det ikke positivt for den norske ligaen at klubbene har fått større økonomiske muskler som jo selvsagt resulterer i en bedre liga...
BOOM BOOM CHEICK CHEICK THE ROOM

Joakim

  • NewUtd-teamet
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 17344
    • Vis profil
Sv: Noen norske spillere vi kunne tenkt oss i Newcastle?
« Svar #288 på: 08. April 2008, 21:58 »
Jo, men det er ikke pengene som skal avgjøre hvor god Tippeligaen er. Og når de 14 første kampene av Tippeligaen har endt som de har, klarer jeg ikke se at Tippeligaen har blitt nevneverdig bedre. Seriegullet er, som det har vært i mange år nå, på billigsalg. Det kan føre til at Tromsø, eller Gud forby, Stabæk stikker av med seriegullet.

Jeg vil berømme Stabæk for å sette ned foten mot Alanzinho. Den mannen er sjukt god, men Stabæk kan ikke beholde ham for enhver pris. Når de beste spillerne får så vanvittig mye penger, blir man dønn avhengig av å bruke ekstremt mye penger for å henge med i toppen. Det er ikke nødvendigvis positivt.

Jeg er, og har alltid vært, en klar motstander av fotballkapitalismen. Ja, jeg punger ut i dyre dommer for sesongkort på Lerkendal, og jeg er fullt klar over at høye lønninger dessverre har blitt en del av fotballen. Men det må gå an å kjenne sin begrensning. Jeg tror Høili må ut med mer enn 6 millioner for å holde Tarik Elyounoussi i Norge. Og det føler jeg blir feil.

Hvis vi lar spillere som Tarik og Skjelbred (som jeg anser for å være Norges største talenter) gå, tror jeg faktisk vi tjener på det også, i lengden. For all del, de skal ikke gå gratis på noen måte, men vi skal ikke behøve å punge ut Gud vet hvor mange millioner for å beholde dem. Da er vi bedre tjent med å selge dem utenlands for en litt billigere penge enn først planlagt.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

kø1

  • NewUtd-teamet
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 5551
    • Vis profil
Sv: Noen norske spillere vi kunne tenkt oss i Newcastle?
« Svar #289 på: 08. April 2008, 22:26 »
Jeg synes ikke det er rett å kalle det for fotballkapitalisme...Det er markedet som bestemmer dette, og når TV2 punger ut en milliard for rettighetene til TL, så drypper det selvsagt på klubbene, som igjen resulterer i forbedrede stadioner, trenere og ikke minst spillere..utgiftene er høye, men inntektene er også store! Det har vært en stigende utvikling, ingen revolusjon, men en naturlig og gradvis utvikling. Selvsagt er det mange i Norge reagerer, hvor janteloven er sterk og sjalusi og misunnelse ligger tykt utenpå folk..

Fotball er blitt big business og selv om vi er lille Norge står fotballen såpass sterkt at det er MULIG å gi disse lønningene og at det er MULIG å kjøpe spillere for 10-15mill.. Men det er jo nettopp dette som gjør at den norske ligaen har blitt bedre, for kvaliteten er utvilsomt blitt bedre! Dette med penger gir voldsomme ringvirkninger i fotball norge, og en av disse ringvirkningene er spillerlønninger. Rosenborg gir Iversen 7mill i året, helt greit det med den omsetningen RBK har, og med tanke på at han kunne tjent det dobbelte hvis han hadde valgt en klubb utenlands!

Skal Norge f.eks fortsatt ha lag i CL eller hevde seg bedre i UEFA cupen er dette veien å gå, vi er nødt til å henge med resten av europa på både fasiliteter, trenere og spillere(i den grad det er økonomisk forsvarlig)....og så lenge klubbene ikke graver sin egen grav ved å gi høye lønninger så synes jeg det er greit. Noen synes det ikke er moralsk forsvarlig at spillere tjener mye, sånn som deg Joakim....ikke noe negativt det, men jeg driter i det. Målet må jo være at ligaen skal bli best mulig!

