20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Kvalitetspoeng?  (Lest 14044 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

ElvenKind

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2389
  • Mitro!
    • Vis profil
Sv: Kvalitetspoeng?
« Svar #45 på: 07. Juli 2009, 10:58 »
Har vært borti andre forum der man kun kan gi pluss-poeng. Man kan gi så mange man vil pr. dag, men man må begrunne dem. Dvs at er det en man ikke liker innleggene til gir man dem naturlig nok ikke noen pluss. Og plusspoeng gir man kun hvis man oppfatter ett innlegg som over snittet gjennomtenkt og bra.

Brukeren får dermed sin pluss-poeng basert på gode poster.

Alle slike systemer er vel mer eller mindre misbrukbare uansett hvordan man løser det. Tror det kommer mye ann på "klientellet" og hva de gjør ut av det.

Men uten minus-poeng er ihvertfall "skaden" mobben kan gjøre begrenset.
Sagt av lgrinde om Papisse og Ba før kjøpet av Cissé var et faktum:
Dei to ville ha blomstra ilag som to nysprungne fruktblomster på eit epletre bada i vårsola i Sogn.

Vive la Révolution française!

bjørni

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2915
  • Angel of the North!!!
    • Vis profil
Sv: Kvalitetspoeng?
« Svar #46 på: 07. Juli 2009, 16:12 »
Hvor i svarte er disse minus og plussknappene da? Har ikke sett dem jeg...

Anders

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 8356
  • 1892
    • Vis profil
Sv: Kvalitetspoeng?
« Svar #47 på: 07. Juli 2009, 16:29 »
De er tatt bort. Var under stjernene i den kolonnen med aventar og slik.

Hadde det vært opp til meg, hadde jeg gitt beng i hele greia. Jeg har ikke tro på at det kan føre til et bedre forum, dessverre.
▒▓██ T █ O █ O █ N ██ A █ R █ M █ Y ██▓▒

Milford

  • Supersub
  • ***
  • Innlegg: 243
  • Motgangssupporter
    • Vis profil
    • danielmilford.no
Sv: Kvalitetspoeng?
« Svar #48 på: 08. Juli 2009, 14:48 »
Som jeg nevnte av erfaring tidligere i denne tråden, kan poengsystem ha en oppdragende effekt. Når det er sagt, vet jeg ikke om det er nødvendig på dette forumet, da de fleste brukerne virker veloppdragne nok slik det er.

Et system med bare plusspoeng ser jeg ikke helt poenget med. Konstruktiv kritikk er jo ikke alltid positiv, og greia med et tilbakemeldingssystem som dette er jo at man slipper å kludre til trådene med slike poster, og man slipper å utlevere seg på samme måte gjennom PM-systemet.

Men to ting må være på plass, skal det være noe vits med et slikt system: En kobling til hvilken post man har fått poeng for, samt at det er påkrevd med en begrunnelse for poenggivingen. Ellers er det jo ingen konstruktiv kritikk i det.

Og så synes jeg at 1000 er et altfor høyt posteantall. Jeg er enig at det bør være et tak (det foreslo jeg selv også), men når tallet er firesifret vil det vel stort sett føre til at det er forumets indre elite som gir hverandre poeng, mens resten står utenfor og ser på. Og det er det vel liten vits i.

Hilsen han med noen-og-førti innlegg. :D

bjørni

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2915
  • Angel of the North!!!
    • Vis profil
Sv: Kvalitetspoeng?
« Svar #49 på: 14. Juli 2009, 09:49 »
Jeg vil tro at hvis man skal begrunne + eller -, så kan man likegodt skrive et svar på innlegget

Milford

  • Supersub
  • ***
  • Innlegg: 243
  • Motgangssupporter
    • Vis profil
    • danielmilford.no
Sv: Kvalitetspoeng?
« Svar #50 på: 14. Juli 2009, 12:44 »
Ikke hvis det bryter opp den pågående diskusjonen. Da kan det være like greit å ta det utenom selve postene.

Kristoffer

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 25712
    • Vis profil
Sv: Kvalitetspoeng?
« Svar #51 på: 14. Juli 2009, 14:23 »
Det ligger jo nesten implementert i diskusjonen da, vel?
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Milford

  • Supersub
  • ***
  • Innlegg: 243
  • Motgangssupporter
    • Vis profil
    • danielmilford.no
Sv: Kvalitetspoeng?
« Svar #52 på: 15. Juli 2009, 09:24 »
Kritikk, positiv som negativ, er slett ikke alltid relevant for diskusjonen.

Eksempel:
Hvis jeg har lyst til å gi deg kritikk for at du altfor ofte kommer med personangrep mot en bestemt annen forumbruker, kan jeg vel så gjerne gjøre det gjennom et minuspoeng med kommentar om dette ("denne feiden deres kan dere ta via PM", e.l.), enn å avbryte diskusjonen med å blande inn min mening om dette i posterekken.

Berntsen

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3060
    • Vis profil
Sv: Kvalitetspoeng?
« Svar #53 på: 15. Juli 2009, 14:43 »
En av tingene som er virkelig bra med dette forumet er jo at det ikke er noe naziregime som ber deg holde deg til tema i annenhver post. Skjønner ærlig talt ikke det store problemet med å gå litt "off topic" i et par poster nå og da...

Kristoffer

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 25712
    • Vis profil
Sv: Kvalitetspoeng?
« Svar #54 på: 15. Juli 2009, 15:26 »
Hehe, plusspoeng.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Milford

  • Supersub
  • ***
  • Innlegg: 243
  • Motgangssupporter
    • Vis profil
    • danielmilford.no
Sv: Kvalitetspoeng?
« Svar #55 på: 16. Juli 2009, 09:31 »
En av tingene som er virkelig bra med dette forumet er jo at det ikke er noe naziregime som ber deg holde deg til tema i annenhver post. Skjønner ærlig talt ikke det store problemet med å gå litt "off topic" i et par poster nå og da...
En av tingene som virkelig er bra med dette forumet er at brukerne vet å oppføre seg, og jevnt over ikke trenger reprimander verken ovenfra eller fra hverandre. Det er derfor jeg tidligere har påpekt at "kvalitetspoeng" kanskje ikke er nødvendig for oss.

ScandinavianMagpie

  • Gjest
Sv: Kvalitetspoeng?
« Svar #56 på: 16. Juli 2009, 10:05 »
En av tingene som er virkelig bra med dette forumet er jo at det ikke er noe naziregime som ber deg holde deg til tema i annenhver post. Skjønner ærlig talt ikke det store problemet med å gå litt "off topic" i et par poster nå og da...
Enig, synes "flyten" i dette forumet er veldig bra - all in all. Var et par tråder i vinter som tok litt vel av, men det ordnet seg også der. Sålenge majoriteten av innleggene er i nærheten av topic synes jeg det er greit.
Ting funker i allefall veldig bra for min del pdd.

Jeg ser ikke at vi trenger kvalitetspoeng, men det er nå bare min personlige mening. Mulig jeg likevel vil benytte meg av systemet dersom det blir tatt i bruk

Bad Religion

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 4694
  • ptthunem.no
    • Vis profil
Sv: Kvalitetspoeng?
« Svar #57 på: 18. Juli 2009, 01:03 »
Visst vi skal ha eit poengsystem, så bør det vere ein "ros" knapp i sofall. Dette med positiv, negativ greiene funka no VELDIG dårlig.
Lika forøvrig godt forumet slik det er no, synst det flyt ganske bra.
Trade your prayer of Salvation
for a logical solution!