Når det gjelder Tarik og Ciljan så er de blitt så gode at de når som helst kan ta steget ut...håper begge forsvinner til sommeren, sånn at de kan utvikle seg best mulig i en enda bedre liga.
BOOM BOOM CHEICK CHEICK THE ROOM

Joakim

  • NewUtd-teamet
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 17344
    • Vis profil
Sv: Noen norske spillere vi kunne tenkt oss i Newcastle?
« Svar #290 på: 08. April 2008, 22:50 »
Når det gjelder Steffen Iversen synes jeg ikke akkurat lønna hans står i forhold til prestasjonene...
Fotball er blitt Big Business. Og det er akkurat det jeg ikke er så glad i. Jeg liker ikke at markedet bestemmer så til de grader.

Dette er forsåvdit ikke noe nytt fenomen. Utviklingen har jo gått sånn over lang, lang tid. Jeg vet at mitt politiske grunnsyn skinner igjennom her, men fotballen er en viktig del av samfunnet, og da blir det sånn. Jeg vil helst ikke akseptere at pengene har overtatt kontrollen over fotballen, men jeg må det bare. Men nettopp derfor vil jeg prøve å forhindre at utviklingen går fullstendig over styr.

I tidligere år har RBK alltid hatt en lønnspolitikk som er basert på prestasjoner. En forholdsvis lav grunnlønn og bonuser som skal belønne gode prestasjoner og lojalitet. Det klinger bedre i mine ører, enn at Steffen Iversen skal ha 7 millioner i årslønn. Jeg er overhodet ikke fan av at TV2 betalte en milliard for rettighetene til Tippeligaen, og jeg er overhodet ikke fan av at Rune Hauge tok en så stor del av kaka for å forhandle frem avtalen på vegne av begge parter.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

kø1

  • NewUtd-teamet
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 5551
    • Vis profil
Sv: Noen norske spillere vi kunne tenkt oss i Newcastle?
« Svar #291 på: 08. April 2008, 23:03 »
Det var selvsagt kvalmt at Rune Hauge satt igjen med 100mill for den avtalen..men disse pengene har utvilsomt gjort norsk fotball godt, bare se på alle de nye flotte stadionene f.eks. Så det har sine positive sider dette også.

Respekterer at du synes det er galt med alle disse pengene invollvert i fotball. Men jeg synes faktisk at det fører med såpass mye positivt med disse pengene, at jeg ikke ser problemet i at spillere tjener bedre osv.

SV'er Joakim, hvis jeg får lov til å spørre deg om det?
BOOM BOOM CHEICK CHEICK THE ROOM

Joakim

  • NewUtd-teamet
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 17344
    • Vis profil
Sv: Noen norske spillere vi kunne tenkt oss i Newcastle?
« Svar #292 på: 09. April 2008, 17:20 »
Joda, jeg ser jo at pengene fører med seg mye positivt. Men likevel, de nye stadionene, de økende økonomiske musklene også i de små klubbene fører igjen til at også de små klubbene blir mer og mer big business. Og jeg synes ikke det er like positivt.

Jeg har stemt både AP, SV og RV i de syv årene som er gått siden jeg fylte 18. Du vil aldri finne meg i FRPs medlemsregistre, for å si det sånn (og jeg tror ikke Siv og Carl vil savne meg).

Jeg er, som så veldig mange andre trøndere, barn av Nils Arne Eggens Rosenborg. Og det vil alltid prege meg. Både på og utenfor banen.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Lasse

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3014
    • Vis profil
    • http://www.brann.no
Sv: Noen norske spillere vi kunne tenkt oss i Newcastle?
« Svar #293 på: 09. April 2008, 18:12 »
Er en ting som jeg frykter veldig oppi alt dette pengehysteriet rundt TL, og det er overprisingen av norske spillere. Dette fører til at klubbene heller ser til utlandet etter billigere spillere. Da vil det bli ekstra vanskelig for norske talenter å komme opp og fram, noe som er meget negativt for norsk fotballs framtid.
Norsk fotball, Norge og all reaksjonær nisseluementalitet som er tilknyttet denne nasjonen må brenne på et bål for min del. Det eneste som teller er at Brann vinner serien og Champions League.

chickenman

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 5191
    • Vis profil
Sv: Noen norske spillere vi kunne tenkt oss i Newcastle?
« Svar #294 på: 09. April 2008, 19:20 »
og så lenge klubbene ikke graver sin egen grav ved å gi høye lønninger så synes jeg det er greit. Noen synes det ikke er moralsk forsvarlig at spillere tjener mye, sånn som deg Joakim....ikke noe negativt det, men jeg driter i det. Målet må jo være at ligaen skal bli best mulig!

Men blir egentlig ligaen så veldig mye bedre av høye spillerlønninger? Jeg kan ikke si meg enig i den påstanden, jeg våger iallfall å påstå at prestasjonene altfor sjeldent står i forhold til de høye lønningene, men det kan man kanskje ikke forvente...(?)

Sitat fra: Lasse
Er en ting som jeg frykter veldig oppi alt dette pengehysteriet rundt TL, og det er overprisingen av norske spillere. Dette fører til at klubbene heller ser til utlandet etter billigere spillere. Da vil det bli ekstra vanskelig for norske talenter å komme opp og fram, noe som er meget negativt for norsk fotballs framtid.

SPOT ON! Er det her vi skal lære noe fra England? Gazetto Dello Sport (tror jeg det var) kjørte nylig en lengre artikel hvor det ble hevdet at man ikke ville at Serie A skulle selge sjela si på lik linje som Premier League. Det ble også stilt spørsmålstegn ved hvorfor engelske lag gjør det så bra i Champions League samtidig som Italia og Spania er blant favourittene i EM i motsetning til England som sitter hjemme. Selvfølgelig oser dette av bitterhet fra nasjoner som gjerne ville gjort det bedre i Champions League, men de har fortsatt noen gode poenger.

Sitat fra: Joakim
Joda, jeg ser jo at pengene fører med seg mye positivt. Men likevel, de nye stadionene, de økende økonomiske musklene også i de små klubbene fører igjen til at også de små klubbene blir mer og mer big business. Og jeg synes ikke det er like positivt.

ENIG!

Sitat fra: kø1
Jeg synes ikke det er rett å kalle det for fotballkapitalisme...Det er markedet som bestemmer dette, og når TV2 punger ut en milliard for rettighetene til TL, så drypper det selvsagt på klubbene, som igjen resulterer i forbedrede stadioner, trenere og ikke minst spillere..utgiftene er høye, men inntektene er også store! Det har vært en stigende utvikling, ingen revolusjon, men en naturlig og gradvis utvikling. Selvsagt er det mange i Norge reagerer, hvor janteloven er sterk og sjalusi og misunnelse ligger tykt utenpå folk..

TV2s rolle i dette er egentlig litt interessant! Som du sier bør det være posetivt at det drypper på klubbene at TV2 spytter inn penger, men jeg tror faktisk TV2 ødlegger litt på enkelte områder også.
De skryter ofte ting opp i skyene, uten at det egentlig er noe å skryte av, de kjører magasiner, rapporter, analyser og en masse bla bla bla nærmest i det uendelige (til folk blir mettet?) og med en gang en klubb eller en spiller sliter med å leve opp til de enorme forventningene (delvis skapt av TV2) så er TV2 de første til å kaste seg over vedkommende spiller eller klubb. For ikke å snakke om dommerne. TV2 er enormt flinke til å fokusere i overkant mye på en enkelt dommeravgjørelse. Noen ganger skulle jeg ønske at det var NRK som hadde retten til Tippeligaen. Når de oppsummerer Tippeligaen syns jeg de får mye mer givende ut av tilsvarende TV tid enn det TV2 gjør. Men nå skal jeg sette strek for å lange ut mot useriøse TV2.

kø1

  • NewUtd-teamet
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 5551
    • Vis profil
Sv: Noen norske spillere vi kunne tenkt oss i Newcastle?
« Svar #295 på: 10. April 2008, 07:19 »
Jo høyere spillerlønninger, jo bedre spillere kan klubbene i Norge tiltrekke seg....det er jo ganske logisk at ligaen blir bedre når lønnstandaren øker!
BOOM BOOM CHEICK CHEICK THE ROOM

Geir

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3749
    • Vis profil
Sv: Noen norske spillere vi kunne tenkt oss i Newcastle?
« Svar #296 på: 10. April 2008, 09:24 »
Jo høyere spillerlønninger, jo bedre spillere kan klubbene i Norge tiltrekke seg....det er jo ganske logisk at ligaen blir bedre når lønnstandaren øker!

Det beste argumentet mot dette er kontinuitet, du får spillere som kommer hit for pengene og drar igjen så fort de får et bedre tilbud. Så det spørs om det i det lange løp vil være det beste når man bygger et lag.

Lasse

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3014
    • Vis profil
    • http://www.brann.no
Sv: Noen norske spillere vi kunne tenkt oss i Newcastle?
« Svar #297 på: 10. April 2008, 18:09 »
Og ikke minst Norge som landslag...
Norsk fotball, Norge og all reaksjonær nisseluementalitet som er tilknyttet denne nasjonen må brenne på et bål for min del. Det eneste som teller er at Brann vinner serien og Champions League.

BallaJazz

  • Gjest
Sv: Noen norske spillere vi kunne tenkt oss i Newcastle?
« Svar #298 på: 12. April 2008, 07:17 »
Jo høyere spillerlønninger, jo bedre spillere kan klubbene i Norge tiltrekke seg....det er jo ganske logisk at ligaen blir bedre når lønnstandaren øker!

Det beste argumentet mot dette er kontinuitet, du får spillere som kommer hit for pengene og drar igjen så fort de får et bedre tilbud. Så det spørs om det i det lange løp vil være det beste når man bygger et lag.

Ja visst.Sammtidig som man jo får sikkert bedre spillere til norge å heva nivået men hva med norske talenter og fremtiden til landslaget med sånn utvikling...

chickenman

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 5191
    • Vis profil
Sv: Noen norske spillere vi kunne tenkt oss i Newcastle?
« Svar #299 på: 13. April 2008, 14:15 »
Jo høyere spillerlønninger, jo bedre spillere kan klubbene i Norge tiltrekke seg....det er jo ganske logisk at ligaen blir bedre når lønnstandaren øker!

Jeg ser ikke på det som så enkelt. Vi vil aldri kunne lokke spillere til Norge og Tippeligaen selv om vi på papiret kan konkurrere med de gjeveste ligaene i lønninger.

Det finnes knapt nok fotballspillere som presterer så bra at prestasjonene står i stil med lønningen idag, og derfor tror jeg ikke at overbetalte spillere blir bedre av å få enda mer. En slik lønnspolitikk vil i det lange løp heller bare gjøre det enda vanskeligere for norske klubber å lykkes, først og fremst fordi det blir bare enda vanskeligere å få klubben til å gå i pluss eller tilogmed i null ved sesongens slutt. Nå har ikke jeg noen fullstendig oversikt over hva spillerne i Tippeligaen tjener, men såvidt meg bekjent er vel Steffen Iversen en av de som tjener best i RBK(?), men i mine øyne er han ikke den som presterer verken best eller stabilt over lengre tid. Penger styrer allerede altfor mye av fotballen, og jeg tror ikke på noen måte dette er en posetiv utvikling!